Na nu al 2 weken in de Xsara te hebben rond getufd (tot volle tevredenheid!) wil ik toch het geluid binnenin een beetje verbeteren. Eerste stap was de originele speakers in de voorportieren te vervangen door 3-weg Kenwoods van 150 Watt, de volgende stap wordt de achterspeakers vervangen (ook nog origineel, Philips 60 watt). Hier kan echter maar een speaker in van 13cm, of vergis ik me nu? En zodra hier in een speaker van kwaliteit in zit (zit te denken aan JBL of Kenwood), is het geluid dan “vol” te noemen, of zouden er wellicht een paar grotere jongens in de hoedenplank gezaagd moeten worden (wat ik eigenlijk liever niet doe…). Of raden jullie een subtiele (actieve) baskist aan?
1998 Xsara Coupé 1.9 TD Jaune Naissant - SOLD -
vanaf 6-1-2007: Volvo V50 2.0 D Edition-1… 104.000 km’s and counting…
En voor erbij: ‘93 Toyota Corolla 1.3 XLi Stationwagon, 155.000 km’s.
Totaal aantal Berichten: 7778
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Re: Ideale audio set-up in Xsara Coupé
Koots schreef:Na nu al 2 weken in de Xsara te hebben rond getufd (tot volle tevredenheid!) wil ik toch het geluid binnenin een beetje verbeteren. Eerste stap was de originele speakers in de voorportieren te vervangen door 3-weg Kenwoods van 150 Watt, de volgende stap wordt de achterspeakers vervangen (ook nog origineel, Philips 60 watt). Hier kan echter maar een speaker in van 13cm, of vergis ik me nu? En zodra hier in een speaker van kwaliteit in zit (zit te denken aan JBL of Kenwood), is het geluid dan “vol” te noemen, of zouden er wellicht een paar grotere jongens in de hoedenplank gezaagd moeten worden (wat ik eigenlijk liever niet doe…). Of raden jullie een subtiele (actieve) baskist aan?
Het hangt er natuurlijk helemaal van af hoever je wilt gaan met geluid en hoeveel je uit wenst te geven.
Als je de ruimte op wilt geven is een sub(je) in de koffer altijd aan te raden, maar misschien niet echt noodzakelijk. Het voordeel is wel dat je dan geen grote speakers in een houten hoedenplank hoeft te maken maar dat je met 13 cm (correct) langs de achterbank af kunt. Zonder sub zal ‘t een beetje magertjes blijven.
Wat overigens een absolute must is (voor ongeveer 20 euro) zijn een setje tweaters in het dashboard, draai je er zo in maar het maakt een wereld van verschil.
Overigens heb ik een Pioneer radio/cd/mp3 met een 16.5 cm compo van JBL vooraan, dan 6*9 inch Sony in een MDF hoedenplank en een 12 inch sub (Sony) met 125 watt rms versterker. Je hoort me niet aankomen drie straten verderop, maar binnen klinkt ‘t als een klok en het kán écht HARD
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
OK, dan gaan we toch maar of voor de baskist, of voor de grotere speakers in de hoedenplank (heb erg goede ervaringen met de ovale JBL GTO’s).
Trouwens, werd mij verteld dat er in het dashboard als tweeters zitten? Of is dit net zulke crap als de originele speakers?
Koots schreef:OK, dan gaan we toch maar of voor de baskist, of voor de grotere speakers in de hoedenplank (heb erg goede ervaringen met de ovale JBL GTO’s).
Trouwens, werd mij verteld dat er in het dashboard als tweeters zitten? Of is dit net zulke crap als de originele speakers?
Je kunt de roostertjes er zo uitwippen door een kleine platte schroevendraaier er precies aan de voorkant onder te steken en omhoog te drukken, pas wel op dat je niets beschadigt. Dan zie je het zeker. De standaard tweaters die ik een keer voor 20 euro bij de dealer heb gehaald gebruik ik nu niet meer maar dat waren prima dingen. Je kunt ze aansluiten op een stekker die er ligt en ‘t werkt.
Overigens als je een fabrieksradio erin hebt zitten (eventueel met stuurbediening) dan zullen de tweeters wel aanwezig zijn.
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 42
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Ik had het bij mijn Coupe als volgt gedaan:
Speakers voor in de deur: Visaton Blizzard
Tweaters voor: Infinity Kappa
Speakers achter: Infinity Kappa 2 weg
Alles gemonteerd op de originele plek. Alleen voor de tweeters voor moest ik de roostertjes voorzien van een rond gat
In de kooferbak een 30CM Infinity Kappa sub aangestuurd met een dikke JBL versterker. En dit alles werdt aangestuurd door een mooie Alpine..
Dat klonk als een klok. Gewoon mooi strak en vol geluid, met een mooie balans tussen het hoog midden en laag. Zonder dat je zichtbaar (buiten de tweeters voor) ergens hebt hoeven zagen of aanpassen. Zelfs de originele roosters zaten overal voor. En als het moest kon je ook nog vet bassen en de achterklep openblazen…
Just my 2 cents
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Croisette schreef:Ik had het bij mijn Coupe als volgt gedaan:
Speakers achter: Infinity Kappa 2 wegAlles gemonteerd op de originele plek. Alleen voor de tweeters voor moest ik de roostertjes voorzien van een rond gat
In de kooferbak een 30CM Infinity Kappa sub aangestuurd met een dikke JBL versterker. En dit alles werdt aangestuurd door een mooie Alpine..
Dat klonk als een klok. Gewoon mooi strak en vol geluid, met een mooie balans tussen het hoog midden en laag. Zonder dat je zichtbaar (buiten de tweeters voor) ergens hebt hoeven zagen of aanpassen. Zelfs de originele roosters zaten overal voor. En als het moest kon je ook nog vet bassen en de achterklep openblazen…
Just my 2 cents
Klinkt inderdaad zeer goed, toch maar eens denken over een subwoofer (eerst de vriendin overtuigen )
Ik ben ook aan het kijken voor beter geluid in mn Xsara Coupé. Ik heb vorig weekend twee tweeters bij de Citroën dealer gehaald. Deze kosten samen 16 euro en zijn zeer eenvoudig te installeren (5 minuten). Het geluid is in die zin sterk verbeterd, dat de toonverschillen veel beter worden verdeeld. De tweeters kunnen echt hoge tonen zeer goed weergeven! Alleen nu mis ik dus eigenlijk de echte bas.
Voorin en achterin heb ik originele speakers, zou het veel effect hebben om de voorste twee speakers te vervangen voor betere? En kan ik dan beter 2-weg of 3-weg nemen? Radio vervangen schijnt ook al een wereld van verschil te maken.
Heeft iemand zijn iPod aangesloten op de radio? Ik zag gister deze mogelijkheid: http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.jsp?product_id=12563&taxonomy_id=25-38
Stefan_Xsara schreef:Alleen nu mis ik dus eigenlijk de echte bas.
Eerlijk, als je echt bass wilt heb je aan alleen de standaardspeakers niet echt genoeg, of je moet composets van 300 euro per set installeren. Voor veel minder heb je een actieve sub, zoals deze bijvoorbeeld:
Ik ga in ieder geval dit weekend eens mijn radio vervangen. Heb er nu een of ander basis-model van Sony inhangen, nooit fan van geweest. Geef mij maar een gouwe ouwe JVC, wisselaar d’r onder en klaar. Altijd een super geluid gevonden… En dan ook meteen even kijken of dat er nou wel of geen tweeters in het dashboard zitten, wist in ieder geval niet dat die dingen zelfs bij de Citroën-dealer zo goedkoop waren..
DigiDaan schreef:Stefan_Xsara schreef:Alleen nu mis ik dus eigenlijk de echte bas.
Eerlijk, als je echt bass wilt heb je aan alleen de standaardspeakers niet echt genoeg, of je moet composets van 300 euro per set installeren. Voor veel minder heb je een actieve sub, zoals deze bijvoorbeeld:
Ja, actieve sub zal wel super geluid geven! Die Pioneer had ik ook al eens op de pioneer site gezien. Hij lijkt me ook niet zo super groot en past dus mooi in de hoek in de kofferbak.
Ik zou natuurlijk ook een losse subwoofer en versterker kunnen kopen, is dit goedkoper/beter geluid??
Is zo’n actieve subwoofer makkelijk aan te sluiten (bedrading leggen e.d.)?
Stefan_Xsara schreef:DigiDaan schreef:Stefan_Xsara schreef:Alleen nu mis ik dus eigenlijk de echte bas.
Ja, actieve sub zal wel super geluid geven! Die Pioneer had ik ook al eens op de pioneer site gezien. Hij lijkt me ook niet zo super groot en past dus mooi in de hoek in de kofferbak.
Ik zou natuurlijk ook een losse subwoofer en versterker kunnen kopen, is dit goedkoper/beter geluid??
Is zo’n actieve subwoofer makkelijk aan te sluiten (bedrading leggen e.d.)?
Aansluiten valt wel mee. De voeding moet direct van de accu, met een zekering ertussen. Loopt bij mij net buitenom, via een rubber naar binnen bij de zekeringskast en dan onder de dorpelbekleding door naar achter. Let er wel op dat je voeding- en signaalkabels niet direct naast elkaar legt. Je moet ook een schakelkabel hebben waarmee de radio de sub of versterker kan in- en uitschakelen. Meestal kun je voor 25 euro bij de halfords (vloeken in de kerk) een complete bekabelingsset kopen met zekring etc.
Ikzelf heb een kistje met sub erin en een losse versterker en dit werkt prima. Misschien is een actieve sub een nog mooiere oplossing, maar dan vooral als toevoeging op een originele fabrieksinstallatie.
Nou, heb het gisteren eens voorzichtig aangekaart, maar het idee werd meteen van de baan geveegd (nee, ik zit niet onder de plak… ). Ze heeft eigenlijk wel gelijk, hebben regelmatig de kofferbak vol liggen, dus ik heb eigenlijk geen ruimte voor een baskist. Dan toch maar eens kijken voor of een stel mooie speakers voor in de originele inbouwplaats, of een paar grotere in de hoedenplank…
Ik wil eigenlijk ook een fatsoenlijk geluid uit de speakers, maar dan moeten ze wel op de standaard plek zitten. Wat voor setup kun je dan gebruiken? Er is van alles te koop, maar echt duidelijk wordt het me allemaal niet. Met die zes speakers moet je toch geluid als een klok kunnen krijgen, lijkt me?
Ik heb nu standaard speakers en een Pioneer radio-cd-speler.
Groeten,
Jan
Croisette schreef:Ik had het bij mijn Coupe als volgt gedaan:
Speakers achter: Infinity Kappa 2 wegAlles gemonteerd op de originele plek. Alleen voor de tweeters voor moest ik de roostertjes voorzien van een rond gat
Just my 2 cents
Kijk, ik denk dat dit een van de weinige sets is die echt goed klinkt. Ik heb de beste ervaringen met composetjes van Phase Lineair. Gewoon een 2 weg speaker in de deur en tweeter met filter op het dashboard. Dit rechtstreeks op een Phoenix Gold versterker van 2x40 (echte) watts. Strak en zuiver.
Thuis Marantz klasse A met Vifa vloerstaande speakers en een Philips cd speler met goed loopwerk. Goede interlinks en speakerkabel. Niet te overdreven maar gewoon goed.
C1 Ambiance 2006