Auto zakt in na starten
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 07 juli 2006 12:29 AM

Lijkt een beetje op een eerder topic maar net weer iets anders. Heb een xm 2.0i 16v uit 98. Als auto een uurtje stilstaat en ik start zakt hij achter gemoedelijk in en komt dan weer op hoogte. Bij flink remmen zakt hij ook behoorlijk weg aan de achterkant nivelleert weer vrij vlot. Rest van vering voelt naar mijn idee goed. Heeft (pas) 138000 gelopen. Iemand een idee waar ik mee aan de slag kan?

Mitch

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 07 juli 2006 01:21 AM
  [ # 1 ]

Inzakken na stilstand is normaal , er zitten namelijk anti-zak kleppen op zodat de wagen lang blijft hoog staan . Als je dan start gaat deze klep open , zakt je wagen even en pomp zich dan terug op .

Als hij inzakt tijdens remmen zou ik eerst beginnen met de achterremmen eens grondig te ontluchten.

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3212
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 07 juli 2006 02:31 PM
  [ # 2 ]
wbogaerts schreef:

Inzakken na stilstand is normaal , er zitten namelijk anti-zak kleppen op zodat de wagen lang blijft hoog staan . Als je dan start gaat deze klep open , zakt je wagen even en pomp zich dan terug op .


? Het hele idee van die anti-zink-bollen is toch dat je kunt starten en meteen wegrijden….?

Animal triste post coitum

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 07 juli 2006 03:48 PM
  [ # 3 ]
Serge schreef:
wbogaerts schreef:

Inzakken na stilstand is normaal , er zitten namelijk anti-zak kleppen op zodat de wagen lang blijft hoog staan . Als je dan start gaat deze klep open , zakt je wagen even en pomp zich dan terug op .


? Het hele idee van die anti-zink-bollen is toch dat je kunt starten en meteen wegrijden….?

Het is nog iets complexer dan jullie veronderstellen:

Let op: de anti-zink kleppen, twee stuks, op een Xm geintegreerd met de twee hydractive kleppenblokken, worden niet electronisch bediend, het is puur hydraulisch: is de hoofddruk groter dan de druk in de veerbollen, dan zijn de kleppen open.

Je kunt nog steeds niet direct wegrijden omdat het systeem toch net als altijd eerst op druk moet komen (ook voor remmen en stuurbekrachtiging Exclamation ) Dit gaat met anti-zink wel een stuk sneller, anti-zink SC/MAC is dan ook ingevoerd met de introductie van de 2+6 pomp (die minder pompvermogen levert voor de vering, volledig oppompen van de auto zou te lang duren, je kunt dit makkelijk testen, zet hem volledig laag en zie hoe lang het duurt om naar rijstand te komen in vergelijking met bijv een CX!)

Die ene anti-zink bol zet alleen druk op de (achterste) anti-zink kleppen, die houd niet de auto omhoog, zeker niet voor, als dus voorbij de klep toch je druk weglekt, zou je bij het starten alsnog kunnen zakken. Het idee is echter dat er niets voorbij de anti-zink klep is wat kan lekken, maar is dit wel zo…  Confused

Als er toch druk weglekt, voorbij de anti-zink kleppen (waardoor hij alsnog inzakt) dan moet er dus iets mis zijn, er zijn volgens mij twee mogelijke verdachten:
Arrow Versleten veerpoten.
Arrow De hydractive kleppen circuits (het centrale blok waarop ook de derde bol zit)

Het kan goed zijn dat deze problemen zich pas manifesteren als ook de boldruk niet klopt, bijv te lage veerboldruk. Het lijkt me dus verstandig om eerst alle vier de achterbollen te laten controleren, de anti-zink bol wordt wel eens vergeten. (als hij voor zakt de drie voorbollen ook)

De anti-zink kleppen zelf zijn met nog nauwere tolerenties gemaakt, omdat ze weinig bewegen hebben ze weinig smering nodig, die zouden dus nooit mogen lekken.

Een goeie Xm zou pas na een dag enige mate van inzakken mogen laten zien, met anti-zink is dat tien dagen, met een uur klopt er dus zowiezo iets niet. Zodra de werkdruk hoog genoeg is wordt niet alleen de anti-zink klep open gezet, maar komt ook de verbinding met het remcircuit tot stand.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 07 juli 2006 07:18 PM
  [ # 4 ]

Ik dacht dat de achterkant maar DRIE bollen had ??

Ook is mijn TD geen hydractieve en heeft hij blijkbaar toch een soort anti-zak klep .

Ik zal er eens naar op zoek moeten , want ben ze nog niet tegengekomen .

Ik rij namelijk liever met die wagen dan er onder te liggen . Laughing

Moet al dikwijls genoeg sleutelen aan dit wagenpark met drie rondvliegende tieners Rolling Eyes

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
FRUCTIDOR
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 19-09-2005

Gepost: 07 juli 2006 07:53 PM
  [ # 5 ]

de sc/mac bol zit “verstopt” in een vierkant kooitje linksboven op de dwars traverse, hij zit vast met een grote moer.

soms is hij lastig te vervangen en moet je de bodemplaat wat omhoog duwen met een koevoet of zo.

dus als je een hydractive xm hebt heb je achter in totaal 4 bollekes.

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 07 juli 2006 08:04 PM
  [ # 6 ]

ja sorry, op de een of andere manier ga ik er toch altijd vanuit dat een Xm hydractive heeft, zonder is het toch een beetje een castraatje Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
Mitch
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 312
Geregistreerd: 12-05-2005

Gepost: 07 juli 2006 09:39 PM
  [ # 7 ]

Het is nog gekker: Als auto stilstaat en stationair draait en ik trap de rem stevig in en laat haar na 5 seconden los, dan zakt de achterkant centimeters in. doe je dit een aantal keren achter elkaar zakt ze steeds verder weg. Na los laten komt de boel wel weer omhoog maar naar mijn indruk niet zo vlot als na het starten. RARARA?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook