Ik wil stabilisatorstang reviseren. Wat is slijtage gevoelig, en kan er eenvoudig worden vervangen. Hangt de stang in een soort lagerconstructie of is het een kunststof steun die slijt? Ik kan er zo geen wijs uit raken bij Waynes. De reactiestangetjes zijn goed. De silentblocks zijn vervangen, dus nu is de stabilisatorstang aan de beurt…
Heerlijk sleutelen aan een basis bx.
Citroen Bx Deauville 1993
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
Re: Wat kun je aan een stabilisatorstang reviseren?
Eric schreef:Ik wil stabilisatorstang reviseren. Wat is slijtage gevoelig, en kan er eenvoudig worden vervangen. Hangt de stang in een soort lagerconstructie of is het een kunststof steun die slijt? Ik kan er zo geen wijs uit raken bij Waynes. De reactiestangetjes zijn goed. De silentblocks zijn vervangen, dus nu is de stabilisatorstang aan de beurt…
ik heb nog wel een stabilisatostang liggen die volgens mij nog goed is
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Re: Wat kun je aan een stabilisatorstang reviseren?
Eric schreef:Ik wil stabilisatorstang reviseren. Wat is slijtage gevoelig, en kan er eenvoudig worden vervangen. Hangt de stang in een soort lagerconstructie of is het een kunststof steun die slijt? Ik kan er zo geen wijs uit raken bij Waynes. De reactiestangetjes zijn goed. De silentblocks zijn vervangen, dus nu is de stabilisatorstang aan de beurt…
Aan een stabi.stang zelf kan niets stuk eigenlijk….
Het is een massiefe stang die van links naar rechts loopt door 2 rubberblokken heen. Aan de uiteinden zitten de stabilisatorverbindingsstangetjes (galgje woord: zeker 8 x woordwaarde). Dat zijn die stangetjes die volgens jouwn lijstje goed zijn. Loop ze goed na, want 9 van de 10 keer zit hier speling op, wat hinderlijk klapperen als resultaat heeft. Oh ja, in het midden van de stabi.stang zit de hoogte regelaar voor je veersysteem. Die kan natuurlijk vervuild zijn, en zal dan dus schoonhgemaakt moeten worden, maar dit is eigenlijk geen onderdeel van de stabilisatie, en je wou juist je stabilisatie beter maken, dus ga ik daar verder niet op in….
(al kan een slecht funtionerende hoogteregelaar wel degelijk een deinende auto als gevolg hebben)
Test
oke, maar op die rubbers kan dus speling zitten, een soort silent blocks op de stabilisatorstang?!
Is dat los te bestellen?
Citroen Bx Deauville 1993
Eric schreef:oke, maar op die rubbers kan dus speling zitten, een soort silent blocks op de stabilisatorstang?!
Is dat los te bestellen?
Vast los te bestellen, maar ik heb nog nooit een auto meegemaakt die hier bonkte. En ik heb er al heel wat gezien met heel wat hoge kmstanden. Ik gok op fuseekogel of stuurstangkogel. Maar check eerst of alles nu goed vast zit en er niks losgelopen is!
Check anders voor de zekerheid de reactiestangetjes eens. Bij mij waren ze spelingsvrij, maar ze hebben wel een jaar in de schuur gelegen. Als je de kogels los hebt en je beweegt het draadeind 1 kant op moet het zo blijven zitten. Als ie terugspringt naar het midden is ie (bijna) versleten. Trouwens, check die moeren ook voor de zekerheid, die zijn ook losgeweest (bij mij).
Groeten,
Jan