Hallo,
Vaak zie je een eend rijden zonder de driehoekjes (die aan het spatbord) vast zitten).
Wanneer is het raadzaam om ze eruit te halen of is het alleen maar voor de show?
Groet
Gert-Jan
(morgen met eend naar zuid Frankrijk)
http://www.thuisuiteten.eu
Voor elke keuken een passende oplossing
(bougie werkt samen met visapowerrr)
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Een eend heeft een verschrikkelijk goede koeling, omdat hij zo goed is, doet hij het soms zelfs te goed. Vandaar het winterkapje.
Ik zou mij daar dus geen zorgen over maken en de driehoekjes lekker laten zitten.
Wel eens gehoord van een oververhitte eend?
Ik ook niet.
Een prettige vakantie!!!
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
patje74 schreef:Wel eens gehoord van een oververhitte eend?
Yep, heb er hier een in de garage staan en Optimist heeft er ook nog eentje staan.
Die deuk in de driehoekjes is belangrijk voor de koeling, deze zorgt voor een goede werveling onder de kap en voert zo de warmte sneller af. Deze moet je dus wel laten zitten.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Meen je dat?! Zijn die oververhit geraakt onder normale omstandigheden?
Te warm geworden?
De ventilator kapot of zo?
Dan lukt het wel en krijg je de olie aan de kook. Maar een goed blok met olie te warm?
http://www.thuisuiteten.eu
Voor elke keuken een passende oplossing
(bougie werkt samen met visapowerrr)
Ik meende dat je de koeling kan verbeteren door de onderste punt van het driehoekje los te schroeven en door middel van een stoel-elastiek naar buiten te trekken, Elastiek haak je dan vast aan het spatbord.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 1120
Geregistreerd: 12-01-2006
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Onze Dyane van heel lang geleden is oververhit geweest door een zwaar vervuilde koeltunnel…
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Oververhitten lijkt me sterk, in Zuid-Frankrijk, Italië en Spanje rijden ze toch ook gewoon met die driehoeksdingen er in? Wat van belang is maar wat je in niet veel boeken leest, is dat je de oliekoeler zo af en toe eens goed schoonmaakt. Die dingen zitten meestal onder de koek, want ze zitten achter de ventilator. Je moet er (op een bepaalde hoek) doorheen kunnen kijken. En natuurlijk moet je motorolie goed op peil zijn voor maximale koeling.
Totaal aantal Berichten: 592
Geregistreerd: 30-07-2003
- 2CV 2cv6.5
- Ami 8 Break
patje74 schreef:Meen je dat?! Zijn die oververhit geraakt onder normale omstandigheden?
Bij een was de olie ineens weg en een ander had al heel lang geen olie meer gepeild.
En bij mijn eigen blokje is het denk ik gekomen door versleten zuigerveren. Deze deed het onder de 110 nog goed, maar bij 120 werd ie te heet.
Een blok wat in goede conditie is zou niet snel oververhit moeten raken. Maar als de oliedruksensor in werking gaat ben je 9 van de 10x te laat. Dus regelmatig alles nalopen is geen overbodige luxe.
"Breaker one, breaker one, might be crazy but I ain’t dumb, this is Crazy Cooter coming at ya…"
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Maar dan was (even weer on-topic) het verwijderen van die driehoeksschotjes m.i. niet de oplossing geweest…
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: De Driehoekjes en De warmte
bougie schreef:Hallo,
Vaak zie je een eend rijden zonder de driehoekjes (die aan het spatbord) vast zitten).
Wanneer is het raadzaam om ze eruit te halen of is het alleen maar voor de show?
NIET eruit halen. Als je ze eruit haalt, verander je de koele luchtstroom en verslechter je de koeling juist. Een 2cv raakt overigens nooit oververhit (mits olie vers is, voldoende en oliekoeler schoon is).