Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
De constructie van het motorruim van de XM is zodanig dat de warmte er moeilijk uit kan.
Zeker bij een V6 waar het motorruim nogal vol zit.
Hoeveel nut zou het hebben om air intakes en/of air outlets in de motorkap te maken?
zoiets
Of van die kieuwen in de zijkant?
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Weinig lijkt mij, tenzij je ze er verkeerd om in zet.
Edit; alhoewel… Ze hebben nu natuurlijk een zuigende werking tijdens het rijden. Tja… ik ga er vanuit dat het niet nodig is, zolang je alles origineel hebt onder de kap.
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
luchtstroom naar binnen door de grille, naar buiten door de outlets…
n XM is natuurlijk geen racewagen, maar extra luchtcooling is toch altijd beter?
Teveel koeling is ook niet goed hoor. Binnenin (in je cylinders) is het loeiheet. Als je het staal dan koud zou houden zou dat geweldige spanningen opleveren.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Je gaat toch niet die mooie nieuwe koets van je verzagen toch???
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
aparte airco voor t blok is ook niet de bedoeling natuurlijk
na een rit (okee t was ruim 25 ºC buiten) was de motorkap zo heet dat je er een eitje op kon bakken…
ik wou dan wel iets subtiels trouwens… http://www.maxspeed-motorsport.com/catalog/images/hood scoop 1.jpg
dat schijnt ook t voordeel van RVS uitlaatspruitstuk/systeem te zijn, rvs geleid minder/isoleert beter minder hitte-afgifte in t motorruim (en bijkomend voordeel, betere werking van de katalysator door hetere uitlaatgassen… )
Lelijke Eend schreef:Teveel koeling is ook niet goed hoor. Binnenin (in je cylinders) is het loeiheet. Als je het staal dan koud zou houden zou dat geweldige spanningen opleveren.
Zo heet is het ook weer niet in je cylinders, heb je weleens natte cylinder bussen gezien? die zijn omgeven door koelvloeistof en dat word toch echt niet heter dan 90 graden. Jouw luchtgekoelde 2CV barst ook niet
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
ZX1.4i schreef:Jouw luchtgekoelde 2CV barst ook niet
Nou???
Beetje heel erg nutteloos
De lichtmetalen cilinderkop (of zelfs blok) mag niet boven de 120C uitkomen daar zorgt de olie en de koelvloeistof voor. Een aantal punte wordt heter (bijv. kat/turbo/uitlaat) maar die worden door de rijwind gekoeld. Hitteschilden bieden bescherming.
De Xm heeft trouwens al luchtroosters, alleen zitten die onder de motorkapachterrand (bij de ruitenwissers) zorg gewoon dat er niet te veel bladeren inliggen en dan is er voldoende doorstroming.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
patje74 schreef:ZX1.4i schreef:Jouw luchtgekoelde 2CV barst ook niet
Nou???
Het chassis trekt hooguit krom door de warmte
Schijt aan originaliteit.
denk dat het vrijwel onnodig is, alle 6 cilinders worden zo heet, mijn vorige v6’en deden het ook
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Tsja, noodzakelijk? ik denk het niet… Of het kwaad kan? nah ook niet, Citroëns zijn van nature vrij slecht gekoeld, denk maar eens aan de lange motorkappen van de BX…
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Tsja, noodzakelijk? ik denk het niet… Of het kwaad kan? nah ook niet, Citroëns zijn van nature vrij slecht gekoeld, denk maar eens aan de lange motorkappen van de BX…
Je de BX gebakkies en de oudere auto’s misschien, Xantia of Xsara hebben dus echt geen problemen met de koeling.
Geld overigens ook voor de Saxo en Peugeot’s die ik heb gehad, altijd een nette motor temp.
Nah, de bx had er ook geen moeite mee hoor, maar bij de meeste oudere cit’s (waar de XM ook onder valt) wordt alle koellucht aangezogen vanuit de bumper, de grille is meestal vrij klein en dicht.
Dat is wat ik bedoelde
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Daarom komt de verse lucht ook via de grote gaten in de bumper
Animal triste post coitum