Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
De 2.5td vond ik vanaf het begin al een beetje traag. Ook is de top erg laag.
Nu rookt hij ook flink bij het optrekken.
Ik heb zelf niet zoveel kijk op diesels, dus wie kan me helpen.
Domme vragen bestaan niet.
Kijk eens of je met draaiende motor een bubbelbad hebt in het koelvloeistofvat. Misschien heb je een lekke kop, of gescheurde kop of iets in die richting. Schijnt een groot probleem te zijn bij de 2.5td. Als je ook gaat kijken op marktplaats, dan wordt 1 op de 3 voor een schijntje aangeboden vanwege een probleem met de kop.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Is idd bekend, alleen geen bubbelbad, geen koelvloeistofverlies en geen olieverbruik of smurrie in de olie.
Latere types schijnen ook een gemodificeerde kop te hebben. Dus minder problemen.
Punt is dat ik zelf niet zoveel diesel kennis heb, dus het is ietwat lastig om een diagnose te stellen.
Even een beschrijving hoe e.e.a. gaat:
Start uitstekend, zonder enige vibratie of bijwerkingen
Motor loopt heel mooi
Geen olie, of waterverbruik, of rommel in olie of water
Als je flink gasgeeft trekt ie ongelijkmatig op en begint wat hoger in de toeren flink te roken.
50 moet in z’n 3 (anders geen acceleratie)
70 moet in z’n 4 (anders hetzelfde)
en op trekken op de snelweg, van 3 naar 4 naar 5 maar je moet lang doortrekken om enigzins vooruit te komen
Top ligt rond de 170. Maar dit duurt eeuwig.
Verbruik ook wat aan de hoge kant (1:11)
Ik vermoed ernstige vervuiling/verstopping door lui rijden, of (en dat hoop ik niet) een kapotte turbo. Of een stuk slang van de turbo waar drukverlies ontstaat.
Domme vragen bestaan niet.
Rookvorming duidt inderdaad op te weinig lucht (gezien het vermogensverlies niet op te veel brandstof ) dus het is slim om eerst het gehele inlaattraject na te lopen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
staat de dieselpomp nog wel “op tijd” ??
als die niet goed staat heb je ook de door jouw genoemde problemen.
geen lekkende verstuivers ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Je kunt eens beginnen met het brandstoffilter en luchtfilter te vervangen.
Als dat niet werkt dan zou ik toch eerst een compressietest laten uitvoeren voordat je verder gaat zoeken.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
heb even het inlaattraject nagelopen. Geen lekke slangen of koppelingen, dus verwacht daarmee geen problemen.
Als je de kap opendoet en wat gas geeft, dan hoor je de turbo ligt fluiten, klinkt heel gezond, dus we gaan eerst andere dingen doen.
Gezien de kilometerstand, en de voor de rest weelderige loop, vind ik slechte compressie ook niet echt aannemelijk.
Bij de TDI club geeft men aan dat de timing van de brandstofpomp verdacht is, samen met luchtfilter en misschien de verstuivers. Daarnaast geeft men aan dat verstopping van het uitlaatsysteem ook tot de mogelijkheden behoort.
Hoe stel je een brandstofpomp eigenlijk af ?
Domme vragen bestaan niet.
lachen…...
ik had de vraag: hoe stel je een dieselpomp af wel verwacht.
in het olving boekje staat niet beschreven hoe je een hoe je een pomp van een DK5 moter moet afstellen.wel hebben ze het steeds over elektronisch gecontroleerd. wellicht kun je ‘m bij de dealer fff aan de diagnose kast laten hangen en komt er een defecte sensor naar voor tbv het inspuiten
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
snaar
het kan inderdaad zo zijn dan de distributiesnaar versprongen is .
dit hoeft maar een tand te zijn voor dit soort verschijnselen.
is dit inderdaad het geval, controleer dan ook gelijk de tuimelaars daar zijn er dan waarschijnlijk enkele van gebroken. waardoor niet alle kleppen meer bediend worden. dit hoeft overigens niet met rare geluiden gepaard te gaan.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik heb vandaag even de luchtfilterbak losgetrokken…
Ai….
Zat vol met rotzooi, en daarnaast was het luchtfilter bijzonder smerig. Gaan we eerst maar eens vervangen.
Domme vragen bestaan niet.
als de riem van de diesel pomp zou verspringen, wat echt erg onwaarschijnlijk is, omdat de pomp niet zomaar ineens zwaar gaat lopen waardoor de spanning in de riem plots zo groot word dat hij verspringt.
dan zou hij in iedergecal meer dan 1 tand verspringen omdat de riem dan dermate los zit dat het niet bij 1 keer blijft, wat zou resulteren in een niet tot zeer slecht lopende motor.
ik kan mij ook niet voorstellen dat er dan tuimelaars afbreken, voor zover ik weet worden die aangedreven door een andere riem dan die van de brandstof pomp.
welke kleur rook komt er uit de uitlaat?
wit? koelvloeistof
blauw? olie, meestal van een kapot turbo lager
zwart? onvolledige verbranding
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Ik dacht dat de 2.5td een elektronisch gestuurde pomp had, dus volgens mij geen riem aandrijving.
Heb gisteren een K&N vervangingsfilter besteld, eens kijken of dat het probleem oplost. Het is overigens zwarte rook. Niet blauw en niet wit. Moet ook zeggen dat het roken naar een paar lange ritten al flink minder is geworden.
Domme vragen bestaan niet.
Simmetje schreef:Ik dacht dat de 2.5td een elektronisch gestuurde pomp had, dus volgens mij geen riem aandrijving.
elektronisch gestuurd is wat anders dan de manier van aandrijving
elektronisch wordt bepaald wanneer !!!! er wordt ingespoten,daarnaast wordt de pomp mechanisch (dmv een riem) aangedreven.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik heb ooit een cilinderkop van een 205 diesel (van mijn opa) naar de filistijnen geholpen. Mijn opa was een trage rijder (nooit harder dan 100) en volgens de garage gaan de cilinders dan niet voldoende op en neer waardoor er aan het einde vuil ontstaat en de auto trager wordt. Normaliter brand je dat langzaam op en gaat het na een tijdje over als je de wagen ineens wat sportiever bestuurt. Misschien doet dit verschijnsel zich voor?
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
razor schreef:als de riem van de diesel pomp zou verspringen, wat echt erg onwaarschijnlijk is, omdat de pomp niet zomaar ineens zwaar gaat lopen waardoor de spanning in de riem plots zo groot word dat hij verspringt.
dan zou hij in iedergecal meer dan 1 tand verspringen omdat de riem dan dermate los zit dat het niet bij 1 keer blijft, wat zou resulteren in een niet tot zeer slecht lopende motor.ik kan mij ook niet voorstellen dat er dan tuimelaars afbreken, voor zover ik weet worden die aangedreven door een andere riem dan die van de brandstof pomp.
door een verkeerde spanning kan een riem slapper komen te staan en kan de door welke oorzaak dan ook de riem een tand verspringen(ook een tand)daar hoeft niks zwaar voor te gaan lopen.
de pomp ,krukas waterpomp en de nokkenas zitten allemaal op een snaar. alleen de balansassen worden door een andere snaar aangedreven
de nokkenas drukt de tuimelaars naar beneden en die openen zo de klepppen er zit in de tuimelaar een zwak punt om te voorkomen dat de kleppen krom gaan als er iets mis gaat.
maar wat ik nu zo lees is er paniek om niks en gaan we er veel te diep op in.er is nog helemaal nergens naar gekeken. kijk eerst eens naar de standaard dingen en eventueel een verstuiverreiniger dan gaan we daarna als het nog nodig is verder graven…
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Nou, de diagnose is gesteld. Vandaag op bezoek geweest bij Jos Brouwer, de goeroe van de TDi club, en hij weet werkelijk alles van dieselmotoren.
We hebben eerst de computer uitgelezen. Geen storingen of vreemde waardes.
Hier is rijdend ook te zien dat de turbo verder goed zijn werk doet. Dit hoor en voel je ook (inlaatbuis wordt hard).
Het luchtfilter had ik zelf al vervangen.
Vervolgens hebben we de roetkat leeggeklopt. Ook hier geen spannende zaken.
Toen we verder gingen kijken haaden we de oorzaak al snel gevonden. Om en nabij de EGR klep was alles zo zwart als roet.
De EGR buis is gescheurd. Daarnaast staat de EGR continu open.
Gevolg is dat de turbodruk door de EGR klep wordt afgevoerd en dat alle uitlaatgassen worden hergebruikt. Dit zorgt dus voor hevig roeten en zwaar vermogensverlies.
Een en ander nagevaragd bij een bevriend peugeot monteur, en helaas was dit een bekend euvel. Het oplossen is echter kostbaar en tijdrovend. Hiervoor moet het blok gekanteld worden. Ca. 6 uur werk.
Als er iemand een idee heeft hoe dit anders is op te lossen, graag.
Domme vragen bestaan niet.