Wat heb ik allemaal nodig om een cilinderkop te reviseren???
CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 397

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 19 juni 2006 09:23 PM

Zoals al te lezen was ga ik in de loop van de weken een cilinderkop van een AX 1.4 reviseren. Omdat m’n moeder deze auto elke dag gebruikt om naar d’r werk te rijden (ca 40 km enkele reis) ga ik een andere cilinderkop reviseren en dan omruilen voor degene die er nu op zit. De auto moet rijden tenslotte.
Maarja ik moet dus als aller eerts de te reviseren cilinderkop ophalen bij Kevin (aka kakanox), dat is het begin… Maar dan? Wat heb ik allemaal nodig? Wat moet ik allemaal vervangen? En erg graag tips!
Op het 2cv forum heb ik gelezen dat ze een kleppentang zelf hebben gemaakt van een lijmklem (te zien op de foto), is deze ook te gebruiken voor een AX?
  Met dank aan Punky
(ps. ik vervang natuurlijk meteen distributie riem, spanrol en waterpomp)
Ik ga proberen de foto’s van het reviseren hierbij te zetten, en er een verslagje te maken.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 juni 2006 05:18 AM
  [ # 1 ]

Helaas is het andere topic van je op slot, dus bij deze nogmaal mijn bericht:

Je heb echt geen andere kop nodig, revisie is slechts een uurtje werk en als je geen ervaring heb, wellicht 2 uurtjes werk. De kop moet er toch af om de klepseals te vervangen, dan kun je dus net zo goed de klepseals, nokkenaskeerring en kleppen slijpen effe meepakken. En als je het niet alleen durft, dan wil ik je best helpen, heb namelijk een mooie klepveertang Wink

Let wel op, na dit klusje is het goed stellen van de kleppen nodig en zal de motor de eerste 50 a 60km nogal “tikken”, maar dit word steeds minder. De kleppen moet je daarna nog één keer stellen na 1500km, normaal gezien is dat om de 20.000km.

Verder is het handig om alle pakkingen te kopen, inlaat en uitlaat moeten er namelijk ook af, net als het ontstekingshuis indien het geen verdelerloos systeem is. Een pakking voor deze laatste is niet altijd leverbaar en word vaak afgedicht met vloeibare pakking.

Nokkenas eruit is effe opletten, bij het ontstekingshuis zit een V-vormige beugel met 1 Torx schroef vast, deze moet je demonteren. Vervolgens de nokkenas keerring eruit, niet pulken met een schroevendraaier, maar recht op de keering slaan, links en rechts, dan zal deze er zo uit ploppen. Nu kan de nokkenas eruit, de keerring moet er echt eerst uit, het heeft geen zin om de nokkenas met keerring en al eruit te slaan, dat gaat niet.

ZX1.4i schreef:

- Nokken-as eruit
- Kleppen eruit en schoonmaken
- Kleppen inslijpen met slijppasta
- Nieuwe klepseals erin*
- Nokkenas erin met een nieuwe keerring

En je ben Klaar Razz

*Koop deze bij de dealer, je heb ze dan van een rood/oranje kleur siliconen, deze gaan langer mee dan die van de automaterialenzaak, welke van het oude type zwart siliconen rubber zijn.

Met dank aan Wuppo voor de avond cursus TU cylinderkop reviseren, waaruit bovenstaande tips en uitleg voortvloeit Razz

Profiel  

Rooney
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 252

Gepost: 20 juni 2006 08:33 PM
  [ # 2 ]
ZX1.4i schreef:

Met dank aan Wuppo voor de avond cursus TU cylinderkop reviseren, waaruit bovenstaande tips en uitleg voortvloeit Razz

Ja was echt super leerzaam. En het is inderdaad vrij gemakkelijk mits je het een keer gezien hebt hoe het moet.

Ps. het rode auto’tje rijd echt heerlijk kleppen tikken bijna niet meer en bij de 1500 km lekker vers slokje olie erin.

Sohail heb jij die foto’s al?

mvgr,

Ronald

AX Soupapes 16 cool smirk 152.8 Bhp @ 6513 rpm/ 185Nm @ 4803 rpm

Profiel  

CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 20 juni 2006 08:37 PM
  [ # 3 ]

Ja ik vind het ook fijn om een andere kop te hebben, en aangezien ik er goedkoop aan één kan komen. Dan kan ik tenminste deze lekker op m’n gemak rustig netjes maken en dan ineens om ploffen.
Bedankt voor deze uitleg in ieder geval al!! En een goeie tip van die oranje klepseals! Ik kan indien nodig ook een echte kleppentang bij een garage hier in de buurt kopen maar bedankt voor je aanbod!

Ik ga binnenkort de onderdelen halen, bericht volgt dus!  Very Happy

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 juni 2006 11:36 PM
  [ # 4 ]
Rooney schreef:

Ps. het rode auto’tje rijd echt heerlijk kleppen tikken bijna niet meer en bij de 1500 km lekker vers slokje olie erin.

Sohail heb jij die foto’s al?

Hee wat leuk nog meer bekenden Razz

Ik hoor het wel al de rooie tomaat van Guus aan de 1500km zit Wink

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 22 juni 2006 02:13 AM
  [ # 5 ]

Ik heb wat foto’s geplaatst over een TU koprevisie, zie link

Profiel  

CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 24 juni 2006 05:17 PM
  [ # 6 ]

Kijk! Daar heb ik wat aan.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 25 juni 2006 03:44 AM
  [ # 7 ]
CitRoel schreef:

Kijk! Daar heb ik wat aan.

Mooi zo, dat is ook de bedoeling van de foto’s Razz

Vandaag de AX van ene Guus weer gezien en gehoord, wat klinkt de motor nu toch mooi nu de koprevisie, geen tikken meer.

Profiel  

CitRoel
> 300 berichten
RankRankRank

- C1 Ambiance
- 2CV AZAM6
Gepost: 04 juli 2006 07:16 PM
  [ # 8 ]

Pfff… tijd gebrek!!! Ik heb net een huisje en ben erg druk. Kevin ik PB je meteen!!

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook