8 van de 38
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
Mechuccio’s 16V-6 [Happy klepper]
marx-7
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 932
Geregistreerd: 09-09-2005

Gepost: 09 juli 2006 01:45 AM
  [ # 106 ]

Xantia schijven en klauwen is plug and play als ik alles hier goed gelezen heb. Bij mijn broers Xant werkte ook 1 van de achteremmen niet mee. We hebben alles schoongemaakt (blokken zaten muurvast Shocked ) nieuwe blokken er in gepropt en het verschil is aanzienlijk. Hij remt stukken beter, dus het lijkt me verstandig dat je daar eens rap naar kijkt…

Toen je hier was viel me al op dat de bix snel door zijn poten zakt en op de grond ligt. Denk toch dat je ballen eens op druk gebracht moeten worden. Wij hebben dit toevallig vorig weekend in Wijnandsrade laten doen bij de Xant die ook binnen enkele minuten op zijn gat lag en ook hier is het verschil aanmerkelijk. Ook het veergedrag onder het rijden is verbeterd.

Spoelen is gemakkelijk, maar schijnt het vuil niet op te lossen heb ik begrepen…..

ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2006 01:50 AM
  [ # 107 ]

Heys!

Je kan je asjes van de voorremklauwen opnieuw invetten.
Nieuwe asjes met die rubbers kan ook maar dat kost 50euro per kant…
Klauw demonteren en asjes eruit halen is mooi maar als je er toch xant remmen op gaat zetten…(wrom eigenlijk)?

Wat bij de achterremme veelvoorkomend is is dat de bout die de blokjes geleid verroest is, hierdoor kunnen de plaketten slecht schuiven.
Nieuwe bout steken en schijven opschuren dus.

Blokken van BX en Xantia zijn verschillend…
Het omhoog gaan in kleine stukjes als ie bijna helemaal omhoog staat is normaal, echt piepen en kraken natuurlijk niet(kleine kraak hoor je soms wel).
Teflon door de open gaatjes spuiten boven de veerschotels helpt goed.

Het doorspoelen gebeurt door slangen op de remklauwen te zetten, op de rem te duwen en de nippel open te draaien en daarna toe te draaien, de leiding niet terug in het LHM vat maar apart opvangen en wegdoen, want de LHM die aan je klauwen zit wil je niet terug in je systeem hebben…

Succes iig Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Harm (verbannen)
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4105
Geregistreerd: 29-07-2004

Gepost: 09 juli 2006 02:00 AM
  [ # 108 ]

Toen je hier was viel me al op dat de bix snel door zijn poten zakt en op de grond ligt. Denk toch dat je ballen eens op druk gebracht moeten worden

Volgens mij zorgen platte bollen alleen voor stugheid, niet voor snel zakken. Snel zakken zou veroorzaakt kunnen worden door allerlei interne lekretours, zoals de veercilinders. Na 3 ton zouden die best eens versleten kunnen zijn.

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2006 02:02 AM
  [ # 109 ]
Harm schreef:

Toen je hier was viel me al op dat de bix snel door zijn poten zakt en op de grond ligt. Denk toch dat je ballen eens op druk gebracht moeten worden

Volgens mij zorgen platte bollen alleen voor stugheid, niet voor snel zakken. Snel zakken zou veroorzaakt kunnen worden door allerlei interne lekretours, zoals de veercilinders. Na 3 ton zouden die best eens versleten kunnen zijn.

Idd, maar raar is dat ie het ineens kreeg.
Je zou al eerder denken dat een o-ring in de hoogteregelaar o.d. ineens is doorgescheurd, zou het niet recht weten wat het is…

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 juli 2006 02:26 AM
  [ # 110 ]
marx-7 schreef:

Xantia schijven en klauwen is plug and play als ik alles hier goed gelezen heb.

Gebruik de zoekfunctie eens. Het is uitgebreid aan de orde geweest.

Kort:

- geventileerde schijven, zelfde diameter als normaal, zelfde type als BX 16v schijven
- xantia blokken (niet uitwisselbaar).
- korte torx bouten (neem die mee bij de remklauwen)
- handremkabels helemaal terugstellen anders loopt t aan. Handremmechanisme werkt VEEL accurater bij Xantia klauwen.
- minimaal 5.5 inch brede velgen met passende ET waarde (bijv speelines of originele stalen xantia velgen gaan goed). Anders lopen de klauwen aan tegen de velgen als de blokken nieuw zijn.

Advies: monteer achter ook xantia klauwen. DE zuigers zijn iets groter waardoor de rembalans voor en achter niet verstoord raakt. Ook met perfect gangbare achterklauwen krijg je toch last van een duikende voorkant. Sinds dat ik de XAntia klauwen achter heb is de balans weer aardig neutraal.

Normale setup: voor en achterklauwen van bijv. 1.6/1.8/1.9 (t)d berline. Je kan ze in de databases herkennen omdat voor die klauwen de schijven passen die ook op de BX 16v passen.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 09 juli 2006 02:35 AM
  [ # 111 ]

Bedankt voor de reacties weer Very Happy ik wil de xantia klauwen hebben om van die klonk af te zijn bij het achteruitrijden, en ik denk vwb het snel zakken inderdaad aan interne lekkages. Maar meer ervaring dan het vervangen van onderdeeltjes van het hydraulisch systeem en het repareren van kapotte slangen heb ik niet, ik zou zelf geen diagnose durven stellen wat het probleem zou kunnen veroorzaken.
Zouden het inderdaad de o-ringetjes kunnen zijn van de veercilinders?
want dan ga ik die eens bestellen, idstechniqoe zal ze wel leveren denk ik.
lijkt me iig al prettiger dan veerpoten vervangen.

Ik ga vwb de remschijven toch eerst eens grondig schoonmaken en die bouten achter vervangen om te kijken of dat het remgedrag alweer wat verbeterd, moet haast wel, de xantia klauwen komen maar ik moet eerst weer ff wat geld hebben voor ik dit doe.

Blijft een auto met ‘ervaring’ he Laughing wil hem toch wel goed in orde maken en houden!

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 juli 2006 02:39 AM
  [ # 112 ]

Snel inzakken. Check eens de retouren van de hooteregelaars en veerpoten waar het vandaan komt. HEt valt mij wel op dat bij mij de turbodiesel een stuk sneller zakt nu het een stuk warmer is. Bollen met voldoende druk helpen ook wel. Ik zie het als meer buffercapaciteit.

Een snel zakkende kont is vaak te wijten aan interne lekkage in de remservo. Of ze te reviseren zijn? Wellicht. Meestal toch makkelijker eentje van een Deaville te halen die met 140.000 op de sloop staat.

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2006 02:46 AM
  [ # 113 ]
mpostma schreef:

Een snel zakkende kont is vaak te wijten aan interne lekkage in de remservo. Of ze te reviseren zijn? Wellicht. Meestal toch makkelijker eentje van een Deaville te halen die met 140.000 op de sloop staat.

De servo op de 19RD break was ook gereviseerd, maar die begon al snel terug te lekken Crying or Very sad

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 juli 2006 02:53 AM
  [ # 114 ]
Citroenbx schreef:
mpostma schreef:

Een snel zakkende kont is vaak te wijten aan interne lekkage in de remservo. Of ze te reviseren zijn? Wellicht. Meestal toch makkelijker eentje van een Deaville te halen die met 140.000 op de sloop staat.

De servo op de 19RD break was ook gereviseerd, maar die begon al snel terug te lekken Crying or Very sad

Sja, wat houdt reviseren in? Als de plunjers zelf te ruim zitten in de servo (dat is metaal op metaal) dan moeten die wel in de revisieset zitten. Maar ik ben bang dat gezien de nauwe passing, de plunjers worden uitgezocht bij de remservo. Als een revisieset alleen rubbers bevat, dan kan ik me wel voorstellen dat je weer interne lekkage krijgt (als bij die servo de plunjers idd te ruim zitten asl gevolg van slijtage).

Ik zou gewoon een servo pakken van een sloper met weinig kms. Je loop dan ook wel het risico op een kat in de zak, maar toch: remservo’s gaan meestal pas slijten (En dus intern lekken) na veel kms en lang slechte LHM. TER indicatie. Mijn witte BX 14 LPG had een slechte remservo na ong. 260.000 km: deze was een schooldvoorbeeld van waardeloos onderhoud. De turbodiesel doet het nog steeds uitstekend na bijna 419.000 km inmiddels. De meeste wagens met kapotte remservo’s die ik heb gezien hadden toch wel meer dan 3 ton gehad.

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2006 02:59 AM
  [ # 115 ]

dat is het em net, dat zijn dus gewoon nieuwe o-ringen.
Op een 230-230dkm is ie gereviseerd(1ste servo).
Nu 267dkm en terug snel zakken.. maar mij stoort het niet, zolang niet alle remdruk door lekken wegvalt is het goed Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 28 juli 2006 02:28 PM
  [ # 116 ]

zoow Very Happy vanmorgen is er een nieuwe voorruit ingelepeld, en jongens wat is dat mooi zeg! Very Happy kristalhelder glaassie weer Very Happy
in de hoeken zat wat lichte roestvorming, dat mocht ik daar ff schuren en in de tectyl zetten, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken. en verder is de ruit er met veel liefde ingezet Very Happy met een dikke laag kit (anderhalve bus!) en een nieuw rubbertje!
nu nog de achterbumper, en dan is ie optisch ook weer in orde.

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
Gepost: 28 juli 2006 02:49 PM
  [ # 117 ]

dat ziet er weeral goed uit, was toch wel hoognodig Laughing

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 30 juli 2006 04:21 PM
  [ # 118 ]

inderdaad Very Happy elke meter in het beestje is een feestje Razz

met het nieuwe ruitje er in maar weer even op pad gegaan voor een mooi plekkie om fotootjes te knippen:

klik op de kleintjes voor grote fotos.







http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 30 juli 2006 04:32 PM
  [ # 119 ]
Mechuccio schreef:

zoow Very Happy vanmorgen is er een nieuwe voorruit ingelepeld, en jongens wat is dat mooi zeg! Very Happy kristalhelder glaassie weer Very Happy
in de hoeken zat wat lichte roestvorming, dat mocht ik daar ff schuren en in de tectyl zetten, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken. en verder is de ruit er met veel liefde ingezet Very Happy met een dikke laag kit (anderhalve bus!) en een nieuw rubbertje!
nu nog de achterbumper, en dan is ie optisch ook weer in orde.

Kijkt lekker he? Ik heb er ook pas een verse in laten lepelen.

Jammer alleen dat tectyl je niets helpt.  Je kunt beter de zaak in het vet houden, en als je er érg goed bij kunt (en het geen bewegende naad is zoals overal in de BX) de zaak blank schuren en dan primeren etc.

Tectyl helpt al helemaal niet tegen bestaande roest, en heel erg slecht tegen roestvorming. Een duitse instantie heeft dit onderzocht; alleen een of ander dik vet (verwarmd aan te brengen) werkt wél. Mijn alternatieve versie daarvan: de good old vaselinepot, of spuitvaseline, of kettingspray.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Mechuccio
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005

- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
Gepost: 30 juli 2006 04:51 PM
  [ # 120 ]
karel schreef:
Mechuccio schreef:

zoow Very Happy vanmorgen is er een nieuwe voorruit ingelepeld, en jongens wat is dat mooi zeg! Very Happy kristalhelder glaassie weer Very Happy
in de hoeken zat wat lichte roestvorming, dat mocht ik daar ff schuren en in de tectyl zetten, dus daar hoef ik me niet meer druk om te maken. en verder is de ruit er met veel liefde ingezet Very Happy met een dikke laag kit (anderhalve bus!) en een nieuw rubbertje!
nu nog de achterbumper, en dan is ie optisch ook weer in orde.

Kijkt lekker he? Ik heb er ook pas een verse in laten lepelen.

Jammer alleen dat tectyl je niets helpt.  Je kunt beter de zaak in het vet houden, en als je er érg goed bij kunt (en het geen bewegende naad is zoals overal in de BX) de zaak blank schuren en dan primeren etc.

Tectyl helpt al helemaal niet tegen bestaande roest, en heel erg slecht tegen roestvorming. Een duitse instantie heeft dit onderzocht; alleen een of ander dik vet (verwarmd aan te brengen) werkt wél. Mijn alternatieve versie daarvan: de good old vaselinepot, of spuitvaseline, of kettingspray.

Hhmz, dat wordt dan afwachten, want het is niet bereikbaar zonder de vooruit er uit te trekken, de roestvorming zat in het profiel waar de ruit in komt te liggen in de 4 hoeken, maar het was zeer lichte roestvorming, dat wel. Ik heb het ook weer helemaal blank gemaakt, en dat in de tectyl gezet met echt een dikke dekkende laag, en daar is na uitdrogen van de tectyl een dikke laag kit overheen gegaan, dus lucht en vocht zou er nu iig niet meer bij moeten mogen kunnen komen.
Ik hoop dan maar dat ik ff geluk heb dan, maar ik ga er vanuit dat het iig voor een paar jaartjes weer goed is.
en het kijkt inderdaad echt prachtig dat nieuwe glas heej Very Happy

http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX

Profiel  
 
 
8 van de 38
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook