Ik was vorige week op de laatste hete dag naar Rotterdam. Veel stadsfile. Op een gegeven moment begon de auto stationair 1300rpm te draaien in plaats van de gebruikelijke 1000rpm.
Het gaat om een DS 21 IE uit 1971.
Is dit een gebruikelijk verschijnsel? Of een bekend verschijnsel bij een bekend probleem?
Alvast bedankt.
Injectie zeker
Hmm…. het probleem ken ik gelukkig nog niet met mijn DS 23IE, die draait volgens de lampjes eerder met te weinig dan met teveel toeren (oliedruk te laag).
Als de mtor meer toeren gaat maken stationair als het te warm is denk ik aan te warme electronica, die daardoor verkeerde signalen gaat doorgeven, of aan kleine kabelbreukjes met hezelfde effect. Onder die omstandigheden wordt er meer benzine ingespoten dan nodig is, oftwel de rekenunit gaat ervan uit dat de motor nog koud staat….
Kortom, om het probleem afdoende op te lossen zou je eens alle sensoren, kabeltjes en verbindingen na kunnen gaan lopen. Niet echt leuk (weet ik uit ervaring) en een beetje hulp is misschien welkom.
Ik hoop dat Joris hier nog op reageert, die heeft misschien een betere diagnose.
suc6!
MVG, Peter
DS 23 ie Pallas 1973 Thuis zit ik slechter….
Wat is Citroën sleutelen toch formidabel!
Met alleen benzine gaat je motor niet sneller draaien. Hierdoor verandert wel je mengsel verhouding.
Als je motor sneller gaat draaien wil dit zeggen dat er ook meer lucht doorkomt.
citrods schreef:Met alleen benzine gaat je motor niet sneller draaien. Hierdoor verandert wel je mengsel verhouding.
Als je motor sneller gaat draaien wil dit zeggen dat er ook meer lucht doorkomt.
precies…...., het zou zomaar kunnen dan de gasklep blijft hangen ivm de warmte die dan ontstaat. als het zich voordoet controleer dan eens of je de gasklep nog een stukje terug kunt draaien zodat het toerental weer richting de 1000 tr/m gaat.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:citrods schreef:Met alleen benzine gaat je motor niet sneller draaien. Hierdoor verandert wel je mengsel verhouding.
Als je motor sneller gaat draaien wil dit zeggen dat er ook meer lucht doorkomt.precies…...., het zou zomaar kunnen dan de gasklep blijft hangen ivm de warmte die dan ontstaat. als het zich voordoet controleer dan eens of je de gasklep nog een stukje terug kunt draaien zodat het toerental weer richting de 1000 tr/m gaat.
OK, als ik het samengevat goed begrijp: of er is een temperatuursensor die een verkeerde waarde geeft als de boel te warm wordt (plotseling te laag, lijkt me fysisch niet zo waarschijnlijk), of bij grote warmte is er een kabel vanaf de temperatuursensor die problemen krijgt (kan, maar vereist dat de temperatuursensor bij koud een hoge weerstand heeft, klopt dat wel? ik dacht dat zo’n sensor bij hoge temperatuur juist een lage weerstand had, of bij grote warmte blijft een klep hangen. Dat laatste kun je controleren door ten tijde van dit verschijnsel te kijken of je met de schroef de stationair nog naar beneden kan krijgen (lukt niet als hij blijft hangen)
Zie ik het zo goed?
gctwnl schreef:Dat laatste kun je controleren door ten tijde van dit verschijnsel te kijken of je met de schroef de stationair nog naar beneden kan krijgen (lukt niet als hij blijft hangen)
Zie ik het zo goed?
nee: dat is een foute redenatie: het toerental zal altijd nabeneden gaan met als gevolg dat (in jouw geval) het stationair toerental bij koude moter dan te laag zal zijn. als het toerental bij warme moter 1300 is ipv 1000 controleer dan fff of je de gasklep nog handmatig iets kan dichtdraaien ......als dat het geval is blijft de gasklep dus iets hangen.
je kunt nu al preventief het gasklepasje fff inspuiten met bijv. WD40
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Wat ook nog een oorzaak kan zijn is dat de motor ergens valse lucht gaat aanzuigen. Er zitten een aantal slangen op het spruitstuk aangesloten, met onderdruk dus. Als daar t.g.v. de hoge temperatuur een van die slangen, of een aansluiting, gaat lekken, krijg je hetzelfde effect als een gasklep die een beetje blijft open staan: te hoog stationair toerental.
Meer specifiek:
- er loopt een slang naar de druksensor op het schutbord
- er loopt een slang naar de vollastsensor op het schutbord
- er loopt een slang naar de versneld stationair klep laag links op de motor (bestuurderszijde)
- bij een halfautomaat loopt er ook nog een slang naar de hoog/laag stationair-toerentalklep ook links op de motor.
Kijk al die slangen maar eens na op conditie, als dat smeren van de gasklep niet helpt!
Succes en groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Reed je niet op LPG?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Reed je niet op LPG?
Nee. Gewoon benzine.
Bedankt voor alle tips.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik denk inderdaad ook extra lucht. Een iets armer mengsel zal het toerental ook iets laten stijgen. Het heeft ook te maken met als de motor goed warm is alles net wat lekkerder draait en dus minder weerstand heeft. Aangezien bijna niemand zn DS in koude tijden goed heet rijdt staan ze zo afgesteld dat ze aan de koude kant goed lopen. Nu wordt ie eindelijk warm en zou je em ietsje lager kunnen afstellen.
Je moet ook zeker weten dat de extra lucht klep wel helemaal goed reageert (opent bij koudweer). Die gaan vaak vast zitten en sommige garagisten stellen alles dan ietsje hoger af zodat ie koud net blijft lopen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
De bx vertoonde dit gedrag ook. Als de motor echt goed warm was (olie graad of 90-100, kvs een graad of 90 ) en het was warm weer buiten, dan ging het stationair toerental ook iets omhoog, van ongeveer 1000 naar 1100.
Denk dat de wrijving dan wat minder is en de boel gewoon wat soepeler loopt.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
bogaard77 schreef:Ik denk inderdaad ook extra lucht. Een iets armer mengsel zal het toerental ook iets laten stijgen. Het heeft ook te maken met als de motor goed warm is alles net wat lekkerder draait en dus minder weerstand heeft. Aangezien bijna niemand zn DS in koude tijden goed heet rijdt staan ze zo afgesteld dat ze aan de koude kant goed lopen. Nu wordt ie eindelijk warm en zou je em ietsje lager kunnen afstellen.
Je moet ook zeker weten dat de extra lucht klep wel helemaal goed reageert (opent bij koudweer). Die gaan vaak vast zitten en sommige garagisten stellen alles dan ietsje hoger af zodat ie koud net blijft lopen.
De luchtklep heb ik onlangs vervangen door een exemplaar uit het magazijn. Die heb ik van te voren gecheckt en hij bewoog tussen koud en heet kraanwater (7-55 graden) van goed open tot aardig wat dichter.
Overigens heb ik na het vervangen de oude die in open toestand vast zat (en waarbij de vorige garage hem inderdaad daarom veel lager op de stationair stelschroef had ingesteld) en die was kennelijk losgesprongen, want in het vriesvak was hij (vrijwel?) helemaal open en met zijn koperen kantje in een pannetje kokend water was hij vrijwel helemaal dicht.
Maar goed, die nieuwe zou het moeten doen, vandaar dat ik die voorlopig niet als eerste verdenk.
Op zich lijkt me dat het niet zo veel zou moeten uitmaken dat hi jwarm of erg warm is qua soepel lopen. Misschien 1000 naar 1100 (bij koude motor loopt hij overigens eerst zo’n 700 en dat loopt dan op naar 1000 als hij op zijn normale werktemperatuur zit), maar niet 1000 naar 1300, ik vind dat wat veel. Als hij zoveel hoger loopt is ook wat oncomfortable met die volautomaat, die heeft dan wat meer moeite met soepel vanuit neutraal in drive te gaan.
Ik hoop nog wat met de tips te kunnen.
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Al gecheckt of de gasklep blijft hangen?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Al gecheckt of de gasklep blijft hangen?
Nee, nog niet, maar dat komt omdat ik eerst nog moet uitzoeken wat de ‘gasklep’ is ops:
Totaal aantal Berichten: 25607
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gctwnl schreef:bogaard77 schreef:Al gecheckt of de gasklep blijft hangen?
Nee, nog niet, maar dat komt omdat ik eerst nog moet uitzoeken wat de ‘gasklep’ is ops:
Volg je gaskabel! die bedient de gasklep! Zit vlak achter de lucht inlaat van je gallerij.
Nog een overpijnzing:
Stel de extra lucht klep sluit niet helemaal goed als de auto warm is. Je mensel blijft te arm. Nu wordt de motor een keer wel goed heet en sluit de klep wel helemaal. Het mensel wordt minder arm, loopt mooier waardoor het toerental omhoog gaat. ( tijdelijke verarming laat je toerental stijgen maar na een tijdje zakt dat weer..)..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:
Nog een overpijnzing:
Stel de extra lucht klep sluit niet helemaal goed als de auto warm is. Je mensel blijft te arm. Nu wordt de motor een keer wel goed heet en sluit de klep wel helemaal. Het mensel wordt minder arm, loopt mooier waardoor het toerental omhoog gaat. ( tijdelijke verarming laat je toerental stijgen maar na een tijdje zakt dat weer..)..
Ja, dat zou ook kunnen, maar ik heb een keer het sluiten van de klep getest en als de motor warm is krijg ik met de mond geen lucht meer door de slang geblazen. en bij koud wel. Dus wat mij betreft is hij echt dicht bij warm (en dus gaat hij bij zeer warm niet nog dichter ).
Dus ik ga er even van uit dat de luchtklep niet de bij zeer warme motor hoge stationair veroorzaakt.
Ik heb wel twijfels of hij echt 100% open gaat bij ‘koud’, want echt vanzelf starten doet hij niet. Ik moet hem echt wel een minuutje met het gaspedaal aan de praat houden en dan nog gaat hij maar zo’n 700rpm draaien. Als de motor warm is loopt dat op tot 1000rpm.