Ik heb deze week een nieuwe autoradio gekocht, maar elke keer als ik hem uit zet wordt hij gereset, weet iemand hoe ik dit kan oplossen?
Al vast bedankt,
Geert van der Heide
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
Ik denk dat hij alleen over het contactslot aangesloten zit. Meestal heeft een radio twee 12v aansluitingen…een constant…dus voor het geheugen en een geschakeld…dus voor het normale stroomvoorziening.
Je kan natuurlijk ook beide kabels op de constante stroom aansluiten, maar dan speelt je radio nog als je de motor afzet wat bepaald niet accu vriendelijk is.
Kijk het maar eens na zou ik zeggen. Een gele kabel is meestal constante plus en een rode kabel geschakelde plus. Neem maar eens een spanningszoeker en test het maar eens.
Het kan natuurlijk ook een probleem in de radio zelf zijn. Dan zou ik er maar mee terug gaan naar de winkel.
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Controleer ook eens of de +12V (rood) via het contact en de +12V(geel) permanent niet toevallig verwisseld zitten in de verloopstekker van de radio naar de ISO-connector. Uitgezonder o.a. JVC radio, daar zit geen verloopkabel bij maar zit de ISO stekker direct op de Radio.
Het beste kun je dit controleren met een multimeter of spanningszoeker voor 12V.
Zit het probleem in je ISO-stekker dan haal het ding er gewoon af. Zelf gebruik ik altijd een strook kroonsteentjes om de draden te verbinden.
Altijd dezelfde opzet (waar welk kabeltje zit); ik heb het al gepresteerd om een autoradio zo in te bouwen terwijl ik onderweg was naar m`n werk (bij elk stoplicht `n kabeltje aansluiten )
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Totaal aantal Berichten: 223
Geregistreerd: 22-02-2007
- C5 1.8i Differance2
- C4 (2004-heden) 1.6 VTR+ Coupé
- C3 1.6 eHDI Collection
- C3 1.2 Puretech Feel Edition
JustShootMe schreef:Zit het probleem in je ISO-stekker dan haal het ding er gewoon af. Zelf gebruik ik altijd een strook kroonsteentjes om de draden te verbinden.
Altijd dezelfde opzet (waar welk kabeltje zit); ik heb het al gepresteerd om een autoradio zo in te bouwen terwijl ik onderweg was naar m`n werk (bij elk stoplicht `n kabeltje aansluiten )
Werkt wel…maar op den duur is de kans op storingen best groot. Beter is om de kabeltjes te solderen en mooi af te werken met krimpkousjes.
Pieter
Huidige
Citroën C5 2.0 Berline Linge Prestige 2001 grijs
Citroën C3 1.2 PureTech S&S Feel Edition 2020 zwart/wit
Vorige
Citroën Xantia Berline 2.0 16v SX 1997 wit
Citroën Xantia Break 1.8i 16V 2000 grijs
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2003 grijs
Citroën C4 1.6 Coupé VTR+ 2005 grijs
Citroën C3 1.6 e-HDi Collection 2012 Antraciet
Citroën C5 1.8 Berline Differance2 2004 zwart
Bedoel je met nieuw echt gloednieuw ? Ik heb n.l. gehoord dat bij radio’s die standaard in vw’s en opels zitten bepaalde draden omgedraaid zitten.
Schijt aan originaliteit.
Xantippe schreef:Werkt wel…maar op den duur is de kans op storingen best groot. Beter is om de kabeltjes te solderen en mooi af te werken met krimpkousjes.
Doe de kroonsteentjes nu al `n jaar of 10 nooit problemen gehad alleen maar voordeel.
Radio aansluiten is op deze manier `n fluitje van `n (oude) cent; geen kosten aan het aanschaffen van een aparte verloop stekker of wat dan ook.
Probleem met de radio; hij ligt er in No Time uit en is ook weer even snel aangesloten. Moet ik jouw zien doen als het gesoldeerd is m8
Maar ja, ieder z`n meug; heb veel gesoldeerd zitten in de Jaguars (orgineel) en ik kan je zeggen da`s nie leuk.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
Vergeet die kroonsteentjes. Gewoon de draadjes uitspreiden (die ‘kwastjes’), tegen elkaar aan drukken en in elkaar draaien. Stukje tape er omheen en vast zit je draadje.
Jawel, ik ben een student zonder geld
Schijt aan originaliteit.
Leuke reacties over kroonsteenstjes e.d. ik zal zo eens even kijken of het werkt. Kun je geen draadjes verwissellen in de standaart iso aansluiting?
Ja, dat kan. Je hoeft niets aan je stekker te veranderen, maar alleen de draadjes anders verbinden. Indien er een vaste ISO-stekker in je Picasso zit is het een kwestie van 2 draadjes doorknippen en andersom weer aan elkaar zetten (of je dat met kroonsteentjes doet of het gewoon in elkaar draait moet je zelf beslissen.
DOE DAT ALLEEN ALS JE WEET WELKE DRAAD WAAR AAN MOET ! ! !
Tip: plaats hier even het merk + type van de radio. Dan kunnen de mensen die er verstand van hebben misschien zeggen wat waar aan moet. Nog beter is het plaatsen van het aansluitschema van je radio.
Schijt aan originaliteit.
Mijn voorkeur is ook inelkaar draaien en krimpkous/plakband, je heb niet altijd de ruimte om een strook kroonsteentjes achter de radio weg te proppen.
Bij bepaalde auto’s kan inderdaad de +12V via het contact en de +12V permanent omgewisseld zitten. Heb dit zelf nog niet meegemaakt in een Citroen/Peugeot, maar ben het wel tegen gekomen in mijn eerste en laatste Japanner, een Suzuki Swift. ops:
In het verloopkabeltje van je radio naar het ISO-Blok zitten als het goed is een rode en gele draad, welke met stekkertjes aan elkaar zitten, deze kun je omwisselen, dan hoef je aan het ISO blok niets te veranderen. Maar nogmaals, voor je dit doet meet e.e.a. na met een multimeter. Zet het contact uit en kijk of er op de +12V Permanent (gele draad) stroom zit en op de +12V via het contact (rood) geen stroom zit. Doe dit nogmaals met ingeschakeld contact, je moet dan op beide draden +12V hebben. Mocht het geval andersom zijn, dan kun je de draadjes verwisselen, heb je geen permanente +12V dan is er iets anders aan de hand en moet er dieper gezocht worden naar het probleem.
PS: Welke radio heb je? (merk/type?)
Ik heb even gekeken, ik heb het idee dat de radio misschien niet genoeg stroom krijgt, namelijk als ik de motor aan heb staan blijft de radio gewoon aan staan maar als ik de motor uit zet gaat de radio na een tijdje vanzelf uit en zijn de instellingen verdwenen.
Misschien is het een idee om een extra draad naar de accu te leggen.
Toen ik in mijn xsara een nieuwe cd-speler/radio van Kenwood ingebouwd had, had ik het zelfde probleem.
Ik heb de beide aansluitstekkers vergeleken in de boekjes van de radio en de auto, en daar hadden ze één klaur verkeerd/gewisseld, deze heb ik aangepast en nou doet hij het zoals het moet.
Vroeger werkte ik ook met die kroonsteenntjes en zo, maar tegenwoordig hebben de radio fabrikanten en autofabrikante zo afgesproken dat die stekkers universeel zijn, dus moet het eigenlijk zo kunnen werken.
In de xsara zit ook ‘n tijdrelais dat de stroom uitschakeld na ‘n tijdje voor de accesoires.
Ik had ‘n keer op de radio de stroom rechtstreeks afgehaald buiten de contactslot om, en vergeten af te zetten, en toen ik na ‘t werk terugkwam was de accu leeg.
Mijn eerste Citroën Xsara Coupé 1.9d Prestige.
oops, automobielfabrikanten en standaarden…
toen ik in 1998 een Golfje IV bij de dealer (!!!) van een radio/CD speler liet voorzien, werd automatisch de CD uitgeworpen als de auto op het contact werd gezet…
ik ben maar meteen doorgereden naar de autohifizaak-om-de-hoek, alwaar men WEL wist dat er bij het toenmalige nieuwe type Golf IV een bepaalde verloopstekker gebruikt moest worden.
Sindsdien weet ik dat er in autoland nog steeds geen standaarden zijn…
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
xsarapicasso schreef:Ik heb even gekeken, ik heb het idee dat de radio misschien niet genoeg stroom krijgt, namelijk als ik de motor aan heb staan blijft de radio gewoon aan staan maar als ik de motor uit zet gaat de radio na een tijdje vanzelf uit en zijn de instellingen verdwenen.
Misschien is het een idee om een extra draad naar de accu te leggen.
Heeft niets met te weinig stroom te maken, het is wat tugor zegt dat door een tijdrelais de accesoires zoals de radio na het uitzetten van het contact nog even van stroom word voorzien. Ik weet het wel bijna 100% zeker dat de permanente plus niet is aangesloten of is verwisseld met de 12V van het contact. Ik denk dat je het beste e.e.a. kan nameten met een multimeter en anders hulp vragen aan iemand die een beetje kennis heeft van electro en kan omgaan met een multimeter.
Je kan ook hulp vragen aan de hulptroepen (zie topic hulptroepen), ik woon zelf in Rotterdam en help morgen een forum-lid in Den Haag met het inbouwen en aansluiten van extra speakers. Ik heb een multimeter en een hele berg gereedschap en aansluitmateriaal standaard in mijn auto liggen. Als je in de buurt ben/woont geef maar een belletje, mijn telnr. staat ook in het topic van de hulptroepen.
Wat de golf-4 betreft, ja dat schijnt bekend te zijn van die verloop stekker, heeft o.a. iets te maken met het standaard aanwezig zijn van een pulssignaal voor een navigatie systeem op de ISO stekker dacht is : . Want die dingen schijn je bij en golf-4 echt als plug & play in te kunnen steken, op de GPS antenne na dan, die je wel zelf moet aanleggen.
Als je in de buurt ben/woont geef maar een belletje, mijn telnr. staat ook in het topic van de hulptroepen.
Hartelijk dank voor het aanbod, maar ik woon in Leeuwarden dus iets te ver weg. Maar toch bedankt
Geert van der Heide