hallo allemaal,
ik wou eens vragen of iemand het volgende probleem herkent?
Als ik redelijk hard rem, en ondertussen het stuur draai (bijvoorbeeld een uitwijkbeweging, of al remmende een straat indraaien) dan springen er allerhande waarschuwingslampjes aan op het instrumentenpaneel.
de vier lampjes: stop, het lampje voor de motorolie, waterpeil, en de hydraulische druk en niveau… ze branden echter een seconde op drie, niet meer.
daar bij komt nog dat ik merk, bij een bocht nemen al remmende of net na het remmen, dat de bekrachtiging van het stuur wat af neemt in snokjes… ik verschiet er niet meer van, maar het is wel opmerkelijk.
nu, ik vrees dat mijn HD-pomp het weer laat afweten, of wel is er te weinig hydraulische vloeistof in het systeem, maar dat kan ik niet meer nagaan sinds het metertje in het kijkglaasje het nivo niet juist aangeeft…
iemand suggesties?? (een nieuwe HD-pomp steken behoort spijtig genoeg niet meer tot de mogelijkheden, ik heb er nog maar pas één laten steken)
Heb je alle niveaus al eens gecontroleerd? Als de vlotter van de LHM-tank het niet meer doet: auto in de laagste stand en het vat bijna helemaal volgooien. Dan kan er nooit teveel in komen.
Wanneer is de LHM voor het laatst ververst eigenlijk? Als dat al heel heel lang geleden is krijg je ook allerlei rare effecten.
Verder kan het geen kwaad om ook even het peil van olie en koelvloeistof te controleren denk ik
Hoe zit het met je oliedruk/nivo van de motor, als de motoroliedruk te laag wordt gaan de lampjes van de oliedruk, hydr branden en stoplamp en als ik me niet vergis ook van de koelwatertemp.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
mja, motorolie nog redelijk ok, aan de lage kant wel… water is ook ok. LHM is vers, nivo moet ik nog controleren…
ik begin het heen en weer te krijgen van die wagen… wanhopig ben ik.
wat er allemaal fout loopt momenteel:
-loshangende uitlaat (makkelijk op te lossen)
-ventilator die blijft draaien, ook na afgezet contact…
-druk te kort in het hydraulisch circuit
-oplopende temperatuur van het water
-schokkerig en snokkend rijden onder de 50km/h
-veersysteem onder de 50km/h hobbelig, pas bij hogere snelheden comfortabel.
-hoog olie verbruik
-snelheidsmeter geeft niet de juiste snelheid aan, ook kmteller klopt niet
-gescheiden verwarmingssysteem geeft rechts steeds warm (ook al staat ie koud), links is het ok. resultaat, passagiers achterin en bijrijder hebben warme voeten in dit zomerweer…
vandaag echt zitten twijfelen of het allemaal nog de moeite waard is…
en is het misschien een elektrische panne van het type 1 ?
had met de massa verbindingen te maken meen ik me te herinneren
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
@ Harm: dat probeer ik even… kan ik wellicht ook zien hoeveel LHM er nog in de bak zit.
Meestal een (veel) te laag lhm niveau
ok, ik heb even gekeken naar de LHM: bij de auto in laagste stand en motor uit zie ik in de opening van het reservoir de bovenzijde van een filter plus het eerste maas (dus 1,5 a 2 cm van de filter is zichtbaar)... ik heb er LHM bijgedaan zodat ik net nog de filter zie. kan of mag ik er nog bij doen? ik denk dat ik er nu ongeveer 400 ml LHM bijgedaan heb.
het koelwater heb ik ook nog even gecontroleerd. eergisteren kon er ruim 1L a 1,2L water in. Vandaag weer 0,6L, maar ik had nu wel het ontluchtingsschroefje losgemaakt…
de olie stand is op het dashboard zichtbaar laag, maar de olie is nog te veel versmeten om het met de peilstok te meten…
voila, dat is het zowat…
Hallo,
Dit had ik ook met mijn XM 2.0i, alle lampjes gingen aan op heftige klaverbladen of bij hard remmen. Ze gingen dan na een tel of 3 weer uit. Bij mij was het de motorolie. Op de pijlstof zag het er nog prima uit. Maar wegens een verstopte pijlbuis en een aanslag op de stok klopte er gen zak van die meting.
Mijn advies is: Ga je olie gelijk verversen. Mijn XM is aan haar 2e blok begonnen dankzij dit verhaal. Het vorige blok heb ik nog liggen met mooie blauwe lagers met ruim 4 mm speling…
Ververs de motorolie en je hebt weer een bak plezier.
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Op zich niet onmogelijk natuurlijk.
Maar op je dashboard heb je toch ook een indicatie
hoeveel Olie in je blok zit.
Of is dit alleen bij bepaalde Type 2 uitvoeringen.
(sorry matig gelezen)
Misschien eens alle sappen verversen.
En stekkers aandrukken.
KB
XM 2.0 CT VSX
Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!
Nee hoor Klaas , type 1 heeft ook zo`n oliepeilmeter op`t dashboard , gaat na 3 seconden uit .
Daar kun je natuurlijk ook op kijken als je vermoedt dat er te weinig olie in zit .
Doe ik trouwens automatisch altijd ff na het starten .
XM TCT Ambiance`94
Die meters zijn alles behalve betrouwbaar. Citroen staat nu niet echt bekend om haar deugelijke elektronica. Mijn meter zei ook dat er niets aan de hand was…
Kijk echt even goed naar je oliepeil… verversen kan nooit kwaad…
Zolang ik wielen heb, rij ik!
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik zou het motortje eens laten testen. Als je koelwater verliest, het water te warm wordt en je ook nog olie verliest, dan zou je koppakking weleens lek kunnen zijn. Moet je niet te lang meer doorrijden…
Domme vragen bestaan niet.
hier ben ik weer, na een lange vakantie (zonder xm weliswaar)...
jullie hebben hier duchtig verder geschreven, waarvoor dank.
ok, even to the point: idd, de motorolie lijkt me een probleem te geven. zowel de meter in het dashboard als de peilstok geven een waarde net onder het minimum aan.
begin maart heb ik nog maar eens 1,5 liter olie laten bijvullen en sindsdien is er misschien 1500 km gereden… ik zal er niet ver naast zitten.
ik heb dus een redelijk hoog olie verbruik, lijkt me.
het koelwaterniveau blijft mooi stabiel, na ontluchting van het circuit. Dus hier geen verlies.
wel heb ik gezien dat er, na twee weken inactiviteit, onder de wagen, met name centraal tussen de voorwielen, een klein plekje motorolie ontstaan is. Aan het rechter voorwiel is bovendien een grotere plek LHM te zien.
Die LHM baart me niet zoveel zorgen, wel het hoge motorolie verbruik.
Ik heb ook precies hetzelfde gehad. Kwam er maar niet achter wat het was. Ik DACHT dat ik ruim voldoende olie had bijgevuld. Rij ik gister naar de kwik-fit voor olie+filterverversing en zie daar….. probleem verholpen.
Hans.
Ik snap niet waarom niet iedereen XM rijdt.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
kalmah01 schreef:Ik heb ook precies hetzelfde gehad. Kwam er maar niet achter wat het was. Ik DACHT dat ik ruim voldoende olie had bijgevuld. Rij ik gister naar de kwik-fit voor olie+filterverversing en zie daar….. probleem verholpen.
Hans.
wat kostte dat nou?