Achterremmen XM doen niets meer!
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 06 juli 2006 02:07 AM

Sinds de aanschaf (begin Mei) van mijn Xm 3.0 V6 automaat van 1993 vond ik steeds al dat de auto tijdens remmen heel erg dook, echter omdat ik niet echt vergelijkingsmateriaal had, nooit echt verder naar gekeken. Tot ik laatst een noodstop moest maken en de auto naar alle kanten uitbrak.
Nu hebben we de auto aan een zijde achter iets van de grond getild met een krik en het wiel kan je gewoon blijven ronddraaien als je de rem intrapt, iets verder gezocht en ook op de ontluchtingsnippels van de achterremmen staat helemaal GEEN druk en er komt dus ook nagenoeg geen vloeistof uit.

Weet iemand misschien wat hier aan de hand kan zijn of heeft dit zelf misschien al eens gehad? Oh ja de voorremmen functioneren perfect.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juli 2006 02:15 AM
  [ # 1 ]

Re: Achterremmen XM doen niets meer!

Chevron schreef:

Sinds de aanschaf (begin Mei) van mijn Xm 3.0 V6 automaat van 1993 vond ik steeds al dat de auto tijdens remmen heel erg dook, echter omdat ik niet echt vergelijkingsmateriaal had, nooit echt verder naar gekeken. Tot ik laatst een noodstop moest maken en de auto naar alle kanten uitbrak.
Nu hebben we de auto aan een zijde achter iets van de grond getild met een krik en het wiel kan je gewoon blijven ronddraaien als je de rem intrapt, iets verder gezocht en ook op de ontluchtingsnippels van de achterremmen staat helemaal GEEN druk en er komt dus ook nagenoeg geen vloeistof uit.

Weet iemand misschien wat hier aan de hand kan zijn of heeft dit zelf misschien al eens gehad? Oh ja de voorremmen functioneren perfect.

Alvast bedankt voor jullie reactie,

Groeten Gijs.

Toevoeging/Toelichting: ik had er ook al even naar gekeken. De achtervering stond echt op druk in de rijstand. In deze stand zou de remservo absoluut volledig druk moeten hebben.

Als het een BX zou zijn, stond ik echt met mijn oren te flapperen. Echter, het is een XM Exclusive met ABS, Diravi, Hydractive, etc…  Ik weet niet precies of die nog leuke gadgets heeft die op dit punt de redenatie in de war kunnen schoppen. Voor zover ik weet zou deze wagen geen anti sink hebben (mocht dat de zaak nog kunnen verstieren).

Als het een BX met ABS zou zijn, zou ik het zoeken in een stukke remservo of een ABS blok dat niet goed werkt. Meja, wellicht zie ik een typische XM feature over het hoofd.

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 06 juli 2006 02:19 AM
  [ # 2 ]

toch nog ff in de hoogste stand proberen..

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
michel-16v
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1349
Geregistreerd: 14-02-2005

- BX SPORT
- 2CV Special
Gepost: 06 juli 2006 02:20 AM
  [ # 3 ]

probeer het eens in de hoogste stand met draaiende motor, waarschijnlijk is er dan wel druk….

Dagelijks vervoer: Peugeot 308 sw style 2015 rouge rubi
Hobby: 2cv special 1986 bleu celeste, BX sport rouge

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 06 juli 2006 02:24 AM
  [ # 4 ]

Marten dank voor je aanvulling en tja als de remmen het alleen maar in de hoogste stand zouden doen, ik weet niet, daar komt nog bij dat tijdens het rijden de ervaring/het gevoel ook echt aangeeft dat de remmen helemaal niets doen. Dus wat het dan zou moeten zijn, geen idee.

Oh ja ik ben niet in paniek maar karakter zou ik het ook niet willen noemen.

Groet Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juli 2006 02:31 AM
  [ # 5 ]
oldenhage schreef:

toch nog ff in de hoogste stand proberen..

Ook gedaan. Komt geen druppel LHM uit. Zou dit qua principe hetzelfde moeten werken als de BX (met ABS) of zit er nog een fundamenteel verschil tussen?

Profiel  
 
Wunderbar
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 138
Geregistreerd: 17-01-2006

Gepost: 06 juli 2006 03:26 PM
  [ # 6 ]

Auto’s met ABS zowiezo altijd contact aanzetten anders komt er meestal al nix uit de nippels, maar dat zal bij dit geval neit het probleem zijn

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 06 juli 2006 06:41 PM
  [ # 7 ]

Pletter eens wat straatstenen in de kofferbak en hou de hoogteregelaar op de normale hoogte.

Door de extra ballast achterin, krijg je meer remdruk

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 juli 2006 07:47 PM
  [ # 8 ]
Willem schreef:

Pletter eens wat straatstenen in de kofferbak en hou de hoogteregelaar op de normale hoogte.

Door de extra ballast achterin, krijg je meer remdruk

Ik ben bekend met de basisfeiten. Kan die ABS module de remwerking ook blokkeren indien deze storing heeft? (ABS computer laat idd storingen zien, maar dat schijnt bij XM zo standaard te zijn dat je het bijna buiten beschouwing wilt laten).

En nogmaals: zit er fundamenteel verschil tussen een standaard BX en deze XM. Voor zover ik weet doet hydractive niks met de achterremmen.

Kortom: je hebt een leiding vanaf de achtervering als voeding voor de remservo, daarna naar het ABS blok en vervolgens weer terug naar de achterremmen.

@Gijs: een andere brainwave. De ABS module laat bij het deblokkeren de remdruk weg via de retour ipv dat ie probeert de remdruk tegen te houden. Ofwel: als je de achterrem indouwt en het ABS controleblok geeft ineens een enorme retourstroom weet je eigenlijk al genoeg. Je moet de retourleiding van het ABS blok wel kunnen terugtracen naar het LHM vat, dunkt me.

Wat ik nog niet voor de volle 100 % overtuigd gezien heb. Zelfde situatie als gisterenavond, maar dan het wiel eraf en ZIEN dat er een fontein uitkomt bij ontluchten. Als die paar druppels die je eerder al rapporteerde was met significant gewicht op de achterkant (dus of achterwielen los in de hoogste stand, of 1 zijkant omhoog in de rijstand_ dan ben ik er wel van overtuigd dat de remklauwen niet zodanig vastzitten, dat ze zelfs met volle remkracht niks meer doen.

Vanuit mijn BX context (die hetzelfde probleem kent met vastzittende remzuigers enzo) ben ik er van overtuigd dat we getest hebben met voldoende gewicht op de achteras.

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 06 juli 2006 10:11 PM
  [ # 9 ]
mpostma schreef:

En nogmaals: zit er fundamenteel verschil tussen een standaard BX en deze XM.

Nee…

Gr Martijn

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 07 juli 2006 12:20 PM
  [ # 10 ]
Martijn de Ruijter schreef:
mpostma schreef:

En nogmaals: zit er fundamenteel verschil tussen een standaard BX en deze XM.

Nee…

Gr Martijn

Da’s duidelijk Very Happy

Profiel  
 
Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247
Geregistreerd: 13-04-2006

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 08 juli 2006 01:14 AM
  [ # 11 ]

gedeeltelijk gelukt

Hoi mensen, bedankt voor jullie reacties, na vandaag inderdaad in de hoogste stand de remmen te hebben onlucht/doorgespoeld was dat dus in ieder geval een redelijk succes, er kwam wat lucht mee en wat bruine lhm dus dat was in ieder geval niet voor niets. Meteen ook maar even gecontroleerd of de klauwtjes niet vast zaten maar die waren mooi gangbaar, echter echt lekker remmen ook op een remmenbank (met een rollensysteem) blijkt echter nog steeds dat ze achter bijna niks presteerd wat dus ook nog steeds redelijk duikgedrag tot gevolg heeft.

Ik hoop dat iemand nog suggesties heeft of misschien zegt iedereen nu wel “ach dat is normaal”.

Groeten Gijs.

p.s. Marten van harte met je nieuwe GTI

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 juli 2006 03:32 AM
  [ # 12 ]

Re: gedeeltelijk gelukt

Chevron schreef:

Ik hoop dat iemand nog suggesties heeft of misschien zegt iedereen nu wel “ach dat is normaal”.
/quote]

Dat heb ik wel vaker gehoord idd. Zouden breaks wellicht grotere remzuigers hebben? Misschien is dat een oplossing om de rembalans wat meer naar achteren te verplaatsen?

Profiel  
 
CX-power
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 665
Geregistreerd: 10-06-2005

Gepost: 23 juli 2006 06:15 PM
  [ # 13 ]

Je hebt ook altijd wel gedonder met dat ding, hè? Neem toch een CX:p

Maar zijn er al weer vorderingen?

There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook