hallo mensen,
na een tijd megapech met een achteraf niet bepaald gelukkig gekochte break diesel, rijdt ie op zich aardig, niks accuuts meer aan gort…
nou is recentelijk de koppakking doorgeblazen (lekte ineens) en vernieuwd (hegru veldhoven; rap en niet duur). alleen mis ik sindsdien alle vermogen onderin.
voorheen trok ie onderin prima, reed ik in ondertoeren rond in het eindhovense, maar nu begint ie pas vooruit te komen voorbij de 3000 toeren, en pakt ie onderin nog niet meteen op na overschakelen.
mijn vraag aan iedereen: waaraan kan dat liggen? vraag maar raak voor aanvullende info, ik ben voor t eerst aan’t dieselen en zou niet weten waar te beginnen. valt er iets af te stellen? schoon te maken? het lijkt een beetje alsof er iets verstopt zit, te weinig brandstoftoevoer… teveel lucht??? (ehm… luchtfilter is pas vervangen)
maar nogmaals: schiet mij maar lek met ideeen en suggesties… graag!
koen
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Staat de inspuitpomp wel helemaal op tijd?
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
stoterstangen90 schreef:Staat de inspuitpomp wel helemaal op tijd?
Met de kop te vervangen zou de distributieriem een tand verschoven kunnen zijn bedoel je?
Want de regeling verlopen door gewoon de kop te vervangen lijkt me sterk..
kan allicht een vuildeeltje ofzo in de brandstofleiding(hogedruk) gekomen zijn waardoor er gaatjes verstoppen ofzo.
Rookt ie blauw/zwart/wit?
haperen/stotteren/nagelen bij koudestart(dieselklop)?
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Rookt ie blauw/zwart/wit?
haperen/stotteren/nagelen bij koudestart(dieselklop)?
geen idee hoe die rookt, niet heel erg in ieder geval, maar ik ga zodra ik iemand op mn gas kan laten trappen eens kijken.
koude start is prima, loopt meteen rond, eigenlijk niks raars aan te merken.
Met de kop te vervangen zou de distributieriem een tand verschoven kunnen zijn bedoel je?
Want de regeling verlopen door gewoon de kop te vervangen lijkt me sterk..
de kop is teruggezet, de pakking is vervangen. bij hegru waren ze ervan overtuigd dat een tand verschuiven veel meer gevolgen zou hebben, dan zou die veel slechter gaan lopen. dus dat zal dan wel niet het geval zijn.
Staat de inspuitpomp wel helemaal op tijd?
wat voor gevolgen zou het hebben als die niet op tijd zou staan? (hij loopt niet slecht rond) en kan dat ‘niet op tijd lopen’ ontstaan zijn door het vervangen van de pakking?
en is dat specialistisch werk om te fixen?
ik zat zelf ook al te denken aan vervuilde brandstoftoevoer, is het verstandig om daar een soort reiniger door heen te spoelen?
het brandstof filter ziet er ook niet erg vuil uit, maar ik heb geen idee hoe ‘zwart’ zo’n ding wordt als die aan vervanging toe is ?
bedankt alvast voor de info!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:Rookt ie blauw/zwart/wit?
haperen/stotteren/nagelen bij koudestart(dieselklop)?geen idee hoe die rookt, niet heel erg in ieder geval, maar ik ga zodra ik iemand op mn gas kan laten trappen eens kijken.
koude start is prima, loopt meteen rond, eigenlijk niks raars aan te merken.
Met de kop te vervangen zou de distributieriem een tand verschoven kunnen zijn bedoel je?
Want de regeling verlopen door gewoon de kop te vervangen lijkt me sterk..de kop is teruggezet, de pakking is vervangen. bij hegru waren ze ervan overtuigd dat een tand verschuiven veel meer gevolgen zou hebben, dan zou die veel slechter gaan lopen. dus dat zal dan wel niet het geval zijn.
Staat de inspuitpomp wel helemaal op tijd?
wat voor gevolgen zou het hebben als die niet op tijd zou staan? (hij loopt niet slecht rond) en kan dat ‘niet op tijd lopen’ ontstaan zijn door het vervangen van de pakking?
en is dat specialistisch werk om te fixen?ik zat zelf ook al te denken aan vervuilde brandstoftoevoer, is het verstandig om daar een soort reiniger door heen te spoelen?
het brandstof filter ziet er ook niet erg vuil uit, maar ik heb geen idee hoe ‘zwart’ zo’n ding wordt als die aan vervanging toe is ?bedankt alvast voor de info!
Mmm, loopt ie stotterig ofzo? Als je veel luchtlekkage hebt dan kun je bij lagere toerentallen ellende krijgen, maar dat gaat dan vaak met heftig schokken gepaard.
Vervuilde brandstoftoevoer, sja, daar zou je dan toch eerder ook al last van moeten hebben gehad. Dat komt niet zo ineens opzetten. Het lijkt me het verstandigst als Hegru dit probleem onderzoekt, om uit te sluiten dat ze iets - wat dan ook - verkeerd gedaan zouden kunnen hebben.
Een brandstoffilter moet je gewoon op tijd (60 of 80 K) vervangen, als ie smerig is heeft ie zijn werk goed gedaan.
En hoeveel vermogen mis je eigenlijk? Kun je de motor nog op stationair toerental (800 - 1000 toeren) zichzelf weg laten rijden op vlakke , hooguit iets schuine weg? Zo nee, dan is er echt wat mis.
Zomaar wat wilde ideën:
- Speelt er iets heel anders mee, bijv. remmerij?
- Zit er nog een prop in het uitlaatspruitstuk?
- Is misschien het effect van het meemengende water weggevallen; dit schijnt voor een betere verbranding en meer porrie te zorgen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
kstrik schreef:wat voor gevolgen zou het hebben als die niet op tijd zou staan? (hij loopt niet slecht rond) en kan dat ‘niet op tijd lopen’ ontstaan zijn door het vervangen van de pakking?
en is dat specialistisch werk om te fixen?
Als ie niet juist staat krijg je horten/stoten/roken.
Bij een verschoven distributieriem heb je dit ook maar in grotere mate…
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Wel eigenaardig. Een pomp die te vroeg staat zal bovenin wel feller zijn, maar onderin en koud waardeloos lopen of heel secht starten en roken. 1 tand merk je absoluut!
Te laat zou het effect geven dat je op toeren helemaal geen kracht overhoudt.
Gebrek aan compressie zou een idee zijn, maar dan zou ie koud slecht of niet moeten willen starten (met name dan is compressie belangrijk).
Verder: brandstofleidingen die lucht aanzuigen: tzou kunnen. Met een kopwissel moet best veel los en de mogelijkheid een brak leidingkje om zeep te helpen is best aanwezig. Toch merk je dat soort dingen ook vooral al wel bij stationair lopen.
Ik kan het eigenlijk nog niet zo plaatsen
kakanox schreef:1 tand merk je bij een AX Diesel niet zo heel erg. Heb het bij de mijne pas opgemerkt toen ik idd de kap eraf trok en probeerde de blokkeringspinnen te monteren (hij rookte me wat teveel op diesel, ik had dus de pomp eraf willen halen om te kijken of er iets schoon te maken viel en of ik speling kon ontdekken - dieselleekje ). Sinds ik dat gecorrigeerd heb heeft ie wél koppel onder de 2000 toeren Waarschijnlijk is het gedaan om de langzamer verbrandende zonnebloemolie waar de vorige eigenaar op reed te compenseren.
1 tand op de nokkenas merk je wél heel goed. Tenminste, bij een benzinemotor, maar ik verwacht bij een diesel ook…
Paspennen zijn op zich zo geplaatst natuurlijk, dat kunnen ze toch wel controleren. Het lijkt me een redelijk duidelijke klacht op zich.
Ich bin ein Breaker
Zomaar wat wilde ideën:
- Speelt er iets heel anders mee, bijv. remmerij?
- Zit er nog een prop in het uitlaatspruitstuk?
- Is misschien het effect van het meemengende water weggevallen; dit schijnt voor een betere verbranding en meer porrie te zorgen.
ik ga de remmen achter eens bekijken, die piepen een beetje na als ik geremd heb.
meemengend water met een positief effekt? daar sta ik van te kijken. wat is porrie? vermogen?
1 tand op de nokkenas merk je wél heel goed. Tenminste, bij een benzinemotor, maar ik verwacht bij een diesel ook…
Paspennen zijn op zich zo geplaatst natuurlijk, dat kunnen ze toch wel controleren. Het lijkt me een redelijk duidelijke klacht op zich.
de riemstand had ik ook als eerste gedacht, en daar ben ik meteen mee terug gegaan naar hegru. ondanks het kortaf ontkrachten van mijn suggesties heeft de eigenaar even een stukje gereden en verzekerde mij dat dat niet het geval kon zijn; daar looptie veel te goed voor. en dat geloof ik eigenlijk wel, maar ik heb later een slang alsnog aangesloten die los hing, in de olie-retourbak bovenop de kleppendeksel. Ik snap wel dat alles voor die prijs (E 500,—voor een nieuwe koppakking) wel rap gedaan moet worden, maar ik vraag me wel af wat er nog meer los zou kunnen hangen/valse lucht aanzuigt. Die slang vastmaken scheelde al best wat. Net als het olieverversen…
heb net wat diesel-supplement in de tank gegooid om evt oud vuil uit de brandstof leidingen/injectie te spoelen, is een poging waard.
Paspennen zijn op zich zo geplaatst natuurlijk, dat kunnen ze toch wel controleren. Het lijkt me een redelijk duidelijke klacht op zich.
dat kan ik daarna eens vragen bij hegru, zij gaan er vanuit dat de stand van de distr.riem goed was natuurlijk. moet je die pennen trouwens zowizo niet gebruiken als je de d-riem vervangt? dat heb ik namelijk tegelijk laten doen.
bedankt alvast allemaal!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
Er blijkt dus overduidelijk dat sinds de reparatie bij HEGRU de motor minder trekvermogen heeft…>DUS zullen zij dat op moeten lossen en je niet met een kluitje in het riet moeten sturen.
Dat kun je gewoon van ze eisen….doen ze dat niet, dan dreig je maar met aktie’s via dit forum.
Negatieve reclame kunnen ze missen als kiespijn.
En uiteraard zonder enige kosten voor jou.
ja, bram, daar heb je zeker gelijk in,
ik kan daar op dat moment alleen niet hardmaken dat het niet klopt wat ie zegt (hij beweert glashard dat de auto gewoon goed funktioneert en dat ze allemaal zo rijden),
das niet zo makkelijk voor een amateur die probeert met een goedkope auto op de weg te blijven (en dus zo af en toe wat sleutelt zonder al te veel parate kennis dan wel ervaring… )
voor mezelf heb ik zoiets van:
onduidelijke klacht: niet naar hegru.
duidelijke klacht: lekker goedkoop naar hegru. (maar niet van harte meer. )
misschien kan er iemand zn voordeel doen met deze kennis
ben juist op zo’n moment trouwens wel blij met dit forum, om een euvel concreet te krijgen en niet ondergesneeuwd te raken bij een garage. maar dat werkte niet toen mijn bx een verzameling van ellende naast elkaar bleek te zijn…
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’
kstrik schreef:Zomaar wat wilde ideën:
- Speelt er iets heel anders mee, bijv. remmerij?
- Zit er nog een prop in het uitlaatspruitstuk?
- Is misschien het effect van het meemengende water weggevallen; dit schijnt voor een betere verbranding en meer porrie te zorgen.ik ga de remmen achter eens bekijken, die piepen een beetje na als ik geremd heb.
Klauwen schoonmaken en als dat niet helpt LHM spoelen!
meemengend water met een positief effekt? daar sta ik van te kijken. wat is porrie? vermogen?
2x ja; in de jaren 80 was er zelfs een uitvinder die patent aanvroeg op het vernevelen van water in het inlaatspruitstuk onder de naam “i-cat”, waardoor de verbranding bij diesels sterk verbeterde en de roetuitstoot ook geloof ik.
Paspennen zijn op zich zo geplaatst natuurlijk, dat kunnen ze toch wel controleren. Het lijkt me een redelijk duidelijke klacht op zich.
de riemstand had ik ook als eerste gedacht, en daar ben ik meteen mee terug gegaan naar hegru. ondanks het kortaf ontkrachten van mijn suggesties heeft de eigenaar even een stukje gereden en verzekerde mij dat dat niet het geval kon zijn; daar looptie veel te goed voor. en dat geloof ik eigenlijk wel, maar ik heb later een slang alsnog aangesloten die los hing, in de olie-retourbak bovenop de kleppendeksel. Ik snap wel dat alles voor die prijs (E 500,—voor een nieuwe koppakking) wel rap gedaan moet worden, maar ik vraag me wel af wat er nog meer los zou kunnen hangen/valse lucht aanzuigt. Die slang vastmaken scheelde al best wat. Net als het olieverversen…
Een diesel kan niet genoeg - al dan niet valse - lucht trekken, dus dat is denk ik toch puur suggestie. De luchtinlaat is in feite een open pijp via een filter de inlaatklep in. Heel anders dan bij benzine-autoos waar de mengverhouding lucht/brandstof nauwkeurig wordt berekend adhv drukjes en temperatuurtjes overal en nergens.
heb net wat diesel-supplement in de tank gegooid om evt oud vuil uit de brandstof leidingen/injectie te spoelen, is een poging waard.
Daardoor zal ie nu een stukje trager aanvoelen denk ik, anders heb je te weinig gebruikt: volgens voorschrift 2 flesjes op de 66 l tank, en meteen daarna voltanken anders gebeurt er niet veel mee (blijft hangen in de voortank).
Paspennen zijn op zich zo geplaatst natuurlijk, dat kunnen ze toch wel controleren. Het lijkt me een redelijk duidelijke klacht op zich.
dat kan ik daarna eens vragen bij hegru, zij gaan er vanuit dat de stand van de distr.riem goed was natuurlijk. moet je die pennen trouwens zowizo niet gebruiken als je de d-riem vervangt? dat heb ik namelijk tegelijk laten doen.
Ja, dat is wel de procedure.
Wel zorgelijk dat er slangen loshangen; dan is er toch slordig gewerkt. Wat is er nog meer mis vraag je je dan toch af.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Wel zorgelijk dat er slangen loshangen; dan is er toch slordig gewerkt. Wat is er nog meer mis vraag je je dan toch af.
Mijn idee ook.
P.S.
ik herinner mij nog uit de tijd dat ik zelf nog aan auto’s sleutelde, dat (benzine) motoren NA het vervangen van de koppakking in het begin wat slechter trokken…..omdat de verbrandingsruimte in de kop weer helemaal schoon was gemaakt en daardoor wat minder compressie had.
Nadat de boel weer wat was *dichtgekoekt* en de compressie weer wat hoger was, trok de motor ook beter.
Ik weet alleen niet of dat bij diesels ook van toepassing is. :
Als ik nou goed begrijp rookt ie niet en loopt mooi strak, je mist alleen vermogen.
De eigenaar van de HEGRU heeft ermee gereden en zegt dat ie net zoals alle ongeblazen diesels loopt.
Dus die heeft weleens vaker in een dieseltje gereden
Nou moet ik wel eerlijk zeggen dat een ongeblazen diesel niet zo heel erg veel doet onderin.
Ik kan me erg vinden in het meemengend water verhaal, wordt de laatste tijd ook erg veel toegepast in de tunings scene (aquamist)
Denk ook niet dat je gelijk de HEGRU van een fout moet verdenken, want met een pakkings wissel van een diesel kan echt maar heel erg weinig misgaan.
Uiteraard wel een beetje slordig van de los hangende carterontluchtingsslang.
Rij er eerst eens een paar duizend km mee en kijk of het dan verbeterd.
Vraag anders eens of je met een gelijke diesel van een forum lid eens mag rijden en laat hem/haar dan even met de jouwe rijden.
Dan heb je tenminste vergelijkingsmateriaal.
Succes!
Ajeto!!!
ik herinner mij nog uit de tijd dat ik zelf nog aan auto’s sleutelde, dat (benzine) motoren NA het vervangen van de koppakking in het begin wat slechter trokken…..omdat de verbrandingsruimte in de kop weer helemaal schoon was gemaakt en daardoor wat minder compressie had.
Nadat de boel weer wat was *dichtgekoekt* en de compressie weer wat hoger was, trok de motor ook beter.
ik houd het in de gaten, hopelijk gaat het langzaam die kant op
Denk ook niet dat je gelijk de HEGRU van een fout moet verdenken, want met een pakkings wissel van een diesel kan echt maar heel erg weinig misgaan.
misschien heb je gelijk, is er feitelijk niks fout gegaan, en is het vooral het klanten het bos insturen wat dan fout voelt. ze hebben een schat aan ervaring en bijvoorbeeld dat vochtverhaal zou mij al wat gerustgesteld kunnen hebben. de optie hierboven idemdito.
Een diesel kan niet genoeg - al dan niet valse - lucht trekken, dus dat is denk ik toch puur suggestie. De luchtinlaat is in feite een open pijp via een filter de inlaatklep in.
het blijft natuurlijk een gevoel, geen meetgegevens ofzo. het leek er heel erg op dat ie eerder oppakte. toch is je verhaal helder… mijn vacuum problemen bij eerdere benzineauto’s zal een en ander wel gekleurd hebben
Vraag anders eens of je met een gelijke diesel van een forum lid eens mag rijden en laat hem/haar dan even met de jouwe rijden.
Dan heb je tenminste vergelijkingsmateriaal
dat is zeker een goed idee. met de diesel kan ik ook s naar een verder weg georganiseerde meeting gaan
ps de remmen waren prima in orde, goede blokken, liepen nauwelijks aan. dus die laat ik nog even zitten zo.
Daardoor zal ie nu een stukje trager aanvoelen denk ik, anders heb je te weinig gebruikt: volgens voorschrift 2 flesjes op de 66 l tank, en meteen daarna voltanken anders gebeurt er niet veel mee (blijft hangen in de voortank).
ik heb maar de instrukties op t flesje gevolgd, een volle tank en daar 1 flesje in, bij de automaterialenzaak waarschuwden ze nog om zeker niet in minder diesel te mengen omdat t zo’n agressief spul is… als het niet werkt weet ik in ieder geval al hoe dat kan komen
bedankt allemaal! toch weer veel wijzer geworden!!
I take my keys, forget the rest,
cruisin’ headed nowhere in ‘my good old bx’