Ja hoor ben ik weer:P
Nu weer iets met de elektronica. Als je de CX wil starten laat het temperatuur metertje altijd eerst zien wat het oliepeil is en daarna schakelt hij over op de temperatuur. Nu gaat het lampje bij mij wel aan maar meer niet geen uitslag niks. Waar ligt het dan aan aan mijn sensor of aan het metertje? Mijn radiatorfan schakelt ook niet in dus ik denk zelf aan de sensor. Maar waar zit die nu ergens?
Groeten Tom
elke dag heb ik het voorrecht om te zweven in mijn eigen cx!
Wat voor een cx is het?
Oud nieuw type?het aanslaan van de
In ieder geval heeft een tempratuur meter geen relatie met het aanslaan van de koelfan.
Als je koel fan niet draait is het termocontact in de radiator stuk, komt vaker voor. Fff nieuwe plaatsen
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Cx
Ik heb een CX 22 trs (type 2 dus)
Groeten Tom
elke dag heb ik het voorrecht om te zweven in mijn eigen cx!
oke, dan zit het anders.
Het metertje wat oplicht bij het aanzetten van het contact, is je olie pijl meter. De wijzer slaat uit, afhankelijk hoeveel olie erin zit.
Als je geen olie meer hebt, slaat de wijzer niet uit.
Let op, dus bij contact aanzetten en niet starten!
Na 15 seconder valt de verlichting weg, en doet die meter niets meer ligt dood in de hoek
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
CX
Nou hij ligt bij beide dood. Maar het oliepeil is wel goed aldus de peilstok op het motorblok zelf.
Verder hebben we laatst een rit van 150 km achter de rug en de temperatuur meter blijft dan zo dood als een pier liggen.
Groeten tom
elke dag heb ik het voorrecht om te zweven in mijn eigen cx!
Hoi,
Probeer een instructieboekje te pakken te krijgen,daar staat zulke basisinformatie in.
Een 22 trs heeft geen temperatuurmeter,of de voeler in je blok is kapot,of de contacten zijn smerig/verweerd,de meter in je dasboard wil ook nog wel eens de geest geven.
Als je koelfans niet aanslaan moet je ze voorlopig overbruggen,of beter nog met temperaturen over de 30 graden buiten moet je met die auto niet meer rijden,motor aan de kook,koppaking kapot,enz.
Eerst repareren!!!!!!
Gr Raymond
Het was een cx of niks
Totaal aantal Berichten: 318
Geregistreerd: 21-03-2005
- CX 2000
- CX 2000
- CX 25 GTi Turbo 2
- Axel 11
CX temperatuursensor
Meestal is de thermocontact kapot. Die kostten destijds in guldens iets van 25 gulden. Even vervangen en klaar. Mocht er tijdens het rijden inderdaad zo zijn dat het koelwater dus te heet wordt, dan moet je ‘m inderdaad overbruggen. Dan blaast ie dus permanent. Mocht dit niet lukken dan moet je de kachel vol warm zetten en op volle stand laten blazen (de kachelmotor dus). Dit is echt een tijdelijke noodoplossing!
Een Citroën roest niet… Een Citroën vergaat op natuurlijke wijze.
http://citrovisie.nl/pages/cx.html
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Ik ben nieuw hier op het forum, maar misschien durf je toch mijn tips\raad aan te nemen.
De ‘temperatuur’ meter in het dashboard van een 22trs is geen temperatuur meter, maar een electronische olie pijlstok. Op het moment dat je het contact aanzet gaat de verlichting achter deze meter aan en slaat het metertje uit en geeft zo je olieniveau aan (ongeveer). Na een paar seconden gaat het lampje uit en valt de meter terug in zijn hoek en blijft daar, totdat je het contact verbreekt en opnieuw contact maakt. De meter is dus absoluut geen temperatuur meter!
Voor de temperatuur heeft de 22TRS alleen een waarschuwingslampje dat gaat branden als de watertemperatuur te hoog wordt!
Met andere woorden:
Slaat je meter niet uit bij het maken van contact, dan is of je oliepijl sensor defect, of de meter zelf. Dat laatste is in 9 van de 10 gevallen het geval. Een goed werkende meter is eerder een uitzondering dan een regel. (ik heb zelf 4 meters uitgeprobeerd voordat ik een werkende had).
Slaat je fan niet aan, dan is je termokoppel (sensor) defect of de fan zelf. Beide zijn eenvoudig te vervangen. in de meeste gevallen is de sensor naar zijn moer.
Raakt je koelvloeistof aan de kook en gaat er geen lampje branden, dan is of het lampje, of de sensor defect.
Suc6 ermee!
(en mocht je nog een meter nodig hebben, ik heb er hier volgens mij nog wel eentje die werkt)
Attention! Voiture Speciale Francaise!