3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Electrische fan
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 juli 2006 08:24 PM
  [ # 31 ]
lopezdijkstra schreef:
bogaard77 schreef:

Optie 1 werkt.

Optie 2 kan ook en dan kan je 87a buiten beschouwing laten. 85 natuurlijk NIET want dan schakelt je relais niet!
Ik snap die 87a trouwens niet want dat is de verbreek schakelaar. Het lampje zou altijd aan zijn, tot de fan aan gaat…..

Je thermo relais heeft geen plus en min. Het is een schakelaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal begrijp want bij optie 1 werkt de thermo op de plus en bij optie 2 op de min? Terwijl de termo schakelaar goed geisoleerd is qua binnenwerk behuizing.

Thermo kontakt werk als een gewone aan - uit schakelaar ;

Hoe je hem aansluit maakt niet uit ; de relais zal pas optrekken als hij zowel plus als min krijgt .

Dus één zit er vast op , de andere moet je onderbreken ( met je thermo kontakt )

Zo al wat duidelijker ??

Ik vermoed dat je een beetje in de war bent doordat in een auto regelmatig kontakten en andere dingen worden gebruikt met maar één draadje of aansluiting ; deze pakken dan massa ( min ) via hun behuizing .

Deze kan je dan uiteraard geen plus laten schakelen .


Ook zit in een auto alle metaal aan de massa , wat al eens snel tot mooie kortsluitingen kan resulteren . Laughing


Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 05 juli 2006 08:40 PM
  [ # 32 ]
wbogaerts schreef:
lopezdijkstra schreef:
bogaard77 schreef:

Optie 1 werkt.

Optie 2 kan ook en dan kan je 87a buiten beschouwing laten. 85 natuurlijk NIET want dan schakelt je relais niet!
Ik snap die 87a trouwens niet want dat is de verbreek schakelaar. Het lampje zou altijd aan zijn, tot de fan aan gaat…..

Je thermo relais heeft geen plus en min. Het is een schakelaar.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het niet helemaal begrijp want bij optie 1 werkt de thermo op de plus en bij optie 2 op de min? Terwijl de termo schakelaar goed geisoleerd is qua binnenwerk behuizing.

Thermo kontakt werk als een gewone aan - uit schakelaar ;

Hoe je hem aansluit maakt niet uit ; de relais zal pas optrekken als hij zowel plus als min krijgt .

Dus één zit er vast op , de andere moet je onderbreken ( met je thermo kontakt )

Zo al wat duidelijker ??

Ik vermoed dat je een beetje in de war bent doordat in een auto regelmatig kontakten en andere dingen worden gebruikt met maar één draadje of aansluiting ; deze pakken dan massa ( min ) via hun behuizing .

Deze kan je dan uiteraard geen plus laten schakelen .


Ook zit in een auto alle metaal aan de massa , wat al eens snel tot mooie kortsluitingen kan resulteren . Laughing


Walter

Oké ik denk dat ik het begin te snapppen? Volgens mij is optie 2 de makkelijkste?

-Alleen de polen 30, 86 en 87 gebruiken.
-30 direct vanuit de accu aansluiten. met een zekering er tussen.
-thermoschakelaar werkt op -
-87 is de +draad voor de Fan.

Klopt het zo? (dit komt vast heel dom over als je het snapt!) 

Als laatste vraag? Moet er een tijdschakelaar in het + contact naar 30 toe?Ik heb een nieuwe accu, maar het is toch niet zo ventilator van 7.9 amperé je accu leegtrekt?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 juli 2006 08:45 PM
  [ # 33 ]

Tijdschakelaar hoeft niet .

Zodra het water in je radiator afgekoeld zal je temperatuurkontakt afvallen ( stopt je fan ) en heb je geen verbruik meer .

Bij mijn SM duurt dat ongeveer één minuut .

Je moet wel klem 85 ook spanning geven anders kan je relais niet aantrekken .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 05 juli 2006 08:46 PM
  [ # 34 ]
wbogaerts schreef:

Tijdschakelaar hoeft niet .

Zodra het water in je radiator afgekoeld zal je temperatuurkontakt afvallen ( stopt je fan ) en heb je geen verbruik meer .

Bij mijn SM duurt dat ongeveer één minuut .

Walter

En de aansluiting klopt volgens “mijn” redenatie?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 05 juli 2006 08:58 PM
  [ # 35 ]

Heb even je schema vervolledigd .

De draden van de batterij naar 30 en deze naar de ventilator moeten wel minimum 1.5 mm² zijn .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Blooper1963
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005

- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Gepost: 05 juli 2006 10:43 PM
  [ # 36 ]

ik ga denk ik een tijdsgestuurde fan monteren VOOR de radiator!!ene die lucht naar binnen blaast!!
Onder de lederen of plastieken behuizing ,waar de koeltunnel aan vast zit,daar kan je een grote van 300 mm monteren
Wel een extra platte,maar die vind ge overal.
en ik had onlangs een nieuwe 3 rijen radiator geplaatst en deze is al voorzien van een thermokontact!! nog een relaistje inbouwen + een trappenautomaat op 12V DC en mss een ledje plaatsen op het dachbord,dan zie ik waneer de Fan draait Wink

Profiel  
 
lopezdijkstra
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 430
Geregistreerd: 09-04-2006

Gepost: 08 juli 2006 09:36 PM
  [ # 37 ]

Klus is geklaard!

Dag mannen,

De klus is gegeklaard het was erg leuk om te doen! Ik ben er een middag mee bezig geweest. Ik hoefde de radiator aan één kant helemaal los te maken en aan de ander kant alleen los te schroeven. De radiator is bevestigd met een soort radiator ty-rap. Maar het meeste werk zat hem in de bedrading. Jullie worden nogmaals bedankt voor je raad.

Groetjes Antoine.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook