1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
heet motorruim
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 15 juli 2006 03:11 AM

De constructie van het motorruim van de XM is zodanig dat de warmte er moeilijk uit kan.
Zeker bij een V6 waar het motorruim nogal vol zit.

Hoeveel nut zou het hebben om air intakes en/of air outlets in de motorkap te maken?
zoiets

Of van die kieuwen in de zijkant?

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 juli 2006 03:32 AM
  [ # 1 ]

Weinig lijkt mij, tenzij je ze er verkeerd om in zet.

Edit; alhoewel… Ze hebben nu natuurlijk een zuigende werking tijdens het rijden. Tja… ik ga er vanuit dat het niet nodig is, zolang je alles origineel hebt onder de kap.

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 15 juli 2006 04:01 AM
  [ # 2 ]

luchtstroom naar binnen door de grille, naar buiten door de outlets…

n XM is natuurlijk geen racewagen, maar extra luchtcooling is toch altijd beter?

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 15 juli 2006 04:05 AM
  [ # 3 ]

Teveel koeling is ook niet goed hoor. Binnenin (in je cylinders) is het loeiheet. Als je het staal dan koud zou houden zou dat geweldige spanningen opleveren.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
Gepost: 15 juli 2006 04:07 AM
  [ # 4 ]

Je gaat toch niet die mooie nieuwe koets van je verzagen toch???  Sad

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 15 juli 2006 04:24 AM
  [ # 5 ]

aparte airco voor t blok is ook niet de bedoeling natuurlijk Wink

na een rit (okee t was ruim 25 ºC buiten) was de motorkap zo heet dat je er een eitje op kon bakken…

ik wou dan wel iets subtiels trouwens… http://www.maxspeed-motorsport.com/catalog/images/hood scoop 1.jpg
Razz

dat schijnt ook t voordeel van RVS uitlaatspruitstuk/systeem te zijn, rvs geleid minder/isoleert beter Arrow minder hitte-afgifte in t motorruim (en bijkomend voordeel, betere werking van de katalysator door hetere uitlaatgassen… )

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 juli 2006 04:55 PM
  [ # 6 ]
Lelijke Eend schreef:

Teveel koeling is ook niet goed hoor. Binnenin (in je cylinders) is het loeiheet. Als je het staal dan koud zou houden zou dat geweldige spanningen opleveren.

Zo heet is het ook weer niet in je cylinders, heb je weleens natte cylinder bussen gezien? die zijn omgeven door koelvloeistof en dat word toch echt niet heter dan 90 graden. Jouw luchtgekoelde 2CV barst ook niet Wink

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 15 juli 2006 05:03 PM
  [ # 7 ]
ZX1.4i schreef:

Jouw luchtgekoelde 2CV barst ook niet Wink

Nou???  Wink

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 15 juli 2006 05:11 PM
  [ # 8 ]

Beetje heel erg nutteloos Rolling Eyes

De lichtmetalen cilinderkop (of zelfs blok) mag niet boven de 120C uitkomen daar zorgt de olie en de koelvloeistof voor. Een aantal punte wordt heter (bijv. kat/turbo/uitlaat) maar die worden door de rijwind gekoeld. Hitteschilden bieden bescherming.

De Xm heeft trouwens al luchtroosters, alleen zitten die onder de motorkapachterrand (bij de ruitenwissers) zorg gewoon dat er niet te veel bladeren inliggen en dan is er voldoende doorstroming. Idea

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 juli 2006 05:48 PM
  [ # 9 ]
patje74 schreef:
ZX1.4i schreef:

Jouw luchtgekoelde 2CV barst ook niet Wink

Nou???  Wink

Het chassis trekt hooguit krom door de warmte Laughing

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 15 juli 2006 08:22 PM
  [ # 10 ]

hmz

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
xm'metje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2764
Geregistreerd: 19-07-2004

Gepost: 15 juli 2006 09:42 PM
  [ # 11 ]

denk dat het vrijwel onnodig is, alle 6 cilinders worden zo heet, mijn vorige v6’en deden het ook

Groet Roy

Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 15 juli 2006 10:25 PM
  [ # 12 ]

Tsja, noodzakelijk? ik denk het niet… Of het kwaad kan? nah ook niet, Citroëns zijn van nature vrij slecht gekoeld,  denk maar eens aan de lange motorkappen van de BX…

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 16 juli 2006 02:23 AM
  [ # 13 ]
Simpele Ziel schreef:

Tsja, noodzakelijk? ik denk het niet… Of het kwaad kan? nah ook niet, Citroëns zijn van nature vrij slecht gekoeld,  denk maar eens aan de lange motorkappen van de BX…

Je de BX gebakkies en de oudere auto’s misschien, Xantia of Xsara hebben dus echt geen problemen met de koeling.
Geld overigens ook voor de Saxo en Peugeot’s die ik heb gehad, altijd een nette motor temp.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 16 juli 2006 02:24 AM
  [ # 14 ]

Nah, de bx had er ook geen moeite mee hoor, maar bij de meeste oudere cit’s (waar de XM ook onder valt) wordt alle koellucht aangezogen vanuit de bumper, de grille is meestal vrij klein en dicht.
Dat is wat ik bedoelde Wink

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3214
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 16 juli 2006 02:24 PM
  [ # 15 ]

Daarom komt de verse lucht ook via de grote gaten in de bumper Wink

Animal triste post coitum

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook