Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
De laatste bouwjaren is de ID/DS met niet-deelbare veerbollen uitgerust, in de Citrovolksmond ook wel “CX-bollen” genoemd.
Zijn dit dan ook daadwerkelijk CX-bollen,daar deze wagen van dezelfde veerboldrukken is voorzien?
Het laten navullen van bollen kost 15-20 euro/bol,nu kan ik via-via nieuwe CX-bollen kopen voor 20 euri/stuk….uiteraard zonder montage.
Kijk,dat maakt het natuurlijk interessant,waarom bij-/navullen als voor hetzelfde geld nieuw kan worden gemonteerd?!
Wie?
‘Spirit of avant-garde’
Re: CX bollen?
Pascal schreef:De laatste bouwjaren is de ID/DS met niet-deelbare veerbollen uitgerust, in de Citrovolksmond ook wel “CX-bollen” genoemd.
Volgens mij zijn DS-en nooit met gelaste niet deelbare bollen uitgevoerd. Ooit had ik een break ‘75 en die had gewone deelbare bollen…
Volgens mij zijn in de laatste jaren alleen voor gebruikt en voor de hoofdbol en remaccu. Mijn DS23ie uit 73 heeft achter deelbare bollen.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Re: CX bollen?
Marten schreef:
Volgens mij zijn DS-en nooit met gelaste niet deelbare bollen uitgevoerd. Ooit had ik een break ‘75 en die had gewone deelbare bollen…
Daar staat:
”.......Op de IDDS KOMEN deelbare en gelaste bollen voor….”
Dat betekent nog niet dat er oorspronkelijk gelaste (veer)bollen op hebben gezeten, vanaf fabriek dus.
Maar goed, ik kan mij vergissen.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja die werden wel af fabriek geleverd. Bel even met de specialist om er achter te komen of de schokbrekers het zelfde zijn…. ( dacht het niet).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 12-05-2006
- ID/DS DS 20 Pallas BVH
Mijn DS uit ‘69 heeft nu gelaste bollen erop zitten, origineel horen dat volgens mij de deelbare bollen zijn.
Mijn huidige bollen veren als een Duitser, daar moet verandering in komen. Ik kan ze natuurlijk gewoon laten vullen, maar ik wil er eigenlijk de deelbare versie erop hebben. (Los gezien of die er af fabriek er nou opzaten of niet).
Kun je die geleaste bollen (misschien inclusief schokdemper) gewoon vervangen met deelbare bollen?
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
gjvdh schreef:Kun je die geleaste bollen (misschien inclusief schokdemper) gewoon vervangen met deelbare bollen?
Ja ( natuurlijk).
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Op mijn Duper5 van ‘74 had ik ook gelaste bollen. Herkenbaar als CX-bollen door de drie streepjes op het pasvlak waar ze op de houder worden gedraaid geloof ik. Vanwege een paar vage dempingsklachten die ik onlangs had heeft mijn garage deelbare bollen gemonteerd en het verschil is erg groot! origineel of niet, ik kan het iedereen aanraden
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Die streepjes staan op de schokbreker, in het randje rond het gaatje.
Deelbare bollen veren mijnsinziens lekkerder, softer….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Je hebt deelbare bollen met verwisselbare dempertjes (oud type) en deelbare bollen met vaste dempertjes. Het eerste type kan je naar eigen smaak veranderen door de demperplaatjes te verwisselen voor dunnere/dikkere of door demperplaatjes toe te voegen/weg te laten.
Niet voor de amateur…..
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Okee; nog een vraag:
Waar kan ik de remaccu vinden?
De hoofdbol zit links onder de hoogteregelaar,dat wist ik,maar de remaccu kan ik zo een twee drie niet zien bij geopende motorkap.
Zit hij daar ook links achter het binnenscherm?
Mijn DSuper is thans dus van ‘CX-bollen’ voorzien,ik weet niet of dat origineel is en heb qua veercomfort ook nix te klagen eigenlijk.
Er moet bij vermeld worden dat ik geen ervaring heb met deelbare bollen; zo te lezen maakt dat dus een wéreld van verschil!...
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De remaccu is ALS ie aan wezig is geplaatst op de balk bij het vat.
Er zitten gelaste bollen op. Het kan zo zijn dat de schokbrekertjes in de originele gelaste bollen anders zijn dan in de CX gelaste bollen. Als je er dan CX bollen op schroeft kan hij nog stugger worden…
Deelbare veren soft!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ah!
Die heb ik dan dus niet….
Mijn Super is uit januari 1974 (dus waarschijnlijk geproduceerd ergens in het najaar van ‘73; hoelang de auto’s hebben staan wachten in de expeditiehal voor uitlevering mag Joost weten..).
Ze is sinds ‘95 in Nederland,komt uit Frejus (Z-Fr) van de tweede eigenaar die haar bijna 21 jaar heeft gehad (de eerste eigenaar verkocht de wagen al na 8 maand!....beviel zeker niet? ).
Zover ik kan nagaan uit de papierwinkel (die helaas niet compleet is), zijn er nooit nieuwe bollen op gezet dus:
óf is ze in France al van nieuwe bollen voorzien (in dit geval dus de gelaste exemplaren), óf is ze af-fabriek zo geleverd met deze bollen.
Ik meen ergens in een DS-boek gelezen te hebben dat de ‘74 & ‘75 wagens allemaal van gelaste bollen waren voorzien,maar uit jullie reacties blijkt dit dus niet waar…
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
DSpecials en DSupers hebben standaard het “eenvoudige” remsysteem, wat zo uit een GS lijkt overgenomen (alleen een GS heeft schijven achter). Ze hebben dus standaard GEEN REMACCU.
De oude deelbare bollen, met losneembare dempertjes, veren geweldig. Je merkt het al in de eerste meters dat je er mee rijdt.
Nieuwe, gelaste bollen, kun je ook heeel soepel laten veren door de centrale opening in de demper groter te maken (boren, is heel zacht staal).
Dit is irreversibel (te veel geboord: bol weggooien…) en dus ook niet voor de beginnende amateur
Citroen!
Voordat iedereen zijn gelaste bollen nu gaat omruilen voor deelbare: denk even na waarvoor je je DS gebruikt. Het iets stevigere veerkarakter van de latere bollen hing ook samen met het toegenomen motervermogen en dito topsnelheden. Als je een latere snelle DS nog af en toe gebruikt om over de snelweg te blazen is het wellicht verstandiger om ze lekker te laten zitten.