Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Roeland schreef:Contact gehad met de citroen dealer.
Morgenochtend gaan ze de olie vervangen, bougies schoonmaken en de rest van mijn lijstje gaan ze ook controleren, dat is in mijn ogen goede service ze proberen er in ieder geval wat aan te doen, of er een oplossing uit komt dat moet verder blijken. Vandaag liep het ondanks dat ik nog steeds niet op gas reed weer beroerd.
Later meer….
Roeland, ik heb geen goede hoop voor je.
Je dealer gedraagd zich voorbeeldig zoals je beschrijft, maar ik denk niet dat het gaat helpen. Waarom niet ? Is de dealer onkunding, nee.
Ik volg de gasdraadjes hier en op CF al een tijdje, je weet immers maar nooit wat mij nog kan gebeuren.
Maar zonder nou al de gasproblemen te verwijzen naar één enkele onbekende oorzaak heb ik weinig vertrouwen in de veel gemelde zaken rond EGR-klep, bougies, bobines, olie, computer reset en wat nog meer, ze lijken allemaal aan symptoonbestrijding te doen.
Ik heb in de forums nog geen meldingen gezien van gasprobleem X dat met oplossing Y keihard is opgelost. Citroen blijft deskundig rommelen in de marge, in een poging om de klant tevreden te stellen en de gasinstalltiebedrijven hebben ook niet de pasklare oplossing, maar ik zou mijn heil daar nu wel gaan zoeken.
Wie deed hier nou de melding van een top gasbedrijf voor problemen ? Het was helemaal in Limburg of in Groningen, ik weet het niet meer, maar ver weg voor mij?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Voor een oplossing is niets te ver weg en wilm ik eventueel nog wel naar frankrijk rijden. Ik denk niet dat het alleen de gas/lpg installatie is want op benzine is het ook het geval.
We houden de moed er de moed nog even in en anders naar groningen of leeuwarden of zoiets.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Roeland schreef:Voor een oplossing is niets te ver weg en wilm ik eventueel nog wel naar frankrijk rijden. Ik denk niet dat het alleen de gas/lpg installatie is want op benzine is het ook het geval.
We houden de moed er de moed nog even in en anders naar groningen of leeuwarden of zoiets.
Bij eigenlijk de meeste probleem gevallen is het toch echt de LPG installatie die voor de problemen zorgt. Ik heb meerdere klanten die dus problemen hebben met hun C5, problemen zoals berschreven in dit draadje. Als ik dan vraag aan de klanten om een tank benzine leeg te rijden blijken eigenlijk alle problemen weg te blijven. (wel nadat de computer gereinitilasiseerd is). Problemen worden dus in de meeste gevallen veroorzaakt door het gebruik van LPG. Het is uiteraard wel de computer van Citroen die de problemen signaleert en weergeeft. De computer bestaat uit twee computers (een EOBD gedeelte en een Citroen gedeelte) het EOBD gedeelte reageert heel snel op storingen die te maken hebben met een slechte verbranding cq uitlaatgasemisie.
Natuurlijk zijn er ook auto’s die gereden hebben op LPG en op een tank benzine nog steeds problemen geven, kan dan een gevolg zijn van het rijden op LPG, bijvoorbeeld een defecte katalysator of defecte/vuile lambdasondes.
Jammer genoeg is er nog steeds geen LPG specialist opgestaan die deze problemen op kan lossen. Overigens heb ik veel ocntact met een LPG specialist en weet dat Citroen gelukkig niet de enige is met dit soort problemen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
oldenhage schreef:Roeland schreef:Voor een oplossing is niets te ver weg en wilm ik eventueel nog wel naar frankrijk rijden. Ik denk niet dat het alleen de gas/lpg installatie is want op benzine is het ook het geval.
We houden de moed er de moed nog even in en anders naar groningen of leeuwarden of zoiets.
Bij eigenlijk de meeste probleem gevallen is het toch echt de LPG installatie die voor de problemen zorgt. Ik heb meerdere klanten die dus problemen hebben met hun C5, problemen zoals berschreven in dit draadje. Als ik dan vraag aan de klanten om een tank benzine leeg te rijden blijken eigenlijk alle problemen weg te blijven. (wel nadat de computer gereinitilasiseerd is). Problemen worden dus in de meeste gevallen veroorzaakt door het gebruik van LPG. Het is uiteraard wel de computer van Citroen die de problemen signaleert en weergeeft. De computer bestaat uit twee computers (een EOBD gedeelte en een Citroen gedeelte) het EOBD gedeelte reageert heel snel op storingen die te maken hebben met een slechte verbranding cq uitlaatgasemisie.
Natuurlijk zijn er ook auto’s die gereden hebben op LPG en op een tank benzine nog steeds problemen geven, kan dan een gevolg zijn van het rijden op LPG, bijvoorbeeld een defecte katalysator of defecte/vuile lambdasondes.
Jammer genoeg is er nog steeds geen LPG specialist opgestaan die deze problemen op kan lossen. Overigens heb ik veel ocntact met een LPG specialist en weet dat Citroen gelukkig niet de enige is met dit soort problemen.
Oldenhage, als berijder van een gasbak en lezer van alle gasberichten ;0) wil ik de lijn van je verhaal ondersteunen, alhoewel ik geen techneut ben.
Toch een vraagje, je hebt het over EOBD en het Citroen gedeelte van ‘de computer’.
Nou weet ik dat het Citroen gedeelte van de computer ook uit delen bestaat, de BSI (heb ik het goed) en nog een of twee. Waarbij het ene stuk zorgt voor motermanagment en weer ander stuk voor airco, radio, etc.
Voor de duidelijkheid mijn vraag : Is EOBD electronica/computer dat meekomt bij de gasinstallatie en dus niet geleverd wordt door Citroen ?
Gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Tja, ik ben dus vanmorgen kennelijk gestrafd voor mijn mailtje van gisteren: bij het oprijden van de A9 was het weer piep piep piep. Tijd geleden trouwens dat deze storing daadwerkelijk doorkwam, meestal kon ik hem voorkomen. Maar even een minuutje op de vluchtstrook gestaan, motor uit en daarna loopt hij weer als een zonnetje. De (knipper)lampjes + melding verdwijnen vanzelf weer hoop ik. En als de computer wordt uitgelezen is er niets aan de hand.
Voor de technici onder ons: ik kwam dus aanrijden bij het Rottepolderplein, licht op rood dus “van het gas de poot”. Licht ging al weer groen op het moment dat ik nog +/- 15km reed, dus naar twee teruggeschakeld en weer gas gegeven. Precies op dat moment begon hij op drie cilinders te lopen en kwam na een paar seconden de storingsmelding.
“Wie Joost kent mag het hem zeggen” zullen we maar zeggen…....
Groeten, Johan.
Ben ik weer en dit hebben ze gedaan,
1- Andere olie en bougies schoon/droogmaken (dit heeft eerder problemen verholpen).
andere olie dat was de oorzaak van het probleem volgens garage, bougies stonden afgesteld op 1,0 moet zijn 0,7 mm is aangepast.
2- Graag kijken of de laatste software erop zit.
ja is gechecked
3- Naar mijn mening hoor ik een soort van lek in de uitlaat onder de auto (graag nakijken)
Uitlaat is doorgeroest is deels vervangen
4- Druksensor gassysteem defect (vaker voorkomend probleem bij AG systemen van 2000 t/m 2003) (graag controleren)
De Map sensor is beter afgesteld nu
5- Bobines met problemen na Nr. 353-1 zijn ze beter? (graag controleren wat er nu inzit)
Ja, zit goede bobine in.
6- EGR klep (geen idee wat het ook moge zijn) graag nakijken.
Is nagekeken en geen storingen of vuil te ontdekken.
Verder zijn de computers van citroen en LPG uitgelezen op storingen.
Citroen dealer zwolle heeft zijn fout erkend en zich verontschuldigd m.b.t. olie. Toch blijft het vreemd dat het van de bougies en de uitlaat niet bij de grote beurt aan het licht is gekomen. Afgezien van het vervangen van de uitlaat wat ze direct hebben gedaan verder geen kosten.
Hij rijdt op dit moment weer goed, ook het stotteren is niet meer aan de orde op dit moment.
KLAAR VOOR DE VERKOOP??? denk ik maar ik moet er nog even goed over nadenken.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
@ roeland.. Mapsensor afstellen… gaat niet
@ Ronald_Xantia
de Motormanagementcomputer is 1 kastje maar voorzien van twee gedeelte’s het Citroen gedeelte en het EOBD gedeelte. Beide zijn uit te lezen door de Citroen dealer, het EOBD gedeelte door iedere andere met uitleesapparatuur. De BSI is ook een computer maar die zit in interieur.
Jouw C5 werkt nog op het CAN en VAN netwerk, het Van gedeelte zit in de motorruimte en het CAN gedeelte zit in het interieur. De BSi is zeg maar de server van het CAN gedeelte. Andere computers zijn o.a. het dashboard, de portieren, de radio enz.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Dan was het vast een andere sensor ???
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Roeland schreef:Dan was het vast een andere sensor ???
sensoren afstellen kan niet, een sensor moet een waarde aangeven en dat moet niet te veranderen zijn.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
dan was het vast de EGR klep (als dat wel kan) want die hebben ze ook nagekeken.
Bedankt ben toch iets wijzer geworden.
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Gasgeurtje
Ik heb met grote belangstelling dit draadje gevolgd.
Ik weet (1/2 van mijn familie woont in Nederland) dat er in Nederland een grote voorliefde voor LPG bestaat. Ik praat vaak met Belgische dealers en ze beginnen allemaal met hun hoofd te schudden als het woord LPG en moderne Citroën motoren valt.
Is het niet indicatief dat je geen Citroën kan kopen met af-fabriek LPG installatie? Al die knappe ingenieurs daar in Vélésy zullen toch wel redenen hebben om niet af fabriek LPG Citroëns te leveren?
Kan het niet zijn dat het moderne motormanagement van een Citroën te complex is om een externe LPg installatie probleemloos te incorporeren / accomoderen.
Met andere woorden is LPG eigenlijk wel een wenselijk alternatief voor een Citroën.
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Maar in frankrijk (en andere landen) verkopen ze tock ook veel lpg (GPL) dus in nederland zijn we vast niet de enigen met een probleem. LPG is wat milieuvriendelijker en 3x goedkoper dan benzine (echt nederlands).
Ik weet niet of LPG wenselijk is voor een Citroen of ander merk, ik weet wel dat vrienden van mij als 20 jaar lpg rijden (volvo) en nooit problemen hebben. Dus als ik mijn auto verkoop en lpg wil blijven rijden zal het geen citroen meer worden ondanks dat deze geweldig rijdt en veel confort biedt.
De maandelijkse kostenpost was voor mij belangrijk en die zag er wel goed uit. Nu wel eens problemen gehad maar nog niet zo extreem veel kosten als anderen, en bij mij is de oorzaak bekend en opgelost (volgens garage) ik heb natuurlijk ook al 7 maanden (heb hem pas 10 maanden) probleemloos op lpg gereden alleen nu even veel pech.
Totaal aantal Berichten: 871
Geregistreerd: 03-02-2006
- C5 X Hybrid 225
- C6 (2005-2012) V6 -3.0 HDI Exclusive
- DS 9 E-Tense Rivoli+ FO
Gasgeurtje
Ik denk dat je gedeeltelijk het antwoord geeft “vrienden rijden in hun volvo al 20 jaar op LPG” wel zegt dat niet alles, dit is dus een “oude” motor. Bovendien zou ik een Volvo nu niet bepaald met een Citroën willen vergelijken. Volvo staat niet echt bekend om de nieuwste technologieën te willen toepassen. De baas van mijn vrouw rijdt (reed) altijd de duurste Volvo’s nou moe je houdt niet voor mogelijk wat er allemaal niet kapot kan aan een Volvo. Toen mijn vrouw enkele jaren terug vertelde dat ze met haar Berlingo zonder 1 enkele storing 150 000 haalde vertelde haar baas laconiek dat hij al heel blij was als hij eens een keerje 1500 km zonder problemen reed met zijn 850.
Wat ik wil zeggen
Als je in een GS of een BX een LPg installatie legt zal je niet veel problemen hebben, wegens niet al te veel electronica en een weinig complex motormanagement- uitlaatgas systeem.
Mijn schoonvader rijdt al eeuwen Toyota. Nu bij Toyota werden verplicht op 80 000 zijn kleppen vervangen wegens LPg installatie. Als ik meereed schokte de auto regelmatig, inhouden, haperen. Mijn schoonvader meldt me dat dit schering en inslag is. In zijn geval forceert de motorcomputer geen “safe mode” om de eenvoudige reden dat zijn motor management gewoon veel simpeler in mekaar zit.
In feite ben je nu problemen aan Citroën aan het toeschrijven terwijl Citroën standaard niet eens een LPG auto levert. Dat zegt toch alles.
Als ik morgen op mijn HDI motor allerlei externe toeters en bellen laat installeren (of mijn Citroën dealer “forceer om dit te doen - omdat hij dan anders mij misschien als klant kwijtraakt”), en mijn motor begint dan na een tijdje heel raar te doen, dan kan je toch moeilijk dit probleem aan Citroën toeschrijven.
Misschien moeten we maar eens een kat een kat noemen en vragen aan Oldenhage:
Mr oldenhage : stel U koopt morgen als particulier een nieuwe Citroën. Zou U dit voertuig op LPG ombouwen?
Ik ben het eens met een van de forum leden: “gas is om op te koken”
citroenist.
1) Visa SuperE 2) CX GTI 2400 3)XM 2.0 4)BX 14Biaritz 5)XM 2.0 Break 6)Xantia Activa TCT 7) Xantia Activa Excl. HDI 8.)ZX 14 9)Berlingo Multispace 10)C8 2.0HDI 11)C5 2.0 HDI eXCL. 12) c5 2.0 HDI Break 13)C6 V6 2.7 HDI Excl. 14) DS5 1600 Bus edition 15)C4 Grand Picasso rel.1 16)C6 V6 3.0 HDI excl. 17)C4 Grand Picasso 1600 HDI Rel2 18) c5 Tourer 2.0 HDI Excl. 19) DS7 Crossback BlueHDI 180 Aut. So Chic FO 20) DS9 E-Tense Rivoli+ FO 21) C5X Hybrid 225 Magnetic Blue 22)Berlingo 1.5 HDI 23)Berlingo M 1.5 HDI XTR 2024 FO
Ik ben het met CITROENIST TOT IN DE KIST eens. De moderne auto’s en hun motormanagement worden zo detaillistisch afgesteld op de normale brandstoffen (benzine) dat LPG al snel een verstoring geeft. daarbij maak je door de aanpassingen inbreuk op de door de fabrikant op elkaar afgestemde componenten.
Zelf rijd ik nu bijna 3 jaar en 128.000km in een C5 op LPG en ik geloof dat ik nog wel geluk gehad heb, als ik dit draadje zo snel door lees. Ik heb best wel storingen, maar nog geen noemenswaardigde problemen gehad. Pas geleden was het wel raak. De auto wilde amper stationair blijven draaien en dat is met name bij filerijden erg lastig. De dealer uit Deventer heeft dat vakkundig verholpen en tot vandaag geen probleem meer, ook niet met het warme weer.
Bij Kassa was een tijd geleden een special over LPG en ook andere merken hebben er last van. Er was een Skoda die ook niet op LPG wilde blijven lopen en waarvan ze ook de oorzaak niet konden vinden. Zowel de dealer als de gasspecialist. Overigens kan je bij merken als Ford en Toyota al helemaal geen LPG meer in laten bouwen.
Ik ben nu ook voorstander van het credo ‘gas is om op te koken’ en mijn volgende auto wordt geen LPG auto. Overigens rijdt mijn C5 op benzine prima, zonder storingen.
WOF
WOF
De grijze schicht, Citroën Xantia 1.8i AUT4
Ja, allemaal wel leuk een aardig maar er wordt weer afgeschoven op de LPg terwijl er dus ook mensen zijn die last van hebben van de genoemde problemen en GEEN lpg installatie in de citroen hebben of hebben gehad?
Van een auto van bijna 30.000 mag je toch wel iets verwachten dacht ik zo, ze ontmoedigen het niet en mijn citroendealer mag zelfs LPG in bouwen dus zal er vast geen tegenstander van zijn, want als het niet werkt heeft hij ook de problemen en kan die het niet alleen afschuiven naar de gasboer of Citroen.
Dit is niet het draadje van voor of tegenstanders van LPG lijkt me maar zoeken we niet met zijn allen naar een oplossing van heet probleem?