even een vraag voor de specialisten
mijn id komt traag omhoog,
is het een slechte pomp,interne lekkage, of zijn er nog meer mogelijkheden ?
Wat is nu de juiste methode om je LHM filter te reinigen, had ik namelijk gedaan waarna de auto helemaal niet meer omhoog kwam. Wat LHM in de slang gegoten ( voor de pomp ) en nu gaat het weer . Zit er nu lucht in het systeem ?
Ik heb van de winter de koppakking vervangen, datr gaf geen problemen maar de hydroliek is nog een avontuur voor mij ( ‘k ben gek op avonturen )
groet martin
Ik heb je andere topics weggegooid.
één is wel genoeg he?
tuurlijk,
Hallo Martin,
Je moet er even systematisch mee aan de gang, denk ik. Eerst zou ik het kleine circuit van de auto controleren (pomp, vat en hogedrukregelaar). Begin met schone filters en voldoende LHM in het vat.
Vervolgens neem je de afgaande leiding naar de rest van de hydrauliek los van de hogedrukregelaar en sluit daar een manometer op aan (200 bar bereik).
Nu je startmotor bedienen (de motor niet laten aanslaan). Je ziet de manometer nu snel oplopen tot een bepaalde druk. Die moet 40 of 65 bar zijn (nu meet je de druk van je voorraadbol; 40 voor ID’s met gewone rem dacht ik; 65 voor DS met de champignonknop; indien (veel) te laag: bol vullen of vervangen). Als je nu langer doorstart loopt de druk langzaam verder op (je bol wordt opgepompt; als het je trouwens te lang duurt op de startmotor, mag je nu best de motor starten). Bij ca. 175 bar moet de drukregelaar afslaan. De druk gaat nu langzaam teruglopen naar ca. 145 bar, en dan moet ie weer aanslaan.
Kloppen de drukken van 175 en 145 bar niet (komt niet op de bar aan trouwens), dan is je drukregelaar niet goed (openen, schoonmaken, afstellen met ringen, of helemaal vervangen). Loopt de druk te snel van 175 bar naar 145 bar terug (moet toch een minuutje duren of zo), dan is dat ook een probleem van de drukregelaar (interne lekkage via kogeltjes; is ook te repareren met nieuwe kogeltjes; of helemaal vervangen).
Als bovenstaande allemaal in orde is, dan is je kleine circuit goed. Heb je dan nog steeds het probleem van te traag opkomen, dan moet het in de rest van het circuit zitten (grote circuit): interne lekkages (stuurhuis, remsysteem, hoogteregelaars en/of veerelementen).
Succes en groeten,
Jan
Je zou ook eerst eens de ontluchtingsschroef op de hogedrukregelaar een halfje open kunnen draaien en kijken hoe ze daarna reageerd.
Animal triste post coitum
Dat is een duidelijk verhaal,
Nu heb ik een beetje inzicht wat de problemen kunnen zijn. Je zegt “beginnen met schone filters” ik heb alleen het filter in het voorraadvat schoon gemaakt. Is er nog een filter ??
Dus de manometer ebij halen.
Dank je wel voor je informatie
groet martin
wat kun je te weten komen door de hogedrukregelaaar “halfje open en daarna weer dicht te draaien ??
grt martin
Nee hoor, meer filters zijn er niet. Alleen die in het vat.
Succes!
Jan
martinmartin schreef:wat kun je te weten komen door de hogedrukregelaaar “halfje open en daarna weer dicht te draaien ??
grt martin
Of er een flinke hoeveelheid lucht in het systeem zit, die de zaak frustreerd.
Animal triste post coitum
het ontluchten van het systeem, dat kan toch alleen bij de remmen ?
martin
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Ontluchten aan de drukregelaar:
draai de nippel/bout los (12mm) op de regelaar,je kunt hier net bij door je arm tussen de dynamo en de linkerveerbol naar ‘binnen’ te steken en de bout een slag te lossen.
Wanneer er lucht in het systeem zit,zul je bij het lossen van de bout een hoop gesis en bellengeblaas horen in het voorraadvat.
Dat is nix ergs dus,maar ontsnappende lucht…
Draai de nippel/bout weer vast en start de wagen.
Zet haar op haar hoogste stand en wanneer dat bereikt is laat je haar zakken tot op haar laagste stand.
Herhaal dit ‘dansen’ een keer of wat,en draai met de auto op de laagste stand vervolgens nogmaals de nippel/bout los (pas op voor warme onderdelen!).
De laatste lucht,indien aanwezig,zal nu ontsnappen.
Je kunt nu rijden,mits de remmen op druk zijn (testen!).
Na een week ofzo gereden te hebben kun je nog een keer de nippel lossen,wil je er echt zeker van zijn dat er geen lucht meer in het systeem zit.
Succes!
‘Spirit of avant-garde’
Hoi Pascal,
volgens mij is die schroef op de hogedrukregelaar geen ontluchtschroef, maar een ontlastschroef, waarmee je het kleine hydraulische circuit drukloos maakt. Ontluchten is in dit circuit niet aan de orde, het is zelfontluchtend.
Wel kan het nodig zijn om het kleine circuit drukloos op gang te brengen als er lucht in de pomp zit; dat merk je doordat het kleine circuit niet op druk komt, nadat je de motor hebt gestart. Je doet dit door de ontlastschroef een slag los te draaien, zo de motor een minuutje te laten lopen, en daarna de ontlastschroef weer vast te draaien. Dan zal de pomp met LHM gevuld zijn en het circuit wel op druk komen (mits er voldoende LHM in het vat zit, de filters in het vat schoon zijn, en er geen poreuze slang(aansluiting) tussen pomp en vat zit (valse lucht).
Als je de ontlastschroef losdraait, hoor je dat altijd: de voorraadbol loopt dan namelijk leeg naar het voorraadvat.
O ja, en nooit helemaal eruit draaien, die ontlastschroef, een slag losdraaien is genoeg. Draai je hem eruit, dan valt er een kogel uit en die heb je er niet 123 terug in!
Succes en groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
op mijn Ds 21 injection electronique staan er maar 3 ontluchtingsnippel op in het motorcompartiment en daar zijn er 2 van op de centrifugaal regelaar en één op ,als je voor de wagen staat, op de linker remklauw!! verder vermoed ik dat er nog ergens 2 moeten op de achterwielen staan
Klopt helemaal, Blooper
Groeten,
Jan
btw: ik heb een 19P uit 64. ze staat al 14 jaar stil. en heeft ook hoogte problemen. het duurt heel lang voor ze omhoog komt. Motor start wel gewoon.
dus dan ga ik klooien met hoogte regelaar (hoog laag hoog laag en remmen tegelijk) en dan op een onduidelijk bepaald moment komt ze wel gewoon omhoog.
waar kan ik naar kijken ? regelaar schoonmaken? enofzo? hlm vervangen? of gewoon vaak starten en enzo?
.komma
Hoi Dirkman,
Je zegt niks over verschil in omhoog komen tussen voor en achter; blijkbaar komt de auto noch voor noch achter omhoog, en dan op een gegeven ogenblik komen ze allebei. Klopt dat? Als dat klopt, dan hebben je hoogteregelaars er niks mee te maken (te toevallig dat ze allebei altijd tegelijk haperen).
Dus geldt ook voor jou wat ik hierboven al schreef over de controle van het kleine circuit. Wel eerst beginnen met schone LHS (geen LHM, jij hebt nog een rood systeem denk ik, niet verwisselen of mengen!!!), voldoende LHS en schone filters.
Succes en groeten,
Jan