Hoe controleer je of een 1.6i op tijd staat?
Wij hebben mijn 1.6i op tijd gezet volgens de instructies uit het Haynes manual.
Volgens degene die mijn kop gevlakt heeft moet er ook een manier zijn om dat te controleren zonder dat je met 8mm boren in de gaten in het blok steekt. Dat zou dan moeten met markeringen op de krukaspoelie en de nokkenaspoelie.
Wie? We willen zo graag dat-ie dit weekend goed loopt! Is er ergens een instructie? Ik heb al op het forum gekeken maar niks kunnen vinden.
Jos van der Voort
Re: Hoe controleer je of een 1.6i op tijd staat?
cb005978 schreef:Hoe controleer je of een 1.6i op tijd staat?
Wij hebben mijn 1.6i op tijd gezet volgens de instructies uit het Haynes manual.
Volgens degene die mijn kop gevlakt heeft moet er ook een manier zijn om dat te controleren zonder dat je met 8mm boren in de gaten in het blok steekt. Dat zou dan moeten met markeringen op de krukaspoelie en de nokkenaspoelie.
Wie? We willen zo graag dat-ie dit weekend goed loopt! Is er ergens een instructie? Ik heb al op het forum gekeken maar niks kunnen vinden.
Gewoon met de stroboscooplamp? Echter, kan dat alleen met draaiende motor.
Kun je bij dit blok uberhaupt stellen aan de BDP sensor?
De sensor zit gewoon in de bak. Daar valt niks aan te stellen volgens mij.
Jos van der Voort
Re: Hoe controleer je of een 1.6i op tijd staat?
mpostma schreef:Kun je bij dit blok uberhaupt stellen aan de BDP sensor?
Nee, dat is volledig elektronische geregeld
Re: Hoe controleer je of een 1.6i op tijd staat?
ZX1.4i schreef:mpostma schreef:Kun je bij dit blok uberhaupt stellen aan de BDP sensor?
Nee, dat is volledig elektronische geregeld
Dat wist ik…
Echter, bij de Galant waar ik laatst aan heb gesleuteld was de vooronsteking en vacuum vervroeging ook elektronisch geregeld, maar kon je toch de hall sensor verstellen. Daar zat ie weer in de stroomverdeler.
Maar goed, in dit geval heeft het dan ook helemaal geen zin om te bepalen of de onsteking op tijd staat. Check wel of de BDP sensor goed kan werken. Schroef em eruit, kijk of die tanden op het vliegwiel zitten (waarvan een paar moeten missen ter hoogte van BDP). Probeer de BDP sensor in een andere wagen en kijk of ie daar wel werkt.
Was de bedrading nu verder wel goed aangesloten?
Marten,
Ik ben je even een update schuldig:
Inmiddels weet ik dat het vliegwiel van het oude blok naar het nieuwe onderblok is overgezet dus je zorg dat er een verkeerd vliegwiel op zou zitten is niet terecht.
Verder hebben we de aansluitingen van de kabelboom gekopieerd van een 1.6i die hier in Haaksbergen op de sloop staat.
Iemand die verstand heeft van auto’s heeft afeglopen zondag de grote ruil truc gedaan met de bougies en de kabels. Steeds verder uitsluiten tot we bijna zeker wisten dat het niet meer aan de ontsteking kan liggen. We hebben er nieuwe bougies ingezet (de eerdere waren ook al nieuw), gecontroleerd of de nieuwe bougies identiek zijn aan de oude nieuwe. Nieuwe bougiekabels gemonteerd.
Het kan dus eigenlijk alleen nog maar de distributie zijn (kedoenk, kedoenk), het ontstekingshuis op de nokkenas, of de ECU.
Advies???
Jos van der Voort
Weer wat verder: het is nu starten en lopen maar nog steeds met een hoop herrie. Het is net een diesel.
Toch de distributie? Wie?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Weer wat verder: het is nu starten en lopen maar nog steeds met een hoop herrie. Het is net een diesel.
Toch de distributie? Wie?
Draai de bougies er eens uit. Doen ze het wel allemaal?
Nieuwe boegies en nieuwe kabels. Morgen gaan we controleren.
Ik heb nog ergens een draadje over het aansluitschema van de kabels op het ontstekingsblok. Helaas heeft nog niemand gereageerd. Dat is iets wat we graag nog eens zouden willen controleren. Alhoewel we er zo goed als zeker van zijn dat de aansluitingen nu correct zitten.
Dus als iemand weet hoe die moeten zitten? Liefst in Noord, Zuid, Oost West aanduidingen waarbij Noord bij een gemonteerd blok naar boven wijst?
Jos van der Voort
ZX-Enschede schreef:Nieuwe boegies en nieuwe kabels. Morgen gaan we controleren.
Ja, kan wel zijn, maar je moet ook zien dat het echt werkt.
Het bougiebeeld zegt heel veel. Als ie nie of het verkeerde moment vonkt is een nieuwe bougie ook zo weer nat. Check ook dat ze daadwerkelijk vonken.
Gaan we ook doen maar ik wacht even tot mijn kameraad die het blok opgebouwd heeft morgen weer op de camping is.
Hij loopt nou als een diesel maar hij loopt!
To be continued .....
Jos van der Voort