bogaard77 schreef:Ik weet het niet zeker maar de elektrische fan zat alleen op de 23 motoren. Echter, als je zo’n grote bout hebt, heb je ook een fan hoogstwaarschijlijk. Hij is echter moeilijk te zien doordat het motortje schuil gaat in de originele mechanische fan en de wieken dicht tegen de radiator zitten. Sluit de terminals op die sensor in de radiator kort en luister of de fan gaat draaien(contact aan).
Schema: Neem de terminals van de sensor en sluit daar een draad op aan met een schakelaar. Je kan nu de sensor overbruggen als je denkt dat je de file in gaat!
Nakoelen met motor uit is onzin! Je koelt de radiator en niet je blok! ( de waterpomp staat immers stil)
Hallo bogaard, (grote vriend!)
Ik heb een tl lamp tusse de koelvinnen gestoken en ik kon het gehele radiator oppervlak bekijken. Dus je kunt er wel zeker van zijn dat er geen extra fan zit.
Dit is nu dan gewoon ook een nieuwsgierigheids kwestie want ik heb de gehele behuizing zoals dat hoort in een 21 i.e. wel. Ik vind het dan ook leuk om te weten of het orgineel is of niet een extra fan?
Jij geeft aan dat nakoelen geen zin heeft. Maar is het niet zo??? Dat warm water altijd het hoogste punt opzoekt en door dat er temp verschillen in de motor ontstaan waardoor er automatisch een stroming opgang komt? Ik wil het best van je aannemen hoor! Het is gewoon een stukje nieuwsgierigheid!
bogaard77 schreef:Ik weet het niet zeker maar de elektrische fan zat alleen op de 23 motoren. Echter, als je zo’n grote bout hebt, heb je ook een fan hoogstwaarschijlijk. Hij is echter moeilijk te zien doordat het motortje schuil gaat in de originele mechanische fan en de wieken dicht tegen de radiator zitten. Sluit de terminals op die sensor in de radiator kort en luister of de fan gaat draaien(contact aan).
Schema: Neem de terminals van de sensor en sluit daar een draad op aan met een schakelaar. Je kan nu de sensor overbruggen als je denkt dat je de file in gaat!
Nakoelen met motor uit is onzin! Je koelt de radiator en niet je blok! ( de waterpomp staat immers stil)
Dan is Citroen het niet helemaal met je eens, bij de XM v6en is het zo dat als de motor is afgezet en het contact af en de temp te hoog wordt onder de motorkap, de fannen echt aanslaan om na te koelen!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Het stromen van het water treedt idd een beetje op. Bij de DS zonder expansievat is echter de darm van de waterpomp naar de radiator vrijwel leeg waardoor dit effect niet of nauwelijks optreedt. Bij de I.E. is de slang wel goed gevuld dus zou het een beetje kunnen werken. Wat wel goed werkt is het feit dat je met je fan de motorruimte koel blaast en dat is wat er mijns inziens bij de V6en aan de hand is.
De vraag blijft of je het nodig hebt…Ik denk het niet bij een DS. ALs je een goede schone drie rijen radiator hebt en netje koelvloeistof gebruikt koelt de ds prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
lopezdijkstra schreef:
Hallo Walter, je gaat veel te snel voor me! Je hebt het over een extra relais, wat voor relais? En hoe sluit ik deze aan op het orginele temperatuurcontact? Met welke race fan heb je ervaring?
Fan heb ik hier gehaald :http://www.rpower.be/supplies/
dan prijslijst / in de zoekfunctie vul je ventilator in .
Relais is een standaard autorelais ( bvb Boch ) zal het schema wel even uittekenen ; Weet alleen niet hoe ik dit op deze site krijg .
Het kontakt voor de ventilators zit in de radiator .
Op het waterpomphuis is een kontakt voor de temperatuurmeter .
Als er een electrische ventilator in zit is je plastiek schroef op de waterpomp open vooraan , daarin steekt dan voor een deel de electrische motor .
Joris , je motor koelen zal inderdaad miniem zijn maar je koelt wel je hele motorruimte EN hij helpt ook mee koelen in NORMAAL gebruik .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
wbogaerts schreef:
Als er een electrische ventilator in zit is je plastiek schroef op de waterpomp open vooraan , daarin steekt dan voor een deel de electrische motor .
Ook de typen zonder elektrische fans hebben dat gat in de mechanische fan. ( zoals mijn dsuper5)
wbogaerts schreef:
Joris , je motor koelen zal inderdaad miniem zijn maar je koelt wel je hele motorruimte EN hij helpt ook mee koelen in NORMAAL gebruik .
Walter
Dat zei ik al!
Pas wel op. De ouderwetse fan motortjes zijn er niet voor gemaakt om continu te draaien….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Electrische fan
lopezdijkstra schreef:r van de wal schreef:lopezdijkstra schreef:Oeps….....
Ik heb erg dom gedaan! Ik zag al dat er aan de voorkant van de radiator geen fan zat, dus ik ging er vanuit dat de fan aan de achterkant van de radiator zou zitten. Maar ook daar trof ik niks aan! Wou ik net jullie suggesties in de praktijk gaan brengen en stond ik al klaar met bedrading….krijg je deze verassing Hmmm. Effe voor de check, op een 21 i.e. van 1970 behoort standaard een electrische fan? toch mannen?Ik heb een 2.1IE van 1971. De fan die achter de radiator zit, is gemonteerd op de polie van de waterpomp. Deze wordt aangedreven door de motor en niet electrisch. Ook in de reparatie handboeken van de DS staat niet vermeld over een electrisch aangedreven fan. Wil je een elektrische fan, dan zal er wel een en ander rigoreus moeten worden veranderd. Of dat nut heeft weet ik niet.
Dus volgens jou is dit orgineel en zit er in een 21 ie geen EXTRA fan?
Inderdaad, gewoon een fan op de waterpomp. Maar als het bij jou anders is, ben ik toch heel benieuwd. Het lijkt mij dat een E fan prettiger is dan de huidige ivm na koelen.
Net vriendelijke groet,
Roel
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De elektrische fans die origineel geleverd werden op de 2300 zaten samen met de mechanische achter de radiator. De elektrische zit als het ware tussen de mechanische fan en de radiator in!
Wordt gestuurd door een tempsensor in de radiator en koelt NIET na.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Alleen de 23ie heeft een electrische fan, de 23carb weet ik niet zeker. Als je een originele fan plaatsen, dan moet je de bestaande fan met 1 waar een gat in het midden zit, gare du nord heeft ze nog wel liggen.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ds23man schreef:Alleen de 23ie heeft een electrische fan, de 23carb weet ik niet zeker. Als je een originele fan plaatsen, dan moet je de bestaande fan met 1 waar een gat in het midden zit, gare du nord heeft ze nog wel liggen.
GRG
Zo worden we allemaal wat wijzer! Ik vind het fijn dat ik er duidelijkheid over heb!
Ik heb ook zo’n electrische ventilator in mijn DSuper 5 gebouwd. De 4 stangen die het motortje op zijn plaats houden kan je met bouten, ringen en moeren monteren in het plastic huis achter de radiator. 4 gaatjes boren, het gat in de bestaande ventilator vergroten, dat is alles.
En of het helpt? jazeker!. M.n. als je op de snelweg in de hitte in de file komt te staan en de temp loopt op…..
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Ds23man schreef:Alleen de 23ie heeft een electrische fan, de 23carb weet ik niet zeker. Als je een originele fan plaatsen, dan moet je de bestaande fan met 1 waar een gat in het midden zit, gare du nord heeft ze nog wel liggen.
GRG
De DS23 carb’s hebben ook zo’n extra, elektrische fan tussen de radiateur en de mechanisch, door de waterpomp aangedreven fan.
KIJK VOLGENDE KEER EERST EENS IN HET ONDERDELENBOEK!!!!!!!
Citroen!
Hallo Mannen,
De fan is besteld, het is een Spal (leuke prijs en kwaliteit verhouding)geworden met een diepte van 5.5 cm. Deze past mooi tussen de mechanische Fan en de radiator. Zouden jullie kunnen bevestigen of het onderstaande schema (link) de juiste is??? Met nr. 30 als + met zekering natuurlijk. Of moet ik het 2e schema aanhouden (volgende link). En dan nummers 87a en 85 buiten beschouwing laten?
Tevens viel het me op dat de thermo. scakelaar niet over een + en een - pool bschikt althans dat staat er niet op! Betekent dit dat je deze 2 draden alshet ware kunt omdraaien en dat het niks uitmaakt. zelfde als een stekker en een stopcontact? Graag zie ik jullie reacties tegemoet dan kan ik weer verder aan de klus!
Alvast bedankt!
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Optie 1 werkt.
Optie 2 kan ook en dan kan je 87a buiten beschouwing laten. 85 natuurlijk NIET want dan schakelt je relais niet!
Ik snap die 87a trouwens niet want dat is de verbreek schakelaar. Het lampje zou altijd aan zijn, tot de fan aan gaat…..
Je thermo relais heeft geen plus en min. Het is een schakelaar.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
In schema 1 is mij iets niet duidelijk : komt de spanning NA kontakt ??
Het relais en ventilator gedeelte is OK .
Ik zou deze schakeling altijd op spanning zetten , dus niet na kontakt .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
bogaard77 schreef:Optie 1 werkt.
Optie 2 kan ook en dan kan je 87a buiten beschouwing laten. 85 natuurlijk NIET want dan schakelt je relais niet!
Ik snap die 87a trouwens niet want dat is de verbreek schakelaar. Het lampje zou altijd aan zijn, tot de fan aan gaat…..Je thermo relais heeft geen plus en min. Het is een schakelaar.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal begrijp want bij optie 1 werkt de thermo op de plus en bij optie 2 op de min? Terwijl de termo schakelaar goed geisoleerd is qua binnenwerk behuizing.