Oke, ik heb vanmorgen het thermocontact vervangen.
Alleen nu slaat nog steeds de fan niet aan!! En loopt de motor dus alsnog warm.
De thermostaat die gaat wel open, dus die hoeft niet vervangen te worden.
Maar het probleem is dus nu de fan. Nou wat kan dat allemaal zijn.
Als ik de stekker aan de thermocontact doorverbind doet de fan het wel, en ook op 2 standen. Of terwijl, hij doet het nog wel.
Zodra ik hem aansluit op de thermocontact doet de fan het niet meer?
Maar wat kan nou nog het probleem zijn? Ik weet het nu echt niet meer, heb ook al alle stekkertjes in gespoten met contactspray, voor het geval dat, maar ook dat helpt niet…. Wie oh wie?
Groeten,
janneman schreef:Oke, ik heb vanmorgen het thermocontact vervangen.
Alleen nu slaat nog steeds de fan niet aan!! En loopt de motor dus alsnog warm.
De thermostaat die gaat wel open, dus die hoeft niet vervangen te worden.
Maar het probleem is dus nu de fan. Nou wat kan dat allemaal zijn.Als ik de stekker aan de thermocontact doorverbind doet de fan het wel, en ook op 2 standen. Of terwijl, hij doet het nog wel.
Zodra ik hem aansluit op de thermocontact doet de fan het niet meer?Maar wat kan nou nog het probleem zijn? Ik weet het nu echt niet meer, heb ook al alle stekkertjes in gespoten met contactspray, voor het geval dat, maar ook dat helpt niet…. Wie oh wie?
Groeten,
Kijk ff bij welke waarden het thermocontact schakelt. Dat staat er als het goed is op ingegraveerd. Een turbodiesel contact moet bij relatief lage temperaturen al schakelen. Ik heb een keer in Frankrijk op een helling gestaan met caravan met warmgelopen motor waarbij de fans nog gemoedelijk in de laagte stand stonden te draaien. Toen zat er vermoedelijk een thermocontact uit een benzine auto in.
Ik weet niet meer precies bij welke temp. hij moet schakelen, maar ik geloof dat de hoge stand van fans al bij 87 graden geactiveerd werd. De lage stand dus nog eerder.
Vergis je niet dat het water in de radiateur onderin koeler is dan het water in het thermostaathuis (bovenin het blok). Dat kan nog een boel schelen.
Als ik het zo hoor, heb je dus gewoon een fout of stuk thermocontact. En laat je niet van de wijs brengen door de automaterialenzaak of dealer. In frankrijk kwamen ze toen weer aanzetten met een thermocontact dat voor een diesel echt te heet is. Zelfs bij de dealer
Daarna functioneerde het weer als een trein en dat thermocontact zit er trouwens nog in.
oke, dus daar moet ik de fout gaan zoeken
Ik heb nog even mijn oude thermocontact erbij gehaald, en daar stat het volgende op:
88 83
92 87
Houd dat in dat hij van 88 tot 83 graden zachtjes terugkoelt, en van 92 tot 87 extra hard?
Heb ik nou dan een te hoog thermocontact, of is dat wel goed?
Dit zijn trouwens de gegevens van de oude, de nieuwe kan ik er nog niet uithalen, vermoed dat de kvs nog wel aardig warm zal zijn nu
janneman schreef:oke, dus daar moet ik de fout gaan zoeken
Ik heb nog even mijn oude thermocontact erbij gehaald, en daar stat het volgende op:
88 83
92 87
Ho, is dat niet “open bij 88, dicht bij 83” en “open bij 92, dicht bij 87”, en dan respectievelijk de eerste en de 2e koelfan?
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:janneman schreef:oke, dus daar moet ik de fout gaan zoeken
Ik heb nog even mijn oude thermocontact erbij gehaald, en daar stat het volgende op:
88 83
92 87
Ho, is dat niet “open bij 88, dicht bij 83” en “open bij 92, dicht bij 87”, en dan respectievelijk de eerste en de 2e koelfan?
Dit is het thermocontact, dus we hebben het niet over open en dicht, maar over het aan of uitgaan van de lage stand van de fans en de hoge stand van de fans.
lage stand gaat aan bij 88 en uit als het water is afgekoeld tot 83 graden
hoge stand gaat aan bij 92 en uit als het water is afgekoeld tot 87 graden.
Voor zover ik weet is dit idd correct voor turbodieselfans. Ik kan mij herinneren dat het te hete contact waaar ik het eerder over had, pas op de hoge stand ging bij 97 graden of daaromtrent.
Oke, zojuist terug gegaan, en ze hebben een nieuwe besteld, ze wisten anders ook niet wat het kon zijn. Er was evt nog eentje te vinden met lagere temperaturen, maar die was eigenlijk niet voor deze diesel.
Waarschijnlijk was deze gewoon kapot.
Ben ook nog bij de dealer langsgeweest, om te vragen of hun konden nakijken wat de precieze temperaturen waren, maar ze waren echt te beroerd om ook maar iets zinnigs te zeggen ben aardig pissed daar weggegaan.
Wel is het zo dat het niet kan zijn dat deze te hoge temperaturen aangeeft. ook al zou hij te laat aanslaan, dan nog is het zo dat hij eerder aan zou moeten slaan, als dat het stop lampje + temp lampjes beginnen te branden.
Morgenochtend ga ik de nieuwe ophalen, en dan hoop ik dat het opgelost is.. Ben er inmiddels wel beetje flauw van, al vanaf 9 uur in de weer met dat geval op wielen….
janneman schreef:Oke, zojuist terug gegaan, en ze hebben een nieuwe besteld, ze wisten anders ook niet wat het kon zijn. Er was evt nog eentje te vinden met lagere temperaturen, maar die was eigenlijk niet voor deze diesel.
Waarschijnlijk was deze gewoon kapot.
Hoezo niet? Welke temperaturen had die? Welke temperaturen heeft het contact dat er nu in geschroefd zit? Flauwe dealer trouwens? Als ik iets bestel doen ze nooit zo moeilijk
Hoezo niet? Welke temperaturen had die? Welke temperaturen heeft het contact dat er nu in geschroefd zit? Flauwe dealer trouwens? Als ik iets bestel doen ze nooit zo moeilijk Confused
De temperaturen die er nu inzit, zijn dezelfde als hierboven staat. Die lag overal de temperatuur een 5 graden lager. En daarvan was niet de zekerheid of hij er écht in paste. en ook die was niet op voorraad, het leek mij een te groot risico om dat uit te proberen (ik krijg gratis eentje die werkt nou, garantie, maar een andere als standaard moet wel betaald worden)
En die dealer, tsjah, de dealer hier is echt helemaal niets. ze hebben mij nog nooit geholpen. Ja ik krijg tegen de tijd van de apk een foldertje van ze, maar als je een keer komt met een probleem, staan ze totaal nie voor je klaar. Maargoed, dat hoort in een ander draadje thuis natuurlijk, het grote dealer-klaag topic
ben benieuwd hoe hij je bevalt, heb net mijn trd turbo gehaald, 1989, 117113 kilometers op de teller. zeer…., maar den ook zeer tevreden
BX Deauville, 1994, Diesel, 301000 km…. RIP..
BX TRD Turbo,1989, 119000 km nu 134000, verkocht
BX 16TRS Automatic, 1986, 192000 km…,verkocht
XM D12Turbo, 1997, 384000…...1-2009, 465000 verkocht
XM 2.1TD, 1997, 321000….....354000 te koop
janneman schreef:Hoezo niet? Welke temperaturen had die? Welke temperaturen heeft het contact dat er nu in geschroefd zit? Flauwe dealer trouwens? Als ik iets bestel doen ze nooit zo moeilijk Confused
De temperaturen die er nu inzit, zijn dezelfde als hierboven staat. Die lag overal de temperatuur een 5 graden lager. En daarvan was niet de zekerheid of hij er écht in paste. en ook die was niet op voorraad, het leek mij een te groot risico om dat uit te proberen (ik krijg gratis eentje die werkt nou, garantie, maar een andere als standaard moet wel betaald worden)
En die dealer, tsjah, de dealer hier is echt helemaal niets. ze hebben mij nog nooit geholpen. Ja ik krijg tegen de tijd van de apk een foldertje van ze, maar als je een keer komt met een probleem, staan ze totaal nie voor je klaar. Maargoed, dat hoort in een ander draadje thuis natuurlijk, het grote dealer-klaag topic
Sorry Jan….ik zie dat er 2 weken geleden e.e.a. is geschreven over je koelproblematiek, maar dat heb ik blijkbaar gemist. ops:
Hoe staat het er NU mee ?
Hoe het nu staat met de koeling.
Het bleek dat er dus een verkeerde thermocontact was besteld, zaterdag een nieuwe gehaald, deze er supersnel ingezet en de boel ontlucht. En na een kwartier wachten begonnen de fans te draaien
Sindsdien toch al weer een aantal flinke ritten ermee gehad, ook met aanhangers van 1100 kilo. en nog geen waarschuwingslampje gehad, maar ook heb ik de fans niet meer aan horen slaan. Dus of ik heb dit gemist, of het is weer niet goed.
Als ik binnenkort even tijd heb, neem ik weer de tijd om te kijken of ze het alsnog wel doen, zoniet, dan weet ik het niet meer, want hij heeft het wel gedaan. ook diezelfde dag bij een stukje filerijden sloeg hij aan.
janneman schreef:Hoe het nu staat met de koeling.
Het bleek dat er dus een verkeerde thermocontact was besteld, zaterdag een nieuwe gehaald, deze er supersnel ingezet en de boel ontlucht. En na een kwartier wachten begonnen de fans te draaien
Sindsdien toch al weer een aantal flinke ritten ermee gehad, ook met aanhangers van 1100 kilo. en nog geen waarschuwingslampje gehad, maar ook heb ik de fans niet meer aan horen slaan. Dus of ik heb dit gemist, of het is weer niet goed.
Als ik binnenkort even tijd heb, neem ik weer de tijd om te kijken of ze het alsnog wel doen, zoniet, dan weet ik het niet meer, want hij heeft het wel gedaan. ook diezelfde dag bij een stukje filerijden sloeg hij aan.
Dan zal het nu wel goed zijn hoor, de langzame stand hoor je ook niet als de motor draait en zolang je het gele (laat staan rode) lampje niet ziet branden, is er niks aan de hand.
De hoge stand van de koelvin kreeg ik alleen te horen tijdens een bloedhete zomer (30+ graden) in een lange file.
Nou, het volgende probleem heeft zich ook weer aangediend. mijn linkervoorstoel is kapot (zie gezocht) ik wou iets uit mijn linkerbroekzak pakken, dus leun beetje naar rechts achter, en toen was het pang… leuning kadoek… (zit nu akelig scheef, alá sjonnie/petje)
Nou wil ik natuuriljk een nieuwe voorstoel hebben. maar nou ik toch wat anders nodig heb, en toch een stoel eruit moet halen… kan ik er ook gelijk leer in gooien Maar omdat daar nogal moeilijk aan te komen is, acht ik de kans klein dat ik daar nu toevallig tegenaan ga lopen.
Dus ik vraag mij af, past een lederen xm interieur makkelijk in een bx? Dus ook de achterbank?
Of vergt het nog wel wat aanpassingen aan achterbank of voorstoelen?
Verder rijd de bx nog prima, en olieverbruik laatste 9000 km…. 0,0 Pijlstok staat nog op exact dezelfde plek als 9000 km terug, oh oh oh wat mooi
Oke even weer tijd voor een update!
Ik heb gister op de sloop een stoel gevonden met dezelfde bekleding die ik al had. Op de “sloop bx” zat ook een in delen neerklapbare achterbank. Deze heb ik dan ook maar gelijk meegenomen, het is altijd makkelijk als de achterbank in twee delen naar beneden kan, i.p.v. één groot deel.
Vanmorgen toen er nog even schaduw was heb ik alles erin gezet, en alles pastte mooi, prima, fijn. Dat probleem is weer opgelost.
Maar een bx zou een bx niet zijn, als daar tegenover wel een ander probleem komt kijken, namelijk een inmiddels bekend probleem voor deze bx, de koeling!!!!
Zo af en toe gaat tijdens het rijden het stop lampje i.c.m. de temperatuurlampjes branden… Dit gebeurt regelmatig bij een drempel, of als je remt o.i.d. Als je dus een soort van trilling krijgt… Ik dacht dus dat het sensortje wel nie goed vast zou zitten, nou is mijn eerste vraag, waar zit deze temperatuursensor? En hoe ziet dat ding eruit????
Maar nou ben ik dus is even gaan kijken, en wat bleke, ook mijn koelfans slaan niet meer aan. dat is nu al de tweede keer in korte tijd!
Mijn conclusie, hij is niet goed ontlucht, de temperatuursensor krijgt daardoor soms wel soms niet een te hoog signaal. En de thermocontact daarvoor geld hetzelfde. Is dit een beetje een conclusie die terecht is of niet?
De vorige keer heb ik niet alle ontluchtingspunten kunnen vinden, of eigenlijk maar eentje, en dat was bovenop de radiateur, de tweede die ik vond zat ergens op het blok, maar die kreeg ik met geen mogelijkheid open ops:
Aangezien ik volgende week vertrek richting de bergen, zou het zeer fijn zijn als de koeling GOED werkt. Weet iemand wat er aan de hand is, hoe ik het kan oplossen???
Alvast bedankt….
Janneman
Janneman, ga geen risico’s lopen en rij even langs de garage om eens goed te ontluchten en laat de contacten doormeten. Kan me niet voorstellen dat het ontzettend duur is maar het zal je vakantie behoorlijk vergallen als je stil komt te staan. En zeker in de bergen met een kokende motor, dan ben je nog verder van huis.
Is maar een suggestie
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer