6 van de 9
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
Mijn bx TRD turbo
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 juli 2006 02:29 PM
  [ # 76 ]

Als je niet goed ontlucht zou hebben, duurt het in de praktijk toch niet lang voordat de lucht weer in het expansietankje zit. Hooguit een paar ritten. Met wat bijvullen zou het zichzelf wel op den duur moeten ontluchten. Dat is natuurlijk wel vervelend, dus vandaar de ontluchtingspunten om het ineens goed te kunnen doen.

- radiateur rechtsboven
- thermostaathuis: als je geen nippel kan vinden, draai er dan een sensor uit. Dit is echt een essentieel punt.

Zet de kachel open en dan moet het goedkomen.

Sensoren:
- tbv koelfans: onderin de radiateur aan de kant van de distributie van de motor. De sensor steekt naar achteren bij de BX radiateur.
- tbv. koelvloeistofpeil: achteraan in het expansietankje. Je kan de sensor eruit nemen door de stekker los te maken en hem dan een halve slag te draaien.
- tbv. dashboardlampjes: op je thermostaathuis. Soms zitten er 2 losse sensoren (voor het gele lampje en het rode lampje) en soms 1 sensor met een 2 polige stekker.

Als je de 3 contacten van het thermocontact dat de koelfans aanstuurt allemaal met elkaar doorverbindt, moeten de fans op volle snelheid gaan draaien.

Na ontluchten kun je checken of je de koelfans aan kan krijgen. Rij de motor warm en laat em dan staionair draaien (desnoods met wat extra gasgeven) tot de fans aangaan. Houd je lampjes wel in de gaten dat je de motor niet laat koken indien de fans neit werken.

Nu kan het zijn dat er eentje hard gaat draaien, dan is je thermocontact kapot. Als ze alle 2 zachtjes gaan draaien, dan werkt de lagzame stand. Om te zien of de hoge stand het doet kun je de stekker losnemen, de motor nog een paar minuten door laten draaien (houd de dashlampjes in de gaten) en daarna de stekker weer aansluiten. Als de fans op volle snelheid gaan draaien, weet je genoeg. Als de fans op halve snelheid gaan draaien, gelijk weer losnemen en nog wat langer wachten. Tegen de tijd dat het gele lampje op het dash gaat branden moeten de fans absoluut op de hoge stand draaien.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 19 juli 2006 04:10 PM
  [ # 77 ]
janneman schreef:

Maar nou ben ik dus is even gaan kijken, en wat bleek, ook mijn koelfans slaan niet meer aan. dat is nu al de tweede keer in korte tijd!

Mijn conclusie, hij is niet goed ontlucht, de temperatuursensor krijgt daardoor soms wel soms niet een te hoog signaal.

Had je er al eens een nieuwe thermostaat in laten zetten ?
Wij hebben dit probleem met de Xantia D van Renz gehad…geen koelfan die draaide en temperatuur tegen de 100 graden aan.

Na het vernieuwen van zowel de thermostaat als het thermocontact (in je radiateur dus) was het over.

Wil je er ZEKER van zijn dat het koelwater goed doorstroomt en dat de koelvinnen ook zeker gaan draaien als dat nodig is….adviseer ik je die 2 dingen iig te laten vernieuwen.
Ik zou zo niet graag de bergen in gaan met de TRD Confused

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 juli 2006 04:23 PM
  [ # 78 ]
Bram schreef:
janneman schreef:

Maar nou ben ik dus is even gaan kijken, en wat bleek, ook mijn koelfans slaan niet meer aan. dat is nu al de tweede keer in korte tijd!

Mijn conclusie, hij is niet goed ontlucht, de temperatuursensor krijgt daardoor soms wel soms niet een te hoog signaal.

Had je er al eens een nieuwe thermostaat in laten zetten ?
Wij hebben dit probleem met de Xantia D van Renz gehad…geen koelfan die draaide en temperatuur tegen de 100 graden aan.

Na het vernieuwen van zowel de thermostaat als het thermocontact (in je radiateur dus) was het over.

Wil je er ZEKER van zijn dat het koelwater goed doorstroomt en dat de koelvinnen ook zeker gaan draaien als dat nodig is….adviseer ik je die 2 dingen iig te laten vernieuwen.
Ik zou zo niet graag de bergen in gaan met de TRD Confused

Beetje in het “wilde weg” vernieuwen is leuk en aardig maar heeft totaal geen zin als er teveel lucht in zit, waardoor het spul zijn werk niet kan doen. Kijk, vaak kom je er wel mee met een beetje in het wilde weg onderdelen vervangen, als er verder niet al teveel aan de hand is. Echter, als je op afstand iets moet aanraden, vind ik het beter om mensen eerst te laten nadenken en bekijken wat er daadwerkelijk aan de hand is, voordat ze er maar allemaal nieuwe spullen inschroeven er dan vanuit gaan dat het goed is.

EERST diagnosticeren en DAN doen. Dit bovenstaande advies zou ik dus omdraaien.

Wil je zeker weten dat de koelfans het gaan doen, EERST goed ontluchten (let er ook op dat er geen nieuwe “lucht”  in komt door bijv. een lekke koppakking of gewone lekkages) DAN de thermocontacten diagnosticeren en PAS DAN vervangen als ze het niet doen.

Normaal zou ik er wat minder op hameren, maar als ik lees dat het telkens ontlucht moet worden, kan er meer aan de hand zijn.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 19 juli 2006 04:41 PM
  [ # 79 ]

Dat in het *wilde weg vernieuwen* valt wel mee….de 2 onderdelen die ik noemde kosten bij elkaar rond de 40 a 50 euro totaal….die dus vernieuwen, dan de boel goed laten ontluchten (inderdaad).... meteen een flinke proefrit maken zodat ie goed warm is, even stoppen langs de kant en de motor stationair laten draaien….als de koelvinnen dan op tijd aanslaan, wat wel even kan duren bij een diesel (en dan meteen even kijken op je dash of het gele en rode lampje niet zijn aangegaan), weet je dat het wel goed zit. Cool

Dat zijn mijn ervaringen van de afgelopen 15 jaar met BX (turbo)diesels….natuurlijk mag je er een andere mening over hebben. Wink

Jan heeft, zo te lezen…niet veel tijd meer voordat hij op vakantie gaat en deze klusjes zijn vrij snel te doen…mocht het dan nog niet over zijn, dan vrees ik dat er iets ergers aan de hand is. Confused

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 juli 2006 05:02 PM
  [ # 80 ]
Bram schreef:

Dat zijn mijn ervaringen van de afgelopen 15 jaar met BX (turbo)diesels….natuurlijk mag je er een andere mening over hebben. Wink

Gelukkig maar… Evil or Very Mad Ik ga hier ook niet verder meer over in discussie want ik ben verdorie meer bezig om de methode te verantwoorden dan met de technische uitleg. 

Janneman heeft zo wel genoeg info om het probleem aan te pakken.

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 19 juli 2006 05:59 PM
  [ # 81 ]

Bedankt voor alle antwoorden,

Als je niet goed ontlucht zou hebben, duurt het in de praktijk toch niet lang voordat de lucht weer in het expansietankje zit. Hooguit een paar ritten. Met wat bijvullen zou het zichzelf wel op den duur moeten ontluchten. Dat is natuurlijk wel vervelend, dus vandaar de ontluchtingspunten om het ineens goed te kunnen doen.

- radiateur rechtsboven
- thermostaathuis: als je geen nippel kan vinden, draai er dan een sensor uit. Dit is echt een essentieel punt.

- Ik hoef geen kvs bij te vullen tussendoor, dus ik mag aannemen dat hij nu naar al groot aantal ritten (sinds vervangen thermocontact) de boel wel goed ontlucht moet zijn??
- Het thermostaathuis is dat dat zwarte ding bovenop de radiateur?? Zo nee, wat is het wel? evt met foto? (foto kan ik zelf ook wel even plaatsen)

Wil je er ZEKER van zijn dat het koelwater goed doorstroomt en dat de koelvinnen ook zeker gaan draaien als dat nodig is….adviseer ik je die 2 dingen iig te laten vernieuwen.
Ik zou zo niet graag de bergen in gaan met de TRD

Het thermocontact is recent vervangen (twee keer, want de eerste contact deed helemaal niets)

Mede daardoor heb ik het vermoeden dat het dan toch iets anders is.
De thermostaat, maar dan is mijn vraag wat heeft dat te maken met de koelvinnen? Alle slangen worden wel warm, dat betekende toch dat de thermostaat wel open gaat?? Of heb ik dat verkeerd?

Anders kan ik idd maar beter even het thermostaat gaan vervangen als dat wel nodig is. Dan kan dat het ook niet zijn. Want ontlucht moet nou wel goed zijn dan inmiddels. Maar als ik het thermostaat vervang? verlies ik dan weer kvs, en moet ik dan ook opnieuw ontluchten??
Is handig om te weten, want dan weet ik of ik kvs bij moet kopen, en een bakje paraat moet houden etc.etc.. nadat ik natuurlijk weet waar het thermostaat zit Surprisedops:

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 19 juli 2006 06:11 PM
  [ # 82 ]

Thermostaathuis: volg de dikke slang bovenaan de radiateur naar het motorblok. Die slang zit op het thermostaathuis.

Theromostaat kan idd niet helemaal open gaan en dat kan ook leiden tot koelproblemen.

Nu ik trouwens nog eens goed lees, vraag ik me af of je niet gewoon een probleem hebt met het een kortsluiting van de draad naar het gele lampje. Loop de draad eens na? Vooral onder de accu kan ie best schuren.

Ik mag er nu hopelijk vanuit gaan dat je weet onder welke omstandigheden de fans aan horen te gaan. Het thermocontact van de fans zit trouwens bijna beneden, dus je mag er vanuit gaan dat die in contact komt met water. Lijkt me sterk dat die wordt gefrustreerd door een luchtbel. Verder moet je koelsysteem echt behoorlijk veel lucht bevatten wil ook de sensor in het thermostaathuis aangaan. De stroming van koevloeistof (wordt aangezogen vanaf het laagste punt) zorgt daar ook wel voor. Eigenlijk zou bijna alleen een lekke koppakking er voor kunnen zorgen dat zodanig veel lucht in komt dat je dit soort verschijnselen tegenkomt.

Echter, als het niet voldoende doorstroomt door een slechte thermostaat kan je ook het probleem krijgen dat de fans niet aangaan, domweg omdat de radiateur te weinig doorstroomt (en er dus te weinig heet water door de radiateur komt). Kan dus ook zijn dat de radiateur verstopt zit. Tot slot zou de waterpomp nog slecht kunnen zijn dat ie niet genoeg doorstroomt. Maar dan wel nadrukkelijk in de volgorde testen: thermostaat, radiateur, waterpomp.

Therostaat is eenvoudig te testen in een pannetje water, maar als je hem zonder meer vernieuwt kan het ook geen kwaad. Kost 15 EUR ofzo.

Toch blijft t lastig van een afstand te diagnosticeren. Geen goeie garage ofzo in de buurt die je het eens goed kan laten testen?

Profiel  
 
janneman
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 263
Geregistreerd: 08-11-2004

Gepost: 19 juli 2006 10:02 PM
  [ # 83 ]

Ik denk dat ik de Thermostaathuis gevonden heb. Heb nieuwe thermostaat besteld, en die ga ik morgenochtend even plaatsen.
Bij het plaatsen van een nieuwe thermostaat, gaat daarbij net als het thermocontact een bult kvs verloren of niet???? Zo ja, moet ik even bij-kopen.

De draad naar het gele lampje bedoel je daarmee het dashboardlampje? Ik denk niet dat dat het is, de motor word namelijk wel écht warm.

Als dit het niet is, denk ik dat ik is even een garage op gaat zoeken hier in de buurt, die dit even voor mij kan bekijken, want dan ben ik aardig de weg kwijt vrees ik..

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 20 juli 2006 03:25 AM
  [ # 84 ]
janneman schreef:

Ik denk dat ik de Thermostaathuis gevonden heb. Heb nieuwe thermostaat besteld, en die ga ik morgenochtend even plaatsen.
Bij het plaatsen van een nieuwe thermostaat, gaat daarbij net als het thermocontact een bult kvs verloren of niet???? Zo ja, moet ik even bij-kopen.

De draad naar het gele lampje bedoel je daarmee het dashboardlampje? Ik denk niet dat dat het is, de motor word namelijk wel écht warm.

Als dit het niet is, denk ik dat ik is even een garage op gaat zoeken hier in de buurt, die dit even voor mij kan bekijken, want dan ben ik aardig de weg kwijt vrees ik..

Hoe oud is je koelvloeistof eigenlijk? (niet teruggezocht i/d draad ofzo) Deze dien je zeer trouw iedere 2 jaar te vervangen omdat je anders het risico loopt van een doorgeroeste koppakking. Koelvloeistof hoort helder groen of blauw te zijn; zie je roestwater beschouw je motor dan maar gemakshalve als “verloren”.

Turbodiesels zijn bepaald wel heethoofden, als je te weinig koeling hebt kan het snel fout gaan.

Een vraag die vlgs mij nog niet gesteld is, is of de radiateur wel boven en onder (en de slangen) warm wordt. Is dat niet het geval dan is de kans groot dat de thermostaat kapot is, of het koelsysteem verstopt is, of de waterpomp verrot.

Al dat ontluchten is toch ook wel een beetje mal; start de (koude) motor eens met de dop van het expansievat af en geef een beetje gas. Kijk in het vat als je dat doet. Borrelt het dan, dan is het foute boel c.q. nader onderzoek zeer dringend gewenst. Garages hebben speciale gasdetectiesetjes waarmee je kunt zien of het gas is of gewoon een damp/luchtbel die vrijkomt; ga daar zo nodig (hopelijk niet) langs.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 juli 2006 03:45 AM
  [ # 85 ]
karel schreef:

zie je roestwater beschouw je motor dan maar gemakshalve als “verloren”.

Dat lijkt me heel dramatisch gesteld. Maar ik zou het wel gelijk vervangen.

Ik was er vanwege eerdere posts al vanuit gegaan dat de koelslangen naar de radiateur wel warm werden. Meja, een thermostaat kan ook half open blijven staan en zo de doorstroming wel hinderen.

Koppakkingstest is ook wel nuttig idd. Koud starten met dop van expansietankje los en dan mag je geen bubbels zien.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 juli 2006 03:47 AM
  [ # 86 ]
mpostma schreef:

........Echter, als het niet voldoende doorstroomt door een slechte thermostaat kan je ook het probleem krijgen dat de fans niet aangaan, domweg omdat de radiateur te weinig doorstroomt (en er dus te weinig heet water door de radiateur komt).

Exact ! Cool

We komen er wel hoor. Smile

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 20 juli 2006 04:26 AM
  [ # 87 ]
Bram schreef:
mpostma schreef:

........Echter, als het niet voldoende doorstroomt door een slechte thermostaat kan je ook het probleem krijgen dat de fans niet aangaan, domweg omdat de radiateur te weinig doorstroomt (en er dus te weinig heet water door de radiateur komt).

Exact ! Cool

We komen er wel hoor. Smile

@bram: waar ik Marten in kan volgen is dat het geen enkele zin heeft lukraak componenten te gaan vervangen voordat er een diagnose is gesteld. Daarmee maskeer je het eigenlijke probleem soms alleen maar. Beter maar eerst proberen - voor zo ver mogelijk - te analyseren wat het zou kúnnen zijn voordat de gereedschapskist getrokken wordt.

@marten, over roestwater: iets preciezer geformuleerd, roestwater icm deze (terugkerende) problemen zou ik in “behoorlijk hoge mate” verontrustend willen noemen.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 juli 2006 02:04 PM
  [ # 88 ]
karel schreef:

@bram: waar ik Marten in kan volgen is dat het geen enkele zin heeft lukraak componenten te gaan vervangen voordat er een diagnose is gesteld. Daarmee maskeer je het eigenlijke probleem soms alleen maar. Beter maar eerst proberen - voor zo ver mogelijk - te analyseren wat het zou kúnnen zijn voordat de gereedschapskist getrokken wordt.

Wij hebben het er al eens meer over gehad, maar de Thermostaat (+ evt het thermocontact) vernieuwen beschouw ik absoluut niet als *lukraak* vervangen. Rolling Eyes

Het is (zijn) zo ongeveer de meest belangrijke onderdelen in het koelsysyteem, vrij eenvoudig te vernieuwen en kost slechts een paar tientjes.

Jij (en Marten) hebben het over *analyseren*, maar niet alle 2e hands autorijders zijn zo technisch als jullie….we hebben het hier over oude(re) auto’s van 13 tot soms 20 jaar oud en daarvan komt het regelmatig voor dat er nog de originele thermostaat in zit…...ik hoor hier weleens verhalen van *vervang dit effe en schaf dat aan*....ik denk ook aan de portemonnaie van de forumleden, alsof het de mijne is dus. Cool

En in dat soort gevallen zal ik altijd blijven adviseren om die 2 dingen prefentief te (laten) vernieuwen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 20 juli 2006 02:08 PM
  [ # 89 ]
Bram schreef:

ik hoor hier weleens verhalen van *vervang dit effe en schaf dat aan*....ik denk ook aan de portemonnaie van de forumleden. Cool

Je spreekt jezelf nu tegen. Je denkt aan de portemonnee maar je stel wel voor dat mensen onderdelen gaan vervangen zonder bekeken te hebben wat er nu kapot is. Dat noem ik nog eens lukraak geld over de balk smijten (al is het maar een paar tientjes).

En daarom: eerst analyseren en DAN onderdelen gaan schroeven. Niet vanwege de kosten trouwens, maar gewoon omdat het de beste methode is om eerst te bepalen wat er kapot is voor je gaat vervangen.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 20 juli 2006 02:35 PM
  [ # 90 ]
mpostma schreef:
Bram schreef:

ik hoor hier weleens verhalen van *vervang dit effe en schaf dat aan*....ik denk ook aan de portemonnaie van de forumleden. Cool

Je spreekt jezelf nu tegen. Je denkt aan de portemonnee maar je stel wel voor dat mensen onderdelen gaan vervangen zonder bekeken te hebben wat er nu kapot is. Dat noem ik nog eens lukraak geld over de balk smijten (al is het maar een paar tientjes).

En daarom: eerst analyseren en DAN onderdelen gaan schroeven. Niet vanwege de kosten trouwens, maar gewoon omdat het de beste methode is om eerst te bepalen wat er kapot is voor je gaat vervangen.

Tja….als er een lamp kapot is of een band lek, dan weet men meteen wat er vernieuwd c.q. gerepareerd moet worden…maar in DIT geval (motor wordt heet) valt er vaak niet zoveel te analyseren dan koelvloeistof controleren, proberen zelf te ontluchten (alhoewel de Citroendealer/specialist daar een speciale trechter voor heeft, die wij ook niet even voorhanden hebben)...evt nog de slangen controleren, alhoewel je zeker bij een BX turbodiesel ze lang niet allemaal kunt zien, dan moet je de brug op…..en ga zo maar door. Rolling Eyes

En wat ik met de portemonnaie bedoelde lijkt me wel duidelijk….de thermostaat (en evt thermocontact) zijn 2 simpele dingen voor weinig geld en meestal is het probleem dan voorbij.

Dan weet je iig zeker dat die in orde zijn en kun je evt nog de relais van de koelvin(nen) gaan nakijken…de koelvin direct onder stroom zetten (om te kijken of die nog wel functioneert) e.d. eenvoudige controlepunten.

Kijk eens….ik bemoei mij zelden met andere ingewikkelde zaken bij een auto, omdat anderen daar vaak veel meer verstand (danwel ervaring) in hebben….maar v.w.b. koelproblemen bij een BX diesel kun je rustig iets aan mij vragen…..ik heb er de afgelopen 15 jaar bij 10 BX’en meer dan genoeg ervaring mee gehad en kon het in de meeste gevallen zo oplossen. Cool

Mocht het zo zijn dat er dan nog steeds lucht in het systeem komt en de motor tegen kookpunt aanzit, dan ga je al snel denken aan een lekke koppakking…en DAT laten repareren kost je wel zoveel geld bij een Turbodiesel, dat veel BX rijders met weinig geld hem dan maar wegdoen (inruilen) ...die paar tientjes voor de thermostaat en thermocontact wegen dan niet op tegen de 800 euro (?) die je dan kwijt bent.

Profiel  
 
 
6 van de 9
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook