Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Ik vraag me nog steeds af of ik diesel wil gaan rijden.
Ik vraag me ook af of er revisiekits te krijgen zijn voor die dingen, waar die kits dan uit bestaan en wat de meest voorkomende problemen zijn van de BX diesels als ze over de 4 ton gaan.
Ik bedoel, breken de krukassen wel eens? Of de drijfstangen? Worden de cilinders&zuigers; erg ovaal en zijn daar vervangende kits voor? Kun je de krukas en bigend lagers blijven vervangen of slijt de krukas ook in ondanks het veel hardere materiaal?
Of zijn het vooral problemen met de kop?
Ik bedoel, er moet een reden zijn dat ook een diesel op een gegeven moment “op” is. Olieverbruik, rammelende zuigers, rammelende zuigerpennen, lage oliedruk door versleten lagers en oliepomp, hoge carterdruk, lekkende oliekeerringen en zingende zuigerveren (dat laatste is meer een grapje, verwijzing naar de Kawasaki Mach III uit 1972). Zo lang er niks qua structuur aan het blok naar de donder gaat (scheuren, gaten, vervormingen, metaalmoeheid waardoor steeds weer iets anders afbreekt) moet het mogelijk zijn om te reviseren tot in de oneindigheid.
Ik snap heel goed dat het altijd goedkoper is om weer een ander blok er in te lepelen met 50K minder clicks als je blok al 400K heeft gelopen, dan een blok te reviseren. Toch is het wel boeiend want reviseren is toch iets wat we allemaal moeten gaan doen ooit. Tenzij we massaal aan de Xantia blokken gaan. Of ophouden met BX diesel rijden natuurlijk.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Re: Het wel en wee van stokoude gasoliestokers
Alcyone schreef:
Ik snap heel goed dat het altijd goedkoper is om weer een ander blok er in te lepelen met 50K minder clicks als je blok al 400K heeft gelopen, dan een blok te reviseren. Toch is het wel boeiend want reviseren is toch iets wat we allemaal moeten gaan doen ooit. Tenzij we massaal aan de Xantia blokken gaan. Of ophouden met BX diesel rijden natuurlijk.
ER is een behoorlijk aanbod van tweedehands dieselmotoren. Immers, de meeste dieselmotoren gaan langer mee dan de rest van de techniek. Het is wel een economisch principe.
Dieselmotoren kunnen natuurlijk stuk. Hier een overzicht van oorzaken.
- distributie (nadrukkelijk op 1). Gebroken riemen of kapotte spanrollagers is denk ik de hoofdoorzaaak.
- gescheurde koppen (bij turbodiesels). Onbenullig trappen met koude motor of rijden met lek koelsysteem.
- dieselpompen. Dit is een duur onderdeel om te vervangen of te repareren en ze gaan toch vaak wel kapot bij 2.5 tot 4 ton (of meer). Lekkende keerringen, brandstofhevelasjes, dat soort werk.
- ander mechanisch onheil als pootje uitsteken, een voorkamer die in gruzelementen loskomt, een gebroken klep komt heel incidenteel voor.
Dingen die je opnoemt als versleten zuigerveren, zuigers of brekende krukassen hoor je maar zelden van. kapotte krukassen nooit, of het moeten de lagers zijn die kapot draaien door te weinig olie.
In de praktijk zijn er toch genoeg 2e hands motoren, dus revisie komt eigenlijk maar weinig voor omdat het toch vaak duurder is dan een nieuwe motor. En op de BX toegepast. Je kan nog steeds prima aan goeie tweedehands 19 TD of D motoren komen van Xsara/Berlingo/Xantia met niet al teveel kms (wel voor stevig geld, maar dat heb je ook met revisie) dus vandaar dat revisie maar weinig nodig is.
Toch interessante gedachten…
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
zoals marten zegt je krijgt het allemaal stuk.
Maar als je kijkt naar voorbeelden van mensen die met zulke BX-en rijden weet je het recht.
De 19RD break heeft 267dkm, niets mis mee, smorgen een heel klein wolkje blauw, maar dan moet je al héééél goed kijken
Heb nog een turboD blok liggen met net 2 ton, géén olieverbuik en géén druk in het carter…(interesse )
Rijstijl, onderhoud…, je cijfert het niet weg hoor
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Citroenbx schreef:zoals marten zegt je krijgt het allemaal stuk.
Maar als je kijkt naar voorbeelden van mensen die met zulke BX-en rijden weet je het recht.De 19RD break heeft 267dkm, niets mis mee, smorgen een heel klein wolkje blauw, maar dan moet je al héééél goed kijken
Heb nog een turboD blok liggen met net 2 ton, géén olieverbuik en géén druk in het carter…(interesse )
Rijstijl, onderhoud…, je cijfert het niet weg hoor
Een turboblok met alles er aan?
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Ik heb een TZD gehad , deze had 420.00 gelopen en liep nog prima.
Ik was 3e eigenaar en ook hierbij: goed onderhoud en goed mee omgaan. Ook heel belangrijk, na het rijden eerst turbo af laten koelen!!!!!
Ik heb de turbo vaker roodgoeiend gehad, dit kan echt geen kwaad als je de motor maar een flinke tijd stationair laat draaien.
Je ziet dit vaak bij tankstations langs de snelweg, mensen komen zo van de snelweg, bij de pomp en hup gelijk motor uit, weg koeling en binnen 100000 km einde turbo.
enige wat bij mijn TZD gedaan was was een revisie van het koelsysteem zo rond de 300000 km. Verder had het blok de caroserie overleefd.
Ride to live, live to ride
Re: Het wel en wee van stokoude gasoliestokers
mpostma schreef:
Dieselmotoren kunnen natuurlijk stuk. Hier een overzicht van oorzaken.
- distributie (nadrukkelijk op 1). Gebroken riemen of kapotte spanrollagers is denk ik de hoofdoorzaaak.
Tja, tien dagen geleden de hoek om en de 19trd turbo houdt er mee op (350k op teller). ANWB-er langs: distributieriem naar de haaien. Daarna mijn vaste monteur langs gehad, die heeft wat meer tijd genomen dan de ANWB-er, en bleek ‘de spanrollager afgebroken (althans, dat is neem ik aan een va de vier rollen waar de dist.riem omheen gaat maar dan glad in plaats van getand, vroeg deze technische leek).
Kortom, alles kan kapot, ook een diesel.
Liep vorige week pas tegen dit forum aan. Ik ben prettig verrast. Het wasemt ook zo’n mooie warme citrofiele geur.
Gr
BixemBixem
_______________________
Gehad: BX 1.4 ‘87 - BX 1.9 GT ‘85 - BX 1.6 CHIC ‘92 - BX 1.9 TRD Turbo ‘89 - XM 3.0 V6 12v Excl ‘95
Hebbes: C8 3.0 V6 Excl ‘04 - Xsara Break 1.6i ‘99
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: Het wel en wee van stokoude gasoliestokers
Bixem schreef:mpostma schreef:
Dieselmotoren kunnen natuurlijk stuk. Hier een overzicht van oorzaken.
- distributie (nadrukkelijk op 1). Gebroken riemen of kapotte spanrollagers is denk ik de hoofdoorzaaak.
Tja, tien dagen geleden de hoek om en de 19trd turbo houdt er mee op (350k op teller). ANWB-er langs: distributieriem naar de haaien. Daarna mijn vaste monteur langs gehad, die heeft wat meer tijd genomen dan de ANWB-er, en bleek ‘de spanrollager afgebroken (althans, dat is neem ik aan een va de vier rollen waar de dist.riem omheen gaat maar dan glad in plaats van getand, vroeg deze technische leek).
Kortom, alles kan kapot, ook een diesel.
Liep vorige week pas tegen dit forum aan. Ik ben prettig verrast. Het wasemt ook zo’n mooie warme citrofiele geur.
Gr
BixemWelkom op het forum!
En ja, het ruikt hier best wel naar LHM doorgaans.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Is het niet gewoon zo dat op een gegeven moment niet de motor maar de rest van de auto naar de haaien is? Als je een auto hebt die 4 ton of meer gedraaid heeft dan heeft de hele auto dat gedaan. Dus ook je onderstel, je vering, je stuurinrichting, alles heeft 4 ton gelopen.
Als je er dan een gereviseerde motor in gaat leggen zou je dan eerst niet eens kijken of de rest van je auto nog in goede staat is? Dan word het economisch, is het nog verstandig om deze auto dusdanig op te knappen zodat deze weer een aantal jaren mee kan of kies ik een auto met minder kilometers en hang daar een ander blok in, die auto heeft in zijn totaliteit natuurlijk minder gelopen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
chippen is leuk, maar op lange termijn is het idd riskant.
Zo te horen zijn het idd de zuigerveren zoals je al zei, kleine kans de koppakking maar dat veroorzaak niet zo snel druk in het carter.(kan wel)
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
kakanox schreef:Als de rest van de auto goed onderhouden is is het natuurlijk geen probleem… De motor+bak is het enige waar je de slijtage slecht van kan bijhouden, omdat je er niet wekelijks even in kan kijken..
Maar zolang je ‘m naar de dealer blijft brengen.. Kwam vanochtend toevallig de huidige eigenaar van m’n allereerste autootje weer tegen. Dat was een 206 XS 2.0 HDI van begin 2001, ding heeft inmiddels zo’n 385.000 km gelopen en sinds kort rookt ie flink blauw/grijs en heeft ie veel carterdruk.
Ik ben er echter altijd zuinig op de geweest (ondanks dat ‘t lease was, en hij kreeg ook weleens flink op z’n donder!), en de huidige (2e) eigenaar ook, dus hij ziet er nog héél best uit en is dus tot zo’n 35.000 km terug altijd dealeronderhouden.. Heb ‘m - mede omdat het mijn eerste autootje is - aangeraden én aangeboden er een ruilmotor in te hangen.. Op naar de 500KDenk dat de zuigerveertjes eruit liggen oid.. ding loopt al sinds het begin der tijden met een chipje >> 117 pk / 255 Nm…
dit zijn zeker de betere verhalen, echter 1 ding vind ik niet helemaal klopppen. Naar de dealer brengen…
Wat mij betreft kan je de auto beter naar een goeie universeel of specialistische garage brengen dan de dealer omdat de ervaringen met de dealer doorgaans slechter zijn dan bovenstaande soorten garages.
Citroën D Special 1970
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Bas schreef:Is het niet gewoon zo dat op een gegeven moment niet de motor maar de rest van de auto naar de haaien is? Als je een auto hebt die 4 ton of meer gedraaid heeft dan heeft de hele auto dat gedaan. Dus ook je onderstel, je vering, je stuurinrichting, alles heeft 4 ton gelopen.
Als je er dan een gereviseerde motor in gaat leggen zou je dan eerst niet eens kijken of de rest van je auto nog in goede staat is? Dan word het economisch, is het nog verstandig om deze auto dusdanig op te knappen zodat deze weer een aantal jaren mee kan of kies ik een auto met minder kilometers en hang daar een ander blok in, die auto heeft in zijn totaliteit natuurlijk minder gelopen.
In dit geval gaat het om een auto die 173K KM heeft gelopen.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
@kakanox: Dat ding heeft wel kms gedraaid zeg!!
@Bas: als ik naar mijn eigen BX kijk (inmiddels dik 4 ton). Daar durf ik gerust te stellen dat het onderstel net zo goed is als een gemiddellde BX die minder dan een ton heeft gedraaid. Puur omdat het onderhoud niet verwaarloosd is. De kans dat er nog eens een wiellager of een fuseekogel sneuvelt is wel aanwezig, maar omdat er al wat van dat spul is vernieuwd (draagarmlagers al 2 x) is die kans niet groter dan bij een wagen die bijv. slechts 1.5 ton heeft gedraaid. Zo’n afweging is dus best academisch en gaat vooral op als je met het onderhoud op hogere km-standen nadrukkelijk gaat bezuinigen omdat je naar die verwachte eindstand toewerkt. Dus als de auto al 3 ton heeft gedraaid kies je voor tweedehands onderdelen omdat je toch niet meer lang er mee verwacht te gaan doen. Dan hangt de auto na een paar jaar van oude rommel aan elkaar en is de economische levensduur idd wel zo’n beetje aangebroken.
kakanox schreef:mpostma schreef:@kakanox: Dat ding heeft wel kms gedraaid zeg!!
ik heb er in een dik half jaar 89.000 km op gezet (ja, dat is ziek )
huidige eigenaar heeft een klein bedrijfje met een afdeling in Polen, en rijdt dus wekelijks (of soms zelfs vaker) op en neer..
Krijgt ie ook veel op zijn kloten met hoge snelheden? Ik heb wel eens gezien bij Duitse BX-en TZD Turbo dat die aanzienlijk meer versleten leken te zijn op leeftijd dan Nederlandse, wellicht omdat ze veel meer en lang belast worden met hoge snelheden. Misschien maar een theorie, maar toch.
Ik vertelde van de spanrollager op de trdturbo. Welnu, de monteur heeft de definitieve diagnose gestel en de bix is van coma naar RIP gegaan.
De nokkenas in drie stukken.
Zowel aan de nokkenaskant als aan de andere kant van de motor (waar de riem de hydraulische pomp aanjaagt (?)) twee centimeter speling. Nog daargelaten de schade aan kleppen en cilinderkop.
Met spijt in mijn hart richting vrijwaring. Was een mooi karretje.
Cheers
Bixem
Bixem
_______________________
Gehad: BX 1.4 ‘87 - BX 1.9 GT ‘85 - BX 1.6 CHIC ‘92 - BX 1.9 TRD Turbo ‘89 - XM 3.0 V6 12v Excl ‘95
Hebbes: C8 3.0 V6 Excl ‘04 - Xsara Break 1.6i ‘99
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Bixem schreef:Ik vertelde van de spanrollager op de trdturbo. Welnu, de monteur heeft de definitieve diagnose gestel en de bix is van coma naar RIP gegaan.
De nokkenas in drie stukken.
Zowel aan de nokkenaskant als aan de andere kant van de motor (waar de riem de hydraulische pomp aanjaagt (?)) twee centimeter speling. Nog daargelaten de schade aan kleppen en cilinderkop.
Met spijt in mijn hart richting vrijwaring. Was een mooi karretje.
Cheers
Bixem
Juist als de nokkenas is gebroken, heb je kans dat dat de rest van de schade beperkt heeft. Je zou eerst eens de resten van de nokkenas eraf kunnen trekken. Check of de stoters allemaal netjes naar boven staan. Zo nee, dan is een klep al zo krom dat ie niet meer geheel naar boven kan schuiven in de spiebaan. Test hierna de lekkage van de cilinders. Compressiemeting is natuurlijk het beste, maar dan moet je weer eerst een andere nokkenas erop schroeven, een nieuwe riem erop leggen en dan testen. Ik denk dat je met door met een compressor druk op de cilinder te zetten (bijv, via het gat van een gloeibougie) en dan kijken hoe snel de druk afneemt goed kan bepalen of het nog heel is (vergelijk de verhoudingen tussen de cilinders).
Mocht het echt hopeloos zijn (of je hebt er geen zin meer in), contacteer dan eens “bxtrdturbo” op het forum of gewoon roel@no_spam_citroenbx.nl (haal no_spam_ weg) als je de versnellingsbak nog kwijt wil en deze nog goed is. Roel kan wel een goeie turbodieselbak gebruiken namelijk.