Ik ben van huis uit opgevoed met Renaults, dus de stap naar een BX was niet zo heel groot. Ik zocht voor weinig geld een dieselwagen, en durfde voor 250 euro de gok wel te nemen - nog nooit zoveel plezier, comfort en betrouwbaarheid gehad aan een auto.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Ik ben er deels in opgegroeid. Toen mijn ouders in 1990 overstapten van een Opel Kadett naar een BX 14 op gas uit 1987 was ik totaal verkocht. Toen was ik 7, inmiddels ben ik 23, en heb al verschillende BXen gehad. Ik zou niet graag een andere auto willen….Als het ff kan rijdt ik over 25 jaar nog steeds BX…
Waarom? Ze rijden heerlijk, zijn eigenzinnig (net als ik), de lijn is mooi, de motoren (vooral de diesels) zijn über. Enne, BX rijden kost geen duur geld….
Test
Ik ben nog vergeten te vertellen (toen ik deze draad opende) waarom ik in 1991 mijn eerste BX kocht…..dat was een 86’er RD-break (type-1), dus met nog satellieten.
Ik had in 1990 kennis gemaakt met de 1.9 D van PSA, door mijn eerdere voorliefde, een zilverkleurige SIMCA Horizon 1.9 D te kopen…..het was in mijn herinnering een 83 of 84’er.
Die had helaas geen stuurbekrachtiging en aangezien ik in dat jaar net begonnen was met parttime koerierswerk, zocht ik een ruime auto die ook nog eens lichter stuurde….want ik had toen al last van mijn schouders en nek.
Die 1.9 RD-break had ook geen stuurbekrachtiging, maar dat was op te lossen door er voor nieuwe 155x14 banden onder te zetten.
In ieder geval stuurde hij al een stuk lichter dan die Horizon.
Met die RD-break heb ik een paar jaar kunnen rijden…heb er ruim een ton mee gereden en toen verkocht aan een collega-koerier, die er op zijn beurt ook nog eens een jaar of 2 mee heeft gereden.
Daarna een 89’er witte RD-break gekocht die wel stuurbekrachtiging had…was een ingevoerde BX uit Zwitserland, naar later bleek, want hij ook een EGR-installatie (of iets wat er op leek).
Toen nog een TRD….daarna een TRD-turbo en toen mijn eerste TZD.
Nu zitten we al in 2002, toen ik voor 550.- euro bij toenmalig Citroendealer v Ley en v Dijk (Hillegom) een donkerblauwe TZD-turbo kocht waar een (defecte) Airco en cruisecontrol in zat.
Na een jaartje rijden lekte die uit al zijn *gaten en kieren* zal ik maar zeggen…..LHM, motorolie, koelvloeistof en zelfs versn.bakolie.
Vlak daarvoor (eind 2001) heb ik nog even een BX 1.4 basisbak gehad, met 4-versn…..maar omdat mijn zoon Renz inmiddels militair was geworden en gratis zijn rijbewijs ging halen, heb ik die 1.4 een paar maanden voor hem laten staan en in Mei 2002 ging hij met zijn eerste auto (die BX 1.4 dus) naar de kazerne op en neer.
Wel leuk hoor, net 1 week 18 jaar en dan al je rijbewijs (en auto) hebben.
Vanaf dat jaar is het een beetje schipperen geweest met de BX (turbo)diesels….en had ik om de 3 a 4 maanden een andere.
Afgewisseld met 2 Xantia-TD’s en een Saxo 1.5 D…maar mijn hart ging toch uit naar die oh zo lekker zittende TZD-turbo met de GTI stoelen.
Ik hoop dat mijn huidige BX voorlopig even blijft rijden en geen dure reparatie’s krijgt…ik kan er zelf weinig aan sleutelen, moet dus altijd naar de Citroenspecialist, die gelukkig bij mij om de hoek zit.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik was 19 toen ik mij als eerste auto een BX14RE type 1 in 2001 kocht. Mijn keuze was daar op gevallen omdat ik van klein Mathijsje af al een BX wilde met 150 blok of een GS/A. De laatste waren toen al schaars vandaar dat ik een BX kocht.
Een aantal redenen:
- ik heb iets met het geluid wat die blokjes maken,
- de vormgeving vind ik geweldig,
- de HP,
- het dashboard van de type 1.
Ik heb de auto toen niet gekocht omdat ze zo goedkoop was. Met wat afdingen en kletsen zijn we op een prijs van 2000 gulden gekomen incl nieuwe remmen, voorraadbol, veerbollen, einddemper en verse APK. Later zijn er nog wat duuuure onderhoudsdingen/reparaties bij gekomen. Voorste draagarmen waren verrot, nieuwe banden (michelin natuurlijk), een lekkende benzine tank, lekke radiator, en een gesprongen vriesplaatje in de zomer.
Ik heb de auto daarna helemaal op gereden. 2 jaar en 80.000 km later waren de fusees op, de lekkage bij de tank was er weer, en verbruikte 1:100 aan olie. Maar de auto had geen schuld er stond bijna 310.000 op de teller als ik het me goed herinner. De BX is toen naar de sloop gegaan waar heel veel BXen staan.
Later nog een BX gehad maar daar heb ik veeeel ellende mee gehad en is in elkaar gereden. Ik zou er zo weer een kopen maar we hebben nu een Xantia. Rijdt niet zo lekker als een BX maar voldoet prima.
Ik ben nu op zoek naar een GS/A als hobby auto voor ritjes vakanties e.d.
My other car is a broomstick.
Hmmm volgens de poll is de “jeugd” ver in de meerderheid….dat had ik nooit verwacht.
Dacht meer aan de dertigers (mezelf incluis )
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
marx-7 schreef:Hmmm volgens de poll is de “jeugd” ver in de meerderheid….dat had ik nooit verwacht.
Dacht meer aan de dertigers (mezelf incluis )
Ja, CitroenC2 krijgt gelijk
citroenc2 schreef:denk dat de poll zal uitwijzen dat de meeste tussen de 18 en 30 zijn maar is ook niet raar eigelijk als je ziet wat de meeste doen in het dagelijks leven kwa werk en school
Dus de BX is toch geen ouwe lullenauto…op de ene stem na van boven de 60, ben ik de oudste
Ik zou toch wel eens willen weten wie dat dan is, die zestiger…..of misschien wel een Opa van in de 80.
En geen enkele 40’er zie ik.
Bram schreef:marx-7 schreef:Hmmm volgens de poll is de “jeugd” ver in de meerderheid….dat had ik nooit verwacht.
Dacht meer aan de dertigers (mezelf incluis )
Ja, CitroenC2 krijgt gelijk
citroenc2 schreef:denk dat de poll zal uitwijzen dat de meeste tussen de 18 en 30 zijn maar is ook niet raar eigelijk als je ziet wat de meeste doen in het dagelijks leven kwa werk en school
Dus de BX is toch geen ouwe lullenauto…op de ene stem na van boven de 60, ben ik de oudste
Ik zou toch wel eens willen weten wie dat dan is, die zestiger…..of misschien wel een Opa van in de 80.En geen enkele 40’er zie ik.
Of het een represenatieve poll is, is de vraag. Hier zitten vooral veel jongelui en zijn de ouderen in de minderheid.
Of men liegt over zijn/haar leeftijd :schater
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
ik ben 36 en sinds 2002 bx rijder, in 2000 pas mijn rijbewijs gehaald. Eerst een uno 60S gehad (inruiler bij m’n zwager) als bouwvakautootje, toen een witte bx 14, omdat ik dacht ‘kost geen drol, rijdt als mijn ds en heeft veel ruimte….’ deze kwam van dezelfde zwager, maar bleek een rampbak. na drie weken weggegeven. ook omdat mijn buurman mij een bx aanbood die ze in de garage waar hij werkt nog nieuw verkocht hadden, een leader uit 1987 met de volledige onderhoudhistorie. dat allemaal voor 150 euro. Toen is bij mij de bx liefde echt begonnen. nu dus via een 16TRS automaat lekker in een digit aan het tuffen. eigenlijk met meer plezier dan in de DS ops:
overigens ben ik wel een beetje met citroen opgegroeid, mijn pa had een 16TRS uit 1985 (NB-76-DV) brons met bruin interieur :hunk en daarna een donkergrijze 14.
mijn broer had dan weer CXen, heel even 1 uit 1974 (voor 50 gulden!!!) met ds motor. donkergroen met bruin interieur .
later een 25GTI in gris renard.
Ik ben zelf 19 jaar en wederom opzoek naar een bx.
Ik denk dat jongeren vooral een bx aanschaffen omdat ze voor een kleine prijs een grote auto met veel luxe kopen die toch nog redelijk licht en met kleine moter ook nog redelijk vlot is.
Het heeft ook iets extra’s zo’n bx, je behoort niet tot het grote gros dat een golfje o.i.d. koopt zodra je een rijbewijs heb. Misschien is het ook wel een manier om je tegen de stoere gabbertjes te verzetten o.i.d. een manier om jezelf te onderscheiden en gewoon te doen wat je zelf eigenlijk het liefst doet en niet simpelweg een golf gti kopen omdat iedereen dat doet en omdat die worden geaccepteerd.
Dat de bxén niet erg gewaardeerd zijn dat geeft helemaal niet want wij bx rijders weten wel beter.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik voel me nu wel erg alleen zo, in de categorie 50-60…nu er net nog iemand is bijgekomen in 60 en ouder (2)
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Bram schreef:Ik voel me nu wel erg alleen zo, in de categorie 50-60…nu er net nog iemand is bijgekomen in 60 en ouder (2)
och, gisteren stapte er nog een bejaard stel uit een 16TZI? bij mijn werk voor de deur
BX19trs schreef:Ik vind zo’n grefovisje inderdaad wel een echte “must” op een BX, laten we een aantal gaan drukken met het CF, een visje met het CF-logo erin, helemaal top!!!
Bij deze de oprichting van de vereniging van krankzinnige mensen die ontdanks alles “geloven” dat BX rijden het allermoois en het allerbest is!!!
Emiel
(en nu ff een biertje)
Er zijn wel leuke grefo visjes. Die met een haai er achteraan of een omgekeerd kruis erdoorheen spreken mij nog wel aan. Echter: op mijn achterkant geen overbodige rommel.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Bram schreef:
.... zitten we al in 2002, toen ik voor 550.- euro bij toenmalig Citroendealer v Ley en v Dijk (Hillegom) ....
v Ley en v Dijk..? LEI & van Dijk!
Gr Dennis Lei….
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
noujah ik heb hem gekocht toen ik 18 was ben nu 19…
evelien heeft een Bx = 19
Me broer heeft een BX = 25 (gekocht met 21)
Het is gewoon een auto die goedkoop in aanschaf is…
een relatieve goedkope auto….
en vooral 1400 erg zuinig en toch vlot.
de GTI behoorlijk vlot
de diesels ERG zuinig
alle goede komt van de BX
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!