Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-07-2005
- Berlingo 1.4i 600
Hallo forum leden,
De HD pomp van mijn BX TGD met stuurbekrachtiging springt erg vaak aan, verder lijkt er ook veel LHM via één van die dunne doorzichtige slangetjes boven op de dop van de LHM-tank te stromen (waardoor er nog wel eens wat LHM naast de tank terechtkomt). Als de HD pomp aanspringt klinkt er een sissend geluid, als je vervolgens een beetje aan het stuur draait houdt dit sissende geluid op.
Komt iemand deze verschijnselen bekend voor? en zou dit mogelijk een defecte opbrengstregelaar of debietregelaar zijn? (opbrengst- en debietregelaar zijn toch verschillende namen voor hetzelfde ding als ik het goed begrepen heb?)
Hoe licht moet eeen BX met stuurbekrachtiging eigenlijk sturen? ik heb namelijk laatst in een renault clio met stuurbekrachtiging gereden die aanmerkelijk lichter stuurde dan mijn BX.
Alvast bedankt voor de reacties!
Age
Re: Opbrengstregelaar defect?
philicorda schreef:Hallo forum leden,
De HD pomp van mijn BX TGD met stuurbekrachtiging springt erg vaak aan, verder lijkt er ook veel LHM via één van die dunne doorzichtige slangetjes boven op de dop van de LHM-tank te stromen (waardoor er nog wel eens wat LHM naast de tank terechtkomt). Als de HD pomp aanspringt klinkt er een sissend geluid, als je vervolgens een beetje aan het stuur draait houdt dit sissende geluid op.
Komt iemand deze verschijnselen bekend voor? en zou dit mogelijk een defecte opbrengstregelaar of debietregelaar zijn? (opbrengst- en debietregelaar zijn toch verschillende namen voor hetzelfde ding als ik het goed begrepen heb?)Hoe licht moet eeen BX met stuurbekrachtiging eigenlijk sturen? ik heb namelijk laatst in een renault clio met stuurbekrachtiging gereden die aanmerkelijk lichter stuurde dan mijn BX.
Alvast bedankt voor de reacties!Age
Kan verschillende oorzaken hebben en de opbrengstverdeler is daar 1 van. Ik zou eerst eens een rondje spoelen en eventueel nieuwe LHM, kan al een stuk schelen en daarna eventueel verder zoeken. We hebben dit aan de hand gehad bij de Xantia, zo’n beetje alles vervangen wat er maar te vervangen valt en uiteindelijk lijkt het teveel interne lekkage te zijn. En daar doe je helaas niet al teveel aan, kwestie van ouderdom denk ik.
Wat je stuurbekr. betreft kun je die 2 systemen niet met elkaar vergelijken omdat de st.bekr. van de bx ook met LHM gepaard gaat en van de clio kon het wel een electrisch zijn (licht aan het bouwjaar).
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: Opbrengstregelaar defect?
marx-7 schreef:philicorda schreef:Hallo forum leden,
De HD pomp van mijn BX TGD met stuurbekrachtiging springt erg vaak aan, verder lijkt er ook veel LHM via één van die dunne doorzichtige slangetjes boven op de dop van de LHM-tank te stromen (waardoor er nog wel eens wat LHM naast de tank terechtkomt). Als de HD pomp aanspringt klinkt er een sissend geluid, als je vervolgens een beetje aan het stuur draait houdt dit sissende geluid op.
Komt iemand deze verschijnselen bekend voor? en zou dit mogelijk een defecte opbrengstregelaar of debietregelaar zijn? (opbrengst- en debietregelaar zijn toch verschillende namen voor hetzelfde ding als ik het goed begrepen heb?)Hoe licht moet eeen BX met stuurbekrachtiging eigenlijk sturen? ik heb namelijk laatst in een renault clio met stuurbekrachtiging gereden die aanmerkelijk lichter stuurde dan mijn BX.
Alvast bedankt voor de reacties!Age
Kan verschillende oorzaken hebben en de opbrengstverdeler is daar 1 van. Ik zou eerst eens een rondje spoelen en eventueel nieuwe LHM, kan al een stuk schelen en daarna eventueel verder zoeken. We hebben dit aan de hand gehad bij de Xantia, zo’n beetje alles vervangen wat er maar te vervangen valt en uiteindelijk lijkt het teveel interne lekkage te zijn. En daar doe je helaas niet al teveel aan, kwestie van ouderdom denk ik.
Wat je stuurbekr. betreft kun je die 2 systemen niet met elkaar vergelijken omdat de st.bekr. van de bx ook met LHM gepaard gaat en van de clio kon het wel een electrisch zijn (licht aan het bouwjaar).
Ik vind het meer klinken als een vervuild of gewoon slecht stuurcommando (voor de sb). Dat gebeurt wel eens.
Ich bin ein Breaker
Re: Opbrengstregelaar defect?
karel schreef:
Ik vind het meer klinken als een vervuild of gewoon slecht stuurcommando (voor de sb). Dat gebeurt wel eens.
Ik denk toch eerder aan lekstroom , dus idd bv het verdeelblok.
als je niet genoeg druk hebt gaat het sturen bv zwaarder met sb
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Re: Opbrengstregelaar defect?
Jeroen28 schreef:karel schreef:
Ik vind het meer klinken als een vervuild of gewoon slecht stuurcommando (voor de sb). Dat gebeurt wel eens.
Ik denk toch eerder aan lekstroom , dus idd bv het verdeelblok.
als je niet genoeg druk hebt gaat het sturen bv zwaarder met sb
Het verdeelblok zit op de drukregelaar; het stuurcommando is onderdeel van het stuurhuis. Ik denk dat we toch iets heel anders bedoelen.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 27-07-2005
- Berlingo 1.4i 600
Allemaal bedankt voor het meedenken.
Een keer spoelen is misschien geen slecht plan, weet iemand zo wat Hegru hier voor vraagt? ik zal morgen even bellen, als ze nog opnemen met deze temperaturen.
Ik heb de vraagbaak er nog even bijgepakt, er komen een paar termen voorbij die ik nog niet helemaal thuis kan brengen.
Verdeelblok, is toch de opbrengstverdeler als ik het goed begrijp en het stuurcommando de bedieningsklep?
Age
deur63 schreef:Ik zou eerder denken: stuurcommando is je stuurbekrachtingsgevallus.
Het stuurcommando is een klep die aan het eind van de stuurkolom zit.
Daarmee wordt de kraan open/dicht gezet die naar de werkcylinder gaat die aan de stuurstang trekt of duwt. Het zijn gewoon twee afzonderlijk te vervangen componenten.
Het verdeelblok wordt ook wel opbrengstverdeler of debietregelaar genoemd.
Ich bin ein Breaker