Beste forummers,
Ik heb begin deze week wederom een zx 16v gekocht. Maar onderweg is de km-teller er mee opgehouden. Toerenteller werkt nog wel.
Snelheidsmeter en km-teller werken dus niet meer. Hij deed het eerst wel maar bij bepaalde snelheden swieberde hij wel een beetje (niet bij alle).
Zou het nu zo zijn dat de kabel het heeft begeven of moet ik een nieuwe teller in het dashboard hebben?
Wat zeggen jullie er van?
** Teller en kabel beide nog heel, toch werkt het niet, pagina2 **
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Ik gok dat de kabel kapot is of ergens losgeschoten. Ff Halbe vragen of ie nog een kabel heeft uit een sloper, dan kom je er snel genoeg achter.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Ik gok dat de kabel kapot is of ergens losgeschoten. Ff Halbe vragen of ie nog een kabel heeft uit een sloper, dan kom je er snel genoeg achter.
De ZX16V heeft voor zover ik het weet geen mechanische kabel, maar is elektronisch aangestuurd :
Lijkt mij eerder een elektrisch probleem, de kabel zelf, de teller, pulsgever op de bak of de verbinding van de km-teller op de printplaat.
zx type 1 mechanisch(kabel)
zx type 2 elektrisch
want je kan doen is, kijken of de kabel nog achterin klokkenhuis vast zit, is alleen veel werk, kan je gelijk alle lampjes erachter vervangen
anders is de kabel gebroken, of eruit geschoten bij de versnellingbak
C4 Catus 110 All Black
Ex: AX GT 1.4, BX TGI 1.6, ZX 16v
Alles wat je hoort…......
De mijne is van 92 en zal dan dus met kabel zijn.
De gehele kabel vervangen zit vrij veel werk in denk ik dan of niet? Heb verder geen idee waar zo’n kabel allemaal lags gaat en aan vast zit.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Als het idd een mechanische kabel is en er net als bij de type I XM een koppelstukje tussen de kabel zit [voor de sb als ik me niet vergis], dan zou het dat ook nog kunnen zijn.
Douwe schreef:De mijne is van 92 en zal dan dus met kabel zijn.
De gehele kabel vervangen zit vrij veel werk in denk ik dan of niet? Heb verder geen idee waar zo’n kabel allemaal lags gaat en aan vast zit.
Gaat als het goed is, alleen door de achterkant van je dashboard, je schutboard en dan de versnellingsbak in. Ik heb in deze alleen XM referentie, maar ik kan me niet voorstellen dat het bij een ZX veel anders zit.
Als ik jouw was, zou ik de kabel eerst eens loshalen bij het koppelstuk, als die er is, en anders bij de versnellingsbak. ff met de hand eraan draaien en aan moeder de vrouw vragen of ze ff kan kijken of de teller op je dashboard iets doet. Als dat niet werkt, dan moet je de tellerunit eruit halen en eens een andere kabel proberen.
Animal triste post coitum
Douwe schreef:De mijne is van 92 en zal dan dus met kabel zijn.
De gehele kabel vervangen zit vrij veel werk in denk ik dan of niet? Heb verder geen idee waar zo’n kabel allemaal lags gaat en aan vast zit.
Kabel vervangen is inderdaad een rot klusje, omdat deze door het schutbord tussen het koppelstuk van de kachelslangen gaat. Over het algemeen is het enkel het bovenste stuk van de kabel kapot. Voor de ZX heb je overigens i.c.m. een Jeager Klokkenpaneel, een 59cm lange kabel nodig, welke ook in de BX zit. Die van 55cm is fout en grijpt niet goed aan, waardoor de teller uitvalt.
Ga ik ook eens kijken, mijn AX heeft ook een hyperactieve snelheidsmeter…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Ga ik ook eens kijken, mijn AX heeft ook een hyperactieve snelheidsmeter…
Bij een AX moet het een eitjes zijn om die kabel te vervangen
Overigens heb ik tot nu toe steeds 1 kabel gezien bij de AXen ipv een boven en onderstuk die je los kan koppelen.
ZX1.4i schreef:Simpele Ziel schreef:Ga ik ook eens kijken, mijn AX heeft ook een hyperactieve snelheidsmeter…
Bij een AX moet het een eitjes zijn om die kabel te vervangen
Overigens heb ik tot nu toe steeds 1 kabel gezien bij de AXen ipv een boven en onderstuk die je los kan koppelen.
Ik hoorde dat bij de BX meestal het punt was dat het *scharniertje*(voor zover dat er is) meestal de boosdoener was…Als de ZX hetzelfde systeem heeft kan dat het dus ook zijn…
De ax is een hopeloos geval dus daar zal ik het zelf wel gaan uitvogelen
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Ik hoorde dat bij de BX meestal het punt was dat het *scharniertje*(voor zover dat er is) meestal de boosdoener was…Als de ZX hetzelfde systeem heeft kan dat het dus ook zijn…
De ax is een hopeloos geval dus daar zal ik het zelf wel gaan uitvogelen
BX en ZX hebben hetzelfde systeem, een “scharniertje” zegt mij niets.
Bovenste stuk van de kabel is op een gegeven moment gewoon op en versleten, waardoor de naald gaat zwabberen.
Ook kan het zijn dat de kabel in een te scherpe bocht is komen te liggen door demontage van het klokkenhuis, om de lampjes bijvoorbeeld te vervangen. Bovenste stuk loopt namelijk in een schuimrubberen huls, deze huls verhindert het soepel terugduwen van de kabel, waardoor er een te scherpe bocht in komt te liggen. Oplossing is gewoon die huls eruit gooien en nieuwe kabel erin, wat helaas niet effe snel gedaan is
Oh ja, dit geld voor de ZX, geen idee of het voor de BX ook zo is.
Cruiser? weet jij of het bij de AX ook zo werkt?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Ik ben er inmiddels achter welk deel van de kabel kappot is.
Ik heb namenlijk bij de koppeling de kabels van elkaar afgedraaid, van het onderste deel het pinnetje vast gehouden en het wiel gedraaid, het pinnetje bewoog daarbij niet. Oftwel het onderste deel van de kabel werkt niet meer.
Het bovenste deel naar het dashboard toe heb ik ook nog even getest, deze werkte wel (imbus in de kabel en draaien).
Ik moet dus het onderste stuk van de kabel vervangen, dat lijkt dus mee te vallen. Maar ik kan het begin van de kabel nog niet precies vinden.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
moeilijk bij te komen maar gemakelijk te vervangen?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Is goed te doen hoor!
Vandaag naar gekeken en op de sloop geweest voor een kabel. Niet veel keus, enkel een goeie van een zx diesel tegen gekomen. Heeft de diesel wel dezelfde aansluiting?
Verder kan ik met de hand wel voelen waar mijn eigen kabel eindigd maar ik zie er verder geen zak van. Ik zou dus alles op gevoel moeten doen. Maar klopt het dat de kabel vergrendild zit met een rubberen pinnetje ofzo? Dat je die er eerst uit moet trekken?
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop