bedrijfstemperatuur 1.9 TD
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 18 juli 2006 03:07 AM

Hallo allemaal,

Ik vraag me af wat een normale bedrijfstemperatuur is voor een Xantia 1.9TD met airco aan en constant ongeveer 130 km/u. Mijne schommelt tussen de 90 en 100 graden, is dat niet wat te hoog? Het gekke is dat ‘ie afkoelt in een file, dan staat ‘ie tussen de 80 en 90 graden.

Ben benieuwd..

Groeten,
Serge.

Profiel  

> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671

Gepost: 18 juli 2006 03:50 AM
  [ # 1 ]

Re: bedrijfstemperatuur 1.9 TD

voge schreef:

Hallo allemaal,

Ik vraag me af wat een normale bedrijfstemperatuur is voor een Xantia 1.9TD met airco aan en constant ongeveer 130 km/u. Mijne schommelt tussen de 90 en 100 graden, is dat niet wat te hoog? Het gekke is dat ‘ie afkoelt in een file, dan staat ‘ie tussen de 80 en 90 graden.

Ben benieuwd..

Groeten,
Serge.

Hm…als ik het vergelijk met die 97’er Xantia TD welke ik een jaar geleden had (ook met airco/climatcontrol), dan kwam die niet boven de 90 graden uit op de snelweg.
Wat wel kan meespelen natuurlijk is, dat de buitentemperatuur tegen de 30 graden zit op dit moment.

Heb je al gekeken wat ie doet bij iets minder heet weer ?
En heb je kunnen controleren of die 2e koelvin ook mee draait ?

Profiel  

EW
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 18 juli 2006 01:00 PM
  [ # 2 ]

Mijn xantia deed met dit weer (was zoals je vast weet een 1.9D) bij 130 ook tegen de 100ºC.
Maar met de fan aan liep dat bij stilstand toch weer snel terug.

Mijn ZX wil met dit weer ook oplopen naar 100ºC met airco aan bij 130.
Zolang de temperatuur er niet overheen vliegt vind ik het niet iets om zorgen over te maken. Waar je wel op moet letten is dat de temperatuur niet omhoog vliegt bij stilstand: dat zou betekenen dat de fans niet snel genoeg inkomen of de thermostaat niet helemaal meewerkt en dan kookt ie de koelvloeistof eruit.

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 18 juli 2006 02:00 PM
  [ # 3 ]

Toch hoort ie niet bij de 100 graden te komen….de koelvin(nen) moeten er voor zorgen dat ze rond de 90 graden blijven.
Vaak is het ‘t thermocontact (met 2 standen, dus 3 aansluitingen) bij de hoge snelheid defect en is de langzame stand van de koelvin niet voldoende om bij dit warme weer de boel voldoende te koelen.
Of de thermostaat gaat niet helemaal goed open, waardoor het koelwater niet snel genoeg doorstroomt en dus te warm wordt.

Gelukkig hebben jullie met de Xantia een temperatuurmeter waar je dit goed op kunt zien….bij een BX of ZX moet je maar vertrouwen dat het goed zit. Confused

Goed voorbeeld was de Xantia D van Renz….waar zowel het thermocontact als de thermostaat defect waren, na het vernieuwen ervan, blijft de Xant van Renz keurig op (of net onder) de 80 graden staan en als hij er 130 mee rijdt hooguit 85 graden….OOK met dit warme weer !
(alleen heeft Renz geen airco in de Xant)

Dus ik raad Voge aan om daar eens naar te gaan kijken…laat gewoon die 2 dingen (thermocontact en thermostaat) vernieuwen, kost bij elkaar zo’n 40 a 50 euro aan onderdelen.
Weet je zeker dat die in orde zijn. Wink

Profiel  

EW
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 18 juli 2006 02:06 PM
  [ # 4 ]
Bram schreef:

Gelukkig hebben jullie met de Xantia een temperatuurmeter waar je dit goed op kunt zien….bij een BX of ZX moet je maar vertrouwen dat het goed zit. Confused

Mijn ZX heeft anders gewoon een temperatuurmeter hoor!

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 18 juli 2006 02:07 PM
  [ # 5 ]

Ik vind 100 graden ook wat warm en denk idd dat het niet helemaal werkt zoals het zou moeten. Het kan idd goed zijn dat ie bij deze temperaturen hulp nodig heeft van de fans. Die dubbele fans kunnen trouwens ook bij hogere snelheden nog significant bijdragen aan de koeling! Toch kan het ook zijn dat de radiateur niet helemaal fris meer is of de thermostaat niet voldoende opengaat. Met 130 en airco aan genereert de motor zelf veel meer hitte dan bij stilstand. Kan dus goed zijn dat de dubbele fans het nog wer teruggekoeld krijgen met stilstand, maar dat bij 130 teveel warmte wordt opgewekt.

Profiel  

toniclight
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4569

- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gepost: 18 juli 2006 02:35 PM
  [ # 6 ]

Die dubbele fans kunnen trouwens ook bij hogere snelheden nog significant bijdragen aan de koeling!

Kan ik me niet voorstellen trouwens. De rijwind bij 130 km/h lijkt me toch meer dan voldoende. de fans hebben dan niet zoveel nut lijkt me.  Eigenlijk zou ik me niet zoveel zorgen maken aangezien de temperatuur zakt bij stilstand.
Aan de andere kant, de suggestie van Bram voor €50 is ook niet verkeerd. Baat het niet dan schaadt het ook niet.

Jeroen

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 juli 2006 02:54 PM
  [ # 7 ]
toniclight schreef:

Die dubbele fans kunnen trouwens ook bij hogere snelheden nog significant bijdragen aan de koeling!

Kan ik me niet voorstellen trouwens. De rijwind bij 130 km/h lijkt me toch meer dan voldoende. de fans hebben dan niet zoveel nut lijkt me.

Men aanschouwe de volgende sitautie:
BX Turbo D met caravan: Fans draaien door defect thermocontact niet mee. Bij 100 blijkt de motor zwaar onderkoeld, continu water tegen de 100 graden. Beetje vals plat en je gaat in het rooie. Zet je de fans aan dat ze permanent meedraaien: daarna gewoon strak op 90 graden. Dit was bij ong. 22 graden buiten. Die dubbele fans geven echt een orkaan in het vooronder en voegen dan wel degelijk wat toe aan de rijwind. Of ze versnellen de rijwind nog weer wat extra, dat kan natuurlijk ook. Feit was wel dat het absoluut zin had.

Maar in mijn geval had je een situatie waarbij je de max. koelcapacitiet hard nodig hebt (zo’n caravan vraagt enorm veel extra vermogen) maar bij Serge is het nog maar met lege auto. Als dan de fans al meedraaien zou ik toch thermostaat of radiateur eens goed gaan bekijken.

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 18 juli 2006 03:27 PM
  [ # 8 ]
EW schreef:
Bram schreef:

Mijn ZX heeft anders gewoon een temperatuurmeter hoor!

Bij de wat oudere ZX’en (zoals die 1.9 D Reflex die ik had) zat die er NIET in. Cool
En als ik mij goed herinner zat ie ook niet in die ene (93’er) 1.4i die ik ooit een paar weken had.

Misschien dat ie er bij jou wel inzit, omdat je Airco hebt Confused:

Profiel  

Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1501

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 18 juli 2006 03:42 PM
  [ # 9 ]
Bram schreef:

(alleen heeft Renz geen airco in de Xant)

Dus ik raad Voge aan om daar eens naar te gaan kijken…laat gewoon die 2 dingen (thermocontact en thermostaat) vernieuwen, kost bij elkaar zo’n 40 a 50 euro aan onderdelen.
Weet je zeker dat die in orde zijn. Wink

Alleen heeft Voge wél airco, en dan is het verhaal net even anders… De koelvinnen van deze auto worden aangestuurd door het Bitron-muduul dat onder de linkerkoplamp zit verstopt. Dit moduul krijgt zijn informatie van de BRUINE stekker die op het thermostaathuis zit. De blauuwe stekker is voor de temp.meter en de groene voor het motormanagement.
Eigenlijk kan hier niet zo veel aan kapot, en als dat wel gebeurt merk je het direct. Er zit namelijk een ‘noodloop’ op deze koeling, en als er een storing wordt geconstateerd gaan allebei de vinnen op de hoogste snelheid draaien. Trek de bruine stekker maar eens los, dan begin het bijna direct te stormen…. Wat echter wel eens voor wil komen is dat de electromotoren van de koeling verslijten. Er zitten natuurlijk gewoon koolborstels in, en omdat de vinnen van een auto met airco veel draaien wille ze wel eens verslijten.

Niettegenstaande desalniettemin : natuurlijk nooit een slecht idee om de thermostaat preventief eens te vervangen…

Gr Martijn

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 21 juli 2006 02:35 AM
  [ # 10 ]

Ik hoop dat ik voordat ik naar Parijs ga nog even tijd heb om de thermostaat te laten vervangen dan.. Toch maak ik me niet echt zorgen, hij komt zeker niet boven de 100 graden en blijft er bijna altijd onder. Preventief vervangen is nooit verkeerd natuurlijk.
De fans draaien alle twee erg fanatiek trouwens, maar niet constant. Ze schakelen netjes in boven een bepaalde temperatuur. Als ik de airco aan heb kan het af en toe wel eens stormen als ‘ie ook nog besluit om hard te gaan koelen.

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 01 augustus 2006 09:33 PM
  [ # 11 ]

Thermostaat is vandaag vervangen. Na de ritten naar Parijs en terug was ik het toch wel zat dat de meter steeds tegen de 100 C aan stond. Toen ik vandaag naar Dirksland wilde rijden werd de auto zelfs veel te warm, waardoor de kachelslangen eraf sprongen. Nu is de thermostaat vervangen en blijft ‘ie weer netjes tussen de 80 en 90 graden C.  Cool  Shocked

Profiel  

> 5000 berichten

Gepost: 01 augustus 2006 09:49 PM
  [ # 12 ]
voge schreef:

Thermostaat is vandaag vervangen. Na de ritten naar Parijs en terug was ik het toch wel zat dat de meter steeds tegen de 100 C aan stond. Toen ik vandaag naar Dirksland wilde rijden werd de auto zelfs veel te warm, waardoor de kachelslangen eraf sprongen.

Nu is de thermostaat vervangen en blijft ‘ie weer netjes tussen de 80 en 90 graden C.  Cool  Shocked

Zie je wel…..vandaar mijn verhaal elke keer, gooi bij een 2e hands Citroen diesel (ik doel dan op Xantia, BX, ZX e.d.) nu gewoon (prefentief) een nieuwe thermostaat in, kost je de kop niet…wel mogelijk de kop van je motor. Cool

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 02 augustus 2006 05:59 PM
  [ # 13 ]

Inderdaad, het kost bijna niets en bespaart een hoop ellende als ‘t vervangen is…  Razz

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten

Gepost: 12 augustus 2006 03:22 PM
  [ # 14 ]
Bram schreef:
voge schreef:

Thermostaat is vandaag vervangen. Na de ritten naar Parijs en terug was ik het toch wel zat dat de meter steeds tegen de 100 C aan stond. Toen ik vandaag naar Dirksland wilde rijden werd de auto zelfs veel te warm, waardoor de kachelslangen eraf sprongen.

Nu is de thermostaat vervangen en blijft ‘ie weer netjes tussen de 80 en 90 graden C.  Cool  Shocked

Zie je wel…..vandaar mijn verhaal elke keer, gooi bij een 2e hands Citroen diesel (ik doel dan op Xantia, BX, ZX e.d.) nu gewoon (prefentief) een nieuwe thermostaat in, kost je de kop niet…wel mogelijk de kop van je motor. Cool

Was t nu het thermocontact of de thermostaat waar je op doelde? Wink

Bij de XM 2.1 td motor zit de thermostaat trouwens boven de koelwaterpomp. Ik kan dus iedereen aanbevelen die een blokwissel doet om dan maar gelijk de thermostaat te vervangen want als ie eenmaal weer in de BX zit kom je er niet meer bij.  Shocked

Nu maar hopen dat ie het nog wel een jaar of 8 uithoudt.

Profiel  

voge
> 3000 berichten

Gepost: 14 augustus 2006 02:50 AM
  [ # 15 ]

Bij een Xantia 1.9TD is ‘t ongeveer 5 minuten werk, best te doen dus…  Wink

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook