Vanmorgen ging ik nietsvermoedend naar m’n werk, en om een uur of 5 ging ik nietsvermoedend terug… Eenmaal thuis aangekomen wil ik de BX op de oprit zetten, en wat ziet mijn oog: een plekje.. 2 stoeptegels totaal doorweekt. Ik zet de BX neer, en ik zie de BX vrolijk LHM pissen.
Nou, kijken dus… Als ik aan de bestuurderszijde tussen band & voorportier kijk zie ik een slangetje met een scheur erin. Dat slangetje zit aan een object ONDER de remservo. Er lopen een aantal metalen leidingen naartoe, en aan een zijde zit een rubber slangetje dat uitmond in een plastic slangetje. DAT rubber slangetje pist net voor de tik van de HD regelaar (ik heb een BX met stuurbekrachtiging, dus wanneer je “shhhhhhhhhh” hoort, pist ie. na de shhh komt de tik, en dan stopt ie, tot ie weer sist, je snapt het wel).
goed, foto’s (tekst die bij de foto hoort staat onder de foto):
Hier is het betreffende slangetje te zien, de scheur is ook duidelijk zichtbaar. Ik kan wel roekeloos dat slangetje vervangen, maar ik WEET dat dat niet het enige probleem is, volgens mij is dat een lek retour, en die zouden nieteens moeten lekken..
Object waar het slangetje aanzit, aan de linkerzijde zit dus dat slangetje. De metalen leidingen zijn ook te zien, volgens mij lopen die naar de remservo, maar dit weet ik niet zeker.
Foto genomen van de zijkant.. De plas onder de auto is overigens van 2 minuten stationair draaien.
Morgen vervang ik dat slangetje even, maar nu is mijn vraag:
- Wat is het rood omcirckelde object op de 2e foto (en waar dient het voor)?
- Waar is het slangetje voor dat zo is aan het lekken?
- Wat kan de oorzaak zijn van de lekkage?
Heel erg bedankt
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
deur63 schreef:Morgen vervang ik dat slangetje even, maar nu is mijn vraag:
- Wat is het rood omcirckelde object op de 2e foto (en waar dient het voor)?
- Waar is het slangetje voor dat zo is aan het lekken?
- Wat kan de oorzaak zijn van de lekkage?Heel erg bedankt
1. Het is de veiligheidsklep; deze houdt de veerdruk vast als er iets lek gaat in de hd aanvoer.
2. Dat is een of andere lekretour; bloedt ie volledig aan dood inderdaad.
3. Het warme weer zorgt voor het sneuvelen van vele oude slangen. Ik kan het niet goed zien, maar is het de slang die in een U-bocht ligt? Die staat bij heel veel BX-en op springen. En als dat gebeurt… dan ben je er niet met 1 flesje LHM…
Ich bin ein Breaker
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
karel schreef:1. Het is de veiligheidsklep; deze houdt de veerdruk vast als er iets lek gaat in de hd aanvoer.
2. Dat is een of andere lekretour; bloedt ie volledig aan dood inderdaad.
3. Het warme weer zorgt voor het sneuvelen van vele oude slangen. Ik kan het niet goed zien, maar is het de slang die in een U-bocht ligt? Die staat bij heel veel BX-en op springen. En als dat gebeurt… dan ben je er niet met 1 flesje LHM…
1. oke, wist ik niet, ik dacht dat dat standaard in de HD regelaar zat (het veiligheidsklep fenomeen).
2. Ja, ik merk inderdaad dat ie flink bloedt, hopelijk krijg ik hem morgen nog van de grond. Moet daar zoveel vloeistof doorheen lopen? De meeste lekretouren horen nauwelijks gebruikt te worden…
3. De slang ligt inderdaad in een U-bocht, en precies in die bocht is hij gescheurd. Los ik het probleem op door dat slangetje te vervangen, of ben ik dan het gevolg op aan het lossen en niet zozeer het probleem?
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
deur63 schreef:karel schreef:1. Het is de veiligheidsklep; deze houdt de veerdruk vast als er iets lek gaat in de hd aanvoer.
2. Dat is een of andere lekretour; bloedt ie volledig aan dood inderdaad.
3. Het warme weer zorgt voor het sneuvelen van vele oude slangen. Ik kan het niet goed zien, maar is het de slang die in een U-bocht ligt? Die staat bij heel veel BX-en op springen. En als dat gebeurt… dan ben je er niet met 1 flesje LHM…
1. oke, wist ik niet, ik dacht dat dat standaard in de HD regelaar zat (het veiligheidsklep fenomeen).
2. Ja, ik merk inderdaad dat ie flink bloedt, hopelijk krijg ik hem morgen nog van de grond. Moet daar zoveel vloeistof doorheen lopen? De meeste lekretouren horen nauwelijks gebruikt te worden…
3. De slang ligt inderdaad in een U-bocht, en precies in die bocht is hij gescheurd. Los ik het probleem op door dat slangetje te vervangen, of ben ik dan het gevolg op aan het lossen en niet zozeer het probleem?
Kijk maar op het schema op http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/octopus.html
De “priority valve” is gecombineerd met de drukregelaar. Daar komt behoorlijk wat vanaf teruglopen, en daarom bloedt ie dood.
Het slangetje vervangen zou voldoende moeten zijn.
Ich bin ein Breaker
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
deur63 schreef:karel schreef:1. Het is de veiligheidsklep; deze houdt de veerdruk vast als er iets lek gaat in de hd aanvoer.
2. Dat is een of andere lekretour; bloedt ie volledig aan dood inderdaad.
3. Het warme weer zorgt voor het sneuvelen van vele oude slangen. Ik kan het niet goed zien, maar is het de slang die in een U-bocht ligt? Die staat bij heel veel BX-en op springen. En als dat gebeurt… dan ben je er niet met 1 flesje LHM…
1. oke, wist ik niet, ik dacht dat dat standaard in de HD regelaar zat (het veiligheidsklep fenomeen).
2. Ja, ik merk inderdaad dat ie flink bloedt, hopelijk krijg ik hem morgen nog van de grond. Moet daar zoveel vloeistof doorheen lopen? De meeste lekretouren horen nauwelijks gebruikt te worden…
3. De slang ligt inderdaad in een U-bocht, en precies in die bocht is hij gescheurd. Los ik het probleem op door dat slangetje te vervangen, of ben ik dan het gevolg op aan het lossen en niet zozeer het probleem?
2. Alleen al door het hevel effect kan ie leeglopen.
Vaak wordt ie in de bochtjes gaar. Je merkt snel genoeg of het verder afbrokkelt als je probeert het te fixen of dat je verderop wel weer stevig rubber hebt. In dat geval kun je hem dan op een plek waar de slang stevig is een verloopstukje ertussen, een stuk universele slang erop en klaar is kees.
3. sja slangen gaan een keer kapot. Het moment komt altijd ongelegen. En sja.. je kan natuurlijk als de sodemieter de ocotpus vervangen. Deze lekkage kan een voorbode zijn voor meer lekkages, maar het kan ook nog lang goed gaan met een reparatie. WEinig van te zeggen dus.
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
Interessante site zeg
Ik moet morgen nog even weg met de BX, dus dat wordt een interessant ritje.. ‘t is maar 20km, dus dat moet wel goed komen, het LHM peil daalt niet angstaanjagend snel, hij staat nu nog redelijk goed.. Morgenmiddag vervang ik dat slangetje. Die komt gewoon uit in het voorraadvat neem ik aan?
Ik was in eerste instantie nogal bang, ik zag leidingen richting remservo lopen en ik dacht: oei, da’s niet goed… maarja.
mpostma schreef:2. Alleen al door het hevel effect kan ie leeglopen.
Vaak wordt ie in de bochtjes gaar. Je merkt snel genoeg of het verder afbrokkelt als je probeert het te fixen of dat je verderop wel weer stevig rubber hebt. In dat geval kun je hem dan op een plek waar de slang stevig is een verloopstukje ertussen, een stuk universele slang erop en klaar is kees.
3. sja slangen gaan een keer kapot. Het moment komt altijd ongelegen. En sja.. je kan natuurlijk als de sodemieter de ocotpus vervangen. Deze lekkage kan een voorbode zijn voor meer lekkages, maar het kan ook nog lang goed gaan met een reparatie. WEinig van te zeggen dus.
2. Hevel effect? van een opstijgende BX?
3. Er was me laatst ook een lekretour van een veerpoot overleden, gewoon gesprongen.. De octopus ziet er nog wel redelijk uit, alleen dus in knikken zoals hier..
Wat ik wel opmerkelijk vind is dat alleen dat ene stukje slang (wat dus gescheurd is) van rubber is, de rest is gewoon een plastic slang..
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
deur63 schreef:
Ik moet morgen nog even weg met de BX, dus dat wordt een interessant ritje.. ‘t is maar 20km, dus dat moet wel goed komen, het LHM peil daalt niet angstaanjagend snel, hij staat nu nog redelijk goed.. Morgenmiddag vervang ik dat slangetje. Die komt gewoon uit in het voorraadvat neem ik aan?
Wel een beetje link om hiermee te gaan rijden, het zeikt eruit en je kunt ineens zonder LHM (en dus ook zonder remmen!) komen te staan.
Het is maar een kort stukje tussen een harde leiding en de klep; misschien maar 15 cm ofzo.
Wat ik heb waargenomen bij autos met dit lek was dat het er harder uitliep dan door hevelen uit de LHM-pot te verklaren was. Stopte ook bij motor-uit, dus dat strookt al niet met hevelen.
Ich bin ein Breaker
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
karel schreef:deur63 schreef:
Ik moet morgen nog even weg met de BX, dus dat wordt een interessant ritje.. ‘t is maar 20km, dus dat moet wel goed komen, het LHM peil daalt niet angstaanjagend snel, hij staat nu nog redelijk goed.. Morgenmiddag vervang ik dat slangetje. Die komt gewoon uit in het voorraadvat neem ik aan?
Wel een beetje link om hiermee te gaan rijden, het zeikt eruit en je kunt ineens zonder LHM (en dus ook zonder remmen!) komen te staan.
Het is maar een kort stukje tussen een harde leiding en de klep; misschien maar 15 cm ofzo.Wat ik heb waargenomen bij autos met dit lek was dat het er harder uitliep dan door hevelen uit de LHM-pot te verklaren was. Stopte ook bij motor-uit, dus dat strookt al niet met hevelen.
OK… ik heb er ook geen persoonlijke ervaring mee.
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
Tja, op het moment lijkt het niet te lekken, maar je hebt gelijk, dit is net iets te link om mee te gaan rijden.. Voor hetzelfde geld is ie morgenmiddag WEL leeg en kom ik niet meer thuis…
maarja, komt wel goed
thanks
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
Slangetje vervangen, lekkage opgelost…
Alleen: ik mis veerdruk op de voorkant van de auto. Als ik start gaat de auto naar de rijstand, maar je kan de neus gewoon met 1 hand compleet op de grond duwen. Als ik op de neus ga zitten (ligt is dus plat), daarna komt ie wel omhoog.. ga ik van de neus af, zakt ie een beetje en kan ik hem weer compleet op de grond duwen.. Ik heb wat gegymnastiekt, het lijkt nu iets beter, maar het is niet goed.. Kan het zijn dat ik wat lucht heb opgelopen? het LHMpeil was laag (lees: in hoogste stand stond het bovenste vlaggetje op minimum). stuurbekrachtiging, rem + achtervering werkt wel goed. Wanneer ik de BX in de hoogste stand zet is er niets aan de hand.
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
deur63 schreef:Slangetje vervangen, lekkage opgelost…
Alleen: ik mis veerdruk op de voorkant van de auto. Als ik start gaat de auto naar de rijstand, maar je kan de neus gewoon met 1 hand compleet op de grond duwen. Als ik op de neus ga zitten (ligt is dus plat), daarna komt ie wel omhoog.. ga ik van de neus af, zakt ie een beetje en kan ik hem weer compleet op de grond duwen.. Ik heb wat gegymnastiekt, het lijkt nu iets beter, maar het is niet goed.. Kan het zijn dat ik wat lucht heb opgelopen? het LHMpeil was laag (lees: in hoogste stand stond het bovenste vlaggetje op minimum). stuurbekrachtiging, rem + achtervering werkt wel goed. Wanneer ik de BX in de hoogste stand zet is er niets aan de hand.
Dat zou best wel eens lucht kunnen zijn. Een paar keer “ochtendgymnastieken” (pas op voor de octopus) doet wonderen.
Ich bin ein Breaker
Re: hellup, incontinente BX (LHM lekkage..)
Ik had de schroef op de HD regelaar een slag los gedraaid met lopende motor en hem zo een tijdje laten lopen. Wat ik raar vond was dat de achtervering druk hield, ik dacht dat de BX neerstortte wanneer ie drukloos was.
Ik heb wat gegymd en dat heeft iets geholpen. De voorvering lijkt weer te zijn zoals eerst, maar ik zal het morgen even dubbelchecken.
Gymen doen we sowieso met tussenstappen, dus niet van laag -> hoog en vv, maar laag -> rij -> hoog en vv..