In mijn nimmer aflatende speurtocht naar de oorzaak van het schokkerige rijgedrag van mijn GTi hoorde ik vanmiddag bij de lokale Citroen-dealer iets nieuws. Ik heb in het verleden de BDP-sensor vervangen in de veronderstelling dat deze dingen in iedere motor gelijk zijn, maar de monteur daar hield vol dat het type sensor per motor verschilt. D.w.z. dat een GTi een ander type sensor heeft dan een TRS of 2 liter. Klopt dit? En zo ja, heeft iemand nog een goeie BDP-sensor voor een GTi liggen? Bij de dealer kunnen ze ze niet meer bestellen.
Uuhh… Om even terug te komen op het voorgaande. Zit er net even over na te denken en op een carburateurmotor zit natuurlijk geen BDP-sensor. De man had dus sowieso geen gelijk met z’n TRS en 2 liter verhaal
Blijft de vraag of iemand een goeie -liefst nieuwe- BDP-sensor voor een GTi blok weet.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik snap daar niets van, denk dat jouw dealer het niet op wil zoeken. Ik heb ze drie weken geleden nog besteld en binnen gekregen.
enne er is maar 1 soort sensor.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Zou je voor mij ook zo’n ding kunnen bestellen dan? Kreeg hier het verhaal dat er geen documentatie meer van was en dat ze de bestelnummers dus niet meer konden achterhalen.
Klinkt inderdaad als niet zoveel zin.
B.D.P. sensor
hoi, ik hoop dat dit goed gaat want dit is nieuw voor mijn maar het orginele citroen nummer is 591888 (b.d.p.-sensor) en is gewoon te bestellen en anders heb ik er nog wel een liggen (nieuw).
Nou ik heb ook een behoorlijk zoek tocht gemaakt opzoek naar een stotterende gti, heb het helaas nooit gevonden, maar veel te weten gekomen.
Maar met die sensor klopt inderdaad, er zijn twee types in omloop, ze werken beide hezelfde! Alleen de ene is iets langer dan het andere model!
Wat ze vroeger wel deden was er dan een ring onder leggen.
Zou een oorzaak kunnen zijn.
Wat ook nog kan:
-Slechte bobines, komt vaak voor!
-Gas klep meter niet goed afgesteld.
-kabels naar de BDP sensor vast gebonden aan de steun van het reseve wiel(wordt het signaal verzwakt)
-Defecte vacum meter, bijna altijd stuk, en van de weinige zaken die een 25gti blok slopen.
-slechte bougies kabels.
-Verkeerd type bougie.
Als me nog wat te binnen schiet hoor je het!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
@hetreservewiel:
Als je die sensor kunt missen wil ik ‘m wel van je kopen. Wat vraag je ervoor?
@Verkuilm:
Die vacuumsensor heb ik al eens vervangen omdat ik vermoedde dat het daaraan lag. Het veranderde echter niets aan de situatie (of deze is natuurlijk ook stuk). De bobines zijn bij mij inderdaad ook verdacht, maar als die nieuwe sensor het grote verschil maakt, kan ik die uitsluiten. Ik heb zelf Champion bougies (L82YC) gemonteerd, maar ik hoor van diverse kanten dat je beter Bosch kunt gebruiken. Schijnt beter te gaan. Dat van die kabels aan de reservewielsteun ga ik nog even checken.
Nou ik heb ze niet over helaas.
Vacuum sensor kun je meten!
Wat je eigenlijk moet doen is even kijken met een 4 gas meter.
Aan de hand van de lambda waarde kun je zien waarom ie stottert.
Volgens was het zo, precies goed is waarde 1.
Bij teveel bezine wordt het 1,2 bv.
Bij een tekort aan bezine is het 0,8.
Scheelt in het zoeken, als je tveel bezine hebt, mis je waarschijnlijk een vonk.
Bij te weinig bezine, zou je aan het injectie systeem denken.
Dat stotteren hebben ze heel vaak, op een cx club heb ik eens gekeken en de helft had er last van.
Bij mijn vorige cx was het een stuk minder met nieuwe bobines.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
benzinefilter? een van de eerrrste zaken die vervangen kunnen worden bij een stotterende GTI. Zeker als ze veel km hebben gelopen.
Dat ook maar eens proberen dan Dat stotteren/schokken is geweldig irritant. Doet zich vooral voor zo rond de 50-60 km/u, waardoor je in de bebouwde kom voortdurend opgefokt rondrijdt omdat het ding eigenlijk niet op die snelheid wil rijden. Bij hogere snelheden is het een stuk minder of helemaal weg. Je ziet het ook in de toerenteller terug, de meter danst dan voortdurend heen en weer. Hoop dat die sensor helpt, anders maar eens nieuwe bobines proberen.
@Dimmar:
Brandstoffilter is ook al vervangen…
Als de toeren teller ook hapert, dan is het mischien wel iets van de ontsteking!
Want die toeren teller wordt aangestuurd door de onststekings computer, als ik het goed heb.
Bobines lijkt dan weer onlogisch.
Want de comp verzoorzaakt het haperen, dus die is stuk, of een van zijn input signalen is niet goed, een daarvan is de BDP sensor….
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Kan de stekkers van die computer dan wel eens inspuiten! Dat zijn de enige stekkers die ik nog niet onder handen heb gehad omdat ik de krengen niet los kon krijgen…
En die BDP-sensor (preventief) vervangen natuurlijk!
valse lucht. Bij mijn GTi turbo was dat de basis van het stotterende gedrag.
vooral bij lage toerentallen. Alle luchtslangen controleren. Het kan ook een versleten luchtmassameter zijn.
Die luchtmassameter zit toch aan de voorkant van het blok, ter hoogte van de gasklep? Is dat ding te testen? Alle slangen heb ik al eens nagelopen en kon niks vinden. Harmonicaslang was ook goed.