Ik heb t al gevonden…..Bedankt
Ik heb ze aangesloten, alles werkt.
Wat ik alleen bij de bx niet heb en wat ik bij de vauxhall ( heeft ook dubbele koplampen ) wel heb.
Bij de BX
-Stadslicht aangeschakeld > Stadslicht gaat aan
-Dimlicht aangeschakeld > Stadslicht blijft branden Dimlicht gaat branden.
-Grootlicht aangeschakeld > Stadslicht blijft aan Dimlicht gaat uit Grootlicht gaat branden. Er branden twee koplampen tegelijk.
Bij de Vauxhall
-De eerste twee stappen hetzelfde als de BX
-Grootlicht aangeschakeld > Dimlicht , stadslicht blijft aan , grootlicht komt erbij er gaat niks anders uit. Er branden nu 4 koplampen
Zoals het nu bij de bx geschakeld is en je geeft grootlicht gaat de ene koplamp ( De buitenste ) uit en de andere aan. Leuk disco effect.
Ik kan .... met de standaard schakelingen van de bx zoveel mogelijk standaard te houden.
- Een relais bij-plaatsen, de voeding van het relais van het stadslicht pakken, zodat dimlicht spanning blijft houden als ik grootlicht aan zet.
- Onder het dashboard of onder de kap de bestaande relais zoeken en anders aansluiten zodat dimlicht spanning blijft houden als ik grootlicht aan zet.
- De boel laten zoals het is
- Gelijk even een relais plaatsen met breekcontact en de knipperlichten mee laten branden op de amerikaanse wijze.
hmm denk pieker denk
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Knipperlichten mogen niet continu branden. En verder moet je (ook) rekening houden met de warmteontwikkeling.
Schijt aan originaliteit.
er mag zoveel niet.
maar de warmteontwikkeling… had ik nog niet aan gedacht.
Dit zijn de lampies trouwens, ja ze worden tzt dezelfde kleur als de wagen.
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Als je de dubbele koplampen goed aansluit, dan gaat bij grootlicht 4 lampen branden.
Eric Vertogen schreef:Als je de dubbele koplampen goed aansluit, dan gaat bij grootlicht 4 lampen branden.
Mooi hè...die dubbele koplampen…..echt zo…..eehh, Jaren 70 !
Ventora schreef:er mag zoveel niet.
maar de warmteontwikkeling… had ik nog niet aan gedacht.Dit zijn de lampies trouwens, ja ze worden tzt dezelfde kleur als de wagen.
foto
Er mag inderdaad heel veel niet, maar als je dat niet weet kan je er ook geen rekening mee houden
Dat zwart staat niet eens lelijk. Misschien wat zwarte accenten (sierstrips, deurkrukken enzovoorts) erbij en je hebt een heel ‘enge’, mooie, aparte BX.
Schijt aan originaliteit.
zat ik idd ook al aan te denken, morgen komt er een bumperlip die zal ook wel zwart zijn. Misschien nog een roostertje zwart maken of iets.
Ik zal t voor de zekerheid eerst maar even met paintshop proberen , vervolgens uiteraard even de mening vragen
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Bram schreef:Eric Vertogen schreef:Als je de dubbele koplampen goed aansluit, dan gaat bij grootlicht 4 lampen branden.
Mooi hè...die dubbele koplampen…..echt zo…..eehh, Jaren 70 !
Euhh.. vraagje he? hoe sluit je ze dan wel goed aan, had de binnenste koplampen afgetapt van de buitenste ops: maar dit is te fel, want er branden bij mij met dimlicht 4 lampen.. ops: dus heb ik ze er maar uitgetrokken
nou branden alleen de buitenste !!
Groet Roy :cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
ik wist dat met dimlicht alleen de buitenste het moeten doen en met groot licht alle 4…
Groet Roy :cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
xm'metje schreef:Bram schreef:Eric Vertogen schreef:Als je de dubbele koplampen goed aansluit, dan gaat bij grootlicht 4 lampen branden.
Mooi hè...die dubbele koplampen…..echt zo…..eehh, Jaren 70 !
Euhh.. vraagje he? hoe sluit je ze dan wel goed aan, had de binnenste koplampen afgetapt van de buitenste ops: maar dit is te fel, want er branden bij mij met dimlicht 4 lampen.. ops: dus heb ik ze er maar uitgetrokken
nou branden alleen de buitenste !!Groet Roy :cevr
PDF-format even downloaden van mijn site en je kunt het zien. Er horen in ieder geval extra relais gemonteerd te worden zowel links als rechts.
Zoals ik al eerder zij :
Een relais bijplaatsen met overneemcontact.
Of…...............................
Van het stadslicht even een voeding pakken en aansluiten op de buitenste koplamp. Rekening houden met de zekering natuurlijk.
Wat je dan wel krijg is dat als je alleen je stadslicht aan zet dat gelijk dimlicht mee gaat branden.
Twee relais bijplaatsen voor zowel de binnenste als de buitenste lampen is onnodig volgens mij.
Het gaat erom dat als je grootlicht aanzet ook het dimlicht aan blijft.
-Pak een relais
-Pak de voedingsdraad van het grootlicht.
-Sluit die aan op de + van de spoel van het relais.
-De min van de spoel gewoon ergens op massa.
-Op de schakelaar ( het P contact )van het relais zet je een + ( bijv.vanaf accu, of ook die van de voedingsdraad van grootlicht, maar dan moet je rekening houden met de waarde van desbetreffende zekering)
-De andere kant van de schakelaar gaat mbv een draad naar het dimlicht.
-Er komen dus twee draden naar het dimlicht.
Zo krijgt het dimlicht dus….....
- Of spanning via de normale weg als je je licht aanzet.
- Of via het grootlicht.
dimlicht blijft altijd branden
Als het goed is ( nog niet geprobeerd ) moet op het dashboard dus de controle lampen van dim en die van grootlicht allebij gaan branden als je alles aan hebt.
-
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Ventora schreef:Twee relais bijplaatsen voor zowel de binnenste als de buitenste lampen is onnodig volgens mij.
Het gaat erom dat als je grootlicht aanzet ook het dimlicht aan blijft.
Ik weet niet of jij dezelfde ronde koplampen hebt, als diegene die ik heb (er zijn twee verschillende typen), maar als je de koplampen hebt, waarbij bij grootlicht ook echt 4 koplampen groot licht hebben, maakt het helemaal niets uit of het dimlicht blijft branden.
De binnenste lampen zit een H1-lamp in (alleen groot licht) terwijl in de buitenste lampen een H4 zit, die dus zowel groot licht als dimlicht geeft.
Stadslicht hoef je helemaal niets aan te doen, dat blijft hetzelfde als bij de originele koplampen, vervolgens zet jet het originele stekkertje van de H4 lamp op de H4 lamp ronde koplamp (de buitenste lamp dus).
Meet door welke van de drie draden 12V loopt als het grootlicht aanstaat. De draad waar 12V op staat met groot licht is de signaaldraad voor het relais dat de binnenste grootlicht aanstuurt.
Als je het zo aansluit, dan klopt het ook met de wetgeving, en op die manier is het ook de originele manier.
Natuurlijk kun je de binnenste koplampen met één relais aansluiten zodat je met één signaaldraad beide koplampen kunt aansturen.
heb ik waarschijnlijk net weer t andere type.
4 maal een H1
dus ik gaat van t weekend even met een relais stoeien
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976
Ventora schreef:heb ik waarschijnlijk net weer t andere type.
4 maal een H1
dus ik gaat van t weekend even met een relais stoeien
Ik ook…
groet Roy :cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Zoww nu ook een bumperlippie monteren van de week
Die heb ik gister opgehaald.
T word nog wat zo.
Ik weet dat iemand hiero op t forum ook zon bumperlip voor me had liggen, ik weet tot mij grote spijt niet meer wie dat was. Totaly black out
Maar goed aan diegene…evengoed bedankt maar ik heb er dus 1
Citroën BX TZI 1.9 / 4 cilinder 1990.
Ford Mustang II ghia 5.0/V8 1976