Ik ga vanavond m’n silentblocks vervangen die op de triangels zitten bij voorwielophanging. Het ziet er simpel uit allemaal. Maar je weet hoe dat gaat. Wat kan ik allemaal verwachten en hoe groot is de kans dat ze morgen weer strak op haar bandjes staat?
Citroen Bx Deauville 1993
rataplan schreef:het is ook simpel
auto opkrikken en losmaken.
zit vast op drie punten
aan het wiel (bout losmaken en eruit trekken) aan het cassis (hetzelfde)
Nu kun je het geheel lostrekken van de antiroll bar (middelste bar)
Hier moet je wel wat wrikken en trekken (kan eigenlijk niets fout gaan)
Het moeilijkste is nog de oude rubbers verwijderen en de nieuwe plaatsen
Verwijderen lukt het best met een beitel en een hamer (gewoon aan gort slaan) Terugzetten lukt het best met een bankschroef. Inpersen eigenlijk
Het geheel terug monteren zoals je het eraf gehaald hebt (wel nieuwe moeren gebruiken).
Met enig beleid is het zo oke.
Succes
Tis geen C15.
De stabilsatorreactiestang moet je nog losmaken, maar die gaat er makkelijk af. 1 moer losdraaien onder voorop de triangel
Let er bij het vastzetten op, dat je de triangel ong in de rijstand plaatst (niet triviaal als de vering drukloos is) en dan de moer losmaakt.
Draai bij loshalen van de lange bout de achterste moer eraf.
bedankt
snap het nog niet helemaal maar ik zie het morgen wel.
al er maar geen listige addertjes zijn.
Citroen Bx Deauville 1993
silent blocks vervangen is kl….
hele dag mee bezig geweest.
Wat zaten die oude bussen gruwelijk vast zeg.
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:silent blocks vervangen is kl….
hele dag mee bezig geweest.
Wat zaten die oude bussen gruwelijk vast zeg.
Hmm, ik heb de laatste x gewoon gereviseerde gehaald bij van Gompel in Eindhoven. VErder de triangels er wel goed afgekregen enzo?
Ja de triangels zijn er zo af. Echt heel simpel. Maar dan begint de ellende. Het is idd handiger om gereviseerde exemplaren te halen.
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:Ja de triangels zijn er zo af. Echt heel simpel. Maar dan begint de ellende. Het is idd handiger om gereviseerde exemplaren te halen.
Maar, heb je het nu uiteindelijk voor mekaar of niet?
Ich bin ein Breaker
Ja hij rijdt weer.
Citroen Bx Deauville 1993
ik heb de oude bussen er wel eens met een gasbrander uitgebrand….....................
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Tip:
gebruik een stuk draadeind . Schuif die door de triangel door de silentblocks. Bevestig moeren aan de uiterste zijden. Draai dan de moeren naar binnen. Je brengt dan de rubbers dusdanig op spanning dat ze kapot gaan. Daarna kun je met een beitel de resterende stalen bus eruit slaan. Let op dat je dan niet de wand van de triangel beschadigd.
Citroen Bx Deauville 1993
En? Wat is het resultaat?
Groeten,
Jan
diepe rust…
eerst leek het of er een oud opaatje met dito kunstgebit naast me zat.
Citroen Bx Deauville 1993
Geweldig he? Gefeliciteerd hoor! Ze zal nu ook merkbaar strakker sturen.
Groeten,
Jan
wat kan er nog meer aan rubber worden vervangen? Er zit nog iets een rammel in het stuurhuis. (stuurschijf?) Nu we toch aan het klussen zijn. Wel lekker basic zo’n leader. Alles is goed bereikbaar en er zit nix te veel op.
Citroen Bx Deauville 1993
Je hebt dan nog de fusee-kogels en de stuurkogels. Ik kan me niet voorstellen dat het de hardy-disk is die je hoort. Kun je omschrijven wanneer je het hoort en waar het vandaan klinkt en hoe het klinkt?
Groeten,
Jan
Chinco schreef:Je hebt dan nog de fusee-kogels en de stuurkogels. Ik kan me niet voorstellen dat het de hardy-disk is die je hoort. Kun je omschrijven wanneer je het hoort en waar het vandaan klinkt en hoe het klinkt?
Groeten,
Jan
Sja, ben je al langer BX-rijder of niet? Je voelt altijd wel iets van de aandrijflijn terug in je stuur.
Ich bin ein Breaker