uitbouwen automatische versnellingsbak bij XM21td
Von W
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-04-2006

Gepost: 17 juli 2006 10:27 PM

Daar ik helemaal niet te spreken ben over de versnellingsbak van de XM21td break van ‘99 die ik mij een paar maanden geleden heb aangeschaft ben ik van plan deze te vervangen door de bak van mijn vorige 21td van 95’ die ik nog staan heb. Tenzij er hier nog iemand met “de oplossing” komt aandragen natuurlijk.
De nieuwe schakelt merkelijk later op naar 2de en 3de en als ik stevig doortrek is er niets aan de hand maar bij kalm rijden gebeurd dat dan nog eens met een schok dat het helemaal niet leuk meer is. De 95’ schakelt bv al bij 55km/h op waar de 99’ dat pas bij 60km/u doet wetende dat de naald van de oude 3 à 4km/u meer aangeeft wat het verschil nog groter maakt en hij schakelt boterzacht ook al heeft de bak al ruim 260000km tov 120000 voor de nieuwe.
Olie is al een paar maal vervangen en mooi rood maar bracht niets op, kickdown is ook nagekeken.
Dat het geen simpele operatie zal worden weet ik al maar nu lees ik in het Haynes boek dat men de bak niet kan demonteren zonder het hele motorblok eruit te halen daar waar er in de vraagbaak helemaal niets wordt gezegd over het motorblok demonteren, heeft er hier iemand ervaring mee.

Voor de rest heb ik geen klagen van de auto, zweeft lekker, trek beter dan de oude en heb er net een mooie reis naar zuid-frankrijk mee achter de rug.

grtz
Dirk wouters

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 18 juli 2006 11:18 AM
  [ # 1 ]

Probeer eens ATF-3 ipv de ATF-2d die wordt aanbevolen, die olie is een ietsiepietsie dunner en de bak schakeld er een stuk soepeler door. Mijn vorige V6 automaat schakelde in z’n 1 pas vrij laat door naar 2, met ATF-3 schakeld hij eerder door

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Von W
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-04-2006

Gepost: 20 juli 2006 10:41 PM
  [ # 2 ]

Bedankt Willem,

Ik zal dat dan nog maar eens proberen met die ATF-3, nu eerlijk gezegd verwacht ik er niet zoveel van daar ik al op een ander forum eens gelezen heb dat het eigen is aan de latere types dat ze later opschakelen naar 2de en 3de, mss dat hij wat zachter schakelt dat is dan toch al iets. Nu ik vind persoonlijk dat als ze dat bij Citroen zo bedoelt hebben dat ze een heerlijke rijdende auto serieus verprutst hebben. Met ong 2500tr/min aan 50 door de dorpskern is echt te gek en het verbruik wordt er ook niet beter van. Op de snelweg verbruikt hij ongeveer hetzelfde als de ‘95 maar op de gewone weg is het merkelijk meer.

Niemand een antwoord op de vraag of de bak kan gewisseld worden zonder uitbouwen van het hele motorblok?

groeten Dirk

Profiel  
 
KlaasBaas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 411
Geregistreerd: 26-04-2006

Gepost: 21 juli 2006 01:45 AM
  [ # 3 ]

Ik meen dat ZX-Cruiser dit heeft gedaan bij een TCT.
Het uitbouwen zonder het blok eruit te halen.

Of dit bij een diesel kan is dus de vraag.

Mijn TCT (type 2) schakelt rond de 2100/2200 rpm door
rond de 45/50 meen ik. Misschien zelfs al voor de 50.
Maar zeker rond de 2100 rpm, en als ik dan even het
gas los laat dan schakeld hij iets eerder.

KB

XM 2.0 CT VSX

Als je een kopbout kan vastdraaien, kan je ook een veerbol losdraaien !!!

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 21 juli 2006 11:55 AM
  [ # 4 ]
KlaasBaas schreef:

Ik meen dat ZX-Cruiser dit heeft gedaan bij een TCT.
Het uitbouwen zonder het blok eruit te halen.

Of dit bij een diesel kan is dus de vraag.

Mijn TCT (type 2) schakelt rond de 2100/2200 rpm door
rond de 45/50 meen ik. Misschien zelfs al voor de 50.
Maar zeker rond de 2100 rpm, en als ik dan even het
gas los laat dan schakeld hij iets eerder.

KB

Was een TCT met handbak, als je daarvan de koppeling wilt vervangen, kan de motor op z’n plek blijven en moet je de bak opschuiven.

Eventueel zou je het hydraulisch brein van de automaat kunnen uitwisselen, deze bepaald namelijk het schakelen. Brein zit boven op de bak

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
Von W
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 40
Geregistreerd: 20-04-2006

Gepost: 23 juli 2006 04:57 PM
  [ # 5 ]

Nogmaals bedankt voor de tip om het brein te vervangen, wat ik in overweging nam, tot deze morgen allesinds. Op weg naar m’n werk totaal onverwacht bij het accelereren hield de bak het plots voor bekeken. Geen aandrijving meer alleen bij het achteruit selecteren ‘klakt’ er nog iets in de versnellingsbak. De boel dan maar naar huis gesleept en daar bleek dat achteruit duwen niet meer mogelijk is, zit kompleet geblokkeerd.
Effe laten bezinken en dan de mogelijke opties bekijken, eens informeren wat een bak kost bij autotrans (of eventueel andere firma’s) of dan toch maar de bak van de ‘95 XM ombouwen, is nu wel m’n vervangwagen natuurlijk. Eén ding is zeker hij moet terug de baan op, is gewoonweg een zalige auto dus….

Grtz Dirk

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook