Dag mensen,
De vorige eigenaar heeft de peilstok van m’n ZX vakkundig op 2 manieren onbruikbaar gemaakt. Nu begint in een scherpe abrubte bocht kortstondig het oliepeillampje te branden. Gister er een halve liter ingegooid, hoeveel denken jullie dat er in kan, zou ‘ie helemaal leeg zijn??
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Als het olielampje brand in een bocht kan je er vanuit gaan dat er zeker wel een liter of twee bij kan.
Re: Oliepeil
david.tb schreef:Dag mensen,
De vorige eigenaar heeft de peilstok van m’n ZX vakkundig op 2 manieren onbruikbaar gemaakt. Nu begint in een scherpe abrubte bocht kortstondig het oliepeillampje te branden. Gister er een halve liter ingegooid, hoeveel denken jullie dat er in kan, zou ‘ie helemaal leeg zijn??
Nieuwe peilstok kost je ook de kop niet. Als het peil zo laag is dat je olielampje gaat branden mogen er idd liters bij. Ik gok op een liter of 3. Mja, meten is weten: koop dus gelijk een nieuwe peilstok.
3 liter zou ik niet doen. 2 liter maximaal. Ik heb hetzelfd ook wel eens gehad.
Maar ook: ga even bij een sloper langs een koop een nieuwe peilstok.
Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?
Maarten Deen schreef:3 liter zou ik niet doen. 2 liter maximaal. Ik heb hetzelfd ook wel eens gehad.
Maar ook: ga even bij een sloper langs een koop een nieuwe peilstok.
Sja, een nieuwe van een tientje zal voor TS ook wel een te grote investering worden
Nou, de houder waar de stok inzit is gebroken, die moet dus ook vernieuwd worden. Zoals zoveel met deze auto. Zit in Polen en inmiddels is de uitlaat vervangen en de snelheidsmeter weer gangbaar gemaakt.De auto krijgt hier erg hard op zijn donder dus niet zo vreemd voor een van 13. Maar ik heb er 2 liter in gedaan en ‘t lampie brand niet meer. Wel een enorm genot zo’n zx hiero op deze “wegen”. Zat op ‘t platteland de laatste 3 dagen en allemensen wat een boel karresporen.
Enfin, dank voor de reacties. Ga me nu beramen wat er met deze auto gebeuren moet -daar open ik nog een draadje voor- maar eerst een koud Pools biertje op ‘t balkon tussen de Koolsofdampen van de mijnen van Katowice
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
mpostma schreef:Sja, een nieuwe van een tientje zal voor TS ook wel een te grote investering worden
Huh…? Vat ‘em niet :
Gooi ‘m maar op slot trouwens, olie zit er in en lampje is uit, blokkie draait nog als een zonnetje.
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Geweldig toch! Ben je veel goedkoper uit in Polen?
Jos van der Voort
170zloty voor vervangen van een einddemper en nieuwe bevestigingsstukken, die zagen er niet zo mooi uit. 2 liter Mobil 10w40 50 zloty. Leuk zakendoen
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92
Zloty : : : : :
Jos van der Voort
Er was eens een ‘Złoty’ (“zwotti”)
Złoty
Land: Polen
Verdeling: 100 groszy
ISO-4217-Code: PLN
Afkorting: złp
Wisselkoers:
1 EUR = ong. 4,00 PLN
De złoty is de Poolse munteenheid. Het Poolse woord złoty betekent letterlijk “gouden”. Historisch gezien heeft de złoty ook verwantschap met de gulden. De Italiaanse stad Florence bracht in 1252 de fiorino d’oro, de gouden florijn uit. Hij woog 3,5 gram, hetzelfde gewicht als de ducaat van Venetië. Deze munten werden door handelaars in heel Europa gebruikt en nagemaakt. In Nederland werd dat de gulden florijn, later kortweg de gulden, in Hongarije de forint en in Polen de złoty. In Polen werd in de 18e en 19e eeuw de uit het Duitse Rijk afkomstige “Rijnlandse gulden” (“zloty renski”) veel gebruikt. De nieuw herrezen Poolse staat van 1918 had aanvankelijk als munteenheid een “mark” ingevoerd, maar die was al spoedig door hyperinflatie niet meer het papier waard waarop hij werd gedrukt. Na een munthervorming werd in 1923 een nieuwe munteenheid ingevoerd, de “zloty”, waarvan de naam refereerde naar de “Rijnlandse gulden”.
Złoty’s worden in heel Polen als wettig betaalmiddel gebruikt. Ze zijn onderverdeeld in 100 groszy. Er zijn munten van 1, 2, 5, 10, 20 en 50 groszy en van 1 2 en 5 złoty. Bankbiljetten zijn er voor 10, 20, 50, 100, 200 en 500 złoty.
De officiële gebruikte afkorting is PLN. Die N staat voor nieuw. Na een hyperinflatie in de jaren tachtig en vooral begin jaren negentig, was een złoty niet veel meer waard. In 1994 had 1 miljoen złoty de waarde van ongeveer €40. Bankbiljetten van 100 złoty (toen 0,9 cent) waren de kleinste betaaleenheden.
De nieuwe złoty, die geïntroduceerd werd in ‘95, verloor vier nullen. 10.000 oude złoty’s (PLZ) waren vanaf toen gelijk aan 1 nieuwe złoty (PLN).
* ISO 4217 muntcode: PLN
* Wisselkoers (02/2005): 1 USD = 2,95 PLN; 1 euro = 3,90 PLN
Tel uit uw winst (als u er toch bent…)
Gehad:
Visa 1.1E Leader RD35JV BX 1.9GTi XK89DY ZX 1.9i Volcane ZX46DG -3 jaar vanallus- AX 1.1 Bijou XG95RR AX1.1i First Impression HHPB94 ZX 1.6i Avantage FVLB14 ZX 1.9D Avantage HHRR95 ZX 2.0i Volcane GFLX57 ZX 1.9i Volcane FBRJ71 ZX 1.9D RHFR92