Oké...
Dus met de pasgeboren kleine gebruiken we de achterbank veel. Deurtje open, maxi-cosi erin, deurtje dicht. Raampje even open totdat de airco op stoom is, anders wordt het even nog warmer.
Tot grote verbazing trok het raam op een zeker moment schuin naar beneden. Oorzaak: er zit een nippeltje/katrolletje aan het raam om het niet schuin te laten zakken en dat is blijkbaar verdwenen door het dichtslaan.
Nu de vragen:
- Weet iemand wat zo´n nippeltje/katrolletje kost - nieuw of tweedehands?
- Weet iemand daarop aansluitend een sloop-XM in de omgeving Haarlem?
- Kan iemand me vertellen of ik dat nippeltje/katrolletje aan kan brengen zonder de boel helemaal open te maken en…
- als ik dat wel moet doen, hoe ik dat dan moet doen?
Bvd,
Ruurd
Geen gebeef, ik zweef…
Hi, bij auto commerce , sloperij haarlemmerliede staat een zwarte XM type I.
Ik heb er een gave 13 ruit uitgehaald verleden week. Wellicht is het door jou gezochte onderdeel nog aanwezig.
Overigens zag ik heel weinig XM’s bij de diverse sloperijen.
Citroen Xantia XANTIA; 1.8I 16V, Groen, LPG G3
Waarschijnlijk is een klein stukje plastic dat aan de zijkant van het raam geklikt zit en door de raamgeleider glijdt, losgeschoten of afgebroken. Daarvoor hoeft het raam in principe niet uit de deur, maar als je het nog nooit hebt gedaan dan kan het raam verwijderen wel verduidelijken hoe het zaakie in elkaar zit.
Laat het raam 2/3 zakken. Neem een heel klein plat schroevendraaiertje en druk die in het gaatje van het deurvergrendelingsknopje, parallel hieraan trek je het knopje omhoog. Als ie niet losschiet, dan moet je niet harder trekken aan het knopje, maar harder duwen met de schroevendraaier. Vervolgens draai je de Torx bouten los; afhankelijk van het type deurpaneel dat je hebt, zit er een dikke torx onder de electrische raambedieningsknopjes, of 2 stuks die van onderen direct in het zicht zitten op zo’n 1/3 hoogte van het paneel. Tot slot zit er nog een kleinere torx onder het handvat. Neem nu een grote platte schroevendraaier en steek die van de onderkant achter het deurpaneel, schuif nu voorzichtig met de schroevendraaier een kant op tot je niet verder kan en trek dan het handvat van de schroevendraaier rustig naar je toe. Nu trek je 1 van de pinnen eruit waarmee het paneel vast zit. Herhaal deze handeling rondom bij het paneel tot alle pinnen los zijn. LET OP, doe dit rustig en voorzichtig, anders breken er geheid pinnen, of erger nog; de houder van de pin. Pak nu het deurpaneel zo hoog mogelijk beet (bij het skai) en trek hem naar boven toe uit de deur. Snij nu het isolatieschuim voor het grootste gat in de deur die je voelt weg. Voel met je hand aan de achterkant van het raam ter hoogte van de geleiderails. Daar zit een plastic lus. Hang je vinger erin en trek naar beneden. Nu heb je de borgring van het raam verwijderd. Haal nu het raam uit de pen van de geleiderails, door het raam van je af te duwen. Trek nu het raam helemaal naar beneden, kantel ‘m naar achteren en duw ‘m naar boven door de raamsponning en trek ‘m eruit. Vervang of repareer het geleidertje wat aan de zijkant zit en plaats het raam terug en reverse deze beschrijving. Het binnenwerkje moet je uit het deurvergrendelingsknopje halen en weer los erin leggen, vervolgens doe je het slot dicht en schuif je het knopje zo over het ijzeren stangetje en druk je ‘m aan. Als je 2 knikjes hoort zit ie goed vast.
Als je slim bent, ga je eerst naar een sloper waar je zelf je spullen mag demonteren en haal je daar zo’n geleidertje. Dan kun je ook nog eens wat slopen en leer je meteen hoe het zit.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Serge schreef:
Als je slim bent, ga je eerst naar een sloper waar je zelf je spullen mag demonteren en haal je daar zo’n geleidertje. Dan kun je ook nog eens wat slopen en leer je meteen hoe het zit.
Sloop gewoon de hele deur er uit en doe het thuis op je gemak
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Willem schreef:Serge schreef:
Als je slim bent, ga je eerst naar een sloper waar je zelf je spullen mag demonteren en haal je daar zo’n geleidertje. Dan kun je ook nog eens wat slopen en leer je meteen hoe het zit.
Sloop gewoon de hele deur er uit en doe het thuis op je gemak
Als jij graag €80 voor een deur wilt uitgeven, terwijl je een onderdeeltje nodig hebt van 5 centen, dan is dat zeker een goede tip
Animal triste post coitum
Ik heb vanmiddag mijn raammechanisme gerepareerd maar
krijg dat verrotte deurvergrendelingsknopje er met geen
mogelijkheid meer op, dingetje uitmekaar gehaald, ribbeltjes
opgeruwd, maar met geen mogelijkheid meer klemmen,
wat is dat toch? Zijn ze maar één keer te gebruiken of zo?
F
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
FRUCTIDOR schreef:Ik heb vanmiddag mijn raammechanisme gerepareerd maar
krijg dat verrotte deurvergrendelingsknopje er met geen
mogelijkheid meer op, dingetje uitmekaar gehaald, ribbeltjes
opgeruwd, maar met geen mogelijkheid meer klemmen,
wat is dat toch? Zijn ze maar één keer te gebruiken of zo?F
Nee, maar het is effe pielen, maar het zit ‘m in dat schuifje wat over het stalen pennetje schuift. Je zou ‘m iets omhoog/omlaag moeten zetten en dan op het stalen pennetje schuiven.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
FRUCTIDOR schreef:Ik heb vanmiddag mijn raammechanisme gerepareerd maar
krijg dat verrotte deurvergrendelingsknopje er met geen
mogelijkheid meer op, dingetje uitmekaar gehaald, ribbeltjes
opgeruwd, maar met geen mogelijkheid meer klemmen,
wat is dat toch? Zijn ze maar één keer te gebruiken of zo?F
Als je dat binnenwerkje opgeruwd hebt, dan kun je ‘m waarschijnlijk wel wegflikkeren. Hierboven heb ik beschreven hoe je dat knopje vast kunt klikken en dat is de enige manier waarop ie ook daadwerkelijk blijft zitten.
Animal triste post coitum
Dank voor de info allemaal, ik ga erachteraan!
Geen gebeef, ik zweef…
Het werkt inderdaad fantastisch volgens jouw beschrijving serge,
hij zit weer muurvast. bedankt voor de tip.
F
Graag gedaan! Ik heb de truc zelf geleerd op een forum-sleutelmeeting en inmiddels al ettele malen gebruikt, dus ik geef ‘m graag weer terug aan het forum
Animal triste post coitum
xm deurpaneel
zo, ik heb het deurpaneel eruit. Nu moet ik op zoek naar het mechaniek. Dat mechaniek schijnt kapot te zijn, er is in ieder geval een kabel gebroken. De schuimrubberlaag zit wel erg vast op de deur geplakt.
Zijn er nog tips over het vervangen van het raammechaniek? ik hou me aanbevolen.
Ik heb vrijwel zeker zo’n mechaniek tweedehands kunnen kopen.
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Heb hier een sloop XM, waar een tweetal nieuwe mechanieken inzitten. Eentje heb ik er zelf nodig. Let trouwens op dat een serie 2 geen serie 1 mechanieken verdraagt en andersom.
Indien interesse, stuur ff een pb met welk mechaniek je zoekt en wat je er voor wilt geven.
Domme vragen bestaan niet.