maar hopen dat t geen mercedes word , die heeft er ook maar 1
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Totaal aantal Berichten: 644
Geregistreerd: 07-05-2004
- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
t’Kan aan mij liggen Bram.
Ik vindt een ruitewisser ideaal, twee van die wissers is gewoon overbodig (naar mijn idee). Gelukkig heeft de BX er maar een
Re: Diverse klusjes aan een BX.
Bram schreef:Deze draad open ik maar even…..om hier allerlei vragen over *kleine* klusjes aan de BX te stellen.
Zoals….Hoe vernieuw ik de V-snaar van de HP-pomp bij een TZD-turbo !
Lijkt een simpel klusje….maar niet dus.Maar nu vraag ik me af, hoe de citroën-monteurs dat doen, want ZONDER de Intercooler eraf te halen…(en HOE doe je dat, waar zit dat ding allemaal aan vast ??)
Dat valt wel mee hoor. De intercooler heb je er zo af. Is ook iets wat er bij heel veel klusjes afmoet om ruimte te maken.
Eerst trek je de rubberen flap eraf. Aan de achterkant zit de intercooler met 3 inbusbouten vast aan het inlaatspruitstuk. Die haal je los. Vooraan zit ie met 3 steunen vast op de kop. Op de plaats waar de intercooler aan zo’n steun vastzit, zit ie vast met een klein boutje m6 (sleutel 10). Als je dat loshebt, haal je de slanklem van de luchtslang aan de linkerkant los. Dan nog het luchtleidinkje in het midden losmaken dat naar de brandstofpomp loopt en los is ie. Kwestie van 5 minuten als je wat routine ermee hebt.
Het stellen van de pomp is wat vervelender Je kan er idd niet goed bijkomen. EChter als de intercooler eraf is en evt. de accu is het wel te doen. Maar met slechte of stramme rug is dat een van de eerste klusjes die je zou moeten uitbesteden aan een jonger iemand (heb je daar evt. kinderen of aanhang van kinderen voor?)
Groet,
Marten
Re: Diverse klusjes aan een BX.
mpostma schreef:
Dat valt wel mee hoor. De intercooler heb je er zo af. Is ook iets wat er bij heel veel klusjes afmoet om ruimte te maken.
.............
.............
Maar met slechte of stramme rug is dat een van de eerste klusjes die je zou moeten uitbesteden aan een jonger iemand (heb je daar evt. kinderen of aanhang van kinderen voor?)Groet,
Marten
Dank je, Marten…voor de uitleg…..maar het was inmiddels al gedaan.
En het verhaal BX is voor mij nu echt teneinde…..helaas
(zie o.a. draad http://www.citroen-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=1952
Maar de kans is aanwezig dat ik een ZX 1.9 D reflex ga kopen, morgen.
Re: Diverse klusjes aan een BX.
Bram schreef:mpostma schreef:
Dat valt wel mee hoor. De intercooler heb je er zo af. Is ook iets wat er bij heel veel klusjes afmoet om ruimte te maken.
.............
.............
Maar met slechte of stramme rug is dat een van de eerste klusjes die je zou moeten uitbesteden aan een jonger iemand (heb je daar evt. kinderen of aanhang van kinderen voor?)Groet,
MartenDank je, Marten…voor de uitleg…..maar het was inmiddels al gedaan.
En het verhaal BX is voor mij nu echt teneinde…..helaas
(zie o.a. draad http://www.citroën-forum.nl/forum/viewtopic.php?t=1952Maar de kans is aanwezig dat ik een ZX 1.9 D reflex ga kopen, morgen.
Daar ga je spijt van krijgen
Ik zou je verkochte BX maar goed in de gaten houden..
Gr.
Marten
Re: Diverse klusjes aan een BX.
mpostma schreef:Daar ga je spijt van krijgen
Ik zou je verkochte BX maar goed in de gaten houden..
Gr.
Marten
Ongetwijfeld.
Maar ik heb het laatste jaar (sinds mijn donkerblauwe tzd-turbo) nogal wat problemen gehad en veel in de garage gestaan met mijn laatste BX…..als ook de van vorig jaar trouwens.
En dan vooral met het HP-systeem…nu zaten de veerpoten er weer aan te komen (zei de specialist) omdat ze door inwendige slijtage teveel LHM retour *lekken*......waardoor ik eerdaags weer met een groene plas onder de auto geconfronteerd kon worden.
En mijn angst zat vooral in het feit dat dit zou kunnen gebeuren ergens ver weg in het land…..en dat risico wil ik zoveel mogelijk uitsluiten.
Daarom heb ik een week geleden het (definitieve) besluit genomen om naar of een AX .....of een ZX uit te gaan kijken.
(En ach….als ik even wil zweven, pak ik de Xantia van Renz wel.)
Naar het er nu naar uitziet…..zou het weleens een ZX-D kunnen gaan worden.
Heb ook nog in wat andere merken gezeten (en ook gereden).....maar ik houd het toch maar op Citroën.
Re: Diverse klusjes aan een BX.
Bram schreef:mpostma schreef:Daar ga je spijt van krijgen
Ik zou je verkochte BX maar goed in de gaten houden..
Gr.
MartenOngetwijfeld.
Maar ik heb het laatste jaar (sinds mijn donkerblauwe tzd-turbo) nogal wat problemen gehad en veel in de garage gestaan met mijn laatste BX…..als ook de van vorig jaar trouwens.
En dan vooral met het HP-systeem…nu zaten de veerpoten er weer aan te komen (zei de specialist) omdat ze door inwendige slijtage teveel LHM retour *lekken*......waardoor ik eerdaags weer met een groene plas onder de auto geconfronteerd kon worden.
En mijn angst zat vooral in het feit dat dit zou kunnen gebeuren ergens ver weg in het land…..en dat risico wil ik zoveel mogelijk uitsluiten.Daarom heb ik een week geleden het (definitieve) besluit genomen om naar of een AX .....of een ZX uit te gaan kijken.
(En ach….als ik even wil zweven, pak ik de Xantia van Renz wel.)Naar het er nu naar uitziet…..zou het weleens een ZX-D kunnen gaan worden.
Heb ook nog in wat andere merken gezeten (en ook gereden).....maar ik houd het toch maar op Citroën.
Het is jouw beslissing uiteraard. Echter, veerpoten wisselen is niet echt een lastige klus hoor. Ong. 1.5 uur werk voor een specialist en en een paar pootjes van een sloper kosten ook niet de hoofdprijs.
Groet
Marten
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Nou het hier toch over veerpoten gaat… Bij mijn BX van “92 zit het er ook wel aan te komen. Eric Vertogen gaf al een beschrijving van hoe dat gedaan kan worden, lijkt een niet al te lastige klus. Maar hoe kun je beoordelen of 2e hands poten nog in goede staat zijn? Voor hetzelfde geld verwissel je je stroeve poten met een stel andere die hetzelfde kwaaltje blijken te vertonen…. Lijkt me lastig als ze bij een sloperij van de plank komen.
winnetou schreef:Nou het hier toch over veerpoten gaat… Bij mijn BX van “92 zit het er ook wel aan te komen. Eric Vertogen gaf al een beschrijving van hoe dat gedaan kan worden, lijkt een niet al te lastige klus. Maar hoe kun je beoordelen of 2e hands poten nog in goede staat zijn? Voor hetzelfde geld verwissel je je stroeve poten met een stel andere die hetzelfde kwaaltje blijken te vertonen…. Lijkt me lastig als ze bij een sloperij van de plank komen.
Hmm, dan zitten we in het zelfde schuitje Winnetou… Ik sluit me dan ook aan bij de vraag van Winnetou, met als aanvulling of er veerpoten van een 1.4 ook onder een 1.6 gemonteerd kunnen worden…
It was the ZL-28-RV…..
heb ik ook vervangen bij m’n bx (die voorpoten). die van mij komen van een 14 deauvile (of hoe je dat schrijft) zitten nu onder m’n 16v en hij veert weer als vanouds (twee veerpootjes 40 euro’jes )
hoe ik het gedaan heb ?? gewoon gekeken naar de km-stand op de klok was: 105.000 km. en inderdaad 1.5 a 2 uurtje werk.
zatten n.l. nogal wat dooie puntjes in m’n oude (BX) voorveerpootjes
het was natuurlijk ook een beetje een gokje (klok kon immers vervangen zijn) maar vantevoren gevraagd wat die twee pootjes moesten kosten keek ie bedenkelijk, vervolgens verteld dat ik ze zelf verwijder (hier steek je gelijk wat van op en maakt de montage makkelijker) toen kreeg ie een glimlach op z’n gezicht en aanvullend gezegd dat het hier een citroen!!! betrof hahahahah keek ie bijna schuldig en zei aarzelend: 40 euro.
Nog een handige tip die ik all vele jaren hanteer bij sloperijen: zeg dat het een citroen betreft , schilt je gelijk een bom duiten. de meeste sloperijen zijn die citroens liever kwijt dan rijk!!
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Heeft iemand nog tips n tricks voor wat betreft het aansluiten van de Morette dubbele koplampen?
Ik heb ze inmiddels gevonden
Ze zijn zwart, de bx is rood, misschien staat het misschien niet.
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Wat de kleur betreft: is uit elkaar schroeven en spuiten geen optie ?
Afplakken is altijd net wat minder mooi vindt ik ...
Schijt aan originaliteit.
Ventora schreef:Heeft iemand nog tips n tricks voor wat betreft het aansluiten van de Morette dubbele koplampen?
Ik heb ze inmiddels gevonden
Ze zijn zwart, de bx is rood, misschien staat het misschien niet.
Kijk even op mijn site (http://www.citroworld.tk), klik op downloads en daarna op techniek. Hier staat de officiële handleiding om de Morettes aan te sluiten.
Overigens zou je die kapje ook zelf kunnen spuiten.
bedankt voor de tips.
Eric ..... ben op je site geweest en probeerde daar de handleiding te bekijken, alleen wil dat niet erg.
Als ik op t plaaatje klik opent er een nieuwe pagina in het i-frame en verders niks.
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Heb je een Popupkiller aanstaan ?
En heb je ADOBE acrobat Reader geïnstalleerd ? Het bestandsformaat is nl. in PDF, bij mij opent ie gewoon nl.