Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik vrees alleen dat het meerendeel BX-rijders slechts BX-rijden omdat ze goedkoop in aanschaf zijn en er veel auto voor terug krijgt.
En door die lage prijs is het vaak economisch verantwoord om er (in relatie tot de aanschafprijs) dure reparaties aan uit te laten voeren.
En toch rijden er nog veel! Dus ze zullen toch wel niet slecht zijn!
Hee,
Alweer een nieuw topic in de categorie BX pekelbak gezocht!
Volgens mij hebben we hier net een week geleden oid ook al aardig over zitten discusseren.
Reken er niet op dat als je een BX koopt dat je geen kosten krijgt Of dat je kosten kan vermijden door een duurdere te kopen.
Het idee “hoe minder erop zit, hoe minder er kapot kan gaan” vind ik altijd wel lachwekkend. Bij mijn turbodiesel is tot nu toe nog nooit wat stuk gegaan van die extra accesoires. Het zijn altijd die basisdingen die een basis BX ook heeft die de geest geven.
Kijk uit voor BXen bij handelaren. De meeste daar zijn gewoon minimaal 500 EUR ongeacht wat voor prul het is omdat de handelaar graag een zekere marge ziet bij transacties. Voor 500 EUR moet je particulier toch wel een hele knappe kunnen kopen. Als je huiverig bent voor dat soort dingen of je hebt totaal geen kaas gegeten van de techniek, moet je je afvragen of je nog wel een BX zult willen rijden. Een BX dwingt je wel om zo nu en dan eens de handen uit de mouwen te steken.
Het idee “hoe minder erop zit, hoe minder er kapot kan gaan” vind ik altijd wel lachwekkend. Bij mijn turbodiesel is tot nu toe nog nooit wat stuk gegaan van die extra accesoires. Het zijn altijd die basisdingen die een basis BX ook heeft die de geest geven.
Nou, lach dan maar want dan heb je ‘t getroffen (of ik niet). Ik heb jaaaaren geleden een destijds redelijk jonge TRD Turbo gehad en daaraan ging werkelijk alles kapot wat er kapot kan gaan. En dan vooral de ‘extra’s’ zoals de stuurbekrachtiging, electrische ramen die niet meer omhoog/omlaag wilden, centrale vergrendeling die uit zichzelf open en dicht ging (en dan achter elkaar, zonder tussenpoos), infodisplay waarvan altijd open deuren bleven branden terwijl ze toch echt dicht waren, achterwisser die spontaan in het midden bleef staan en zo kan ik nog wel even doorgaan. Voordat ik deze BX reed had ik een 16TRi op LPG die ongeveer dezelfde kuren liet zien. Eigenlijke allemaal electronicaproblemen. Dus vandaar mijn mening dat wat er niet op kan zitten ook niet kapot gaat. Bepaalde basis-elementen die kapot kunnen zoals adals, bollen etc. vallen bij mij onder normaal onderhoud. Dit heb je bij andere merken ook (schokbrekers etc.)
Bij handelaren kijk ik inderdaad niet. Die ruilen de BX in, poetsen ‘m eventueel en dan gaat ie zo de verkoop in. Kennen de auto ook helemaal niet en doen alleen het hoognodige want willen zoveel mogelijk verdienen of zo min mogelijk verliezen Bij dealers kun je ‘t nog weleens treffen. Ik heb ooit een Visa gekocht die een officiele dealer nieuw had geleverd, altijd onderhouden heeft, en toen weer ingeruild. Hij was te oud voor de showroom maar door de goede staat wilde ze ‘m wel zelf verkopen in plaats van door te stoten naar de handel. Die heb ik voor een prikkie gekocht. Maar da’s wel geluk hebben.
Omdat ik al een tijdje uit het ‘BX-circuit’ ben heb ik deze topic geopend. Even aftasten wat je kunt verwachten voor een dergelijk laag bedrag. Toch wel wisselende reacties. Hmmm…..lastig..luxeprobleem…
DS5 2012 (de 12e Citroen in mijn autoleven)
Fiat 500 2015
HYMER camper B544 1992
caroden schreef:Het idee “hoe minder erop zit, hoe minder er kapot kan gaan” vind ik altijd wel lachwekkend. Bij mijn turbodiesel is tot nu toe nog nooit wat stuk gegaan van die extra accesoires. Het zijn altijd die basisdingen die een basis BX ook heeft die de geest geven.
Nou, lach dan maar want dan heb je ‘t getroffen (of ik niet).
Toen ik em kocht (308.000 km) waren de kinderziekten er wel uit. Daarna in ong. 110.000 km geen last eigenlijk met de elektrische prullaria. Hooguit wat extra last van zwetende hydrauliek bij het sb gedeelte. Meja, da’s weer geen elektriek.
caroden schreef:Bepaalde basis-elementen die kapot kunnen zoals adals, bollen etc. vallen bij mij onder normaal onderhoud. Dit heb je bij andere merken ook (schokbrekers etc.)
Het zijn natuurlijk wel kosten. En je moet beslist niet uitvlakken wat een gemiddelde BX je kan kosten in het begin om em qua onderhoud weer ff up2date te krijgen. De vorige eigenaar deed em meestal niet zomaar weg EN als ie em niet om onderhoudstechnische redenen wegdeed (er zat iets aan te komen) dan hebben ze het onderhoud nog wel eens laten versloffen (hij gaat er toch uit). Niet dat het een drama is hoor: integendeel. Een gewaarschuwd mens telt voor twee.
caroden schreef:
Bij handelaren kijk ik inderdaad niet. Die ruilen de BX in, poetsen ‘m
eventueel en dan gaat ie zo de verkoop in.
Precies.
Kijk nog eens wt oude draadjes door, er is genoeg geschreven over waar je op moet letten. Maar zoals ik het zo hoor, ken je de BX al aardig.
Houd je ogen open. Soms duurt het maanden voordat er op het forum weer eens een aardig exemplaar voorbij komt, soms vliegen ze in hoog tempo voorbij.
Succes in elk geval.
caroden schreef:.........Bij handelaren kijk ik inderdaad niet. Die ruilen de BX in, poetsen ‘m eventueel en dan gaat ie zo de verkoop in.
Kennen de auto ook helemaal niet en doen alleen het hoognodige want willen zoveel mogelijk verdienen of zo min mogelijk verliezen Bij dealers kun je ‘t nog weleens treffen.
.............
Omdat ik al een tijdje uit het ‘BX-circuit’ ben heb ik deze topic geopend. Even aftasten wat je kunt verwachten voor een dergelijk laag bedrag. Toch wel wisselende reacties. Hmmm…..lastig..luxeprobleem…
Je zegt het zelf al….bij dealers kun je nog weleens een leuke BX op de kop tikken ja.
Ik heb dit vanaf 1991, dat ik mijn eerste BX aanschafte, gedaan…..helaas komt het nog maar sporadisch voor dat er een knappe BX staat, want ze zijn nu inmiddels (minimaal) 13 jaar oud…de Break 12 jaar.
Zo heb ik Mich geholpen met zijn 1.6i Chic, die bij Citroendealer Kaandorp in Limmen stond (zie ook zijn draadje) en hij is er onlangs nog heel Europa mee door geweest.
Hij kreeg een onderhouds-rapport mee van de afgelopen 8 jaar of zo….was een BX van (ik meen) 750 euro.
Ik ben dan ook best bereid om bij een dealer wat meer te betalen, als ik weet dat die BX daar jarenlang (goed) in onderhoud is geweest, dan dat je er eentje bij e.o.a. (louche) handelaar koopt.
De laatste paar jaar moest ik dus noodgedwongen mijn TZD (turbo)‘s bij particulieren aanschaffen en dan weet je maar nooit wat de werkelijke reden is van verkoop, als je niet zelf e.e.a. al bij een proefrit ontdekt.
Zelfs al heeft ie net een verse APK.
Je moet er gewoon een beetje geluk mee hebben zeg ik altijd maar, net wat Marten zegt….je zult er altijd wel wat onkosten aan krijgen.
Mijn TZD-turbo (van april 93, één van de allerlaatste berline’s dus) heb ik een paar maanden geleden gekocht voor 850 euro met NET een verse APK tot april 2007…inmiddels heb ik er toch alweer een 350 euro aan uit moeten geven (ADAL, Stab stokje, uitlaatpot, olie + filters e.d.) en er zitten alweer een paar nieuwe banden aan te komen, maar daar hoor je me ook niet over.
Mijn TZD-turbo (van april 93, één van de allerlaatste berline’s dus)
De mijne is volgens de RDW zelfs van december 1993… wel apart, volgens orga-nummer issie van september 1992 ofzo. Terwijl ik wel stukken plastic ben tegengekomen die van daarna stammen (er staat vaak zo’n soort kalendertje op)
Bram schreef:
Je moet er gewoon een beetje geluk mee hebben zeg ik altijd maar, net wat Marten zegt….je zult er altijd wel wat onkosten aan krijgen.
Mijn TZD-turbo (van april 93, één van de allerlaatste berline’s dus) heb ik een paar maanden geleden gekocht voor 850 euro met NET een verse APK tot april 2007…inmiddels heb ik er toch alweer een 350 euro aan uit moeten geven (ADAL, Stab stokje, uitlaatpot, olie + filters e.d.) en er zitten alweer een paar nieuwe banden aan te komen, maar daar hoor je me ook niet over.
haha, ik hoor je er wel over
APK verhoogt de waarde wel, maar t zegt weinig. Mijn auto is net door de APK, maar er is nog genoeg aan te doen voor de perfectionist. Er zijn genoeg slecht onderhouden barrels die fluitend door de APK zijn gekomen, maar waar je echt in een hele weide boog omheen moet lopen. Andersom, kun je ook auto’s tegen komen met een verlopen APK waar iets werk aan zit waar je vervolgens weer fijn en probleemloos mee kan karren (neem de Toulouse bijv.).
Het feit dat er nu nog steeds zoveel BX-en rond rijden invergelijking met zijn klasse-genoten uit de zelfde bouw-periode, vertelt iets anders!
Niet helemaal met je eens. Grofweg zou je in mijn ogen de rijdende bx-en in twee categorieen kunnen verdelen. A. de liefhebbers, die hun karretje goed verzorgen in de hoop er nog lang plezier van te hebben. B. de mensen die goedkoop willen rijden en hun bx tot op de draad verslijten, wat de wagens ook is aan te zien.
Door het relatief grote aantal liefhebbers blijft de bx een graag geziene gast op de wegen, maar als je er op gaat letten zie je nog voldoende concurrenten (voor zover je kunt spreken van volwaardige concurrenten althans) rijden. Het sterft nog altijd van de Golfjes II en dat vind ik persoonlijk (er stond er tot voor kort jaren eentje voor de deur hier) qua duurzaamheid/materiaalgebruik de veel betere auto. We praten nu niet over rijeigenschappen/comfort etc., maar puur naar de bedrijfszekerheid van de auto en de wijze waarop deze auto’s in elkaar zijn geschroefd. Het is echter niet mijn auto; ik ben ‘verliefd’ op de bx met al z’n goede en minder goede kanten, maar objectief gezien kun je er zoals Marten hierboven reeds stelt op rekenen dat je met een bx je handen uit de mouwen kunt steken. Het weerhoudt mij er echter helemaal niet van om een bx te rijden, integendeel dit ‘karakter’ is part of the deal en draagt bij aan de charme van de auto.
Ach er zijn ook BXén die wel goed onderhouden worden, ik denk even terug aan de TZI van Bram, prachtige wagen, lage km stand, in nieuwstaat met een hele stapel rekeningen erbij van “vroeger” en dat ding ging ook voor minder dan 1000 weg..
Gewoon een beetje de algehele staat van de auto aftasten, er zijn bx van 700 euro die uitelkaar vallen als je er al naar kijkt, er zijn ook BX van 400 die nog jaren meekunnen…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
@B_iks
Lees mijn verhaal eens goed, ik ben de laatste die iemand probeert wijs te maken dat de BX de beste is, of dat hij beter is dan een Golf 2.
Ik wil alleen maar bestrijden dat de BX een noiet zo beste auto is.
En het aantal liefhebbers die er in rijden, is nog zo klein t.o.v. het totaal, daaraan valt niet te wijten dat er nog zoveel rijden. Maar zoals je al schrijft; het telt wel mee.
Kort door de bocht genomen is de BX gewoon een knappe creatie waarbij de nadelen (die elke wagen heeft) niet kunnen tillen aan de voordelen (die vele anderen niet hebben ).
Kort door de bocht genomen is de BX gewoon een knappe creatie waarbij de nadelen (die elke wagen heeft) niet kunnen tillen aan de voordelen (die vele anderen niet hebben ).
Hier ben ik het inderdaad helemaal mee eens. Het blijft iedere keer weer een feest om een stukje te gaan rijden met een bx. En dat kan ik vooralsnog van weinig auto’s, ook veel modernere, zeggen.
De BX is 1 van de comfortabelste auto’s die er is, ook al is het ontwerp al weer 23 jaar oud. Zeker voor dit geld kan je je geen fijnere auto wensen.
Goed, het blijft een oude auto met risico’s maar een mooi exemplaar is nog wel te vinden…
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Simpele Ziel schreef:De BX is 1 van de comfortabelste auto’s die er is, ook al is het ontwerp al weer 23 jaar oud. Zeker voor dit geld kan je je geen fijnere auto wensen.
Goed, het blijft een oude auto met risico’s maar een mooi exemplaar is nog wel te vinden…
idd, en als je hem langer wil gaan rijden in het begin gewoon wat meer geld insteken. ik denk dat je dan best nog een hele tijd vooruit kan
heb nog een trs automaat, mag altijd een bod doen…..
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Het sterft nog altijd van de Golfjes II en dat vind ik persoonlijk (er stond er tot voor kort jaren eentje voor de deur hier) qua duurzaamheid/materiaalgebruik de veel betere auto
ahum, een vriend van mij heeft zo’n golf. prima auto, maar hij rijdt niet lekker maar zeker qua interieur ziet het er allemaal erg ouderwets en plastic uit. itt mijn type 2 BX, qua interieur oogt dat allemaal veel moderner en is kwalitatief beter. Type 1 inetrieur is misschien net zo ‘gammel’ maar oogt iig velen malen spannender en beter. Ook qua onderhoud heeft ie niet minder te doen dan de meeste mensen hier op het forum.