Was vandaag even de vloeistoffen aan het controleren van mijn ZX.
Opeens vroeg ik mij af of er een waarschuwingslampje is voor het niveau van de remvloeistof, op het reservoir zit namelijk een 2 polige stekker.
Ik haal deze stekker eraf en start de motor, maar ik zie niets bijzonders, geen extra lampje dat oplicht. Iemand enig idee waar dat stekkertje voor is en of er iets van een laag remvloeistof niveau waarschuwing op de ZX zit?
die zit er idd op. Is trouwens een apk puntje. indien aanwezig moet deze functioneren.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: Reservoir Remvloeistof.
ZX1.4i schreef:Was vandaag even de vloeistoffen aan het controleren van mijn ZX.
Opeens vroeg ik mij af of er een waarschuwingslampje is voor het niveau van de remvloeistof, op het reservoir zit namelijk een 2 polige stekker.
Ik haal deze stekker eraf en start de motor, maar ik zie niets bijzonders, geen extra lampje dat oplicht. Iemand enig idee waar dat stekkertje voor is en of er iets van een laag remvloeistof niveau waarschuwing op de ZX zit?
Stekkertjes doorverbinden levert lampje op. Waarschijnlijk zitten er ook draadjes in je remblokken. Die zitten op hetzelfde lampje.
Bij mij gaat er wel eens een lampje branden van de ABS…. Maar dat ligt niet aan het reservoir…
Dat zo’n tankje leeg raakt is overigens zeker niet het grootste gevaar van de remvloeistof Remvloeistof is hydrofobisch, dus trekt vocht aan. Aangezien de vloeistof bijna geen vocht mag bevatten is dit dus het grootste ‘gevaar’ van die remvloeistof.
Vroeger (in de tijd van de VW kevers enzo) zat er een membraan bij de remvloeistof die toch nog wel eens vocht doorliet, en moest je deze vloeistof minimaal 1x per jaar vervangen. Mischien is dat met de 2CV enzo ook wel het geval.
Waarom mag de remvloeistof geen vocht bevatten
Water verdampt met 100 graden. Een rem wordt warmer met langere belasting, en als dan je vloeistof ook heet wordt verdamt het water en valt je druk weg…..
Ik heb het 1x gehad Ik reed in Frankrijk van een berg af, deed dit zoals het hoort, dus met versnelling, en door het bijremmen werden mij remmen toch warm en ik was ineenkeer de remkracht op mijn voorremmen kwijt!!! Ik heb toen met de handrem volledig aangetrokken de auto onderaan de berg netjes tot stilstand gebracht, en kon toen na het afkoelen van de remmen en het bijkomen van de schrik weer mijn weg vervolgen. Ik had toen een renault 19, en die schijnen er gevoelig voor te zijn. De garageman adviseerde me om de handrem een paar tandjes aan te trekken als ik in het vervolg van de berg af ging, dan hoefde ik namelijk minder bij te remmen. Aangezien de handrem met een kabel werkt, wordt je remvloeistof niet zo warm.
theiz schreef:
Ik heb het 1x gehad: Ik reed in Frankrijk van een berg af, deed dit zoals het hoort, dus met versnelling, en door het bijremmen werden mij remmen toch warm en ik was ineenkeer de remkracht op mijn voorremmen kwijt!!! Ik heb toen met de handrem volledig aangetrokken de auto onderaan de berg netjes tot stilstand gebracht, en kon toen na het afkoelen van de remmen en het bijkomen van de schrik weer mijn weg vervolgen. Ik had toen een renault 19, en die schijnen er gevoelig voor te zijn. De garageman adviseerde me om de handrem een paar tandjes aan te trekken als ik in het vervolg van de berg af ging, dan hoefde ik namelijk minder bij te remmen. Aangezien de handrem met een kabel werkt, wordt je remvloeistof niet zo warm.
Ben blij dat mij dat niet is overkomen toen ik met die ouwe TR van m’n vader in Italie de Stelvio afging. Degenen die deze afdaling kennen weten zeeeeer goed wat ik bedoel!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
theiz schreef:Remvloeistof is hydrofobisch, dus trekt vocht aan.
Mischien is dat met de 2CV enzo ook wel het geval.
Doe maar hygroscopisch .
Overigens rijden 2cv’s met schrijfremmen (van na 1982, hoewel er veel modificaties zijn geweest op oudere modellen) op LHM, groene vloeistof dus. Oudere 2cv’s hadden ook al een gesloten remsysteem (waarom zou je een kever ook vergelijken met een 2cv?!?), maar dan met de ‘gewone’ DOT-vloeistof. LHM is niet hygroscopisch en kan wat langer mee. Remmen DOT-vloeistof (99% van de auto’s) moeten elke 3 jaar wel vervangen worden.
De twee vloeistoffen zijn overigens ab-so-luut niet uitwisselbaar!
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
theiz schreef:De garageman adviseerde me om de handrem een paar tandjes aan te trekken als ik in het vervolg van de berg af ging, dan hoefde ik namelijk minder bij te remmen. Aangezien de handrem met een kabel werkt, wordt je remvloeistof niet zo warm.
Nee, maar wel enorm hete remschijven en blokjes! De schijven kun je dan ook weggooien na zo’n afdaling.
Afdalen doe je in een versnelling, NIET op de rem.
Handjes schreef:theiz schreef:De garageman adviseerde me om de handrem een paar tandjes aan te trekken als ik in het vervolg van de berg af ging, dan hoefde ik namelijk minder bij te remmen. Aangezien de handrem met een kabel werkt, wordt je remvloeistof niet zo warm.
Nee, maar wel enorm hete remschijven en blokjes! De schijven kun je dan ook weggooien na zo’n afdaling.
Afdalen doe je in een versnelling, NIET op de rem.
Mee eens, maar:
- Renault 19 met 1.4 motor, motor is niet geschikt om de auto genoeg af te remmen…..
- Waren trommelremmen achter, en die kunnen er wat beter tegen….
theiz schreef:
- Waren trommelremmen achter, en die kunnen er wat beter tegen….
NIET mee eens… Heb in diensttijd speciale rijopleiding gehad op vrachtwagens onder moeilijke omstandigheden. Daar werd ons heel, heeel erg duidelijk gemaakt voornamelijk de motorrem te gebruiken.
Die zit natuurlijk niet op een pkw maar het gevaar dat je op de monteur-van-thijs-manier loopt is dat de remvoering van die blokjes zo heeft word dat ze loslaten en dus vastslaan….
Ik heb daar overigens de voorbeelden in de garage van te zien gekregen…
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
theiz schreef:Mee eens, maar:
- Renault 19 met 1.4 motor, motor is niet geschikt om de auto genoeg af te remmen…..
- Waren trommelremmen achter, en die kunnen er wat beter tegen….
Huh, dat lijkt me nogal onzin. Elke motor is geschikt om op af te remmen. Of zijn die renaults zo slecht gebouwd dat ze uit de motorruimte vliegen of zo ? Ook bij trommelremmen kunnen de blokjes glazuur worden. Ergo: sterk verminderde remwerking.
Handjes schreef:theiz schreef:Mee eens, maar:
- Renault 19 met 1.4 motor, motor is niet geschikt om de auto genoeg af te remmen…..
- Waren trommelremmen achter, en die kunnen er wat beter tegen….Huh, dat lijkt me nogal onzin. Elke motor is geschikt om op af te remmen. Of zijn die renaults zo slecht gebouwd dat ze uit de motorruimte vliegen of zo ? Ook bij trommelremmen kunnen de blokjes glazuur worden. Ergo: sterk verminderde remwerking.
Kan allemaal best, maar die motor is niet geschikt om die hele auto voldoende af te remmen. Als je de auto in de versnelling zet en je probeert te remmen, dan liep de auto door tot ver in de rode toeren, opschakelen verhoogde de snelheid totdat je weer ver in de rode toeren zit… En probeer jij maar eens een auto te vinden waarbij de toerenbegrenzer werkt als je afremt op de motor….
Naar mijn idee 3 oplossingen:
- Bijremmen
- Met 180km/u de afdalingen van de Route Napoleon nemen.
- Toch stug proberen af te remmen en daarbij de toerentallen van de F1 overtreffen met je Renault.
En Gompy: Een vrachtauto heeft een motorrem. Een Renault 19 zeker niet!
Ik vraam me ook af of een Citroen BX met 1.4 motor niet hetzelfde probleem heeft.
theiz schreef:Handjes schreef:theiz schreef:De garageman adviseerde me om de handrem een paar tandjes aan te trekken als ik in het vervolg van de berg af ging, dan hoefde ik namelijk minder bij te remmen. Aangezien de handrem met een kabel werkt, wordt je remvloeistof niet zo warm.
Nee, maar wel enorm hete remschijven en blokjes! De schijven kun je dan ook weggooien na zo’n afdaling.
Afdalen doe je in een versnelling, NIET op de rem.
Mee eens, maar:
- Renault 19 met 1.4 motor, motor is niet geschikt om de auto genoeg af te remmen…..
- Waren trommelremmen achter, en die kunnen er wat beter tegen….
Trommelremmen kunnen er net slechter tegen. De remwerking van een trommel is sowieso al slechter dan van een schijfrem en de als de trommel eenmaal heet is, koelt ie heel slecht af.
Afremmen op de motor en wel in een zo laag mogelijk versnelling, dus waarschijnlijk de tweede of misschien wel de eerste versnelling als de motor slecht afremt. En natuurlijk gaat de motor dan veel toeren draaien, maar daardoor remt ie ook af.
Re: Reservoir Remvloeistof.
Handjes schreef:ZX1.4i schreef:Was vandaag even de vloeistoffen aan het controleren van mijn ZX.
Opeens vroeg ik mij af of er een waarschuwingslampje is voor het niveau van de remvloeistof, op het reservoir zit namelijk een 2 polige stekker.
Ik haal deze stekker eraf en start de motor, maar ik zie niets bijzonders, geen extra lampje dat oplicht. Iemand enig idee waar dat stekkertje voor is en of er iets van een laag remvloeistof niveau waarschuwing op de ZX zit?Stekkertjes doorverbinden levert lampje op. Waarschijnlijk zitten er ook draadjes in je remblokken. Die zitten op hetzelfde lampje.
Ah dan zit er dus een soort sensor in het reservoir die contact maakt bij een laag niveau. Ik zal van de week een kijken of dit werkt, de auto moet over een maandje voor de APK.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
theiz schreef:Kan allemaal best, maar die motor is niet geschikt om die hele auto voldoende af te remmen. Als je de auto in de versnelling zet en je probeert te remmen, dan liep de auto door tot ver in de rode toeren, opschakelen verhoogde de snelheid totdat je weer ver in de rode toeren zit…
Een nog lagere versnelling kiezen dus.
Handjes schreef:theiz schreef:Kan allemaal best, maar die motor is niet geschikt om die hele auto voldoende af te remmen. Als je de auto in de versnelling zet en je probeert te remmen, dan liep de auto door tot ver in de rode toeren, opschakelen verhoogde de snelheid totdat je weer ver in de rode toeren zit…
Een nog lagere versnelling kiezen dus.
Ik hou met deze discussie op. Waar het dus om ging is dat je remvloeistof vocht kan aantrekken en daardoor te warm kan worden en daardoor je remdruk kan wegvallen. Iemand daar nog wat zinnigs op te zeggen
( )
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
theiz schreef:Ik hou met deze discussie op. Waar het dus om ging is dat je remvloeistof vocht kan aantrekken en daardoor te warm kan worden en daardoor je remdruk kan wegvallen. Iemand daar nog wat zinnigs op te
Ja, zie eerdere reacties. Die vertellen het verhaal wel redelijk compleet.
Sorry, Theiz, wil er ook niet over zeuren, maar je ‘bergaf’ verhaal vond ik toch wat vreemd (of eigenlijk: rare en zelfs gevaarlijke tip van een monteur). Als hij inderdaad te hoge toeren maakt (heeft zo’n motor enorm lage compressie of zo?), moet er gewoon een nog lagere versnelling gekozen worden. Maar ik hoef er verder niet uitgebreid over te discussieren hoor .
EDIT: kan het zijn dat er reacties verwijderd zijn? Naast de goede reacties van Theiz zelf meende ik dat er nog een verhaal stond over kookpunten e.d.