Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij hing het overstappen op gelaste bollen alleen samen met het veel goedkoper te produceren zijn van gelaste bollen.
Als je voar weinagh nieuwe gelaste bollen kan krijgen zou ik ze er ook opzetten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik begin maar eens met het vervangen van de hoofdbol (30 euri).
Dan heeft de stuurbekrachtiging ook niet zo’n moeite meer ‘s morgens vroeg bij het uit-de-file-parkeren,en gaat hopelijk de rode lamp wat eerder uit en de wagen omhoog.
Navraag leert inderdaad dat mijn DSuper met gelaste bollen is geleverd en niet met deelbare.
Dat opboren klinkt misschien aanlokkelijk: welke gatdiameter moet dan worden geboord?
Alleen aangeven dat je niet te groot moet boren is nutteloos als de juiste boormaat niet wordt aangegeven….no offense.
Over twee weken gaan we naar de Ardennen,dus de Super moet mee.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
gerardeux schreef:Voordat iedereen zijn gelaste bollen nu gaat omruilen voor deelbare: denk even na waarvoor je je DS gebruikt. Het iets stevigere veerkarakter van de latere bollen hing ook samen met het toegenomen motervermogen en dito topsnelheden. Als je een latere snelle DS nog af en toe gebruikt om over de snelweg te blazen is het wellicht verstandiger om ze lekker te laten zitten.
Dagelijks +/- 45 snelwegkilometers…;)
‘Spirit of avant-garde’
bogaard77 schreef:Volgens mij hing het overstappen op gelaste bollen alleen samen met het veel goedkoper te produceren zijn van gelaste bollen.
Ja er zijn zeker een hoop onderdelen op de laatste DS’en die alleen vanwege de lagere produktiekosten vervangen zijn. Meestal werden ze er niet er niet beter op. Verchroomd plastic ipv RVS, spoorstangen zonder smeernippeltjes etc. Dat zal met de bollen zeker meegespeeld hebben. Mijn ervaringen is in ieder geval dat ik nu ik terug ben op gelaste bollen prettiger stuur bij hoge snelheden op de snelweg maar ja er is wel meer veranderd aan het snoekie.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pascal schreef:Dat opboren klinkt misschien aanlokkelijk: welke gatdiameter moet dan worden geboord?
Alleen aangeven dat je niet te groot moet boren is nutteloos als de juiste boormaat niet wordt aangegeven….no offense.
Chyparse heeft ze voor mij opgeboord. Je doet dat in stapjes. Kijk welke er net inpast en dan een heel klein beetje groter: 0.2mm. Dan rijden of het bevalt.
Als je het zelf doet pas dan op dat je niet door je membraan heen boort….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Inderdaad, bollen eraf (per as), weer 0,2 mm groter boren en proberen. Daarna zelfde routine, tot het bevalt. Zelf ging ik in stapjes van 0,5 mm, maar dat is wel veel (doorstroomd oppervlak neemt toe met het quadraat van de diameter, dus diameter 2x zo groot=doorstroomd oppervlak 4x zo groot!). Mijn DSpecial veert nu wel als een vliegend tapijt (handig voor het komende Rondje Zwarte Zee, door Roemenie, Bulgarije, Turkije, Georgie, Oekraine, enz…)
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ik heb de hoofdbol eerst maar eens vervangen; dát maakt al een boel goed!
Ik heb weer een ‘gewoon’ werkende stuurbekrachtiging en veren gaat ook stukken beter (of is dat slechts illusie?..).
De oude bol zat op nog geen 30 bar bleek bij controle,terwijl dat bij een nieuwe iets van 65 is…go figure.
“Viel nog mee” zei de garagist, “meestal zijn ze leeg…”.
Voorlopig kan ze weer
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
bogaard77 schreef:
Chyparse heeft ze voor mij opgeboord. Je doet dat in stapjes. Kijk welke er net inpast en dan een heel klein beetje groter: 0.2mm. Dan rijden of het bevalt.
Als je het zelf doet pas dan op dat je niet door je membraan heen boort….
... én waar je de spaantjes laat!
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gadverdamme!
Is m’n 1 jaar oude flexibele pijp doorgescheurd vandaag!
Deze pijp had ik bij Langelaar weg (is van het oude type,dus geen omvlochten staalwerk erom),en was ietwat aan de korte kant.
Hierdoor stond het systeem wat onder spanning,waarschijnlijk ook de reden van vroegtijdig overlijden van de bewuste pijp.
Ik heb meteen een nieuw type pijp besteld bij Technique Online; eens kijken of deze inderdaad (veel) beter zijn….
Bah..en dat allemaal een week voordat we op vakantie gaan met de Dame…..zul je nét zien.
‘Spirit of avant-garde’
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Pascal schreef:Gadverdamme!
Is m’n 1 jaar oude flexibele pijp doorgescheurd vandaag!
Deze pijp had ik bij Langelaar weg (is van het oude type,dus geen omvlochten staalwerk erom),en was ietwat aan de korte kant.
Hierdoor stond het systeem wat onder spanning,waarschijnlijk ook de reden van vroegtijdig overlijden van de bewuste pijp.
Ik heb meteen een nieuw type pijp besteld bij Technique Online; eens kijken of deze inderdaad (veel) beter zijn….
Bah..en dat allemaal een week voordat we op vakantie gaan met de Dame…..zul je nét zien.
je hebt toch het omvlochte type genomen nu? staat onder mijn dame ook en veroert geen vin,maar nu blijkt de achterdemper het te begeven! zitten 2 gaatjes in onderaan,ofwel zijn die er handmatig ingemaakt,om water er uit te laten lopen,enkel zijn ze niet geboord
Oude deelbare bollen en nieuwe gelaste bollen maken in principe niet zoveel uit in vering. Wat echter het probleem is, is dat die nieuwe bollen wèl een hogere druk moeten hebben (bijv. voor 75 bar ipv 59 bar). Vaak worden echter gelaste bollen gemonteerd met een druk van slechts 59 bar (voor). En dan heb je inderdaad een stugge DS. Kwestie van bollen laten oppompen tot 75 bar en je hebt weer een zwevende dame.
Ik heb het bij de mijne gehad (Citroën-specialist monteerde 59 bar gelaste bollen voor en was ervan overtuigd dat dat klopte; heb ze later vervangen door tot 75 bar opgepompte), en, geloof me, enorm verschil in vering! Dan hoef je echt geen bollen meer op te boren, uit te boren en meer van dat soort ongein.
Groeten, Jan
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Pascal schreef:
Bah..en dat allemaal een week voordat we op vakantie gaan met de Dame…..zul je nét zien.
Wees nou blij! dan heb je dit niet op een bergpas in de pyreneëen!!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Blij?
Mwoah..okee: liever nu dan ergens op een helling in de Ardennen..
Maar waarom altijd rond de vakantie?
In mijn Xantia knapte een benzineleiding in Zuid-West Engeland (Cornwall),terwijl ze de rest van het jaar geen sjoege gaf.
Het jaar erop in Kent (wederom Zuid-Albion) gaf de dynamo de geest..
Bovendien heb ik nog wat kleine dingen te doen aan de AX (distributieriem,koppakking….kleinigheden)
Wat de bollen betreft: bedankt!
Wanneer ze nieuwe bollen nodig heeft zal ik oppassen dat ik de goede monteer (en bestel).
Overigens hebben CX’-en ook 59 bar voorin (volgens het Grote Bestelboek der Veerbollen).
‘Spirit of avant-garde’