Voor de herfst-/wintermaanden zoek ik een voiture. Omdat onze 2 klassiekertjes binnen staan zoeken we een moderne auto die ons als ‘2e’ auto de winter doorbrengt. En uiteraard zoek ik met mijn Citroen-hart een Citroen en ik dacht aan een BX. Nu zie ik er veeeel aangeboden en ook nog eens voor zeer zachte prijsjes (500-750 euri). Wat kan ik van zo’n BX verwachten. Koop ik voor die 500-750 een auto met gebreken of is er voor die prijs echt wel een BX te koop die in behoorlijke staat is (die me zonder grote kosten de winter doorbrengt)? Ter info: kleine klusjes kan ik zelf maar ik ben niet heel technisch en wil niet de hele winter op straat liggen
Type maakt me niet uit, een BX-basis is prima (hoe minder erop zit, hoe minder er kapot kan).
Zijn er garages die gespecialiseerd zijn in BXen?
Oh ja, de BX hoeft er niet uit na de winter, ik hou ‘m graag!
DS5 2012 (de 12e Citroen in mijn autoleven)
Fiat 500 2015
HYMER camper B544 1992
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
in die prijsklasse koop je een mooie 1400
Ongelooflijk eigenlijk, zo’n mooie en ruime BX voor zo weinig geld! Wie zegt er dat autorijden duur is
DS5 2012 (de 12e Citroen in mijn autoleven)
Fiat 500 2015
HYMER camper B544 1992
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Daarom vinden anno 2006 veel mensen de Citroën BX ook de meest ideale auto die er bestaat. Ik ben één van hen.
- veel ruimte
- altijd 5 deuren
- goede instap
- ruime keus uit motoren
- goedkoop in de verzekering
- goedkoop in verbruik (zeker de diesels)
- uiteraard het ongeëvenaarde confort van het hydraulische veersysteem
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
XBXG schreef:Daarom vinden anno 2006 veel mensen de Citroën BX ook de meest ideale auto die er bestaat. Ik ben één van hen.
- veel ruimte
- altijd 5 deuren
- goede instap
- ruime keus uit motoren
- goedkoop in de verzekering
- goedkoop in verbruik (zeker de diesels)
- uiteraard het ongeëvenaarde confort van het hydraulische veersysteem
en ook op lpg rijd een bx prima!
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
I know, ik heb 11.000 km in een BX 14 op LPG gereden.
Daarom weet ik dat de combinatie BX + LPG gewoon erg fijn is.
Maar ik zal mijn toekomstige auto (hopelijk komt ie deze week door de keuring!!) binnen niet al te lange tijd voorzien van een LPG-installatie.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
woutersmits schreef:in die prijsklasse koop je een mooie 1400
een 19 TZI moet voor die prijs ook wel lukken..
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Wees reëel en verwacht in die prijsklasse geen auto in top-staat. Maar een goede wagen moet je er zeker voor kunnen krijgen.
Elke wagen heeft onderhoud nodig, en bij velen worden slechts de noodzakelijke zaken gefikst voor de APK. Het kan dus zijn dat de bollen niet meer erg geweldig zijn, de adals niet zo best meer zijn enzovoorts. Je zal er dus wellicht een beetje achteraan moeten gooien voor hij naar je zin is. Maar dat is dan ook absoluut de moeite waard.
En als je zelf handig bent en/of de juiste adresjes weet, dan hoeft dat ook niet veel geld te kosten.
Je kan soms wel voor weinig iets erg leuks kopen…
Een BX is een auto zonder waarde, dus of er nou nieuwe remmen, adals etc op zitten, het verhoogt de prijs nauwelijks…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Simpele Ziel schreef:Je kan soms wel voor weinig iets erg leuks kopen…
Een BX is een auto zonder waarde, dus of er nou nieuwe remmen, adals etc op zitten, het verhoogt de prijs nauwelijks…
Kuch kuch….Een knappe, frisse BX, met van alles nieuw en een fijne APK erop mag wel wat kosten. Afhankelijk van de uitvoering ergens tussen de 300 en 2000 euro. Exoten uitgezonderd. (BX4TC voor 20.000 ofzo…)
Test
ugh, ben jij niet diegen die nooit meer dan 250 euri heeft betaald voor welke BX dan ook?
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Maar al met al moet ik dus toch wel een redelijk goede BX kunnen kopen voor 500-750 euro waar ik niet direct honderden euro’s aan moet besteden? Uiteraard heeft iedere auto onderhoud nodig en kan er altijd iets kapot gaan maar het gaat mij erom dat ik niet alleen maar wrakken ga tegenkomen voor die prijs. Ik zie er veel op Marktplaats e.d. en die zien er op de foto en in de omschrijving altijd goed uit maar mijn ervaring is dat auto’s in het echt altijd tegenvallen
(ik haal gelukkig de echte wrakken er wel uit, hoor )
Bedankt voor de reactie, zover!
En als iemand een prachtige, goede BX te koop heeft voor 50 euro zeg ik ook geen nee, hoor! Het HOEFt geen 500-750 te kosten
DS5 2012 (de 12e Citroen in mijn autoleven)
Fiat 500 2015
HYMER camper B544 1992
Bx-en beginnen op leeftijd te geraken. Mijn ervaring is ook, dat de meeste bx-en tot een eurootje of 750-1000 wel wat hebben. Qua uiterlijk her en der een deukje/krasje, maar ook technisch gezien is er altijd wel wat aan de hand. Ik was zelf behoorlijk perfectionistisch, maar die eigenschap lijk ik door de bx meer en meer te zijn kwijtgeraakt. Het nieuwe is er bij de meeste wagens echt wel af, maar je moet ook niet vergeten dat Citroen niet echt tot autobouwers behoort die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. Een nieuwstaat bx (zoals die bij de L’est) is in mijn ogen z’n geld dan ook wel waard, omdat deze duidelijk verschilt van alle (veel) goedkopere exemplaren. Tenzij…je geluk hebt. Er zijn nog altijd mensen en garages, die niet weten wat ze verkopen en een bx voor een prikkie van de hand doen. Daar moet je alert op zijn, maar ze komen niet vaak voorbij. Neem de tijd voor de zoektocht naar zo’n geweldig goede bx; ze zijn er (nog) wel.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
B_iks schreef:....maar je moet ook niet vergeten dat Citroen niet echt tot autobouwers behoort die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan….
Het feit dat er nu nog steeds zoveel BX-en rond rijden invergelijking met zijn klasse-genoten uit de zelfde bouw-periode, verteld iets anders!
Hoe vaak zie je nog een Kadett, Escort of een Golf uit die tijd?
En dat terwijl de economische waarde van BX steeds verder omlaag gaat, hierdoor wordt vaak duur onderhoud op de lange baan geschoven. Echt, er gaan goede BX-en naar de sloop omdat er voor €250,- onkosten aan zitten voor de APK.
Hoe vaak zie je nog een Kadett, Escort of een Golf uit die tijd?
Klopt, zie je niet al te vaak mee (behalve Golfjes, die zijn er nog wel veel!). Dit is misschien voor een deel ook wel verklaarbaar doordat BX-rijders veel vaker Citroen-liefhebbers zijn en Kadetten/Escorts meestal puur als voordelig vervoermiddel werden/worden gezien. Daar gaat, zeg maar, geen ‘liefde’ meer inzitten (logisch natuurlijk, ik word ook niet warm of koud bij het zien van een Escort of Kadett )
DS5 2012 (de 12e Citroen in mijn autoleven)
Fiat 500 2015
HYMER camper B544 1992