hoge koppelling en tikkend stuur bx 16v
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 05 juli 2006 02:39 AM

Beste forummers,

Ik heb even twee vraagjes over een bx 16v waarin ik heb proefgereden.

1. Men zegt dat de koppeling zo’n 56 000 km geleden is vervangen, toch zit het aangrijpingspunt vrij hoog (vond koppeling zowiezo vrij lang). En meestal is het zo dat een hoog aangrijpingspunt duidt op slijtage maar een koppeling die na 56 000 bijna op is lijkt me ook sterk. Koppeling deed zijn werk overigens prima. Vergissen zei zich wellicht met de vervang datum van de platen of kan het ook nog iets anders zijn?

2. Bij het nemen van bochten had ik soms het idee dat het stuur een tikje kreeg, alsof hij telkens eerst ergens doorheen klikte en dan begon te stuuren. zoiets als het knipperlicht uitdoen met het stuuren, maar dan voelbaar. Enig idee wat dit zou kunnen zijn?


Voorbaad dank, Douwe

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 05 juli 2006 03:03 AM
  [ # 1 ]

Stuur kan duiden op een versleten HD pomp, hoge koppeling is een kwestie van afstellen, yolang die niet slipt is er niets aan de hand…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 06 juli 2006 03:43 AM
  [ # 2 ]
Simpele Ziel schreef:

Stuur kan duiden op een versleten HD pomp, hoge koppeling is een kwestie van afstellen, yolang die niet slipt is er niets aan de hand…

Knikje in het stuur, mmm, ik zou zeggen: als je “iets” raars voelt in het stuur moet je als eerste de HD-pompsnaar eens controleren. Moet vrij strak staan wel. Pompen verslijten alleen door vervuilde LHM, dus ook dat is een aandachtspunt.
Een versleten aandrijfas zou bijv. ook nog kunnen, maar dat is lastig te onderscheiden.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 06 juli 2006 12:39 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor de antwoorden, heb toch besloten de wagen te laten staan.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
citrofiel!ik?
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 299
Geregistreerd: 26-12-2004

Gepost: 06 juli 2006 01:39 PM
  [ # 4 ]

MOgen wij nog weten welke 16v het was?
Overigens ligt het bijna altijd aan de afstelling, zeker als ie nog prima werkt.
De weerstand die je voelt in het stuur is een vaak voorkomend probleem bij de 16v en ligt meestal aan de riem van de pomp of aan de pomp zelf.

Honda Prelude 2.2 DOHC 16V AT
Peugeot 406 Coupe 3.0 24V Pack
BX 14e

http://www.bxsportief.eu
Voor alle bx rijders en liefhebbers.
kijken mag altijd.

Profiel  
 
Douwe
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 981
Geregistreerd: 18-10-2005

Gepost: 06 juli 2006 02:56 PM
  [ # 5 ]

Jah hoor dat mag.

Het was de zwarte die op speurders wordt aangeboden. Viel mij tegen, blaasjes rond het raam, roestvorming bij het dakraam en een slijtage plek in de bekleding. De prijs was echter nog wel goed bespreekbaar.

ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook