Hallo,
Al een tijdje heb ik last van te hoge uitstoot van onverbrande gassen. Ongeveer een factor 4 te hoog.
Effe kleppenstellen dacht ik dus, mar toen we daar mee bezig waren bleken de kleppen van cylinder2 niet goed te stellen meer te zijn, omdat de tuimelaar bevestiging los zat. 1 van de 2 bouten zit echt goed vast, maar de andere draait dol. Nu snort mijn motortje waarschijnlijk al vele km’s met dit euvel, maar ik wil er toch wat aan gaan doen. Volgens mij betekent dit de kop eraf halen en dan met een helicoil ervoor zorgen dat de tuimelaar weer goed vast zit. Nu lijkt het dat ik er alle verstand van heb, maar ik heb zo’n klus nog nooit zelf gedaan. Ik denk dat alle pakkingen ook vervangen moeten worden en als de kop er dan toch af ligt misschien ook wel laten vlakken ? Kleppen vervangen ?
Ik zeg altijd dat ik alles los krijg, maar in dit geval weet ik niet of ik het ook weer in elkaar krijg.
Wat is jullie advies ? gewoon zelf beginnen en als ik vastloop een hulpkreet slaken ? Of gewoon auto ergens naar toe brengen waar ze het vaker hebben gedaan ?
Als ik het zelf ga doen dan denk ik dat ik de kop eraf haal en dan helemaal leeg halen en de kop vervolgens wegbrengen naar een revisie bedrijf. Daarna nieuwe kleppen erin, nieuwe pakkingen, bouten op moment aandraaien, kleppen stellen en voorzichtig starten.
500 km later opnieuw bouten op moment trekken.
Dit alles is zoals gezegd alleen maar theoretische kennis, die in het geheel niet onderbouwd is met enige ervaring.
Graag jullie advies.
Alvast bedankt
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 25-05-2006
- 2CV 2cv6
- ID/DS DS21 automatique
Hallo Rob,
Ik heb zelf ook een ID19P , in staat van opbouw. Ik heb pas mijn moter weer in elkaar gezet.
Ik neem aan dat het de kleine bouten zijn niet de grote kopbouten. Als de moter OK is zou ik de kop er niet afhalen , maar alleen een helicoil zetten. Maar ik zou eerst de compressie nakijken. Mijn moter liep nog , maar had wel 2 cilinders met lekke kleppen.
Als je de kop eraf haalt dan zeker vlakken. Ik zou dan de kleppen even laten bekijken en eventueel inslijpen en nieuwe klephoedjes monteren. Kop eraf halen is geen probleem ,alleen werk.Je moet de kop draaien en niet omhoog trekken , anders komen de bussen misschien los.(zitten waarschijnlijk wel goed vastgeroest). Dan alles gewoon naar revisiebdrijf brengen, die hebben het veel sneller uit elkaar als jezelf. Chyparse heeft alle onderdelen.
succes
Con Brantjes
Ik zou er een handboek bij halen. Die bouten moeten nl in een bepaalde volgorde vast geschroefd worden, en los ook denk ik..
Ik sta voor een gelijkaardige klus. Maar ik begin er niet allen aan.
succes!
Als de tuimelaar niet goed vast zit door die rotte draad en dus de klep niet meer te stellen is, kan dat de oorzaak zijn van die onverbrande gassen. Zijn de andere kleppen nog wel goed te stellen?
Zo ja, dan zou je een helicoil kunnen laten plaatsen. Dat zou ik laten doen.
Zo nee, dan ben je toe aan een koprevisie. Zeker als je bv ook nog olieverbruik hebt.
De kop zelf demonteren is goed te doen. Soms breken alleen de kopbouten aan de uitlaatzijde af…. Kijk inderdaad goed dat je cylinderbussen niet omhoog komen want dan scheuren je voetpakkingen. Bussen vastzetten als de kop er af is. Zie werkplaatsboek.
Maar als je de kop er af hebt en je brengt hem met kleppen etc, maar zonder waterpomp, spruitstukken etc naar een revisiebedrijf, dan maken zij die rotte draad. Wordt soms dichtgelast (aluminium) en opnieuw getapt. Ook afgebroken tapeinden bv aan de uitlaatzijde worden moeiteloos gerepareerd.
M
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Er zit in almere een DS specialist. FF in het clubblad kijken voor zijn naam.
Die man laat je meehelpen met dit soort klussen. Leer je enorm veel van.
Ga je het zelf doen dan MOET je de werkplaats handboeken hebben en een momentsleutel.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
cbrantjes schreef:Ik neem aan dat het de kleine bouten zijn niet de grote kopbouten. Als de moter OK is zou ik de kop er niet afhalen , maar alleen een helicoil zetten. Maar ik zou eerst de compressie nakijken.
Het gaat inderdaad om die kleine bout.
Als ik de verdere reacties zo doorlees denk ik dat ik de demontage en de montage zelf ga doen, maar de revisie uit besteed. Ik ben bang dat een helicoil alleen niet voldoende is, want de compressie van cylinder 2 is niet optimaal.
Nu ligt dat natuurlijk aan een klep die niet goed te stellen is (hoop ik).
Als dit euvel al een tijdje aanweizg is dan zal de klepzitting ook niet echt goed meer zijn denk ik. Dus dat moet dan ook bekeken worden.
De tip om zelf mee te sleutelen bij de ds garage hier in almere is ook reuze handig.
Dan leer ik bij en heb backup voor als het fout gaat.
Eerst maar op vakantie en dan begin ik er aan.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Zo, Ik ben weer terug van vakantie en mijn ID heeft zich goed gehouden.
Op de peage zelfs 125 km/h gereden met de aanhanger er achter.
Nu maar eens moed verzamelen voor de klus.
Helaas is tijdens de vakantie de bekleding van mijn stoel bovenop kapot gegaan.
Het stoelframe steekt nu in de linker hoek buiten de bekleding uit.
Mijn bekleding is niet origineel meer, maar ligt nog heel dicht bij het originele geelbruine pantervelletje.
De vorige keer heb ik mijn bekleding laten vernieuwen door de firma elegant in blaricum, maar nu kan ik deze firma niet meer vinden. Misschien wel failliet ?
Hebben jullie goede adressen voor bekleding reparatie voor me ?
Alvast bedankt.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Het adres van Elegant is/was:
Elegant Autobekleders
Meentweg 27-a
1261 XR Blaricum
035 5315671
Ik weet niet of ze nog bestaan.
Succes!
het leuke van een klassieker is zelf doen.
en dat staat bovenaan.
mijn idee is dus DE WUP INSCHAKELEN.
je doet zelf het werk, en de funesses laat je aan de kenner over.
in dit kop verhaal zijn 2 wegen.
1/ de kop eraf, eea nakijken vervangen waar nodig, het gat DICHT lassen wat DOLLE draad is, en opnieuw boren en even verse draad intappen.
een helicoil is leuk, maar voor een klasieker geen blijvende oplossing.
je kunt de bout nooit meer op het juiste moment trekken, en het is en blijft toch behelpen als hij er weer ooit uit moet.
dus dichtlassen en boren en verse draad tappen lijkt me een betere optie.
wat koprevissie aangaat.
je kleppen ff lichten en nieuwe seals erop drukken, (gaat altijd samen met opnieuw ZETTEN van de kleppen (inslijpen) lijkt me wijsheid.
vlakken is per definitie niet direct noodzaak.
dit hangt af van diverse invloeden, maar qua afdichting in algemene zin, is vlakken niet altijd noodzaak.
vergeet niet, het betreft een klasieker oldtimer, wat je eraf slijpt heb je niet zomaar terug.
daarnaast zijn ruilkoppen zeldzaam.
een koppakking zetten met samengaande koprevisie is redelijk goed zelf te doen.
geleiders zetten en nieuwe zittingen + nieuwe kleppen zou ik uitbesteden aan de specialisten.
de rest lekker zelf hobbyen, al dan niet met hulp van een revisie specialist..
mvgr wupke:die wel wil helpen als nodig.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
kreazyV8wuppo schreef:
een helicoil is leuk, maar voor een klasieker geen blijvende oplossing.
je kunt de bout nooit meer op het juiste moment trekken, en het is en blijft toch behelpen als hij er weer ooit uit moet.
dus dichtlassen en boren en verse draad tappen lijkt me een betere optie.
Hoezo, “helicoil is leuk, maar voor een klassieker(?) geen blijvende oplossing?” Een goed aangebrachte helicoil is zeker zo sterk (zo niet sterker) als de orginele draad (in aluminium). Waarom gebruikt Porsche anders helicoils voor de bougiedraad vanaf de fabriek? :
Citroen!
ubogaart schreef:Het adres van Elegant is/was:
Elegant Autobekleders
Meentweg 27-a
1261 XR Blaricum
035 5315671Ik weet niet of ze nog bestaan.
Succes!
Inmiddels heb ik vernomen dat ze niet meer bestaan.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Net weer (niet geheel zonder ellende..) door de APK heen.
Ze vonden dat ik niet meer mocht rijden met een auto die geen keurmerk op de voor nummerplaat heeft
Dus nummerplaat er af en even een noodoplossing met een andere blauwe plaat in elkaar geflanst.
Verder geen problemen.
Ik heb besloten dat ik morgen begin met de demontage van de kop.
Wat er dan allemaal volgen gaat laat ik lekker over me heen komen.
Ik denk dat ik de hele kop ter inspectie aanbied bij de firma frank en zn. in hilversum.
Dit adres is mij aangeraden als heel goed.
Ik hou jullie op de hoogte.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
kreazyV8wuppo schreef:mvgr wupke:die wel wil helpen als nodig.
Nou mocht ik echt in de problemen komen dan graag !
Rob
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Zo, terug kan ik niet meer !!
De kop is er af en niet voor niets ook !
Op mijn homepage heb ik de bezigheden van vandaag toegevoegd, zodat jullie mee kunnen kijken met de vorderingen.
Maandag verder.
Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
papa is goed bezig
en zo kom je nog eens wat tegen…
Denk er aan de stoterbussen te controleren. Dat zijn die losse bussen waar je het bij de foto’s over had. Moet je er uit halen en kijken of het ondervlak geheel vlak is( geen putjes), anders vervangen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper