Ik wilde mij differenteelolie controleren (de BW automaat heeft een apart reservoir daarvoor) en vond het nogal moeilijk in te schatten. Er zat een dunne laag olie op de peilstok tot een bepaalde hoogte en een dikkere `blob’ onderaan. Ik dacht even dat die onderste de stand was (en di as te laag) dus ik heb er wat bijgegooid. Maar eigenlijk twijfel ik nu want aan de onderkant is er weinig veranderd, maar meet naar boven aan de peilstok wel en nu zou er wel eens te veel olie in kunnen zitten.
Kan dat veel kwaad?
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Re: Te veel olie in het differentieel, kan dat kwaad?
gctwnl schreef:Ik wilde mij differenteelolie controleren (de BW automaat heeft een apart reservoir daarvoor) en vond het nogal moeilijk in te schatten. Er zat een dunne laag olie op de peilstok tot een bepaalde hoogte en een dikkere `blob’ onderaan. Ik dacht even dat die onderste de stand was (en di as te laag) dus ik heb er wat bijgegooid. Maar eigenlijk twijfel ik nu want aan de onderkant is er weinig veranderd, maar meet naar boven aan de peilstok wel en nu zou er wel eens te veel olie in kunnen zitten.
Kan dat veel kwaad?
dit wijst op een erg vervuilde Borg-Warner!! er zit een filter in ergens,er loopt hierover al een draadje ergens,maar weet niet meer het welk!! en daar word vermeld dat elke 20.000 geloof ik, het geheel moet gereinigd worden en verse olie op
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Heb geen ervaring met BW-bakken, maar over het algemeen geldt dat een te hoog oliepeil even slecht is als een te laag oliepeil. Maar op dit moment zou ik me meer zorgen maken over die drab onderop de peilstok, dat duidt op drab in je bak, ik denk idd dat het een zeer goed idee is om nu als eerste alles schoon te (laten) maken!
Succes!
Als je er helemaal niks aan doet (drab) dan ben ik bang dat je straks nog weleens aan een complete revisie vast kan zitten.
Ajeto!!!
mike schreef:Als je er helemaal niks aan doet (drab) dan ben ik bang dat je straks nog weleens aan een complete revisie vast kan zitten.
Volgens mij hebben we wat misverstanden hier. De BW-bak zelf is niet te hoog (en is bovendien net schoongemaakt en de olie die er uit kwam was ook al schoon). De BW bak heeft echter een apart differentieel-stuk met een eigen peilstok (waar je behoorlijk moeilijk bij kan, zit achter de radiateur, helemaal onderaan) met ook eigen olie (SAE 80W90). Dat differentieel is onlangs ook ververst (en magneetje op de dop schoongemaakt).
Ik had het dan ook niet over drab, maar over een dunne film (schone) olie op de peilstok en onderaan de peilstok een dikkere druppel (ook schone) olie. Ik had waarschijnlijk per ongeluk de druppel aangezin voor het niveau en niet de dunne film. Was ook moeilijk te zien.
Kortom, bak en differentieel zijn schoon, pas ververst en de bak zelfs ook filter gereinigd. Ik heb alleen zo te zien wat te veel olie bij het differentieel bijgevuld omdat ik me vergist had in de oliestand (was OK).
Dus de vraag herhalend: als er wat te veel olie in zit (zeg 2 deciliter op 1.8 liter), kan dat kwaad? Moet ik de plug open laten draaien om het peil te laten zakken?
Ach soms is goed lezen ook weleens moeilijk
Maar om die twee deciliter zou ik me niet al te druk maken.
Ajeto!!!
gctwnl schreef:Dus de vraag herhalend: als er wat te veel olie in zit (zeg 2 deciliter op 1.8 liter), kan dat kwaad? Moet ik de plug open laten draaien om het peil te laten zakken?
Hm. Ik bedoelde 8 deciliter op 1.2 liter. Dat is duidelijk te veel. Ik ga het als volgt oplossen: doorzichtig slangetje er in, opzuigen en terug in de fles.