Het kwam al ter sprake in het C6 nieuwtjes topic, maar ik wil het de niet-C6 fans niet onthouden (zijn ze er?):
PSA cijfers 1/2e helft 2006
http://www.psa-peugeot-citroen.com/document/presse_communique/CPventes1er semestre06_FR1152119300.pdf
Citroen cijfers 1/2e helft 2006
http://www.citroen.com/NR/rdonlyres/E7C70163-FE3C-49B8-B9CA-ECF9AD654B99/82368/Communique_6_juillet_06.pdf
Marktaandeel Europa blijft gelijk, de (lichte) winst komt uit het verre oosten, nog niet inbegrepen in de verkopen:
de nieuwe C-Triomphe (C4 kofferbak met lange wielbasis http://www.citroen.com/CWW/fr-FR/NEWS/NEWSRELEASES/ArchivesNewsReleases/200603/CTRIOMPHE.htm) waarvoor al wel 10.000 bestellingen zijn opgeschreven
C6 topic:
http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=1779&postdays=0&postorder=asc&start=467
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Jammer dat Citroen in haar bericht niets vermeld over de nederlandse markt
autoweek heeft pas de cijfers /tm mei op de site staan:
http://www.autoweek.nl/verkoopcijfers.php?verkoopjaar=2006&viewmerk=Citroen
[list]C3 2.060
Xsara Picasso 1.890
C1 1.885
C4 1.737
C5 1.301
C2 1.077
Berlingo 488
C8 237
C6 165
Jumper 21
Jumpy 3
+/+[/list:u]———————-
[list]=/=
totaal 10.864 [/list:u]
tel hier 20% bij op en je komt op ~13.000 uit voor het eerste halfjaar, maar ik kan me voorstellen dat Citroën dit niet breeduit in een internationaal persbericht zet aangezien het marktaandeel in Nederland nogal gezakt is (van 4,94% naar 4,53%)
Citroën (#7) is daarin overigens niet de enige, doordat VW (#1) & Toyota (#5) erg goed hebben gescoord, zijn ook Renault, Peugeot en Volvo er flink op achteruit gegaan, dit werd gedeeltelijk gecompenseerd door een aantrekkende markt (239.000 om 228.000)
Peugeot (#6) zal zich echt zorgen maken om Nederland, het marktaandeel zakt van 9,19% naar 7,53% (21.000 auto’s naar 18.000)
Het gat met de nummer #6 (Peugeot, was #2! ) is nog enorm (10.800 om 18.000) maar ook naar de nummer #8 (Hyundai, 8800)
Voor de C6 tenslotte, was op 1.000 exemplaren in het eerste volle jaar gerekend, maar aangezien pas vanaf maart is geleverd en de productie maar op 50% ligt, zal zij nog wel even een zeldzaamheid blijven.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije