Wie wil ons helpen om via het forum stap voor stap de kabelboom weer aan te sluiten van onze ZX 1.6i. Wij krijgen het zelf niet voor elkaar, ondanks een tweetal bezoeken aan de sloop om te kijken hoe het daar zit. (van die auto’s was alweer te veel afgesloopt om het goed te kunnen zien (namaken)).
Wie o wie?
<edit>Als iemand bereid zou zijn om naar Haaksbergen te komen met een 1.6i zodat we de aansluitingen kunnen kopieren dan hebben we daar eventueel wel een kratje bier (of twee) voor over </edit>
Jos van der Voort
Re: Hulp gevraagd aansluiten kabelboom
cb005978 schreef:Wie wil ons helpen om via het forum stap voor stap de kabelboom weer aan te sluiten van onze ZX 1.6i. Wij krijgen het zelf niet voor elkaar, ondanks een tweetal bezoeken aan de sloop om te kijken hoe het daar zit. (van die auto’s was alweer te veel afgesloopt om het goed te kunnen zien (namaken)).
Wie o wie?
<edit>Als iemand bereid zou zijn om naar Haaksbergen te komen met een 1.6i zodat we de aansluitingen kunnen kopieren dan hebben we daar eventueel wel een kratje bier (of twee) voor over </edit>
Welke kabelboom?, foto’s van de situatie?, waarom vervangen?
Emiel
De kabelboom in het motorcompartiment. Het blok is er uit geweest. Dat zit er nu net weer in. We hebben indertijd alles alleen maar losgemaakt maar komen er nu niet helemaal uit. We houden een paar losse draadjes over en een stekkertje.
Hij wil echter niet vonken dus we denken dat er ergens iets fout zit.
Het blok is een 1.6 XU (BDY) in een ZX 1.6i
Jos van der Voort
hehe lijkt me een uitdaging voor de wup. echter je zult geduld motte oefenen,,
vanaf eind juli heb ik pas enkele gaatjes in mn vacance zitten,, daarnaast lust mn dame van die dure vloeistof,,
dus als het tege die tijd nog nie opgelost is,, ahum,, pm ff..
mvgr wupke, die vanaf eind juli wel ff ken komen helpen..
He wup..
Wij denken dat het een kleinigheid is. Het is echt een kwestie van een paar stekkertjes en draadjes die we over hebben. Ik ben er van overtuigd dat het met een kleine voorbereiding via het forum (een stap voor stap aansluitproces) en een paar foto uitwisselingen goed kan komen.
Desnoods een telefoontje ter verheldering. Zoals we het nu aangesloten hebben is er geen vonk en krijgen we de auto niet aan het draaien.
Aan de kabelboom is niet gesloopt. Hij is alleen losgemaakt en opzij gelegd. Het blok zelf is door een ervaren sleutelaar opgebouwd. Hij gaat ook rond alleen die vermaledijde vonk….....
Jos van der Voort
Storingen uitlezen? voor zover je dat zelf kunt doen bij een 1.6i :
Zo lang we nog niet alles bekabeld hebben is dat denk nog niet echte een optie. Vanmiddag gaan we maar foto´s plaatsen dat zal misschien helpen.
Jos van der Voort
cb005978 schreef:He wup..
Wij denken dat het een kleinigheid is. Het is echt een kwestie van een paar stekkertjes en draadjes die we over hebben. Ik ben er van overtuigd dat het met een kleine voorbereiding via het forum (een stap voor stap aansluitproces) en een paar foto uitwisselingen goed kan komen.
Desnoods een telefoontje ter verheldering. Zoals we het nu aangesloten hebben is er geen vonk en krijgen we de auto niet aan het draaien.
Aan de kabelboom is niet gesloopt. Hij is alleen losgemaakt en opzij gelegd. Het blok zelf is door een ervaren sleutelaar opgebouwd. Hij gaat ook rond alleen die vermaledijde vonk….....
Maak maar eens foto’s van alles wat je los hebt hangen of over hebt. Heb je wel een blok opgebouwd met het zelfde vliegwiel? Dit ivm de juiste vertandingen voor de BDP sensor.
Dat van het vliegwiel weet ik niet. Het blok is alweer in de auto gelepeld en is door een ervaren monteur opgebouwd. Maar eh… past de bak er dan wel op als er een ander vliegwiel op zit met andere vertandingen?
Foto´s volgen zsm.
Jos van der Voort
cb005978 schreef:Dat van het vliegwiel weet ik niet. Het blok is alweer in de auto gelepeld en is door een ervaren monteur opgebouwd. Maar eh… past de bak er dan wel op als er een ander vliegwiel op zit met andere vertandingen?
Foto´s volgen zsm.
Het is maar een gedachtenspinsel hoor..
Er zijn voor dit soort blokken tig vliegwielen geleverd. De koppeling en bak passen er altijd wel op. Alleen zit er op het vliegwiel een tandkrans (naast de starterkrans) die in combinatie met de BDP sensor het signaal voor de onsteking levert. Deze tandkrans zal geen enkele belemmering zijn om het blok in te bouwen (alles past verder), maar als ie verkeerd is qua maatvoering, zal de ECU geen geschikt signaal krijgen van de BDP.
Ik neem aan dat een ervaren monteur dit heeft gecheckt en ga er vanuit dat het gewoon een simpel bedradingsprobleem is. Maar goed, houd t ff in het achterhoofd.
Zal ff kijken of ik tijd heb, waarschijnlijk dit weekend wel. Ik woon ook nog eens redelijk dicht in de buurt (Almelo). Als je niet teveel hoeft los te halen en te knooien aan mijn auto (ZX 1.6i Avoriaz uit ‘95) dan mogen jullie best ff vergelijken. Drink alleen niet zoveel bier wel Safari
Geef even met een fotootje aan waar het precies om gaat ben zelf namelijk ook niet zo’n sleuteraar. Dan heb ik een idee wat er los gehaald moet worden ensow. Misschien steek ik er dan ook nog iets van op.
Xsara Coupe 1.6 16v VTR
Nou Jossie, daar hou ik je misschien wel aan.
Heb je een pb gestuurd. Foto´s gaan er vanmiddag op.
Voor Maarten Postma:
ALs we de tandkrans over het hoofd gezien hebben, krijgen we dan helemaal geen vonk of een verkeerde en.. moet er dan alleen een andere sensor op?
Jos van der Voort
cb005978 schreef:Nou Jossie, daar hou ik je misschien wel aan.
Heb je een pb gestuurd. Foto´s gaan er vanmiddag op.
Voor Maarten Postma:
ALs we de tandkrans over het hoofd gezien hebben, krijgen we dan helemaal geen vonk of een verkeerde en.. moet er dan alleen een andere sensor op?
Marten is de naam. (no offence hoor)
Wslk geen vonk. Als de vorm van de tanden verkeerd is, moet er een ander vliegwiel op. Je kan van bovenaf door het gat van de bdp sensor (nadat je die even gedemonteerd hebt) de tanden wel zien. Als je de motor 1maal rond hebt gedraaid, heb je de vorm van de tanden (en vooral de plekken waar geen tanden zitten) wel gezien en kun je het vergelijken met het oorspronkelijke vliegwiel.
PS. Wanneer je erin slaagt de ECU uit te lezen (andere bedradingsstoringen opgelost) zal je in geval van een verkeerde tandkrans wel een melding krijgen dat de BDP sensor geen signaal geeft.
Bovenstaande foto’s en de tekst hieronder zijn met de complimenten van mijn zoon die op de camping is waar ook de auto staat. Vanmiddag lag daar het draadloze Internet eruit dus hier de foto’s geplakt en geknipt maar niet in een (voor mij en jullie noodzakelijkerwijs) logische volgorde.
Dat er wat bijzonders mis is blijkt wel uit het relaas over de startmotor.
nou bij deze dus wat foto’s en beschrijvingen van de (huidige) probleem stekkers/draadjes.
Allereerst orientatie: mijn standpunt is genomen voor de auto staande met een open motorkap. Dus niet vanuit het standpunt “achter het stuur zittend.
Dit om misverstanden te voor komen.Het eerste probleem is rechts achterop het blok/kop (bij de verdeelstekkers dus). Daar gaan twee stekkers (een blauwe met twee groene draden en een groene met twee groene draden) de kop in. Deze zijn goed, want dat heb ik gechecked op de sloop. Nou is het probleem dat uit deze zelfde kabel mantel/tak twee draadjes met een oog komen. het eene oog bevat twee gele draden en het andere oog bevat een witte en een bruine draad. Ze zijn ongeveer 10 cm lang, dus moeten in de buurt van die twee voorgenoemde stekkers een thuis vinden. Volgens mij moeten ze ergens aan het blok vast gezet worden (massa), maar waar. Ik heb een aantal foto’s van de situatie. Een beetje onduidelijk, maar het is het beste wat ik kon doen in de beperkte ruimte daar. De foto’s zijn van de achterkant van het blok/kop (fototoestel tegen schutbord gehouden en naar het blok gericht).
Verder heb ik op dit moment nog een probleem met de startmotor. deze draait gelijk als ik de accu aansluit. Ongeacht of het contact aan of uit staat.Zou het kunnnen dat door het misplaatsen van de voorgenoemde draden een electrische kring niet gesloten is…... ? In ieder geval, heb ik op de bovenste aansluiting (dikke bout) een dikke + aangesloten. Deze lijkt rechtstreeks van de dynamo (via startmotor) naar de accu te lopen. Op de onderste aansluiting (dunne bout) heb ik een dun, geel draadje aangesloten.
voor de goede orde ook daarvan een foto toegevoegd.Nou, ik hoop dat iemand hier iets aan heeft om het probleem op te lossen.
Jos van der Voort
Ben zelf inmiddels ook bij de auto en kan de volgende observaties delen:
Vanaf de startmotor richting de dynamo zit alles voor zover ik kan overzien goed. Dit deel hadden we ook voor een groot deel gelabeld en de rest in die hoek wees zichzelf.
Het probleem zit dus waarschijnlijk aan de rechterzijde van de startmotor. De dikke draad aan de startmotor zit op de goede plek. Voor zover we kunnen zien is de enige andere draad die naar de startmotor kan een halfdikke gele met een rubbel manteltje over de gele draad over een lengte van ongeveer 15 cm. Tot zover de startmotor.
Dan is er aan de achterzijde van het blok, van voren af gezien ongeveer ter hoogte van de doorvoer van de KM tellerkabel een blauwe connector met twee groene draden en een groene connector met twee groene draden. Die zitten op het blok op de plaats waar de draadkleuren met elkaar corresponderen.
De BDU sensor (die met de inbus) zit op zijn plaats want die kan maar op een plek de bak in.
Zover ziet alles er logisch uit. Alleen houden we dus in de buurt van de BDU de twee draadjes over met een lengte van ongeveer 15cm. Één daarvan bestaat uit een dubbel uitgevoerd geel draadje dat gezamelijk eindigt in één (dus 1) oog. De ander bestaat uit een dubbel uitgevoerd draadje (wit en bruin) gezamelijk eindigend in één (dus 1) oog.
Door de lengte horen ze volgens ons ergens in de buurt van de BDU sensor thuis. Wij kunnen absoluut niet thuisbrengen waar die thuishoren.
Blijft het rare verschijnsel dat de startmotor aanslaat als de pluspool op de accu gezet wordt. De dunne gele kabel die door ons op de startmotor aangesloten is moet wel haast de goede zijn.
Wie heeft er raad?
ZX1.8T: we gaan nog even proberen met de draad los te maken aan de startmotor alleen is het nu even nat buiten.
Jos van der Voort
Hij loopt!
Naar de sloop geweest en weer gekeken hoe het moet zitten.
Paar dingetjes veranderd. Losse draadjes aangesloten. Hij bleef weer starten zodra we de plus aansloten.
Startmotor alles losgemaakt. Teruggemonteerd. Aansluitpooltje voor de dunne draad zat los en hebben we vastgedraaid én ....... Hij liep! Én zoals het hoort!
Daarna koelvloeistof erin en…. lekkage bij de waterpomp. Alle pakkingen zitten er nieuw in dus gaan we dit nog even bekijken want dat is te overzien. Maar…..
Hij loopt!
Jos van der Voort