bonkende uitlaat of iets anders ?
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 29 juni 2006 05:14 PM

Sinds er een trekhaak onder m’n ZX (diesel ‘96) is gemonteerd doet zich het volgende voor:
Na een kilometer of 25 rijden, als de boel een beetje warm is begint de uitlaat ergens tegenaan te bonken, vooral bij gas loslaten, schakelen e.d., ook bij stevig remmen. Het gebonk is ook soms weer ineens verdwenen en komt zo weer terug. Ik heb de auto op bokken gezet en de uitlaat gevoeld, maar die hangt volgens mij goed vrij en komt nergens tegenaan, zeker niet tegen iets dat met de trekhaak te maken heeft. Het moet haast wel de uitlaat zijn (en dus niet de wielophanging of zo), omdat het ook bij een stilstaande auto te horen is. De uitlaat ziet er verder nog goed uit en is, zo te horen als de auto koud is, niet lek.

Rara, wat is dit ??

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 12 juli 2006 05:36 PM
  [ # 1 ]
ZX-Cruiser schreef:

Al eens gekeken naar het stuk dat de uitlaat bijna op het subframe ligt? Soms ligt ie daar dan ook echt op -> gebonk!

........ misschien een domme vraag: wat hoort tot het subframe ?....
De uitlaatpijp loopt boven een soort buis die van links naar rechts onder de wagenbodem loopt. De buis is ter plaatse van de uitlaat wat ingedeukt en ook de uitlaat is op die plaats wat ingedeukt. Zou de uitlaat daar dan tegenaan bonken ?? In vrije toestand is er zeker 3 centimeter speling, dus het lijkt me sterk. Of beweegt zo’n uitlaat zoveel dat het toch kan ? Wat zou er aan te doen zijn ? Stuk rubber ertussen ?

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 18 juli 2006 08:08 PM
  [ # 2 ]
GerbenZX schreef:
ZX-Cruiser schreef:

Al eens gekeken naar het stuk dat de uitlaat bijna op het subframe ligt? Soms ligt ie daar dan ook echt op -> gebonk!

........ misschien een domme vraag: wat hoort tot het subframe ?....
De uitlaatpijp loopt boven een soort buis die van links naar rechts onder de wagenbodem loopt. De buis is ter plaatse van de uitlaat wat ingedeukt en ook de uitlaat is op die plaats wat ingedeukt. Zou de uitlaat daar dan tegenaan bonken ?? In vrije toestand is er zeker 3 centimeter speling, dus het lijkt me sterk. Of beweegt zo’n uitlaat zoveel dat het toch kan ? Wat zou er aan te doen zijn ? Stuk rubber ertussen ?

Ik doe nog een poging: wie weet raad ??

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
david.tb
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 924
Geregistreerd: 02-06-2004

Gepost: 20 juli 2006 01:33 PM
  [ # 3 ]

Heb ooit een 1,9 Volcane gehad waar de voorpijp tegen het subframe werd gedrukt rijdens accelereren, zat ook een trekhaak onder. 3 cm is mijns insziens niet zo heel veel, blok kantelt flink. Laat iemand eens met het gas spelen terwijl jij de pijp in de gaten houdt. Weet het verder ook niet maar wanneer je omschrijft waar de deukjes zitten lijkt mij je vraag verder beantwoord? Bij de zaak waar de trekhaak gemonteerd is al gereklameerd?

Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 20 juli 2006 04:40 PM
  [ # 4 ]

Als het over kantelen van het blok gaat: heb je de motorsteunen al eens gecontroleerd?

Zet eens een krik onder het blok en krik de motor een stukje op. Als de motorsteun verrot is dan komen het rubberdeel in twee stukken: 1 stuk blijft aan de auto en de andere komt met de motor mee omhoog. Hij is dan in tweeën.

Ook aan de achter-onderzijde zit de motor vast aan de auto. Zitten daar alle moeren welo vast?

Jos van der Voort

Profiel  
 
GerbenZX
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 242
Geregistreerd: 17-05-2006

- C4 (2004-heden) 2.0 hdi 16v Exclusive H6 berline, 2009
Gepost: 21 juli 2006 11:32 AM
  [ # 5 ]

OK, bedankt, ik zal er eens onder gaan kijken.
Wat zou er aan te doen zijn ? Uitlaat buigen, zodat-ie verder van het subframe komt ? Of hoort er iets van een rubber tussen het subframe en de uitlaat te zitten ?

Ex: 3x ZX D, 1x Xsara TD, 1x Xantia V6
Ook in bezit: Volvo 240 sedan, Daf 55

Profiel  
 
ZX-Enschede
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2153
Geregistreerd: 27-01-2005

Gepost: 21 juli 2006 12:52 PM
  [ # 6 ]

Dat van het rubber en het subframe weet ik niet. Bij mij hangt de uitlaat aan ophangpunten aan de auto in rubbers. Die zorgen ervoor dat de uitlaat niet kan bewegen. Misschien dat je ergens een ophangrubber mist?

Bij het werken aan de kop van mijn blok kwam ik er bij toeval achter dat de motorsteun verrot was. Toch een item om eens naar te kijken want dan heeft de motor veel meer vrijheid om te bewegen en dat kan zich wel eens vertalen naar de uitlaat.

Jos van der Voort

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook