André schreef:Zuigerveer conditie controleer je door een compressie meting.
De vulbuis kan je snel controleren door bij draaiende motor de peilstok
er uit te halen en met een vinger op de opening te voelen of deze zuigt of blaast.
Op het Ei zullen ze toch wel een compressie meter hebben?
Anders moet je hier even langs komen.
Overigens moet het schuim lucht filter bij vervanging met olie geïmpregneert worden,
omdat een droog filter vrijwel geen stof filtert.
Dus zal er altijd wat olie in het filterhuis zijn te vinden als het goed is.
De compressie heb ik 3 weken geleden gemeten op het Eendeëi:
Links en rechts tussen de 8 en 8,5.
Netjes, toch?
Egbert schreef:Het belangrijkste symptoom van versleten zuigerveren is olieverbruik. Dat heb je dus niet noemenswaardig. Indertijd mocht zelfs een nieuwe motor 1 liter per 1000 km gebruiken, voordat er in de garantie iets aan gedaan werd. Het andere symptoom is compressieverlies, kan je meten, maar als de motor mooi regelmaitg loopt en goed trekt en start is de kans klein dat die verminderd is. Tja blijft over onvolledige verbranding: choke klep die blijft hangen, te hoog benzine vlotter nivo, verkeerd afgestelde ontsteking etc….
Egbert
Ik zat inderdaad, naast zuigerveren, ook te denken aan iets met choke of CO-afstelling. Toen ik de Dyane kocht, was er net daarvoor nog iets aan afgesteld door 2CV-specialist Sander Aalderink. Ik heb zelf wat lopen prutsen aan de verstelschroef om het stationair toerental weer wat hoger te zetten. Het staat zo slordig om bij het stoplicht te staan en ineens pruttelt de motor niet meer…
Mijn Dyane heeft trouwens 123-ignition , voor zover dat er hier toe doet.
Over het algemeen start de Dyane goed. Met een heel klein beetje choke start ie goed.
Verder loopt het motortje netjes, al kan het altijd beter. Dit is geen showroom-Dyane noch een showroom-motor. De 140 km/h haalt ie wel trouwens (van de Brienenoordbrug af…)
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
Klinkt allemaal best herkenbaar. Ik heb 2 jaar rondgereden met een oliestokerij. Dit ging dus 2 jaar goed, want vorioge week is ie dan echt overleden. Oorzaak is nog niet helemaal bekend, maar ik denk dat een van de veren klem is geraakt in de cilinder. Moet nog gaan slopen om oorzaak te bekijken.
Je kunt zo dus best ff rondrijden. Maar houdt het in de gaten.
Vulpijp vervangen kan iets helpen, maar is niet de oplossing.
Zuigerveren vervangen is goed te doen, maar een ander blok inbouwen heb je sneller gedaan.
Ik ben nu bezig met een revisieblokje en daar heb ik nieuwe veren opgezet. Met de hand. Dit gaat best goed en zo voel je hoe ver je ze kunt buigen, met een tang buig je ze al snel te ver open. Met alle gevolgen van dien.
Suc6
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Sja, voorlopig rij ik er ook nog wel ff mee door hoor. Al is het echt heel irritant om van tevoren precies uit te vogelen dat ik geen stoplichten, files of andere verkeerssituaties tegenkom waarbij de Dyane met warme motor even stil komt te staan. Dan komt er weer zo’n blauw gordijn namelijk. Vandaag bijvoorbeeld geheel tegen het filenieuws in, stond er tóch file op de A1 bij Muiden. Nou, dat merkten de mensen die rondom mij reden ook, en gebaarden dat ook…
Ik heb afgelopen weekend andere dingen gedaan, dus de olievulpijp is nog niet vervangen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX