Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Ik was aan het denken om een xm te kopen, en vermits ik onlangs met een XM V6 24V heb gereden van 91 zou ik meer willen wetenover deze wagens heb gehoord dat het verbruik wel buitensporig is maar wat erger is is dat de motor het vlug begeeft omwille van een constructiefout.en drooglopen… feit is dat deze motoren 200 PK en dus wel goed vooruit gaan bijna zoals een cx gti turbo
Wat zijn de voor en de nadelen van dit type?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
verbruik hou 1 op 7 aan tot 1 op 9 wat betreft de motor daar moet je wel voor uitkijken als het goed is zijn de nokkenassen slecht en wil het wel veel voorkomen dat de koppeling slecht is
bekijk ook de electrische speelgoed of alles werkt enz
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Scheurende spruitstukken komen ook regelmatig voor. Nieuwe zijn schreeuwend duur, goede gebruikte lastig te vinden. De uitlaat is ook veel duurder dan van een 12v trouwens.
Om te rijden is het een feest, vooral hoog in de toeren is het geluid prachtig en op autobahn-snelheden laat je een CX GtiT2 achter je.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
bij een serie II schijn je minder last te kunnen krijgen van de elektriek vanwege betere stekker/massa/verbindingen etc.
en hoe zat dat ook alweer met die motortypen die zijn gebruikt, distributie riem vs. distributie ketting…?
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
- Berlingo Multispace
Volgens mij heeft bxsport interesse in een oude 90 graden ZPJ4 en niet in een 60 graden ES9J4. Het zijn heel verschillende auto’s eigenlijk.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Hier een ervaringsdeskundige van beide types:
De oude ZPJ4 V6 24V is een heerlijke motor, maar je loopt er wel op leeg. Er zit inderdaad een constructiefout in de motor waardoor deze te weinig olie krijgt. Gevolg zijn versleten nokkenassen. Dit zou door een modificatie niet meer zo moeten zijn, maar het blijft een zwak punt.
Zeker gezien veel mensen deze motor door het fantastische geluid in de hoge toeren gaan berijden als een racewagen…. Dan gaat het dus fout. Heb zelf met een V6 24v uit 1990 ca. 50.000Km gereden. Toen zijn het blokje kaboem.
Spruitstukken scheuren idd ook regelmatig en de uitlaat is ook niet te betalen.
tenzij je heel handig bent of onbeperkt geld hebt dus niet aan beginnen.
Wel een geweldige auto om te berijden. Snel en een fantastisch geluid. Uiteraard ook dorstig, ca. 1:8.
Distributie gaat doormiddel van een ketting.
De nieuwe 24v heeft een distributieriem, loopt ca 1:10 onder gelijke condities en heeft de bovengenoemde problemen niet. Is alleen duurder in aanschaf.
Domme vragen bestaan niet.
Totaal aantal Berichten: 27933
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
misschien kijken naar een V6.12?
volgens mij veel betrouwbaarder en rustiger
en heeft wel gewoon diravi ook
mocht je automaat liefhebber zijn dan is daar ook makkelijk aan te komen.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ja ik zou het liefst zo’n XM V624V van de eerste generatie hebben heb er eens even mee gereden en dat is werkelijk heel mooi dat geluid bijna zoals in mijn bxsport dat geluid is ik een beetje in mijn cx’n wel is het zo dat onderdelen blijkbaar echt wel duur zijn hé uitlaat en zo is blijkbaar ook anders dan bij een gewone V6…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
ps kan er mij iemand zeggen van wanneer dat die nieuwe motor werd geleverd? is dat 93 of 94?
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
De ES9J4 werd vanaf 97 pas geleverd geloof ik.
Huidig dagelijks hok: BMW E61 530D break (of touring in BMW jargon) 2005
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Klopt en die had standaard 24 kleppen denk ik hé Ik zoek toch naar de eerste serie… maar die blijken moeilijk te vinden….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
bxsport schreef:Klopt en die had standaard 24 kleppen denk ik hé Ik zoek toch naar de eerste serie… maar die blijken moeilijk te vinden….
zoek je een complete of mag er bijv ooh een zijn waar iets werk aan zit
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Voorkeur heeft eentje van voor 1992.
Dan kan je de katjes weghalen….
Leuke van zo’n oude 24v is ook die heerlijke lucht die je ruikt als je een stuk flink hebt doorgetrokken. Heel vergelijkbaar met een sport. Maar idd moeilijk te vinden (meeste zijn de blokjes al van overleden) maar meestal niet duur.
Zou er stiekem ook wel weer eentje willen hebben…
Domme vragen bestaan niet.
in noord frankrijk staat er een met 140000km op de klok alleen voorbumper en interiuer is eruit dat staat nu in utrecht
verder zag de auto er goed uit
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Voor mij mag het er een zijn die optisch niet meer zo mooi is maar liefst mechanisch wel goed, ik ken wel wat van cx maar xm zit weeral helemaal anders ineen… met al die elektronica, juist het geluid is vergelijkbaar met een sport! Alleen zijn eht daar de 2 dubbele carbus die het racy geluid geven nu nog een vraagje die andere v6 motors hebben die ook zo’n geluid ? Of niet? bv de laatste V6 met standaard 24 kleppen. Deze is miss iets makkelijker te vinden…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
Voor mij mag het er een zijn die optisch niet meer zo mooi is maar liefst mechanisch wel goed, ik ken wel wat van cx maar xm zit weeral helemaal anders ineen… met al die elektronica, juist het geluid is vergelijkbaar met een sport! Alleen zijn eht daar de 2 dubbele carbus die het racy geluid geven nu nog een vraagje die andere v6 motors hebben die ook zo’n geluid ? Of niet? bv de laatste V6 met standaard 24 kleppen. Deze is miss iets makkelijker te vinden…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!