Hallo,
Mijn C5 2.2HDI Automaat is plotseling veel meer gaan verbruiken.
Dit duurt nu al ettelijke maanden, het al of niet gebruiken van de airco heeft heel weinig invloed.
Ik rij normaal op landelijke wegen en respecteer de snelheids beperkingen (ik moet wel want teveel controle alhier).
Dit wil dus zeggen 90Km/u, niet hard optrekken etc - zeg maar een bompa manier van rijden.
Vroeger verbruikte mijn C5 6,7 à 6,8 L/100Km (1/15), nu zuipt hij royaal 8L/100Km (1/12).
Weet iemand waar dit kan aan liggen ?
Mijn garagehouder heeft geprobeerd met een diesel-aditief om vanalles te reinigen, maar dat heeft helaas niet geholpen.
Mijn C5 wordt scrupuleus onderhouden en verzorgd.
Bij voorbaat dank.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
km stand? heb je al iets met je FaP laten doen??
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:km stand? heb je al iets met je FaP laten doen??
65000Km
Het onderhoud laatik over aan mijn garagehouder - hij weet dat alles moet gedaan worden wat het boekje voorschrijft.
Maar ik denk niet dat er tot nu toe iets met de FAP gebeurd is.
Zou dat moeten gebeurd zijn ? zou het de oorzaak kunnen zijn van het verhoogde verbruik ?
Het volgende zal waarschijnlijk toeval zijn, maar ik ben het meerverbruik beginnen vaststellen nadat ik eens een volle tankbeurt met Total Exellium gedaan heb. Normaal neem ik gewone Total Diesel.
Alvast bedankt voor de hulp eviltwin
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Frenchie schreef:eviltwin schreef:km stand? heb je al iets met je FaP laten doen??
65000Km
Het onderhoud laatik over aan mijn garagehouder - hij weet dat alles moet gedaan worden wat het boekje voorschrijft.
Maar ik denk niet dat er tot nu toe iets met de FAP gebeurd is.Zou dat moeten gebeurd zijn ? zou het de oorzaak kunnen zijn van het verhoogde verbruik ?
Alvast bedankt voor de hulp eviltwin
Het boekje schrijft voor om het FaP te vervangen bij 80.000 (latere versies 120.000km), maar er zijn ook wel eens andere intervallen gerapporteerd. Er zijn al draadjes over.
Simpel gezegd voor een 2.2HDi van voor medio 2002 is na ~80.000km een Eolys refill en een nieuw FaP voorgeschreven, maar er zijn diverse bezitters waaronder ikzelf en m&m die een andere weg hebben genomen.
Nieuwere 2.2HDi’s kennen een interval van 120.000km.
Zowiezo waarschuwt de auto zelf als Eolys op is (laag niveau diesel dope of diesel additief) dat kwam bij mij bij 100.000km.
Ipv het filter te vervangen is het mogelijk dit via een speciale regeneratiecyclus ‘uit te branden’. (Normaal wordt er al iedere ~500km een reguliere regeneratie utigevoerd) Een goede dealer/onderhoudsspecialist, kan dit voor je doen. Ik heb het net als m&m bij oldernhage laten doen. Het kan natuurlijk zijn dat er ter zijner tijd alsnog een nieuwe FaP in moet, maar het was het proberen waard.
Het is misschien niet simpel dit een (franse) dealer uit te leggen (als hij het nooit eerder heeft gedaan, of neit goed bij de cursus heeft opgelet
Ik had het idee dat mijn auto boven de 160km/h wat futloos was, dus leek het me zinvol om dit eens te proberen, na twee uitbrand cycli (per keer zo’n 10min) gaf de garage compu’ aan dat er inderdaad minder asresten in het FaP over waren. Ik heb inmiddels kunnen vaststellen dat de pit bij hogere toerentallen iets terug is, maar nog niet 100%. Het blijft lastig om bovende 185-190km/h uit te komen.
Aangezien je in Frankrijk woont is het lastig om even 180-190km/h te gaan doen, net als voor ons, maar als je de buurt kent vind je vast wel iets. Als je normaal niet bij die snelheden komt weet je misschien ook weer niet wat je moet verwachten.
De speciale cyclus is eigenlijk bedoeld voor taxi’s etc. die vaak niet aan het normale gebruik komen. Als je bijv. binnen de 500km niet netjes aan de normale regeneratie toekomt, zal de compu’ je een waarschuwing geven dat je een tijdje wat harder moet gaan rijden (>60km/h IIRC)
Ik kan me voorstellen dat een automaat die rustig gereden wordt ook niet vaak aan hoge toerentallen komt, en die zijn nu juist nodig om het flink schoon te blazen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:
Ipv het filter te vervangen is het mogelijk dit via een speciale regeneratiecyclus ‘uit te branden’. (Normaal wordt er al iedere ~500km een reguliere regeneratie utigevoerd)
Aangezien je in Frankrijk woont is het lastig om even 180-190km/h te gaan doen, net als voor ons, maar als je de buurt kent vind je vast wel iets. Als je normaal niet bij die snelheden komt weet je misschien ook weer niet wat je moet verwachten.
De speciale cyclus is eigenlijk bedoeld voor taxi’s etc. die vaak niet aan het normale gebruik komen. Als je bijv. binnen de 500km niet netjes aan de normale regeneratie toekomt, zal de compu’ je een waarschuwing geven dat je een tijdje wat harder moet gaan rijden (>60km/h IIRC)
Ik kan me voorstellen dat een automaat die rustig gereden wordt ook niet vaak aan hoge toerentallen komt, en die zijn nu juist nodig om het flink schoon te blazen.
Volgens mij is dit het probleem met mijn C5.
Vroeger deed ik nogal wat lange afstande voor de zaak en toen durfde ik hem op de snelweg makkelijk tot de 200 duwen.
Nu doe ik bijna geen lange afstanden meer en door de vele flitspalen en verborgen cameras zitten die leuke snelheden er hier jammer genoeg niet meer in (mijn laatste boete van 90 € was er eentje voor 114 Km/u ipv 110 Km/u).
Sedert een dik half jaar ziet het er voor mijn C5 ongeveer als volgt uit :
Iedere dag 16Km heen en terug naar het werk - samen dus 32 Km, en dit aan een slakkengangetje van 90 Km/u zonder sportief optrekken ook al niet.
Uit wat ik lees in jou verhaal begin ik te denken dat mijn CeeVijfje niet genoeg op zijn staart gedrukt wordt zodat hij onvoldoende kan recycleren.
Misschien moet ik eens een weekje met de automaat in de sportstand rijden en flink doortrappen ?
Wat denk je ?
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Ik twijfel of dat gaat helpen, gezien het geweld dat nodig is om die laatste asresten te verwijderen. Bij mij hebben ze twee speciale cycli moeten doen om de asresten tot ~20% terug te brengen, maar het is nog niet 100% ok.
Tijdens zo’n cylcus gaat het toerntal eerst 5min op 4000tpm, daarna nog 5minuten op ~3500tpm, bovendien wordt door met inlaattemperatuur te spelen (er is een klep voor koude en een voor warme lucht) een extra hoge uitlaattemperatuur gegenereerd.
Ik meen dat ze bij m&m zelfs drie cycli hebben uitgevoerd.
Door een stukje erg hoog in de toeren te rijden kun je wel uitvinden of je auto idd bovenin wat in ademnood komt. Maar het blijft lastig om dat exact uit te vinden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Door een stukje erg hoog in de toeren te rijden kun je wel uitvinden of je auto idd bovenin wat in ademnood komt. Maar het blijft lastig om dat exact uit te vinden.
Die van mij zit sedert het begin van de verbruiksverhoging eigenlijk constant in ademnood.
Ik vind dat hij zijn vinnigheid compleet kwijt is.
Met de BVA in de sportstand gaat hij wel vlot naar de hoge toeren, maar daar blijft het bij - flink toeren maken maar niet echt optrekken.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Frenchie schreef:eviltwin schreef:Door een stukje erg hoog in de toeren te rijden kun je wel uitvinden of je auto idd bovenin wat in ademnood komt. Maar het blijft lastig om dat exact uit te vinden.
Die van mij zit sedert het begin van de verbruiksverhoging eigenlijk constant in ademnood.
Ik vind dat hij zijn vinnigheid compleet kwijt is.
Met de BVA in de sportstand gaat hij wel vlot naar de hoge toeren, maar daar blijft het bij - flink toeren maken maar niet echt optrekken.
het kan natuurlijk zijn dat er echt iets mis is, maar de enige manier om daar achter te komen is aan de compu’ hangen…
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:
het kan natuurlijk zijn dat er echt iets mis is, maar de enige manier om daar achter te komen is aan de compu’ hangen…
Dan ga ik een deze eens naar een andere Citroën garage om hem aan de computer te hangen.
Dat is bij mijn reguliere garagehouder al ettelijke keren gebeurd maar hij kan niks abnormaals vinden.
In alle geval dank voor het meedenken.
Jammer dat Oldenhage een beetje (te) ver van bij mij vandaan is.
Wat is zijn adres eigenlijk ? je weet maar nooit dat ik in de buurt kom !
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
Frenchie schreef:eviltwin schreef:
het kan natuurlijk zijn dat er echt iets mis is, maar de enige manier om daar achter te komen is aan de compu’ hangen…
Dan ga ik een deze eens naar een andere Citroën garage om hem aan de computer te hangen.
Dat is bij mijn reguliere garagehouder al ettelijke keren gebeurd maar hij kan niks abnormaals vinden.In alle geval dank voor het meedenken.
Jammer dat Oldenhage een beetje (te) ver van bij mij vandaan is.
Wat is zijn adres eigenlijk ? je weet maar nooit dat ik in de buurt kom !
Nieuw Vennep
Normaal gesproken bij het aan de compu’ hangen moeten er talloze fouten te zien zijn, 99% daarvan is onzin (dwz de compu’ meet iets vreemds, registreert dit, maar het is daarna verdwenen) Door hem te resetten, een stukkie te rijden, en zien of er nieuwe fouten ontstaan kan je dit verifieren.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:
Nieuw Vennep
Verdikkie, da’s een end uit de weg.
Ik kom regelmatig in Eindhoven.
Maar goed, je weet maar nooit dat ik tijdens de komende maanden eens voor een lang weekendje naar Texel ga.
Groeten en dank om mee te denken over mijn probleem.
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat