Hallo luitjes,
Zijn er tekeningen/plaatjes/foto’s en of andere informatie over het veersysteem van een M35? Zou dit na te maken zijn onder een A-type? Wie heeft hier meer verstand van?
Trouwens, ik zou het leuk vinden om alles over de techniek van de M35 te weten te komen, dus alle info is welkom.
Groeten,
Jan
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ga eens op bezoek bij Ger van Rootselaar in Bolsward. Hij is wankel specialist en had een M35…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Voor zover ik weet is de M35 een zelfdragende carrosserie constructie, speciaal gemaakt door Heuliez voor dit type. Totaal anders dan een A-type (=rijdend chassis plus losse opbouw)
De Hydropneumatiek en wielophanging lijkt meer op een GS dan iets anders, is ook zeker geen A-type Je moet de M35 ook vooral zien als een vingeroefening voor de GS, en een platform voor de wankelmotor.
Het belangrijkste is de voorwielophanging, motor/bak combi en de manier waarop deze met de carrosserie bevestigd zijn. De GZ/GS Birotor heeft een ernorm voorste subframe (‘juk’) zoals een CX (in feite hangt de hele auto aan dit frame), die is dus wat dat betreft weer duidelijk anders dan een gewone GS. De GZ heeft dus ook de wankel dwars, de M35 heeft de wankel in lengterichting.
Ik weet eerlijk gezegd niet hoe de Wankel exact in de M35 hangt, omdat het een eenschijfswankel is (de GZ tweeschijfs) is hij niet zo zwaar als die laaste, maar het kan zijn dat er toch een speciaal subframe in zit.
Maar de bottom line is toch: de M35 is geen A-type…
Kijk hier voor wat meer info:
http://www.cats-citroen.net/citroen_ami/ami_history_m35.html
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Volgens mij heeft een M35 wel een los chassis. Toen ik bij Citromobiel half onder numer 425 (geloof ik) lag, leek het er wel heel veel op. Verder heb ik van Jeroen Sas van Duckservice Roden gehoord dat hij wel eens een Eendenchassis voorzien heeft van veerbollen.
Schijt aan originaliteit.